moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Tabor dla wojska

Na zlecenie Ministerstwa Obrony Narodowej spółka Intercity szuka firmy, która dostarczy polskiej armii osiem nowych wagonów pasażerskich przeznaczonych do transportu żołnierzy – dwóch w wersji „wartowniczej” z 25 miejscami do spania oraz sześciu wagonów bezprzedziałowych z 72 miejscami do siedzenia. Producenci taboru mają czas do 22 sierpnia na składanie swoich ofert.


Polskie siły zbrojne, wzorem zdecydowanej większości armii na całym świecie, bardzo często wykorzystują transport kolejowy do przerzutu żołnierzy i wojskowego sprzętu, w tym uzbrojenia, zapasów paliw, wody, jedzenia, części zamiennych i amunicji, na różnego typu ćwiczenia i manewry. – Roczna liczba wojskowych transportów kolejowych uruchamianych na potrzeby Sił Zbrojnych RP w ruchu krajowym wynosi od 120 do 180 pociągów, składających się łącznie z około 4 tysięcy wagonów – wyjaśnia Centrum Operacyjne MON. Poza przewozami po Polsce bardzo często to właśnie koleją odbywa się przerzut sprzętu na potrzeby polskich kontyngentów wojskowych, które pełnią służbę w Europie, np. na Bałkanach. – Rocznie jest to od trzech do ośmiu transportów, do których używanych jest łącznie do 160 wagonów – dodaje CO MON.

Ponieważ polskie wojsko nie posiada swoich wagonów, zarówno towarowych, jak i pasażerskich, wypożycza je od narodowych spółek kolejowych – od PKP Cargo oraz PKP Intercity i PKP Przewozy Regionalne. Ich stan techniczny, a co za tym idzie także komfort podróżowania, jest bardzo różny. – Wagony typu xKL to konstrukcja z XIX wieku. Takimi samymi jeździli żołnierze na I wojnę światową. A wagony pasażerskie, które wypożyczają nam spółki są najczęściej w bardzo złym stanie technicznym – komentuje jeden z oficerów odpowiedzialnych w Dowództwie Generalnym RSZ za transport kolejowy.

Jest szansa, że wkrótce to się zmieni. Ministerstwo Obrony Narodowej, chce bowiem kupić własny tabor pasażerski na potrzeby żołnierzy. Na zlecenie MON-u spółka Intercity szuka firm, które dostarczą osiem nowych wagonów – dwóch w wersji „wartowniczej” z 25 miejscami do spania oraz jadalnią dla 14 osób oraz sześciu wagonów bezprzedziałowych z 72 miejscami do siedzenia. Wojsko wymaga również, aby oba typy wagonów posiadały szafy na broń, aneksy kuchenne, WC z prysznicami oraz systemy audiowizualne. Producenci taboru zainteresowani udziałem w ewentualnym przetargu – Intercity na razie prowadzi bowiem jedynie analizę rynku – mają czas do 22 sierpnia na składanie swoich ofert.

REKLAMA

Adam Musiał, dyrektor generalny Polskiej Izby Producentów Urządzeń i Usług na Rzecz Kolei, komentuje, że dostawy wagonów może podjąć się trzech krajowych producentów. – To bydgoska PESA, Newag z Nowego Sącza albo Cegielski z Poznania, który, co ważne w tym akurat postępowaniu, przez wiele lat specjalizował się w budowie salonek i był uznawany za jedną z lepszych firm w tej dziedzinie w Europie – komentuje. Jego zdaniem, koszt jednego wagonu w specyfikacji narzuconej przez polską armię może wahać się od miliona do półtora miliona euro.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: PKP

dodaj komentarz

komentarze

~dariio
1503000780
Kiedy zakup BWP ??? Pociągiem z salonkami niczego nie obronimy.
97-AE-F4-99

Pożegnanie pilota MiG-a-29
Sukcesy lekkoatletów w Pucharze Świata i Diamentowej Lidze
Myśliwce F-16 dla Chorwacji
Polak znaczy skazaniec
Wojownicy nad morzem
Pamięci Polaków pomordowanych na Wołyniu
„Walka czołgów” – kolejne starcie
Sukces Trumpa czy Kima?
Terytorialsi w urzędach
„Saber Strike ’18” – decydujące starcie
Terytorialsi na kursie dla ratowników wodnych
Francja inwestuje w obronność
Płonący tor przeszkód
Inwestycje w Pionki
W Brukseli o Afganistanie i pieniądzach
Polska delegacja w drodze do Brukseli
34 medale żołnierzy na mistrzostwach Polski
Czarna Dywizja najlepsza na spartakiadzie
Frontowe miasta Legionów Polskich
System dowodzenia dla wojsk lądowych
„Kormoran” opuścił Bałtyk
Powitanie kuwejckiego kontyngentu
NATO utworzy nową strukturę dowodzenia
„Milion zza oceanu”, czyli Polacy w armii USA
Eastern Flank Pillar
Trump: „Polska nie jest zakładnikiem”
Polscy piloci wracają z Kuwejtu
Więcej pieniędzy dla cywilów w wojsku
Unitarka terytorialsów
PGZ i Leonardo chcą zbudować Kruka
MON na lato dla dzieci żołnierzy
Piłkarze z Czarnej Dywizji najlepsi w armii
Kotwica Polski Walczącej dla WOT
Spadochroniarze skakali po medale
Polski komandos szkolił afgańskich nawigatorów naprowadzania
Pierwszy nowoczesny okręt II Rzeczypospolitej
Cel: bezpieczne lotnisko
Posłowie o „Wiśle” i PGZ
Igrzyska dla niezwyciężonych
„Kościuszko” na oceanie
Szkolenie Legii Akademickiej we Wrocławiu
Prezydent i szef MON-u na Łotwie
Amerykańskie inwestycje w obronność krajów bałtyckich
„Sophia”: druga zmiana po certyfikacji
Polskie Bryzy nad Afryką
Jak nas widzą, czyli Polska w oczach żołnierzy US Army
Kawaleryjskie święto w Hrubieszowie
Sojusz jak wspólna pięść
Polityka fałszywego uśmiechu
16–31 lipca – polskie oddziały na rosyjskiej ziemi
Szkoła Orląt będzie Akademią
Armia zyskała 323 nowych oficerów
Pancerne starcie w Orzyszu
Strzelcy ćwiczą z podhalańczykami
Dwa medale kajakarki na Młodzieżowych Mistrzostwach Europy

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO