moja polska zbrojna
Strona którą odwiedzasz korzysta z plików cookies. Ustawienia dotyczące tych plików można zmienić w opcjach przeglądarki używanej do przeglądania Internetu.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o plikach cookies przeczytaj Politykę cookies.
Jeśli ustawienia cookies nie zostaną zmienione, podczas przeglądania strony informacje automatycznie zapisywane będą w pamięci Twojego urządzenia.
Nie pokazuj mi więcej tego komunikatu: kliknij tutaj

Tabor dla wojska

Na zlecenie Ministerstwa Obrony Narodowej spółka Intercity szuka firmy, która dostarczy polskiej armii osiem nowych wagonów pasażerskich przeznaczonych do transportu żołnierzy – dwóch w wersji „wartowniczej” z 25 miejscami do spania oraz sześciu wagonów bezprzedziałowych z 72 miejscami do siedzenia. Producenci taboru mają czas do 22 sierpnia na składanie swoich ofert.


Polskie siły zbrojne, wzorem zdecydowanej większości armii na całym świecie, bardzo często wykorzystują transport kolejowy do przerzutu żołnierzy i wojskowego sprzętu, w tym uzbrojenia, zapasów paliw, wody, jedzenia, części zamiennych i amunicji, na różnego typu ćwiczenia i manewry. – Roczna liczba wojskowych transportów kolejowych uruchamianych na potrzeby Sił Zbrojnych RP w ruchu krajowym wynosi od 120 do 180 pociągów, składających się łącznie z około 4 tysięcy wagonów – wyjaśnia Centrum Operacyjne MON. Poza przewozami po Polsce bardzo często to właśnie koleją odbywa się przerzut sprzętu na potrzeby polskich kontyngentów wojskowych, które pełnią służbę w Europie, np. na Bałkanach. – Rocznie jest to od trzech do ośmiu transportów, do których używanych jest łącznie do 160 wagonów – dodaje CO MON.

Ponieważ polskie wojsko nie posiada swoich wagonów, zarówno towarowych, jak i pasażerskich, wypożycza je od narodowych spółek kolejowych – od PKP Cargo oraz PKP Intercity i PKP Przewozy Regionalne. Ich stan techniczny, a co za tym idzie także komfort podróżowania, jest bardzo różny. – Wagony typu xKL to konstrukcja z XIX wieku. Takimi samymi jeździli żołnierze na I wojnę światową. A wagony pasażerskie, które wypożyczają nam spółki są najczęściej w bardzo złym stanie technicznym – komentuje jeden z oficerów odpowiedzialnych w Dowództwie Generalnym RSZ za transport kolejowy.

Jest szansa, że wkrótce to się zmieni. Ministerstwo Obrony Narodowej, chce bowiem kupić własny tabor pasażerski na potrzeby żołnierzy. Na zlecenie MON-u spółka Intercity szuka firm, które dostarczą osiem nowych wagonów – dwóch w wersji „wartowniczej” z 25 miejscami do spania oraz jadalnią dla 14 osób oraz sześciu wagonów bezprzedziałowych z 72 miejscami do siedzenia. Wojsko wymaga również, aby oba typy wagonów posiadały szafy na broń, aneksy kuchenne, WC z prysznicami oraz systemy audiowizualne. Producenci taboru zainteresowani udziałem w ewentualnym przetargu – Intercity na razie prowadzi bowiem jedynie analizę rynku – mają czas do 22 sierpnia na składanie swoich ofert.

REKLAMA

Adam Musiał, dyrektor generalny Polskiej Izby Producentów Urządzeń i Usług na Rzecz Kolei, komentuje, że dostawy wagonów może podjąć się trzech krajowych producentów. – To bydgoska PESA, Newag z Nowego Sącza albo Cegielski z Poznania, który, co ważne w tym akurat postępowaniu, przez wiele lat specjalizował się w budowie salonek i był uznawany za jedną z lepszych firm w tej dziedzinie w Europie – komentuje. Jego zdaniem, koszt jednego wagonu w specyfikacji narzuconej przez polską armię może wahać się od miliona do półtora miliona euro.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: PKP

dodaj komentarz

komentarze

~dariio
1503000780
Kiedy zakup BWP ??? Pociągiem z salonkami niczego nie obronimy.
97-AE-F4-99

Trump przypomniał Polsce o jej znaczeniu w Europie
Krab, Piorun i nie tylko, czyli armia bardziej nowoczesna
Żołnierze NATO w Dolinie Rospudy
Czy w szkołach będzie wychowanie proobronne?
Zbierają doświadczenia w pustynnych warunkach
Wirus wzmocni polskie wojska rozpoznania
Francusko-niemiecki myśliwiec 5. generacji
Borsuk po czesku
„Zapora” – bohater wyklęty i niezłomny
Bitwa, która uratowała Europę
Sojusz pod presją
Rumunia kupuje Patrioty
Emigracyjna II Kadrówka
Kobiety na misjach obserwacyjnych
ORP „Czernicki” bliżej domu
Tomasz Szatkowski: Chcemy współpracy w przygotowywaniu reformy dowodzenia armią
Wojsko ruszyło na pomoc poszkodowanym
MON chce zmienić kluczowe dla wojska ustawy
Zgrupowanie „Chojnice” pomaga nad Brdą
Islandzka mangusta
Zmechanizowani na „Brave Warrior”
Żołnierze 6 Brygady Powietrznodesantowej na ćwiczeniach
Sukces eksportowy Jakusza
Przedsiębiorcy na rzecz obronności
Brązowy medal szpadzistek
Dezinformacja – potężna broń w rękach Kremla
Muzeum w lubelskim zamku
Pięcioboistki wojskowe zmotywowane do pracy
Jak powstańcy zdobyli „Gęsiówkę”
Kopnięcia, ciosy łokciem i ucieczka
Tabor dla wojska
Szczeciński finał The Tall Ships Races
Pożegnanie trzeciej zmiany PKW OIR w Kuwejcie
ORP „Czajka” pomoże Łotyszom
Zadanie logistyków – zaopatrzyć kontyngent w Kuwejcie
Orlęta Lwowskie – odtworzone życiorysy
Wsparcie dla weteranów będzie większe
Falaise i Studzianki – dwie pancerne bitwy Polaków
Bój o czarną perłę w koronie
Przełom w finansowaniu armii
Święto Wojska Polskiego – relacja
Wakacje dla dzieci żołnierzy
Dwa medale triatlonistek
Konkurs literacki „Polski Zbrojnej”: Pana misja nie była daremna
Muzeum Bitwy Warszawskiej – jest wstępna koncepcja
Wojsko pomoże wszystkim potrzebującym
Dwa medale spadochroniarzy w Pucharze Świata
Operacja „Hydra”
Konkurs literacki „Polski Zbrojnej”: „Upłaz”, skromny bohater
USA zapewniają o wsparciu dla Europy Środkowo-Wschodniej
Zmieszani z błotem
Polska zainteresowana kolejnymi Leopardami
Będą dodatkowe wejściówki na Air Show
Sprzęt na potrzeby misji
JWK – najlepsze miejsce dla podoficera
Większe wsparcie MON dla poszkodowanych w nawałnicach
Jakie są procedury wydawania koncesji na broń
Poczet żołnierzy AK

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO