moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Tabor dla wojska

Na zlecenie Ministerstwa Obrony Narodowej spółka Intercity szuka firmy, która dostarczy polskiej armii osiem nowych wagonów pasażerskich przeznaczonych do transportu żołnierzy – dwóch w wersji „wartowniczej” z 25 miejscami do spania oraz sześciu wagonów bezprzedziałowych z 72 miejscami do siedzenia. Producenci taboru mają czas do 22 sierpnia na składanie swoich ofert.


Polskie siły zbrojne, wzorem zdecydowanej większości armii na całym świecie, bardzo często wykorzystują transport kolejowy do przerzutu żołnierzy i wojskowego sprzętu, w tym uzbrojenia, zapasów paliw, wody, jedzenia, części zamiennych i amunicji, na różnego typu ćwiczenia i manewry. – Roczna liczba wojskowych transportów kolejowych uruchamianych na potrzeby Sił Zbrojnych RP w ruchu krajowym wynosi od 120 do 180 pociągów, składających się łącznie z około 4 tysięcy wagonów – wyjaśnia Centrum Operacyjne MON. Poza przewozami po Polsce bardzo często to właśnie koleją odbywa się przerzut sprzętu na potrzeby polskich kontyngentów wojskowych, które pełnią służbę w Europie, np. na Bałkanach. – Rocznie jest to od trzech do ośmiu transportów, do których używanych jest łącznie do 160 wagonów – dodaje CO MON.

Ponieważ polskie wojsko nie posiada swoich wagonów, zarówno towarowych, jak i pasażerskich, wypożycza je od narodowych spółek kolejowych – od PKP Cargo oraz PKP Intercity i PKP Przewozy Regionalne. Ich stan techniczny, a co za tym idzie także komfort podróżowania, jest bardzo różny. – Wagony typu xKL to konstrukcja z XIX wieku. Takimi samymi jeździli żołnierze na I wojnę światową. A wagony pasażerskie, które wypożyczają nam spółki są najczęściej w bardzo złym stanie technicznym – komentuje jeden z oficerów odpowiedzialnych w Dowództwie Generalnym RSZ za transport kolejowy.

Jest szansa, że wkrótce to się zmieni. Ministerstwo Obrony Narodowej, chce bowiem kupić własny tabor pasażerski na potrzeby żołnierzy. Na zlecenie MON-u spółka Intercity szuka firm, które dostarczą osiem nowych wagonów – dwóch w wersji „wartowniczej” z 25 miejscami do spania oraz jadalnią dla 14 osób oraz sześciu wagonów bezprzedziałowych z 72 miejscami do siedzenia. Wojsko wymaga również, aby oba typy wagonów posiadały szafy na broń, aneksy kuchenne, WC z prysznicami oraz systemy audiowizualne. Producenci taboru zainteresowani udziałem w ewentualnym przetargu – Intercity na razie prowadzi bowiem jedynie analizę rynku – mają czas do 22 sierpnia na składanie swoich ofert.

Adam Musiał, dyrektor generalny Polskiej Izby Producentów Urządzeń i Usług na Rzecz Kolei, komentuje, że dostawy wagonów może podjąć się trzech krajowych producentów. – To bydgoska PESA, Newag z Nowego Sącza albo Cegielski z Poznania, który, co ważne w tym akurat postępowaniu, przez wiele lat specjalizował się w budowie salonek i był uznawany za jedną z lepszych firm w tej dziedzinie w Europie – komentuje. Jego zdaniem, koszt jednego wagonu w specyfikacji narzuconej przez polską armię może wahać się od miliona do półtora miliona euro.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: PKP

dodaj komentarz

komentarze

~dariio
1503000780
Kiedy zakup BWP ??? Pociągiem z salonkami niczego nie obronimy.
97-AE-F4-99

Stocznia: budujemy zgodnie z planem
 
PKW Orlik na półmetku
Gracze rywalizują o puchar dowódcy 56 BL
As w potrzasku
Żandarmi z Oddziału Specjalnego wspierają lekarzy
Wybierzmy najlepszego żołnierza w sporcie powszechnym w 2019 roku
Rakiety w celu
Dziennik „Staszka”, żołnierza „Ponurego”
Wojskowi chemicy kontra COVID-19
Starcie hubalczyków pod Huciskiem
Pięcioro laureatów sportowego plebiscytu „Polski Zbrojnej”
Sześć dekad pod wirnikiem
Obradowała Rada Gabinetowa
Nieoczekiwany test z gotowości
Mobilne laboratoria do diagnozowania COVID-19
Nadmorskie szkolenie przeciwlotników
Iran uderza w USA
„Gwiezdne wojny” Reagana
Szkoły zainteresowane szkoleniem wojskowym
Ochotnik do Polski
Żadnej kapitulacji
Jakie podwyżki dla żołnierzy?
Programiści w walce z koronawirusem
NATO pozostaje w Iraku, Polska także
Nowa misja polskich żołnierzy
„Nagroda specjalna” dla płk. Tomasza Bartkowiaka
Poprad w kolejnej jednostce
Wojskowi i cywilni medycy we Włoszech
USA nie zacznie wojny z Iranem
Trenażer Liwca dla toruńskiego centrum
Gen. Mika jest już zdrowy!
Zostań w domu i czytaj „Polskę Zbrojną”
Prezydent Duda w Davos o przyszłości Sojuszu
Lekarze dostaną wsparcie od wojskowych medyków
Skażenia, zasadzki i rajdy BWP, czyli „górale” na szkoleniu
Kolejne zadania dla 11 Dywizji
Certyfikacja na „Tarczowni”
„Wilk” pojawił się w Orzyszu
Rajd porucznika „Podkowy”
Polak ranny w ataku na bazę w Iraku
Zgrupowanie „Wschód” na granicy
Bezpłatne turnusy dla weteranów
Sportowcy w mundurach wyróżnieni za sukcesy 2019 roku
Polka będzie pracować nad reformą NATO
Następca RPG-7
Trzy cele na ścieżce
Obniżamy ceny prenumerat o połowę
Defense Without Politics
Początek katyńskiej zbrodni
Bez zajęć na wojskowych uczelniach
Nowy wiceminister w MON
Koronawirus nie zagroził żołnierzom na misjach
SP-GIL, czyli polski pionier na niebie
Bomby w Odrze
Sukcesy sportowców w mundurach
Terytorialsi nie stracą dodatku
Szkolenie przyszłych kaprali po nowemu
MON i MSWiA kończą kwalifikację wojskową
Aplikacja WIM w walce z koranowirusem
Flaga Macedonii Północnej przed kwaterą NATO

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO