moja polska zbrojna
Strona którą odwiedzasz korzysta z plików cookies. Ustawienia dotyczące tych plików można zmienić w opcjach przeglądarki używanej do przeglądania Internetu.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o plikach cookies przeczytaj Politykę cookies.
Jeśli ustawienia cookies nie zostaną zmienione, podczas przeglądania strony informacje automatycznie zapisywane będą w pamięci Twojego urządzenia.
Nie pokazuj mi więcej tego komunikatu: kliknij tutaj

Tabor dla wojska

Na zlecenie Ministerstwa Obrony Narodowej spółka Intercity szuka firmy, która dostarczy polskiej armii osiem nowych wagonów pasażerskich przeznaczonych do transportu żołnierzy – dwóch w wersji „wartowniczej” z 25 miejscami do spania oraz sześciu wagonów bezprzedziałowych z 72 miejscami do siedzenia. Producenci taboru mają czas do 22 sierpnia na składanie swoich ofert.


Polskie siły zbrojne, wzorem zdecydowanej większości armii na całym świecie, bardzo często wykorzystują transport kolejowy do przerzutu żołnierzy i wojskowego sprzętu, w tym uzbrojenia, zapasów paliw, wody, jedzenia, części zamiennych i amunicji, na różnego typu ćwiczenia i manewry. – Roczna liczba wojskowych transportów kolejowych uruchamianych na potrzeby Sił Zbrojnych RP w ruchu krajowym wynosi od 120 do 180 pociągów, składających się łącznie z około 4 tysięcy wagonów – wyjaśnia Centrum Operacyjne MON. Poza przewozami po Polsce bardzo często to właśnie koleją odbywa się przerzut sprzętu na potrzeby polskich kontyngentów wojskowych, które pełnią służbę w Europie, np. na Bałkanach. – Rocznie jest to od trzech do ośmiu transportów, do których używanych jest łącznie do 160 wagonów – dodaje CO MON.

Ponieważ polskie wojsko nie posiada swoich wagonów, zarówno towarowych, jak i pasażerskich, wypożycza je od narodowych spółek kolejowych – od PKP Cargo oraz PKP Intercity i PKP Przewozy Regionalne. Ich stan techniczny, a co za tym idzie także komfort podróżowania, jest bardzo różny. – Wagony typu xKL to konstrukcja z XIX wieku. Takimi samymi jeździli żołnierze na I wojnę światową. A wagony pasażerskie, które wypożyczają nam spółki są najczęściej w bardzo złym stanie technicznym – komentuje jeden z oficerów odpowiedzialnych w Dowództwie Generalnym RSZ za transport kolejowy.

Jest szansa, że wkrótce to się zmieni. Ministerstwo Obrony Narodowej, chce bowiem kupić własny tabor pasażerski na potrzeby żołnierzy. Na zlecenie MON-u spółka Intercity szuka firm, które dostarczą osiem nowych wagonów – dwóch w wersji „wartowniczej” z 25 miejscami do spania oraz jadalnią dla 14 osób oraz sześciu wagonów bezprzedziałowych z 72 miejscami do siedzenia. Wojsko wymaga również, aby oba typy wagonów posiadały szafy na broń, aneksy kuchenne, WC z prysznicami oraz systemy audiowizualne. Producenci taboru zainteresowani udziałem w ewentualnym przetargu – Intercity na razie prowadzi bowiem jedynie analizę rynku – mają czas do 22 sierpnia na składanie swoich ofert.

REKLAMA

Adam Musiał, dyrektor generalny Polskiej Izby Producentów Urządzeń i Usług na Rzecz Kolei, komentuje, że dostawy wagonów może podjąć się trzech krajowych producentów. – To bydgoska PESA, Newag z Nowego Sącza albo Cegielski z Poznania, który, co ważne w tym akurat postępowaniu, przez wiele lat specjalizował się w budowie salonek i był uznawany za jedną z lepszych firm w tej dziedzinie w Europie – komentuje. Jego zdaniem, koszt jednego wagonu w specyfikacji narzuconej przez polską armię może wahać się od miliona do półtora miliona euro.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: PKP

dodaj komentarz

komentarze

~dariio
1503000780
Kiedy zakup BWP ??? Pociągiem z salonkami niczego nie obronimy.
97-AE-F4-99

Islamski feniks
Polsko-gruziński test specjalsów
Zbierają doświadczenia w pustynnych warunkach
Jak most Syreny
Generał Kościuszko – przyjaciel wolności
Rosja i deja vu
W weekend – NATO Days w Polsce
Polska w grze o amerykańską brygadę
Weryfikacja Czesława Juźwika to nie zadanie MON
Polacy na poligonie w Hohenfels
Generał „Tysiąc” świętowałby dziś 110 urodziny
Czy w szkołach będzie wychowanie proobronne?
Techniki wspinaczkowe w walce, czyli „górale” atakują
Centrum Kontrwywiadu NATO działa w Krakowie
Posłowie rozmawiali o sytuacji materialnej wojskowych
Amerykańskie Herculesy wylądowały w Powidzu
Wojskowe uczelnie nie powinny żebrać
Wsparcie dla misji Air Policing
Modernizacja Bergepanzerów 2
Wakacje dla dzieci żołnierzy
„Proobronni 2017” w Lublińcu
„Wieniec” na drodze niemieckiego transportu
Drugie życie Challengerów
Ostatnie święto 16 Dywizji w Elblągu
Przetarg na wroga
Najsilniejsi w służbach mundurowych
Nowy kierunek na Akademii Sztuki Wojennej
Konflikt bratanków
Legioniści w boju
Amerykańscy żołnierze uczą się polskiej historii
Posłowie o wspólnej polityce obronnej Unii Europejskiej
Sześć medali zapaśników na wojskowych mistrzostwach świata
Polowa akademia „Combat Alert”
Gala MMA w Siedlcach
Wsparcie dla weteranów będzie większe
Bohaterowie z lilijkami
Przedsiębiorcy na rzecz obronności
Nowa instrukcja lotów HEAD do końca roku
„Kormoran” przebadany
Minister Macierewicz z wizytą w Waszyngtonie
Pustelnik, czyli nowe rakiety dla polskiej armii
Nowy sprzęt do obsługi samolotów
Narażali życie, by ratować innych
Kobiety na misjach obserwacyjnych
W co gra Kim?
Czternastka polata dłużej
Jastrzębie wracają z Litwy do domu
Zmiana dowodzenia w Batalionowej Grupie Bojowej
Biegacze walczyli o Nóż Komandosa
Specjalsi z Gruzji wykonali zadanie
Polacy jadą na misję szkoleniową do Iraku
Miliard więcej na modernizację
Fort zagłady
Minister obrony o szkoleniu wojskowym studentów
Zwycięstwo pięcioboistów z Czarnej Dywizji

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO