moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Tabor dla wojska

Na zlecenie Ministerstwa Obrony Narodowej spółka Intercity szuka firmy, która dostarczy polskiej armii osiem nowych wagonów pasażerskich przeznaczonych do transportu żołnierzy – dwóch w wersji „wartowniczej” z 25 miejscami do spania oraz sześciu wagonów bezprzedziałowych z 72 miejscami do siedzenia. Producenci taboru mają czas do 22 sierpnia na składanie swoich ofert.


Polskie siły zbrojne, wzorem zdecydowanej większości armii na całym świecie, bardzo często wykorzystują transport kolejowy do przerzutu żołnierzy i wojskowego sprzętu, w tym uzbrojenia, zapasów paliw, wody, jedzenia, części zamiennych i amunicji, na różnego typu ćwiczenia i manewry. – Roczna liczba wojskowych transportów kolejowych uruchamianych na potrzeby Sił Zbrojnych RP w ruchu krajowym wynosi od 120 do 180 pociągów, składających się łącznie z około 4 tysięcy wagonów – wyjaśnia Centrum Operacyjne MON. Poza przewozami po Polsce bardzo często to właśnie koleją odbywa się przerzut sprzętu na potrzeby polskich kontyngentów wojskowych, które pełnią służbę w Europie, np. na Bałkanach. – Rocznie jest to od trzech do ośmiu transportów, do których używanych jest łącznie do 160 wagonów – dodaje CO MON.

Ponieważ polskie wojsko nie posiada swoich wagonów, zarówno towarowych, jak i pasażerskich, wypożycza je od narodowych spółek kolejowych – od PKP Cargo oraz PKP Intercity i PKP Przewozy Regionalne. Ich stan techniczny, a co za tym idzie także komfort podróżowania, jest bardzo różny. – Wagony typu xKL to konstrukcja z XIX wieku. Takimi samymi jeździli żołnierze na I wojnę światową. A wagony pasażerskie, które wypożyczają nam spółki są najczęściej w bardzo złym stanie technicznym – komentuje jeden z oficerów odpowiedzialnych w Dowództwie Generalnym RSZ za transport kolejowy.

Jest szansa, że wkrótce to się zmieni. Ministerstwo Obrony Narodowej, chce bowiem kupić własny tabor pasażerski na potrzeby żołnierzy. Na zlecenie MON-u spółka Intercity szuka firm, które dostarczą osiem nowych wagonów – dwóch w wersji „wartowniczej” z 25 miejscami do spania oraz jadalnią dla 14 osób oraz sześciu wagonów bezprzedziałowych z 72 miejscami do siedzenia. Wojsko wymaga również, aby oba typy wagonów posiadały szafy na broń, aneksy kuchenne, WC z prysznicami oraz systemy audiowizualne. Producenci taboru zainteresowani udziałem w ewentualnym przetargu – Intercity na razie prowadzi bowiem jedynie analizę rynku – mają czas do 22 sierpnia na składanie swoich ofert.

REKLAMA

Adam Musiał, dyrektor generalny Polskiej Izby Producentów Urządzeń i Usług na Rzecz Kolei, komentuje, że dostawy wagonów może podjąć się trzech krajowych producentów. – To bydgoska PESA, Newag z Nowego Sącza albo Cegielski z Poznania, który, co ważne w tym akurat postępowaniu, przez wiele lat specjalizował się w budowie salonek i był uznawany za jedną z lepszych firm w tej dziedzinie w Europie – komentuje. Jego zdaniem, koszt jednego wagonu w specyfikacji narzuconej przez polską armię może wahać się od miliona do półtora miliona euro.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: PKP

dodaj komentarz

komentarze

~dariio
1503000780
Kiedy zakup BWP ??? Pociągiem z salonkami niczego nie obronimy.
97-AE-F4-99

Laserowa artyleria US Army
 
Response to Emergency
Podchorążowie szkolą się na ORP „Iskra”
„Defender” – pracowity poligon saperów
Prezydent Duda jedzie do USA
Kawalerowie Orderu Krzyża Wojskowego, wystąp!
Wzmacnianie sojuszu polsko-amerykańskiego
Z menażką na wakacje
Diagilewo – ostatnia bitwa AK
Z misji żołnierze wrócili z koronawirusem
Orzeczenia lekarskie żołnierzy będą ważne dłużej
Kawalerzyści na Jeziorze Solińskim
Testament Polski Walczącej
Powstaną kolejne strzelnice
„Wojownik Niezłomny” wśród terytorialsów
Wyzwania polskiej prezydencji
Rosyjskie zagrożenie w kosmosie
Fordy, a nie Nissany
Kim przekracza granice
Szef MON w Żelaznej Dywizji
Komitet Wojskowy NATO o pandemii
16 sekund Liberatora
Pięcioro laureatów sportowego plebiscytu „Polski Zbrojnej”
Współzawodnictwo rozwija
Amerykanie odmładzają F-16
Prezydent z wizytą w Drawsku
Na misjach święta inne niż zwykle
Most do współpracy
Polskie F-16 w ćwiczeniach „Ramstein Alloy 20”
Weterani w pasiece
Monte Cassino. Aby dobrze wyryć w pamięci
Online z mistrzami sportu
Ubiory ochronne z Maskpolu
Byli specjalsi mogą wracać do służby
Nowe karabinki dla specjalsów
Wojskowi chemicy na „Defenderze”
Polskie porty bardziej otwarte
„Karakal ’20”: wyzwanie w Nowej Dębie
Miesiąc izolacji żołnierzy „Irini”
Nowa strategia z podpisem prezydenta
Poćwicz z mistrzami sportu wojskowego!
Prezydent Andrzej Duda w Białym Domu
Ogromne zainteresowanie Soną
Więcej pieniędzy dla żołnierzy na misjach
Żołnierze usuwają skutki powodzi
Generał „Grot” – pierwszy dowódca AK
Kajmany na gąsienicach
Zagłosuj na „Wydarzenie historyczne roku”
F-16 kończą misję w Estonii
Amerykanie zredukują swój kontyngent w Niemczech
Poćwicz online z siedmioma sportsmenkami
Pełne wynagrodzenie za kwarantannę
Groty z granatnikiem
Informacja Prasowa
Na legionowskim szpitalu zatknięto wiechę!
10 mln zł na zapomogi dla żołnierzy
Poprady dla zawiszaków
Na WAT o cyberbezpieczeństwie
Ofensywa Tuchaczewskiego
Wojsko przeciw wirusowi
Wyjątkowy CWIX
Terytorialsi nie stracą dodatku
Zostań w domu i czytaj „Polskę Zbrojną”

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO