moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Tabor dla wojska

Na zlecenie Ministerstwa Obrony Narodowej spółka Intercity szuka firmy, która dostarczy polskiej armii osiem nowych wagonów pasażerskich przeznaczonych do transportu żołnierzy – dwóch w wersji „wartowniczej” z 25 miejscami do spania oraz sześciu wagonów bezprzedziałowych z 72 miejscami do siedzenia. Producenci taboru mają czas do 22 sierpnia na składanie swoich ofert.


Polskie siły zbrojne, wzorem zdecydowanej większości armii na całym świecie, bardzo często wykorzystują transport kolejowy do przerzutu żołnierzy i wojskowego sprzętu, w tym uzbrojenia, zapasów paliw, wody, jedzenia, części zamiennych i amunicji, na różnego typu ćwiczenia i manewry. – Roczna liczba wojskowych transportów kolejowych uruchamianych na potrzeby Sił Zbrojnych RP w ruchu krajowym wynosi od 120 do 180 pociągów, składających się łącznie z około 4 tysięcy wagonów – wyjaśnia Centrum Operacyjne MON. Poza przewozami po Polsce bardzo często to właśnie koleją odbywa się przerzut sprzętu na potrzeby polskich kontyngentów wojskowych, które pełnią służbę w Europie, np. na Bałkanach. – Rocznie jest to od trzech do ośmiu transportów, do których używanych jest łącznie do 160 wagonów – dodaje CO MON.

Ponieważ polskie wojsko nie posiada swoich wagonów, zarówno towarowych, jak i pasażerskich, wypożycza je od narodowych spółek kolejowych – od PKP Cargo oraz PKP Intercity i PKP Przewozy Regionalne. Ich stan techniczny, a co za tym idzie także komfort podróżowania, jest bardzo różny. – Wagony typu xKL to konstrukcja z XIX wieku. Takimi samymi jeździli żołnierze na I wojnę światową. A wagony pasażerskie, które wypożyczają nam spółki są najczęściej w bardzo złym stanie technicznym – komentuje jeden z oficerów odpowiedzialnych w Dowództwie Generalnym RSZ za transport kolejowy.

Jest szansa, że wkrótce to się zmieni. Ministerstwo Obrony Narodowej, chce bowiem kupić własny tabor pasażerski na potrzeby żołnierzy. Na zlecenie MON-u spółka Intercity szuka firm, które dostarczą osiem nowych wagonów – dwóch w wersji „wartowniczej” z 25 miejscami do spania oraz jadalnią dla 14 osób oraz sześciu wagonów bezprzedziałowych z 72 miejscami do siedzenia. Wojsko wymaga również, aby oba typy wagonów posiadały szafy na broń, aneksy kuchenne, WC z prysznicami oraz systemy audiowizualne. Producenci taboru zainteresowani udziałem w ewentualnym przetargu – Intercity na razie prowadzi bowiem jedynie analizę rynku – mają czas do 22 sierpnia na składanie swoich ofert.

Adam Musiał, dyrektor generalny Polskiej Izby Producentów Urządzeń i Usług na Rzecz Kolei, komentuje, że dostawy wagonów może podjąć się trzech krajowych producentów. – To bydgoska PESA, Newag z Nowego Sącza albo Cegielski z Poznania, który, co ważne w tym akurat postępowaniu, przez wiele lat specjalizował się w budowie salonek i był uznawany za jedną z lepszych firm w tej dziedzinie w Europie – komentuje. Jego zdaniem, koszt jednego wagonu w specyfikacji narzuconej przez polską armię może wahać się od miliona do półtora miliona euro.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: PKP

dodaj komentarz

komentarze

~dariio
1503000780
Kiedy zakup BWP ??? Pociągiem z salonkami niczego nie obronimy.
97-AE-F4-99

Iskra – dama polskiego lotnictwa
 
„Polski Czołg”, czyli żołnierz niepokonany w oktagonie
Szer. Robert Baran wicemistrzem Europy w zapasach
Szturmani na Lipie
F-35 – polska Harpia
Prezydent Duda w Davos o przyszłości Sojuszu
Arsenał Iranu
Hokeiści Grunwaldu o krok od podium Pucharu Europy
Umowa na Harpie podpisana!
Double Eagle po nowemu
Wojownicy w Akademii Wojsk Lądowych
O Patriotach na WAT
Chciałem walczyć z Niemcami
Jakie podwyżki dla żołnierzy?
Własne interesy Europy
NATO pozostaje w Iraku, Polska także
Darłowo czeka na śmigłowce
Zmiany emerytalne dla żołnierzy
Wszyscy jesteśmy Darfurczykami
Polscy żołnierze niosą pomoc w Libanie
Gen. Piotrowski: zagrożenie w Iraku nie wzrasta
Klasy wojskowe po nowemu
Klasy wojskowe – MON czeka na wnioski szkół
Pamiętajmy o przeszłości – konkursy MON
Nowy wiceminister w MON
Podziemna potęga
Ćwierćwiecze lublinieckiej Mety
Krwawe walki o Monte Cassino
Nauka zimowego pływania
Iran uderza w USA
Arsenał talibów rozbity przez polskich żołnierzy
Ważka bliżej
Rok pod znakiem kondycji i zdrowia
Chcę zadbać o sprawy wszystkich żołnierzy
Jakie zmiany dla chętnych do służby za granicą?
Lotnicy pomagają chorej dziewczynce
Czerwoni w odwrocie
They Train Together, They Fight Together
Jastrzębie przechwyciły rosyjskie myśliwce
Operacja „Adolphus”, czyli pierwszy skok
Obradowała Rada Gabinetowa
Przekaż 1 proc. dla poszkodowanych saperów
Defense Without Politics
Polska świętuje powrót nad Bałtyk
We Are All Darfur
Ściana zachodnia też ma już swoich terytorialsów
Jałta była zdradą naszych sojuszników
Nowy pilot F-16 Tiger Demo Team
Laureat Buzdygana znów najlepszy!
Gen. Kukuła: jesteśmy w połowie drogi
Żyj zdrowiej
„San 2020” – międzynarodowy trening na mapach
„Brilliant Jump” – gotowi na sygnał
USA nie zacznie wojny z Iranem
„Leonidas”, czyli szkolenie dowódców WOT
Centrum dla Viperów w Łodzi?
Żołnierze w dziesiątce najlepszych sportowców Polski

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO