moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Tabor dla wojska

Na zlecenie Ministerstwa Obrony Narodowej spółka Intercity szuka firmy, która dostarczy polskiej armii osiem nowych wagonów pasażerskich przeznaczonych do transportu żołnierzy – dwóch w wersji „wartowniczej” z 25 miejscami do spania oraz sześciu wagonów bezprzedziałowych z 72 miejscami do siedzenia. Producenci taboru mają czas do 22 sierpnia na składanie swoich ofert.


Polskie siły zbrojne, wzorem zdecydowanej większości armii na całym świecie, bardzo często wykorzystują transport kolejowy do przerzutu żołnierzy i wojskowego sprzętu, w tym uzbrojenia, zapasów paliw, wody, jedzenia, części zamiennych i amunicji, na różnego typu ćwiczenia i manewry. – Roczna liczba wojskowych transportów kolejowych uruchamianych na potrzeby Sił Zbrojnych RP w ruchu krajowym wynosi od 120 do 180 pociągów, składających się łącznie z około 4 tysięcy wagonów – wyjaśnia Centrum Operacyjne MON. Poza przewozami po Polsce bardzo często to właśnie koleją odbywa się przerzut sprzętu na potrzeby polskich kontyngentów wojskowych, które pełnią służbę w Europie, np. na Bałkanach. – Rocznie jest to od trzech do ośmiu transportów, do których używanych jest łącznie do 160 wagonów – dodaje CO MON.

Ponieważ polskie wojsko nie posiada swoich wagonów, zarówno towarowych, jak i pasażerskich, wypożycza je od narodowych spółek kolejowych – od PKP Cargo oraz PKP Intercity i PKP Przewozy Regionalne. Ich stan techniczny, a co za tym idzie także komfort podróżowania, jest bardzo różny. – Wagony typu xKL to konstrukcja z XIX wieku. Takimi samymi jeździli żołnierze na I wojnę światową. A wagony pasażerskie, które wypożyczają nam spółki są najczęściej w bardzo złym stanie technicznym – komentuje jeden z oficerów odpowiedzialnych w Dowództwie Generalnym RSZ za transport kolejowy.

Jest szansa, że wkrótce to się zmieni. Ministerstwo Obrony Narodowej, chce bowiem kupić własny tabor pasażerski na potrzeby żołnierzy. Na zlecenie MON-u spółka Intercity szuka firm, które dostarczą osiem nowych wagonów – dwóch w wersji „wartowniczej” z 25 miejscami do spania oraz jadalnią dla 14 osób oraz sześciu wagonów bezprzedziałowych z 72 miejscami do siedzenia. Wojsko wymaga również, aby oba typy wagonów posiadały szafy na broń, aneksy kuchenne, WC z prysznicami oraz systemy audiowizualne. Producenci taboru zainteresowani udziałem w ewentualnym przetargu – Intercity na razie prowadzi bowiem jedynie analizę rynku – mają czas do 22 sierpnia na składanie swoich ofert.

REKLAMA

Adam Musiał, dyrektor generalny Polskiej Izby Producentów Urządzeń i Usług na Rzecz Kolei, komentuje, że dostawy wagonów może podjąć się trzech krajowych producentów. – To bydgoska PESA, Newag z Nowego Sącza albo Cegielski z Poznania, który, co ważne w tym akurat postępowaniu, przez wiele lat specjalizował się w budowie salonek i był uznawany za jedną z lepszych firm w tej dziedzinie w Europie – komentuje. Jego zdaniem, koszt jednego wagonu w specyfikacji narzuconej przez polską armię może wahać się od miliona do półtora miliona euro.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: PKP

dodaj komentarz

komentarze

~dariio
1503000780
Kiedy zakup BWP ??? Pociągiem z salonkami niczego nie obronimy.
97-AE-F4-99

Miesiąc izolacji żołnierzy „Irini”
 
Sukcesy wojskowych lekkoatletów
16 Dywizja najlepsza!
Pełne wynagrodzenie za kwarantannę
„Astral Knight” – integracja na polskim niebie
Brąz kajakarza, 10 medali biegaczy i badmintonistów
Szybciej do wojska
„Aviation Detachment” w Łasku
Bohaterska obrona wzgórza 385
Na WF-ie dokładniej ocenią wytrzymałość żołnierzy
Zaplecze dla Rosomaków
Komitet Wojskowy NATO o pandemii
Leopardy i Raki na podkarpackim poligonie
W MON o polsko-słowackiej współpracy
„Rosyjski walec” na polskich Kresach
Kaprale po Legii Akademickiej
Więcej pieniędzy dla żołnierzy na misjach
Orzeczenia lekarskie żołnierzy będą ważne dłużej
Wojskowe uczelnie w dobie wirusa
I Ty możesz służyć Ojczyźnie
Ogień w natarciu
To kolarze rozpoczęli współczesną historię polskiego wojskowego sportu
Nadlecą Ważki, czyli mikrodrony dla wojska
Wojsko przeciw wirusowi
Jak Berling szedł na odsiecz Warszawie
Medycy po unitarce
Komisje sejmowe o umowie z USA
Dodatki dla specjalsów po nowemu
Rozstrzygająca bitwa o Niemen
Nowy album WIW-u o bohaterach 1920 r., ofiarach zbrodni katyńskiej
Polak z Medalem NATO
Dowódcy NATO w Szczecinie: o odstraszaniu i obronie Sojuszu
Ochotnik do Auschwitz
Laserowa artyleria US Army
Ukraiński kurs na Zachód
Wybuchowa edukacja
Nowe sanitarki dla wojska
20 medali żołnierzy na mistrzostwach kraju w biegu na orientację i łucznictwie
Agencja Uzbrojenia nabiera kształtów
Kłopoty z odprawą mieszkaniową
Wspólnie zadbajmy o naszą przyszłość
Posłowie o przyczynach tragedii z 10 kwietnia
To nie gwiazdki czynią z oficera dobrego dowódcę
Druga kariera byłych żołnierzy
Jak komuniści odebrali obywatelstwo polskim oficerom
Kierunek Turcja, czyli nowa misja polskich żołnierzy
F-16 kończą misję w Estonii
Zamek na poligonie
„Kaper” przeciw terrorystom
Defender 2020: Symulator Pioruna
Tak się ćwiczy na rumuńskich poligonach
McCarthy: Żołnierze USA w Polsce zwiększają bezpieczeństwo całego regionu
Bohaterowie na wakacjach w Ryni
Kraby kontra okręt
Kabina do zadań specjalnych
Sonary dla śmigłowców ZOP
Amerykanie odmładzają F-16
Polsko-amerykańska współpraca
„Ochotnik” – opowieść o bohaterze
Szybsza droga do armii zawodowej
Market Garden, Sosabowski wkracza do gry

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO