moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Tabor dla wojska

Na zlecenie Ministerstwa Obrony Narodowej spółka Intercity szuka firmy, która dostarczy polskiej armii osiem nowych wagonów pasażerskich przeznaczonych do transportu żołnierzy – dwóch w wersji „wartowniczej” z 25 miejscami do spania oraz sześciu wagonów bezprzedziałowych z 72 miejscami do siedzenia. Producenci taboru mają czas do 22 sierpnia na składanie swoich ofert.


Polskie siły zbrojne, wzorem zdecydowanej większości armii na całym świecie, bardzo często wykorzystują transport kolejowy do przerzutu żołnierzy i wojskowego sprzętu, w tym uzbrojenia, zapasów paliw, wody, jedzenia, części zamiennych i amunicji, na różnego typu ćwiczenia i manewry. – Roczna liczba wojskowych transportów kolejowych uruchamianych na potrzeby Sił Zbrojnych RP w ruchu krajowym wynosi od 120 do 180 pociągów, składających się łącznie z około 4 tysięcy wagonów – wyjaśnia Centrum Operacyjne MON. Poza przewozami po Polsce bardzo często to właśnie koleją odbywa się przerzut sprzętu na potrzeby polskich kontyngentów wojskowych, które pełnią służbę w Europie, np. na Bałkanach. – Rocznie jest to od trzech do ośmiu transportów, do których używanych jest łącznie do 160 wagonów – dodaje CO MON.

Ponieważ polskie wojsko nie posiada swoich wagonów, zarówno towarowych, jak i pasażerskich, wypożycza je od narodowych spółek kolejowych – od PKP Cargo oraz PKP Intercity i PKP Przewozy Regionalne. Ich stan techniczny, a co za tym idzie także komfort podróżowania, jest bardzo różny. – Wagony typu xKL to konstrukcja z XIX wieku. Takimi samymi jeździli żołnierze na I wojnę światową. A wagony pasażerskie, które wypożyczają nam spółki są najczęściej w bardzo złym stanie technicznym – komentuje jeden z oficerów odpowiedzialnych w Dowództwie Generalnym RSZ za transport kolejowy.

Jest szansa, że wkrótce to się zmieni. Ministerstwo Obrony Narodowej, chce bowiem kupić własny tabor pasażerski na potrzeby żołnierzy. Na zlecenie MON-u spółka Intercity szuka firm, które dostarczą osiem nowych wagonów – dwóch w wersji „wartowniczej” z 25 miejscami do spania oraz jadalnią dla 14 osób oraz sześciu wagonów bezprzedziałowych z 72 miejscami do siedzenia. Wojsko wymaga również, aby oba typy wagonów posiadały szafy na broń, aneksy kuchenne, WC z prysznicami oraz systemy audiowizualne. Producenci taboru zainteresowani udziałem w ewentualnym przetargu – Intercity na razie prowadzi bowiem jedynie analizę rynku – mają czas do 22 sierpnia na składanie swoich ofert.

Adam Musiał, dyrektor generalny Polskiej Izby Producentów Urządzeń i Usług na Rzecz Kolei, komentuje, że dostawy wagonów może podjąć się trzech krajowych producentów. – To bydgoska PESA, Newag z Nowego Sącza albo Cegielski z Poznania, który, co ważne w tym akurat postępowaniu, przez wiele lat specjalizował się w budowie salonek i był uznawany za jedną z lepszych firm w tej dziedzinie w Europie – komentuje. Jego zdaniem, koszt jednego wagonu w specyfikacji narzuconej przez polską armię może wahać się od miliona do półtora miliona euro.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: PKP

dodaj komentarz

komentarze

~dariio
1503000780
Kiedy zakup BWP ??? Pociągiem z salonkami niczego nie obronimy.
97-AE-F4-99

16 Dywizja Zmechanizowana mistrzem wojska w futsalu
 
Z archiwum „Szarego”
Zbrojeniówka pod nowym nadzorem
Głosuj na wojskowego sportowca roku
Leopardy na Podkarpaciu
Włosko-polski sojusz kosmiczny
Błyskawiczna reakcja
Kto nie będzie rozmawiał z Ławrowem, będzie rozmawiał z Szojgu
Morawiecki: harmonizujmy działania UE i NATO
Amunicja i miny dla armii
„Błękitni” lecą do Afganistanu
Wirtualna batalia w obronie sojusznika
Razem się szkolą, razem walczą
Artyleryjska interoperacyjność
Żołnierze najlepsi na festiwalu sztuk walki
Los Polski naszym losem
Dr Kostrzewa-Zorbas: NATO potwierdziło swoją jedność
Ostre strzelanie artylerzystów
Święto pod znakiem „Ślązaka” i okrętów podwodnych
Sojusznicy przy wigilijnym stole
Nowelizacja ustawy o weteranach w Sejmie
„Paszporty Ładosia” ratowały życie
„Defender Europe 20”, czyli amerykańskie manewry w Europie
Unwanted Treaty
Wszyscy jesteśmy Darfurczykami
Kpr. Danuta Dmowska-Andrzejuk ministrem sportu
Zmiany emerytalne dla żołnierzy
Wojsko na święta
Szpadzistki wygrały turniej o Puchar Świata w Tallinie
Paczki dla kresowiaków
Gotowi na misję
NATO wzmocni obecność na wschodniej flance
Przyznano nagrody im. Rejewskiego
Peowiacy. Pretorianie Piłsudskiego
Nowe laboratorium WAT
Szykują się zmiany w wojskowych emeryturach
Jak gra dowódca, grają wszyscy
Pierwszy poległy pilot Września ’39
Wybory do gremiów przedstawicielskich
The Army Enters the Frame
Klucz do dobrych relacji
Defense Without Politics
Szwedzki baypass przed „Orką”
Plan ćwiczeń WOT dla pracodawców
Terytorialsi za oceanem
Kto zostawia ślady w sieci
Klasy wojskowe po nowemu
Wojskowy śmigłowiec dyżuruje w Zakopanem
Jak Polacy wyzwalali Bredę
Minister Błaszczak u polskich żołnierzy w Libanie
Polska pod kontrolą armii
Jakie podwyżki dla żołnierzy?
Żołnierze z „Błękitnej Brygady” w błękitnych beretach
Trudna droga
Gorące obrady NATO w Londynie
AMW poleca się na święta

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO