moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Szczeciński finał The Tall Ships Races

Wśród najpiękniejszych żaglowców, które lada dzień zacumują przy nabrzeżach w Szczecinie, zobaczymy także te, na których na co dzień trenują kadeci marynarki wojennej. Jednostki z Brazylii, Omanu czy Holandii to żaglowce szkolne, dzięki którym kolejne pokolenia marynarzy poznają swój fach. Od piątku będzie je można podziwiać w Szczecinie.

The Tall Ships Races to jedna z największych imprez żeglarskich na świecie. Regaty odbywają się co roku, ale ich finał rozgrywa się w różnych miastach. Polska, a dokładnie Szczecin, już po raz trzeci będzie gościł żaglowce.

Tegoroczna edycja regat wielkich żaglowców rozpoczęła się 3 lipca w szwedzkim Halmstad. Pierwszy etap zmagań żeglarzy zakończył się w Finlandii w porcie Kotka, a następny odbywał się na trasie do fińskiego portu Turku. Przed Szczecinem jachty zatrzymały się jeszcze w litewskiej Kłajpedzie. Finał The Tall Ships Races odbędzie się od 5 do 8 sierpnia w Szczecinie.

W regatach bierze udział kilkaset jednostek różnych klas – od ponad 100-metrowych żaglowców po małe, jednomasztowe jachty morskie. Wśród największych okrętów, a co za tym idzie najbardziej widowiskowych, są i takie, które na co dzień służą marynarkom wojennym do szkolenia swoich kadetów.

Jednym z najpiękniejszych jest „Cisne Branco” (Biały łabędź). To żaglowiec brazylijskiej marynarki wojennej stacjonujący na co dzień w Rio de Janeiro. Fregata, inspirowana XIX-wiecznymi kliperami, zbudowana została w Amsterdamie przez stocznię Damen. Ochrzczona 4 sierpnia 1999 roku, jednostka swój dziewiczy rejs przez Atlantyk do Brazylii odbyła z okazji 500. rocznicy odkrycia Brazylii przez portugalskiego admirała Pedro Álvaresa Cabrala. „Cisne Branco” jest wykorzystany jako żaglowiec szkoleniowy przez kadetów Szkoły Marynarki Wojennej w Brazylii, Marynarki Handlowej, Akademii Morskiej i innych szkół morskich. W 2010 roku uczestniczył w Velas Sudamérica 2010, historycznej wyprawie żaglowców Ameryki Łacińskiej z okazji dwusetnej rocznicy powstania pierwszych rządów narodowych w Argentynie i Chile. Ma 76 metrów długości, 46 metrów wysokości i zabiera na pokład 72 osoby załogi.

Kolejny wojskowy żaglowiec to trzymasztowy bark „Shabab Oman II” (Młodzież Omanu), jednostka szkoleniowa Marynarki Wojennej Omanu. W 2014 roku zastąpił w służbie swojego poprzednika o tej samej nazwie. Wyposażony w 29 żagli o łącznym rozmiarze 2630 metrów kwadratowych. Jego załoga to 54 członków stałych i 36 stażystów. Ma 110 m długości, wybudowany został w 2014 roku, a jego macierzystym portem jest Maskat.

Norwegię reprezentuje m.in. „Statsraad Lehmkuhl”. To także trójmasztowy bark o długości aż 98 metrów. Należy do fundacji Statsraad Lehmkuhl, ale służy także do szkolenia kadetów Marynarki Wojennej Królestwa Norwegii. Wybudowany został jeszcze przed wojną w 1914 roku dla marynarki niemieckiej. Do Norwegii trafił w 1921 roku.

Rosyjską MW reprezentuje „Adventure” (RUS50), którego portem macierzystym jest Sankt Petersburg. To niewielka jednostka w porównaniu z poprzednimi, bo ma zaledwie 16,6 metra długości. W Tall Ships Races ściga się w tzw. klasie C. Dużo większe wrażenie zrobią na widzach inne rosyjskie jednostki, które odwiedzą Szczecin: olbrzymie „Kruzensztern”, „Mir” czy „Siedow”.

Z Holandii przypłynie „Urania”, jacht szkoleniowy tamtejszej MW od 1830 roku. Nazwa statku wywodzi się z greckiej mitologii, w której Urania była muzą astronomii. Podkreślone jest to również w herbie jednostki, który składa się z wszystkich znaków zodiaku. Obecna Urania to już szósty statek noszący tę nazwę. Zbudowany został na przełomie lat 2003/2014. Ma 27 metrów długości.

Niemal wszystkie te i inne jednostki, które zawiną do Szczecina w piątek, będą dostępne dla zwiedzających aż do poniedziałku. Cały program imprezy i informacje o jednostkach można znaleźć na stronie regat http://tallships.szczecin.eu/pl.

Marcin Górka

autor zdjęć: materiały organizatora

dodaj komentarz

komentarze


Arteterapia dla weteranów
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
Komisja Obrony za Bezpiecznym Bałtykiem
Prof. Ilnicki – lekarz żołnierskich dusz
Terytorialsi najlepsi na trasach crossu
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Pomnik nieznanych bohaterów
Nowe sanitarki dla wojskowych medyków
Sportowcy na poligonie
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Wellington „Zosia” znad Bremy
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Sukces Polaka w biegu z marines
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Sto lat Grobu Nieznanego Żołnierza
Zasiać strach w szeregach wroga
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Brytyjczycy na wschodniej straży
Szkolenia obronne tuż-tuż. Instruktorzy uczą się przekazywać wiedzę
Standardy NATO w Siedlcach
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Kolejny kontrakt Dezametu
Lojalny skrzydłowy bez pilota
Kircholm 1605
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Awanse generalskie na Święto Niepodległości
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Męska sprawa: profilaktyka
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”
MiG-i-29 znów przechwyciły rosyjski samolot
Tomahawki dla Ukrainy? Pentagon mówi „tak”, Trump mówi „nie”
„Road Runner” w Libanie
Inwestycja w bezpieczeństwo
Redakcja „Polski Zbrojnej” w szkole przetrwania
Koniec dzieciństwa
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Pięściarska uczta w Suwałkach
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Nowe zasady dla kobiet w armii
Marynarze podjęli wyzwanie
Polski „Wiking” dla Danii
Niespokojny poranek pilotów
Mity i manipulacje
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Grób Nieznanego Żołnierza – drogowskaz i zwierciadło
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Kaman – domknięcie historii
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Rusza program „wGotowości”
Ukraina to największy zagraniczny klient polskiej zbrojeniówki
Szansa na nowe życie
Abolicja dla ochotników
Nie daj się zhakować
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Odznaczenia za wzorową służbę
Poszukiwania szczątków rosyjskich dronów wstrzymane
Mundurowi z benefitami
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Starcie pancerniaków
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Marynarze mają nowe motorówki
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO