moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Szczeciński finał The Tall Ships Races

Wśród najpiękniejszych żaglowców, które lada dzień zacumują przy nabrzeżach w Szczecinie, zobaczymy także te, na których na co dzień trenują kadeci marynarki wojennej. Jednostki z Brazylii, Omanu czy Holandii to żaglowce szkolne, dzięki którym kolejne pokolenia marynarzy poznają swój fach. Od piątku będzie je można podziwiać w Szczecinie.

The Tall Ships Races to jedna z największych imprez żeglarskich na świecie. Regaty odbywają się co roku, ale ich finał rozgrywa się w różnych miastach. Polska, a dokładnie Szczecin, już po raz trzeci będzie gościł żaglowce.

Tegoroczna edycja regat wielkich żaglowców rozpoczęła się 3 lipca w szwedzkim Halmstad. Pierwszy etap zmagań żeglarzy zakończył się w Finlandii w porcie Kotka, a następny odbywał się na trasie do fińskiego portu Turku. Przed Szczecinem jachty zatrzymały się jeszcze w litewskiej Kłajpedzie. Finał The Tall Ships Races odbędzie się od 5 do 8 sierpnia w Szczecinie.

W regatach bierze udział kilkaset jednostek różnych klas – od ponad 100-metrowych żaglowców po małe, jednomasztowe jachty morskie. Wśród największych okrętów, a co za tym idzie najbardziej widowiskowych, są i takie, które na co dzień służą marynarkom wojennym do szkolenia swoich kadetów.

Jednym z najpiękniejszych jest „Cisne Branco” (Biały łabędź). To żaglowiec brazylijskiej marynarki wojennej stacjonujący na co dzień w Rio de Janeiro. Fregata, inspirowana XIX-wiecznymi kliperami, zbudowana została w Amsterdamie przez stocznię Damen. Ochrzczona 4 sierpnia 1999 roku, jednostka swój dziewiczy rejs przez Atlantyk do Brazylii odbyła z okazji 500. rocznicy odkrycia Brazylii przez portugalskiego admirała Pedro Álvaresa Cabrala. „Cisne Branco” jest wykorzystany jako żaglowiec szkoleniowy przez kadetów Szkoły Marynarki Wojennej w Brazylii, Marynarki Handlowej, Akademii Morskiej i innych szkół morskich. W 2010 roku uczestniczył w Velas Sudamérica 2010, historycznej wyprawie żaglowców Ameryki Łacińskiej z okazji dwusetnej rocznicy powstania pierwszych rządów narodowych w Argentynie i Chile. Ma 76 metrów długości, 46 metrów wysokości i zabiera na pokład 72 osoby załogi.

Kolejny wojskowy żaglowiec to trzymasztowy bark „Shabab Oman II” (Młodzież Omanu), jednostka szkoleniowa Marynarki Wojennej Omanu. W 2014 roku zastąpił w służbie swojego poprzednika o tej samej nazwie. Wyposażony w 29 żagli o łącznym rozmiarze 2630 metrów kwadratowych. Jego załoga to 54 członków stałych i 36 stażystów. Ma 110 m długości, wybudowany został w 2014 roku, a jego macierzystym portem jest Maskat.

Norwegię reprezentuje m.in. „Statsraad Lehmkuhl”. To także trójmasztowy bark o długości aż 98 metrów. Należy do fundacji Statsraad Lehmkuhl, ale służy także do szkolenia kadetów Marynarki Wojennej Królestwa Norwegii. Wybudowany został jeszcze przed wojną w 1914 roku dla marynarki niemieckiej. Do Norwegii trafił w 1921 roku.

Rosyjską MW reprezentuje „Adventure” (RUS50), którego portem macierzystym jest Sankt Petersburg. To niewielka jednostka w porównaniu z poprzednimi, bo ma zaledwie 16,6 metra długości. W Tall Ships Races ściga się w tzw. klasie C. Dużo większe wrażenie zrobią na widzach inne rosyjskie jednostki, które odwiedzą Szczecin: olbrzymie „Kruzensztern”, „Mir” czy „Siedow”.

Z Holandii przypłynie „Urania”, jacht szkoleniowy tamtejszej MW od 1830 roku. Nazwa statku wywodzi się z greckiej mitologii, w której Urania była muzą astronomii. Podkreślone jest to również w herbie jednostki, który składa się z wszystkich znaków zodiaku. Obecna Urania to już szósty statek noszący tę nazwę. Zbudowany został na przełomie lat 2003/2014. Ma 27 metrów długości.

Niemal wszystkie te i inne jednostki, które zawiną do Szczecina w piątek, będą dostępne dla zwiedzających aż do poniedziałku. Cały program imprezy i informacje o jednostkach można znaleźć na stronie regat http://tallships.szczecin.eu/pl.

Marcin Górka

autor zdjęć: materiały organizatora

dodaj komentarz

komentarze


Mity i manipulacje
„Zamek” pozostał bezpieczny
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
„Łączy nas bezpieczeństwo”. Ruszają szkolenia na Lubelszczyźnie
Is It Already War?
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Sukces Polaka w biegu z marines
Pięściarska uczta w Suwałkach
Ogień z Leopardów na Łotwie
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Im ciemniej, tym lepiej
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Nowe K9 w Węgorzewie i Toruniu
Marynarze podjęli wyzwanie
Kosmiczna wystawa
Awanse w dniu narodowego święta
Dolny Śląsk z własną grupą zbrojeniową
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Torpeda w celu
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
„Road Runner” w Libanie
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Polskie Homary za kołem podbiegunowym
Merops wdrażany natychmiast
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Nieznani sprawcy wysadzili tory
Polski „Wiking” dla Danii
Mundurowi z benefitami
Obrońcy Lwowa z 1939 roku pochowani z honorami
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Ułani szturmowali okopy
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Kapral Bartnik mistrzem świata
Żołnierze pomagają w akcji na torach
Jak zwiększyć bezpieczeństwo mieszkańców polskich miast?
Pierwsze Czarne Pantery w komplecie
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Pierwsze Rosomaki w Załuskach
Kaman – domknięcie historii
My, jedna armia
Nowe zasady dla kobiet w armii
Dodatkowe zapory
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Standardy NATO w Siedlcach
Czy to już wojna?
Brytyjczycy na wschodniej straży
Dzień wart stu lat
Straż pożarna z mocniejszym wsparciem armii
Dywersja na kolei. Są dowody
Wojskowy bus do szczęścia
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Święto wolnej Rzeczypospolitej
Gdy ucichnie artyleria
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Plan na WAM
Polska, Litwa – wspólna sprawa
Lojalny skrzydłowy bez pilota
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Dostawa Homarów-K
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO