moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Szczeciński finał The Tall Ships Races

Wśród najpiękniejszych żaglowców, które lada dzień zacumują przy nabrzeżach w Szczecinie, zobaczymy także te, na których na co dzień trenują kadeci marynarki wojennej. Jednostki z Brazylii, Omanu czy Holandii to żaglowce szkolne, dzięki którym kolejne pokolenia marynarzy poznają swój fach. Od piątku będzie je można podziwiać w Szczecinie.

The Tall Ships Races to jedna z największych imprez żeglarskich na świecie. Regaty odbywają się co roku, ale ich finał rozgrywa się w różnych miastach. Polska, a dokładnie Szczecin, już po raz trzeci będzie gościł żaglowce.

Tegoroczna edycja regat wielkich żaglowców rozpoczęła się 3 lipca w szwedzkim Halmstad. Pierwszy etap zmagań żeglarzy zakończył się w Finlandii w porcie Kotka, a następny odbywał się na trasie do fińskiego portu Turku. Przed Szczecinem jachty zatrzymały się jeszcze w litewskiej Kłajpedzie. Finał The Tall Ships Races odbędzie się od 5 do 8 sierpnia w Szczecinie.

W regatach bierze udział kilkaset jednostek różnych klas – od ponad 100-metrowych żaglowców po małe, jednomasztowe jachty morskie. Wśród największych okrętów, a co za tym idzie najbardziej widowiskowych, są i takie, które na co dzień służą marynarkom wojennym do szkolenia swoich kadetów.

Jednym z najpiękniejszych jest „Cisne Branco” (Biały łabędź). To żaglowiec brazylijskiej marynarki wojennej stacjonujący na co dzień w Rio de Janeiro. Fregata, inspirowana XIX-wiecznymi kliperami, zbudowana została w Amsterdamie przez stocznię Damen. Ochrzczona 4 sierpnia 1999 roku, jednostka swój dziewiczy rejs przez Atlantyk do Brazylii odbyła z okazji 500. rocznicy odkrycia Brazylii przez portugalskiego admirała Pedro Álvaresa Cabrala. „Cisne Branco” jest wykorzystany jako żaglowiec szkoleniowy przez kadetów Szkoły Marynarki Wojennej w Brazylii, Marynarki Handlowej, Akademii Morskiej i innych szkół morskich. W 2010 roku uczestniczył w Velas Sudamérica 2010, historycznej wyprawie żaglowców Ameryki Łacińskiej z okazji dwusetnej rocznicy powstania pierwszych rządów narodowych w Argentynie i Chile. Ma 76 metrów długości, 46 metrów wysokości i zabiera na pokład 72 osoby załogi.

Kolejny wojskowy żaglowiec to trzymasztowy bark „Shabab Oman II” (Młodzież Omanu), jednostka szkoleniowa Marynarki Wojennej Omanu. W 2014 roku zastąpił w służbie swojego poprzednika o tej samej nazwie. Wyposażony w 29 żagli o łącznym rozmiarze 2630 metrów kwadratowych. Jego załoga to 54 członków stałych i 36 stażystów. Ma 110 m długości, wybudowany został w 2014 roku, a jego macierzystym portem jest Maskat.

Norwegię reprezentuje m.in. „Statsraad Lehmkuhl”. To także trójmasztowy bark o długości aż 98 metrów. Należy do fundacji Statsraad Lehmkuhl, ale służy także do szkolenia kadetów Marynarki Wojennej Królestwa Norwegii. Wybudowany został jeszcze przed wojną w 1914 roku dla marynarki niemieckiej. Do Norwegii trafił w 1921 roku.

Rosyjską MW reprezentuje „Adventure” (RUS50), którego portem macierzystym jest Sankt Petersburg. To niewielka jednostka w porównaniu z poprzednimi, bo ma zaledwie 16,6 metra długości. W Tall Ships Races ściga się w tzw. klasie C. Dużo większe wrażenie zrobią na widzach inne rosyjskie jednostki, które odwiedzą Szczecin: olbrzymie „Kruzensztern”, „Mir” czy „Siedow”.

Z Holandii przypłynie „Urania”, jacht szkoleniowy tamtejszej MW od 1830 roku. Nazwa statku wywodzi się z greckiej mitologii, w której Urania była muzą astronomii. Podkreślone jest to również w herbie jednostki, który składa się z wszystkich znaków zodiaku. Obecna Urania to już szósty statek noszący tę nazwę. Zbudowany został na przełomie lat 2003/2014. Ma 27 metrów długości.

Niemal wszystkie te i inne jednostki, które zawiną do Szczecina w piątek, będą dostępne dla zwiedzających aż do poniedziałku. Cały program imprezy i informacje o jednostkach można znaleźć na stronie regat http://tallships.szczecin.eu/pl.

Marcin Górka

autor zdjęć: materiały organizatora

dodaj komentarz

komentarze


Smak służby
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Gdy ucichnie artyleria
Combat 56 u terytorialsów
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Orka na kursie
Artylerzyści mają moc!
Wszystkie Kormorany na wodzie
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Zmierzyli się z własnymi słabościami
Szeremeta niepokonana na ringu w Budapeszcie
Zawiszacy przywitali pierwsze Borsuki
Nowe Warmate dla wojska
Święto sportowców w mundurach
Dzień wart stu lat
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Wojsko ma swojego satelitę!
Mundurowi z benefitami
Trzy „Duchy" na Bałtyk
Szwedzi w pętli
Koreańskie stypendia i nowy sprzęt dla AWL-u
Nowe zasady dla kobiet w armii
Pływacy i panczeniści w świetnej formie
Czas na polskie Borsuki
Najlepsze projekty dronów nagrodzone przez MON
Pancerniacy jadą na misję
Sportowcy podsumowali 2025 rok
Szef MON-u podsumował rok działania ustawy o obronie cywilnej
Militarne Schengen
Nie panikuj. Działaj. Bądź w gotowości
Niebo pod osłoną
NATO ćwiczy wśród fińskich wysp
Holenderska misja na polskim niebie
Bóg wojny wyłonił najlepszych artylerzystów
Najdłuższa noc
Plan na WAM
Obywatele chcą być wGotowości
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
„Albatros” na elitarnych manewrach NATO
Jaśminowe szkolenia na AWL-u
Polskie MiG-i dla Ukrainy?
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Zawiszacy przywitali Borsuki
Medyczna odsłona szkoleń wGotowości
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
Najlepsi w XXII Maratonie Komandosa
Żołnierze z „armii mistrzów” czekają na głosy
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Niemieckie wsparcie z powietrza
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Wojskowa łączność w Kosmosie
Cel: zniszczyć infrastrukturę wroga w górskim terenie
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Pierwsze spojrzenie z polskiego satelity
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Polski „Wiking” dla Danii
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Rządy Polski i Niemiec wyznaczają kierunki współpracy
Nowe zdolności sił zbrojnych
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Operacja „Szpej” nigdy się nie skończy
Kalorie to nie wszystko
Ile powołań do wojska w 2026 roku?
Satelita MikroSAR nadaje

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO