moja polska zbrojna
Strona którą odwiedzasz korzysta z plików cookies. Ustawienia dotyczące tych plików można zmienić w opcjach przeglądarki używanej do przeglądania Internetu.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o plikach cookies przeczytaj Politykę cookies.
Jeśli ustawienia cookies nie zostaną zmienione, podczas przeglądania strony informacje automatycznie zapisywane będą w pamięci Twojego urządzenia.
Nie pokazuj mi więcej tego komunikatu: kliknij tutaj

Samochody do desantu

Nie mogą ważyć więcej niż 3,5 tony, muszą mieć napęd na wszystkie koła oraz silnik o mocy co najmniej 75 KM. Armia chce kupić pojazdy przystosowane do desantowania techniką spadochronową. Ich ładowność ma wynosić co najmniej 1200 kg. 55 takich wozów oraz 105 przyczep ma trafić do jednostek aeromobilnych.

Kilka dni temu Inspektorat Uzbrojenia MON ogłosił przetarg na zakup pojazdów do desantowania techniką spadochronową oraz przeznaczonych do nich przyczep. – Firmy zainteresowane udziałem w przetargu mogą do 4 września składać wnioski o dopuszczenie do postępowania – zapowiada ppłk Robert Wincencik, rzecznik prasowy Inspektoratu Uzbrojenia.

Wozy dostaną jednostki aeromobilne wojsk lądowych – 25 Brygada Kawalerii Powietrznej i 6 Brygada Powietrznodesantowa, które nie mają w wyposażeniu pojazdów przeznaczonych specjalnie do desantu spadochoronowego. 55 aut będzie przystosowanych do zrzutu metodą spadochronową lub do transportu na zawiesiu (część urządzenia dźwigowego) zewnętrznym śmigłowca.

REKLAMA

Pierwsze samochody trafią do jednostek w Tomaszowie Mazowieckim i Krakowie w 2019 roku. W ogłoszeniu o przetargu Inspektorat Uzbrojenia zastrzegł, że zamówione pojazdy wraz ze 105 przyczepami mają zostać dostarczone w latach 2019–2022. Kontrakt będzie przewidywał rozszerzenie zamówienia o 25 aut oraz 55 przyczep.

Jakie warunki powinny spełniać wozy, które chce kupić armia? Wymagania techniczne ujawnione na tym etapie zamówienia są bardzo ogólne. Samochody, nie mogą ważyć więcej niż 3,5 tony i muszą być w stanie zabrać co najmniej 1200 kg ładunku. Powinny mieć silnik o mocy co najmniej 75 KM i napęd na wszystkie koła. Nie ma wymogu, aby był to format 4x4. Co istotne, wojsko chce, aby każdy pojazd był wyposażony w „urządzenie pociągowo-sprzęgowe”, które umożliwi holowanie dwóch przyczep z wyposażeniem. Musi też być przystosowany do pokonywania brodów o głębokości co najmniej 0,5 m, bez wcześniejszego przygotowania. Wymagania dotyczące przyczep ograniczają się do ładowności, minimum to 800 kg ładunku.

Wojsko oczekuje, że zarówno auta, jak i przyczepy będą przystosowane do transportu lotniczego na platformie desantowej PDS typu „V” 108″ 12 ft, którą można albo desantować metodą spadochronową, albo transportować na zawiesiu zewnętrznym śmigłowca.

Jeżeli nie będzie opóźnień, to przetarg o wartości kilkudziesięciu milionów złotych powinien zostać rozstrzygnięty na początku przyszłego roku.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: mjr Marcin Gil

dodaj komentarz

komentarze


PKW Łotwa – druga zmiana wyrusza na misję
Czołgi T-72 będą modernizowane
Podwójny bohater. Od Powstania Warszawskiego do wojny w Indochinach
MON zapowiada: strzelnica w każdym powiecie
Więcej pieniędzy na obronność
MON i MSZ o katastrofie smoleńskiej
Z ruin Warszawy do piekła Indochin
Wsparcie dla misji Air Policing
Świąteczne paczki dla żołnierzy na misjach
Kombatanci na spotkaniu opłatkowym
O co walczą Polki w mundurze
Rano żołnierz, po południu student
Argentyńska zagadka
Spartakiada: Zmechanizowani ze Szczecina kontra Czarna Dywizja
Zielone światło dla stoczni
Bałtyckie ciemności
Pod błękitną flagą NATO
Resort obrony opracował zmiany w ustawie o weteranach
Na ASzWoj o wyzwaniach bezpieczeństwa międzynarodowego
Wojownicy z 16 Dywizji Zmechanizowanej w oktagonie
Posłowie o budżecie obronnym na 2018 rok
Kawaleryjski trening na koniach
Podchorążowie Szkoły Orląt wylądowali
Siła ognia
Nowa współpraca wojskowa UE
„Bechowiec” – karabin prosto z kuźni
Raport MON o książce Tomasza Piątka
Komandorzy wrócili nad morze
Rząd Mateusza Morawieckiego zaprzysiężony
W sporcie nie ma mocnych na 11 LDKPanc
Świętowali na sportowo
Wyższe dodatki dla żołnierzy
Będzie więcej dróg o znaczeniu obronnym
Szkolenie ogniowe podhalańczyków
Podziękować bohaterom
Zielone światło dla Pilicy
Żołnierze 25 Brygady Kawalerii Powietrznej szkolą się w Wędrzynie
Z okazji urodzin wielkiego Polaka
Pożegnanie ofiar stalinizmu
Centrum dowodzenia NATO w Polsce?
Twórcy SPO odznaczeni
Wojsko pomogło komunistom utrzymać monopol władzy
Żołnierze najlepsi w szachowych mistrzostwach kraju
Polacy jadą na misję szkoleniową do Iraku
Jeszcze mobilniejsze NATO
Drugie życie Challengerów
Wojskowa komisja wyjaśni, co stało się w Dęblinie
Rezerwiści opanowali poligon
Antoni Macierewicz w Kanadzie o rosyjskiej agresji
Wojskową ciężarówką na górskich stokach
Piłkarska jesień wojskowych drużyn – czas na podsumowania
Wyjątkowa kolekcja
Skandal wokół Caracali i Tigerów
Wojsko zaangażowane w „Szlachetną Paczkę”
Minister Macierewicz wygrał w sądzie z gen. Dukaczewskim

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO