moja polska zbrojna
Strona którą odwiedzasz korzysta z plików cookies. Ustawienia dotyczące tych plików można zmienić w opcjach przeglądarki używanej do przeglądania Internetu.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o plikach cookies przeczytaj Politykę cookies.
Jeśli ustawienia cookies nie zostaną zmienione, podczas przeglądania strony informacje automatycznie zapisywane będą w pamięci Twojego urządzenia.
Nie pokazuj mi więcej tego komunikatu: kliknij tutaj

Francusko-niemiecki myśliwiec 5. generacji

Niemcy i Francja chcą wspólnie zbudować samolot 5. generacji o obniżonej wykrywalności przez radary. Prace badawczo-rozwojowe nad maszyną ruszą w przyszłym roku. Nowoczesne myśliwce do służby miałyby wejść w latach 2025–2035.  Zastąpią francuskie Dassault Rafale i niemieckie Eurofighter Typhoon, czyli konstrukcje określane jako generacja 4+.

 O planach dotyczących budowy myśliwca poinformowali w ubiegłym tygodniu prezydent Emmanuel Macron i kanclerz Angela Merkel. Obecnie ani francuska ani niemiecka armia, nie dysponują myśliwcami 5. generacji – czyli takimi, które przy znacznie obniżonej wykrywalności przez radary, są nie tylko wielozadaniowe, ale również osiągają prędkość naddźwiękową bez użycia dopalaczy. Maszyny te mają także bardzo dobre parametry manewrowości.

Najnowszymi samolotami jakie obie armie posiadają na wyposażeniu są maszyny określane jako generacja 4+. Francuzi korzystają z myśliwców Dassault Rafale (w służbie jest ich ponad 100). Z kolei Niemcy mają 125 sztuk samolotów Eurofighter Typhoon. Oprócz nich siły powietrzne Paryża i Berlina dysponują jeszcze maszynami 4. generacji. To m.in. francuskie Mirage 2000 (różne typy) oraz niemieckie Panavia Tornado. Problem w tym, że w obu państwach konstrukcje 4. generacji za dziesięć lat powinny zostać wycofane ze służby. Dlatego rozpoczęto poszukiwanie ich następców. I choć do niedawna Niemcy nie wykluczały, iż sięgną po oferowane przez Amerykanów myśliwce F-35 (jeden z dwóch typów seryjnie produkowanych zachodnich maszyn 5. generacji), to wszystko wskazuje na to, iż Francji udało się namówić niemieckiego sojusznika do wspólnego opracowania zupełnie nowego samolotu. To jest rewolucja, ale pokojowa, prowadzona w sposób uporządkowany i w odpowiednim tempie– podkreślał prezydent Francji Emmanuel Macron.

Niewykluczone, że do projektu zostaną zaproszone inne państwa, w tym Polska. – Analizujemy obecnie jaką drogę powinniśmy przyjąć po wycofaniu ze służby SU-22. Czy będzie to tylko dokupienie kolejnych myśliwców F-16, czy może pewnej transzy F-16 oraz myśliwców piątej generacji, to się dopiero okaże. Na pewno projekt zwiększenia budżetu obronnego do 2,5 proc. PKB otwiera przed nami nowe możliwości – komentuje wiceminister obrony narodowej Bartosz Kownacki.

REKLAMA

To nie jedyny projekt niemiecko-francuski, do którego Polska mogłaby dołączyć. Niedawno minister Antoni Macierewicz wyjawił, że nasz kraj jest zainteresowany projektem nowego czołgu podstawowego opracowywanego przez te państwa.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: defense.gouv.fr

dodaj komentarz

komentarze

~asd
1505661060
Przystąpmy do jakiegokolwiek programu, w którym bylibyśmy nie tylko tępą montownią.
27-44-C9-62
~Zbyszko
1503743340
Niby jaką rolę mielibyśmy mieć w niemiecko - francuskim programie pancernym? Torcik został podzielony przecież tak, że KMW robi podwozie a Francuzi wieżę. Jeśli więc z Niemcami, to tylko z Rheinmetallem, który do przetrwania na rynku pancernym potrzebuje partnera i ma własny pomysł na czołg nowej generacji.
11-C7-67-86
~ja
1500742680
Już widzę jak Francja i Niemcy zapraszają PIS do współpracy
ED-EA-46-07

Wojskowe uczelnie nie powinny żebrać
Polacy jadą na misję szkoleniową do Iraku
„Proobronni 2017” w Lublińcu
Generał „Tysiąc” świętowałby dziś 110 urodziny
Rosja i deja vu
Drugie życie Challengerów
Wsparcie dla misji Air Policing
Posłowie rozmawiali o sytuacji materialnej wojskowych
Ostatnie święto 16 Dywizji w Elblągu
Przedsiębiorcy na rzecz obronności
Polacy na poligonie w Hohenfels
Minister Macierewicz z wizytą w Waszyngtonie
Zwycięstwo pięcioboistów z Czarnej Dywizji
Pustelnik, czyli nowe rakiety dla polskiej armii
Biegacze walczyli o Nóż Komandosa
Czy w szkołach będzie wychowanie proobronne?
Jak most Syreny
Przetarg na wroga
Modernizacja Bergepanzerów 2
„Kormoran” przebadany
Weryfikacja Czesława Juźwika to nie zadanie MON
Specjalsi z Gruzji wykonali zadanie
Narażali życie, by ratować innych
W co gra Kim?
Gala MMA w Siedlcach
Najsilniejsi w służbach mundurowych
Czternastka polata dłużej
Wakacje dla dzieci żołnierzy
Konflikt bratanków
Nowa instrukcja lotów HEAD do końca roku
Wsparcie dla weteranów będzie większe
Techniki wspinaczkowe w walce, czyli „górale” atakują
Zmiana dowodzenia w Batalionowej Grupie Bojowej
Polowa akademia „Combat Alert”
Polska w grze o amerykańską brygadę
Miliard więcej na modernizację
Fort zagłady
Bohaterowie z lilijkami
Amerykańskie Herculesy wylądowały w Powidzu
Minister obrony o szkoleniu wojskowym studentów
Posłowie o wspólnej polityce obronnej Unii Europejskiej
Islamski feniks
W weekend – NATO Days w Polsce
Jastrzębie wracają z Litwy do domu
Amerykańscy żołnierze uczą się polskiej historii
Nowy sprzęt do obsługi samolotów
Zbierają doświadczenia w pustynnych warunkach
„Wieniec” na drodze niemieckiego transportu
Legioniści w boju
Generał Kościuszko – przyjaciel wolności
Centrum Kontrwywiadu NATO działa w Krakowie
Sześć medali zapaśników na wojskowych mistrzostwach świata
Kobiety na misjach obserwacyjnych
Nowy kierunek na Akademii Sztuki Wojennej
Polsko-gruziński test specjalsów

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO