moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Trwa odbiór pierwszego Gulfstreama

21 czerwca do Polski przyleci pierwszy z trzech zamówionych tzw. małych samolotów do przewozu najważniejszych osób w państwie. Maszyna Gulfstream G550 będzie nosić imię księcia Józefa Poniatowskiego. Wojskowi specjaliści przeprowadzają właśnie procedurę odbioru technicznego maszyny w fabryce w Stanach Zjednoczonych.

To jeden z najważniejszych etapów zakupu każdego nowego sprzętu i uzbrojenia, a w przypadku statków powietrznych, wręcz fundamentalny. Grupa wojskowych specjalistów dokonuje właśnie w amerykańskiej fabryce samolotów Gulfstream technicznego odbioru pierwszej z trzech zamówionych w ubiegłym roku maszyn G550. Mają one służyć do przewozu najważniejszych osób w państwie.

Zgodnie z deklaracjami Ministerstwa Obrony Narodowej samolot przyleci do Polski w środę 21 czerwca. Na warszawskim lotnisku Okęcie odbędzie się wtedy uroczystość przyjęcia maszyny do służby w 1 Bazie Lotnictwa Transportowego. Samolot przejedzie przez kurtynę wodną, zostanie mu nadana nazwa wyróżniająca i zostanie poświęcony.

Nazwy dla wszystkich pięciu samolotów floty VIP zostały wybrane w konkursie, który kilka tygodni temu ogłosiło MON. – Zdecydowaliśmy, że nowe samoloty do przewozu najważniejszych osób w państwie będą nosiły nazwy narodowych bohaterów. Pierwszy otrzyma nazwę „Książę Józef Poniatowski” – podkreślił wiceminister Bartosz Kownacki, gdy ogłaszał wyniki konkursu. Dodał, że książę Poniatowski jest dla niego wzorem honoru i wartości patriotycznych.

Przetarg na zakup dwóch „małych” samolotów, które mają zabierać na pokład maksymalnie 16 pasażerów i bez międzylądowania pokonać trasę Warszawa–Nowy Jork, ogłoszono w sierpniu 2016 roku. Do walki o kontrakt stanęło dwóch największych producentów maszyn tej klasy: francuska firma Dassault Aviation i amerykański koncern General Dynamics. Po otwarciu ofert okazało się, że tylko propozycja firmy z USA – oferującej maszyny Gulfstream G550 – spełniała wymogi formalne. Kontrakt został podpisany 14 listopada 2016 roku. Jego wartość to 440 milionów złotych.

Flotę VIP poza dwiema maszynami Gulfstream G550 uzupełnią trzy większe samoloty Boeing 737–800. Jedna z maszyn to używana wersja pasażerska, a następne dwie to nowe samoloty w wersji biznesowej – BBJ2. Pierwszy Boeing trafi do 1 Bazy Lotnictwa Transportowego w listopadzie tego roku, kolejne dwa w 2020 roku.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: ppor. Robert Suchy/CO MON

dodaj komentarz

komentarze

~Tomasz
1497799860
W końcu !!!
0A-F1-9E-F0

Husarz na straży nieba
 
Metoda małych kroków
Wojna w świętym mieście, epilog
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Pilecki ucieka z Auschwitz
Trotyl z Bydgoszczy w amerykańskich bombach
Wyrusz szlakiem na Monte Cassino
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
Weterani pod wszechstronną opieką
Ukraińscy żołnierze w ferworze nauki
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Pierwsi na oceanie
Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi w crossie
Pływacy i maratończycy na medal
Ameryka daje wsparcie
„Sandhurst” – szczęśliwa trzynastka!
Wypadek na szkoleniu wojsk specjalnych
Wiceszef MON-u: w resorcie dochodziło do nieprawidłowości
Zmiany w dodatkach stażowych
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Operacja „Synteza”, czyli bomby nad Policami
Active shooter, czyli warsztaty w WCKMed
Pytania o europejską tarczę
Daglezje poszukiwane
Szybki marsz, trudny odwrót
„Steadfast Defender ’24”. Kolejne uderzenie
Awanse na Trzeciego Maja
Pod skrzydłami Kormoranów
Gunner, nie runner
Wytropić zagrożenie
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Tragiczne zdarzenie na służbie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Dumni z munduru
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wioślarze i triatlonistka na podium
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
Polsko-australijskie rozmowy o bezpieczeństwie
Święto stołecznego garnizonu
Pierwszy polski F-35 na linii produkcyjnej
Aleksandra Mirosław – znów była najszybsza!
NATO na północnym szlaku
Posłowie dyskutowali o WOT
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
25 lat w NATO – serwis specjalny
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
W obronie wschodniej flanki NATO
Wojskowy bój o medale w czterech dyscyplinach
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Ta broń przebija obronę przeciwlotniczą
W Italii, za wolność waszą i naszą
Kadisz za bohaterów
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Priorytety polityki zagranicznej Polski w 2024 roku
NATO on Northern Track
Od maja znów można trenować z wojskiem!
Weterani w Polsce, weterani na świecie
Marynarka pilnuje gospodarczego krwiobiegu
Weterani pokazują współczesny wymiar patriotyzmu
Bohater września ’39 spełnia marzenia
Telefon zaufania dla żołnierzy czynny całą dobę
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO