moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Kolejny rekordowy kontrakt Jelcza

Należąca do Polskiej Grupy Zbrojeniowej spółka Jelcz podpisała dzisiaj drugi co do wartości kontrakt zbrojeniowy w swojej historii. Za 420 mln zł ma dostarczyć w ciągu trzech lat pięćset ciężarówek średniej ładowności wysokiej mobilności Jelcz 442.32 wraz z pakietem logistycznym i szkoleniowym. Pojazdy trafią do jednostek obrony terytorialnej.

Model 442.32 to nie tylko najmniejsza ciężarówka obecnie produkowana przez spółkę Jelcz z Laskowic, lecz również jedna z najnowszych. Konstrukcja została po raz pierwszy publicznie zaprezentowana w 2013 roku podczas Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach.

Dwuosiowy pojazd o długości 7,98 metra, wysokości 2,74 m i szerokości 2,55 m ma masę 9600 kg i może zabrać sześć ton ładunku albo 24 w pełni wyposażonych żołnierzy. Sercem auta, określanego w nomenklaturze wojskowej jako ciężarówka średniej ładowności wysokiej mobilności, jest wysokoprężny silnik MTU 6R106TD21 o mocy 326 koni mechanicznych, dysponujący momentem obrotowym 1300 Nm przy 1200–1600 obr./min. Umożliwia on, w połączeniu z 9-stopniową skrzynią biegów, osiągnięcie prędkości maksymalnej 85 kilometrów na godzinę.

Ciężarówka, której wszystkie koła są wyposażone we wkładki Beadlock, pozwalające na krótkotrwały przejazd przy obniżonym ciśnieniu, jest przystosowywana do pokonywania przeszkód wodnych o głębokości do 1,2 metra.

Jelcze 442.32 są już w wyposażeniu polskiej armii. Na mocy podpisanej w grudniu 2013 roku rekordowej dla firmy należącej do Polskiej Grupy Zbrojeniowej umowy o wartości 674 mln zł, wojsko ma do końca 2018 roku otrzymać 910 tych pojazdów. Do tej pory siły zbrojne odebrały prawie sześćset ciężarówek – 476 w wersji skrzyniowej z ławkami i opończą oraz 117 podwozi przeznaczonych do specjalistycznej zabudowy.

Grafika: MON

Dzisiaj w Laskowicach, w obecności ministra obrony narodowej Antoniego Macierewicza, podpisano umowę na dostawę kolejnych Jelczy 442.32. Tym razem chodzi o pięćset pojazdów, za które wojsko zapłaci 420 mln zł. Umowa, którą parafowali płk Dariusz Pluta, szef Inspektoratu Uzbrojenia; płk Maciej Zając, zastępca szefa Szefostwa Techniki Lądowej Inspektoratu Uzbrojenia MON; Łukasz Dudkowski, prezes zarządu Jelcz sp. z o.o., oraz Leon Szuturma, wiceprezes zarządu Jelcz sp. z o.o., jest wariantowa.

Zakłada bowiem zamówienie gwarantowane na 97 ciężarówek (w 2017 roku 36 sztuk, w 2018 – 25 i w 2019 roku kolejne 36 sztuk), za które armia zapłaci 81,5 miliona zł oraz tzw. opcję na 403 kolejne (w 2017 roku – 64, w 2018 – 225, w 2019 roku – 114) za 338,5 miliona zł. Co to oznacza? Że wojsko może, ale nie musi opcjonalnych pojazdów kupić. Jeśli się jednak zdecyduje, to cena za nie będzie właśnie taka, jak w kontrakcie.

Prezes Jelcza, Łukasz Dudkowski, podkreśla, że umowa opiewająca w swojej maksymalnej wersji na 420 mln zł, ma dla spółki należącej do Polskiej Grupy Zbrojeniowej znaczenie strategiczne. – Tylko raz w historii zakładu udało nam się pozyskać większy kontrakt. Dzięki zamówieniom, jakie w Jelczu składa resort obrony, zapewniamy stabilną pracę setkom pracowników, a także możemy realizować strategię wieloletniego rozwoju fabryki – mówi.


 Jak mało który zakład, nie tylko dotrzymujecie terminów, a to jest główna bolączka polskiego przemysłu, także niestety polskiego przemysłu obronnego, ale tworzycie perspektywy pozwalające zwiększyć zamówienia, a Polsce wasze produkty są bardzo potrzebne - powiedział minister Macierewicz.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Spółka Jelcz, mjr Robert Siemaszko / CO MON

dodaj komentarz

komentarze

~jaro7
1496339160
Czyli cena jednego pojazdu to okolo ....900tys !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! to co mają złote opony,klamki i siedzenia?Polskie firmy zbrojeniowe jakwidac po tymzakupie,MSBS,granatnikach,rkm mają NAJDROŻSZY sprzęt.
D2-72-9A-60
~Scooby
1494945180
Miło. 2013 i kontrakt po 4 latach to jak na nas to zawrotne tępo. Przypominam , iż istnieją też polskie firny - dzieci gorszego boga- dla MON a mianowicie firmy prywatne. Ciekawym pojazdem jest opracowany Hipopotam.
96-69-5D-19

Eurosatory 2018: Robotyzacja pola walki
Kierunek – wschodnia flanka
„Tygrys” z radarem
Polskie Bryzy nad Afryką
Terytorialsi nauczą się nurkować
Szpadzistka, florecistka i żeglarze na podium
Minister obrony na spotkaniu w Rumunii
Naukowcy przypomnieli dorobek Wyższej Szkoły Wojennej
Starcie pancernych plutonów
15–30 czerwca 1918 – Błękitna Armia pod polskimi sztandarami
Gen. Sokołowski: Judo świetnie kształtuje charakter
Szachiści najlepsi w mistrzostwach NATO
Przyjaciele nie tylko w służbie
Sukces Trumpa czy Kima?
Kotwica Polski Walczącej dla WOT
Trening z koktajlami Mołotowa
Dzieci wyśpiewały i wytańczyły Niepodległą
Na jakich zasadach powrót do armii?
IPN odnalazł szczątki kolejnego niezłomnego
Wielka parada na jubileusz marynarki wojennej
Ławka, która łączy tradycję z nowoczesnością
Piłkarze z Czarnej Dywizji najlepsi w armii
Jak polscy partyzanci zdobyli niemiecki garnizon
Francja inwestuje w obronność
Pomnik katyński w Jersey City. Prawda historyczna kontra polityczna poprawność
Eurosatory 2018 zakończone
Marsz dla Rafała
Koszykarze z Czarnej Dywizji mistrzami Wojska Polskiego
Najszybsza selekcja w Polsce
W Radomiu o przygotowaniach do Air Show
Polski komandos szkolił afgańskich nawigatorów naprowadzania
Eurosatory – osobiste wymogi
Polskie skrzydła w Afryce
Bliski Wschód – definicja chaosu
Srebrny medal st. szer. Mateusza Polaczyka
NATO utworzy nową strukturę dowodzenia
Scenariusze dla Tygrysów
Porady z paragrafem
Święto Dowództwa Generalnego
Więcej pieniędzy dla cywilów w wojsku
Co z kierowcami pojazdów uprzywilejowanych?
Patagonia w zasięgu ręki
Polityka fałszywego uśmiechu
„Saber Strike ’18” – decydujące starcie
Terytorialsi na kursie dla ratowników wodnych
Nowy inspektor marynarki wojennej
Rosomaki w patriotycznym zdobieniu
Egzamin „Kormorana” na Świnie
Puma i Kuguar na Mazurach
Wykaż się lotniczą wiedzą zdając do Szkoły Orląt
Polscy piloci wracają z Kuwejtu
Sąd zdecyduje o losach pomnika katyńskiego w Jersey City
Legenda polskiej partyzantki
Amerykańskie inwestycje w obronność krajów bałtyckich
Rusza V Festiwal Orkiestr Wojskowych
Myśliwce F-16 dla Chorwacji
LOT Szkoły Orląt
Wojskowi judocy na tatami
Załoga Bergepanzera w akcji

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO