moja polska zbrojna
Strona którą odwiedzasz korzysta z plików cookies. Ustawienia dotyczące tych plików można zmienić w opcjach przeglądarki używanej do przeglądania Internetu.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o plikach cookies przeczytaj Politykę cookies.
Jeśli ustawienia cookies nie zostaną zmienione, podczas przeglądania strony informacje automatycznie zapisywane będą w pamięci Twojego urządzenia.
Nie pokazuj mi więcej tego komunikatu: kliknij tutaj

Kawaleria lata w górach

Loty po wyznaczonych trasach oraz w ugrupowaniu, lądowanie w dolinach i na tatrzańskich szczytach – takie zadania wykonują piloci z 1 Dywizjonu Lotniczego 25 Brygady Kawalerii Powietrznej. – Szkolenie w górach wymaga koncentracji. Trzeba dobrze ocenić warunki pogodowe i terenowe. Tu nie ma miejsca na błędy – mówi mjr pil. Piotr Zimon.

Na szkolenie lotnicze w górach przyjechali piloci 1 Dywizjonu Lotniczego w Leźnicy Wielkiej. – To młodzi lotnicy, którzy dwa lub trzy lata temu ukończyli Wyższą Szkołę Oficerską Sił Powietrznych – mówi mjr pil. Piotr Zimon, dowódca zgrupowania. – Piloci przeszli już podstawowe szkolenie z lotów w dzień i w nocy nad równinami. Teraz czas na szkolenie w górach – dodaje.

Piloci wraz z instruktorami na tydzień przenieśli się z Leźnicy do Nowego Targu, gdzie korzystają z lotniska aeroklubowego. Podczas szkolenia żołnierze wykonują loty na pokładzie trzech śmigłowców: dwóch Mi-8 i jednego Mi-17. – Każdego dnia startujemy z Nowego Targu i latamy w wyznaczonych strefach w okolicach Kościeliska, Chochołowa, Białki i Bukowiny Tatrzańskiej. Poruszamy się w niższych partiach Tatr, bo zgodnie z przepisami nie możemy wlatywać w obszar Tatrzańskiego Parku Narodowego – wyjaśnia dowódca zgrupowania.

Każdy z pilotów codziennie w powietrzu spędza około trzech godzin. Zanim jednak wystartują, muszą starannie przygotować się do każdego zadania: sprawdzić trasę, ukształtowanie terenu oraz warunki pogodowe (pomaga w tym mobilna stacja meteorologiczna z 25 Brygady). Na czym polega trudność latania w górach? – Piloci przede wszystkim muszą mieć dobrą orientację przestrzenną i geograficzną. Inaczej nawiguje się w terenie płaskim, a inaczej w górzystym. Zadania nie ułatwiają im także pojawiające się turbulencje i zmieniające się kierunki wiatru – opisuje mjr Zimon. – Technika latania nad terenem płaskim i górzystym jest taka sama. Ale trzeba bacznie uważać na otaczające nas szczegóły, zwłaszcza gdy lata się nisko – dodaje.

Szkolenie w górach poprzedziły zajęcia teoretyczne oraz szkolenie symulatorowe. Dopiero po takim przygotowaniu żołnierze mogli ruszyć na trening w powietrzu. Na początek wykonywali loty zapoznawcze po wskazanej trasie i loty do wyznaczonej strefy. W kolejnym etapie uczyli się lądowania w terenie przygodnym i lotów w ugrupowaniu kilku maszyn. To właśnie te elementy szkolenia, jak przyznają instruktorzy, sprawiają największą trudność. Obok majora Zimona, za szkolenie lotnicze w górach odpowiada także mjr pil. Piotr Kozłowski i kpt. pil. Roman Wdowik.

– W górach wiele detali ma znaczenie. Nawet to, ile paliwa jest jeszcze w śmigłowcu. Im mniej, tym maszyna „lepiej słucha się ręki”. Ma większą moc, więc łatwiej jest manewrować – mówi mjr Kozłowski. Instruktor w powietrzu spędził 2200 godzin, ma ogromne doświadczenie lotnicze, bo jako pilot służył w Iraku i podczas trzech zmian w Afganistanie. – W Tatrach ćwiczymy lądowania na górskich szczytach oraz w dolinach, w korytach rzek. Piloci muszą wykonywać takie zadania, by podczas działań bojowych wiedzieli, jak i gdzie posadzić bezpiecznie śmigłowiec i podjąć walczących żołnierzy – dodaje.

Ostatnim etapem szkolenia w górach był lot egzaminacyjny. Instruktorzy oceniali technikę lotu w szyku trzech maszyn. – W przypadku takiego lotu bardzo ważne jest, by zwracać uwagę na to co robi pierwszy śmigłowiec. Wszystkie maszyny wykonują razem start i lądowanie – tłumaczy mjr Kozłowski.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: kpt. Tomasz Pierzak

dodaj komentarz

komentarze


NATO Tiger Meet z niemieckimi pilotami
Polacy na straży pokoju na Półwyspie Koreańskim
Hiszpanie spod znaku tygrysa
„Kabul VIII” – gotowi do misji
Multilifty dla armii
40 lat misji UNIFIL
Francja inwestuje w obronność
Na jakich zasadach powrót do armii?
Projekt Wojownik
Tygrysy atakują, tygrysy bronią
Trzy medale żołnierzy w mistrzostwach zapaśników
108 twardzieli na mecie Ultramaratonu Kaszubskiego
Bryza już lata nad Morzem Śródziemnym
Bliski Wschód – definicja chaosu
Minister obrony na spotkaniu w Rumunii
Drugi dzień obrad NATO w Brukseli
Europejska Harpia?
Sąd zdecyduje o losach pomnika katyńskiego w Jersey City
16-31 maja 1918 – Amerykanie przystępują do walki
Bojowa operacja u brzegów Estonii
Pomnik katyński w Jersey City. Prawda historyczna kontra polityczna poprawność
Kevlar w polskiej armii
Huta celuje w miliard
„Ślązak” do końca roku
Argentyńska zagadka
Nocne zwiedzanie
Myśliwce F-16 dla Chorwacji
Ustawa degradacyjna przyjęta przez rząd
Kpr. Marcin Lewandowski trzeci w Szanghaju
Jest porozumienie w sprawie pomnika w Jersey City
Puchar szefa MON-u w badmintonie
Prezydent podpisał ustawę budżetową na 2018 rok
Kryzys na wodzie
Afgańska misja z nowymi siłami
Pedro ze Stalowej Woli
Tygrysy nad Poznaniem
Pod Monte Cassino walczyli o Polskę
Siedmiotonowy polski w boju
Będzie więcej dróg o znaczeniu obronnym
Polacy szkolą irackich żołnierzy
Wyjątkowa fotografia
Antoni Macierewicz w Kanadzie o rosyjskiej agresji
Podchorążowie WAT w przestworzach
Amerykańskie inwestycje w obronność krajów bałtyckich
Terror na Majorce
Dziewczyny na medal
Co z kierowcami pojazdów uprzywilejowanych?
Sztafeta na stulecie
Atak terrorystyczny w Radomiu
Pierwszy maraton biegłam z Polą
Zlot ku czci zdobywców Monte Cassino
Pamiętamy o Monte Cassino
Tygrysy w Polsce
Polska – przegrani zwycięzcy
Gdy przeszłość spotyka się z przyszłością

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO