moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Nauta zbuduje okręt dla Svenska Marinen

Stocznia Remontowa Nauta z Gdyni zbuduje na potrzeby Szwedzkiej Królewskiej Marynarki Wojennej okręt rozpoznania radioelektronicznego (SIGINT). Firma, która jest częścią Polskiej Grupy Zbrojeniowej, będzie odpowiedzialna za budowę platformy okrętu. Nowa jednostka ma wejść do służby w Svenska Marinen do końca 2020 roku.

Jednostka, która powstanie przy współpracy z Nautą zastąpi w szwedzkiej marynarce wojennej okręt rozpoznawczy HMS „Orion”.

Gdyńska Nauta będzie podwykonawcą kontraktu, jaki na dostawę okrętu dla szwedzkiej marynarki wojennej zawarł koncern Saab. Zgodnie z umową pomiędzy Saabem a szwedzką agencją zamówień obronnych FMV, nowy okręt typu SIGINT ma trafić do Svenska Marinen najpóźniej do końca 2020 roku, a za jego zaprojektowanie, zbudowanie i dostawę, szwedzki koncern zbrojeniowy zainkasuje 730 milionów koron szwedzkich (około 320 mln zł).

Polska firma odpowiedzialna będzie za zbudowanie, zwodowanie i wstępne próby morskie platformy okrętu. Umowę w tej sprawie podpisali dziś Sławomir Latos, prezes Stoczni Remontowej Nauta oraz Håkan Buskhe, prezes Saaba i Gunnar Wieslander, dyrektor obszaru biznesowego Saab Kockums. Ani Nauta, ani Saab nie ujawniły wartości podpisanej umowy. Nie jest znany także termin, w jakim ma zostać wykonana „polska” część kontraktu.

Po zakończeniu budowy i testów w Polsce okręt trafi do stoczni w Karlskronie, gdzie zainstalowane zostanie na nim specjalistyczne wyposażenie rozpoznania elektronicznego – czyli m.in. różnego typu radary. Po doposażeniu jednostki przeprowadzone zostaną próby morskie, po których pozytywnym zaliczeniu okręt zostanie przekazany szwedzkiej armii.

Jyrki Kujansuu, wiceprezes Saab odpowiedzialny za Polskę i kraje bałtyckie podkreśla, że szwedzki koncern ma pełne zaufanie, iż polska stocznia podoła trudnemu wyzwaniu, jakim jest budowa okrętu rozpoznawczego. – Okręty wywiadowcze muszą wyróżniać się niezawodnością. Stocznia Remontowa Nauta jest doświadczonym partnerem, z wysokimi kwalifikacjami – komentował.

W to, że współpraca z Saabem jest ogromną szansą dla Nauty mocno wierzy jej prezes, Sławomir Latos. – Jesteśmy firmą, która bardzo szybko się rozwija, stawia na innowacyjność, odważnie i z powodzeniem wchodzi na nowe obszary techniczne. Udział w tym przedsięwzięciu będzie dla stoczni szansą na dalszy, dynamiczny rozwój i możliwość zwiększenia portfela zamówień na statki, nie tylko na arenie krajowej – podkreślał.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Swedish Defence Forces, PGZ

dodaj komentarz

komentarze


Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
 
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Zmiany w dodatkach stażowych
NATO na północnym szlaku
Wojna w Ukrainie oczami medyków
Głos z katyńskich mogił
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
25 lat w NATO – serwis specjalny
Sprawa katyńska à la española
Strategiczna rywalizacja. Związek Sowiecki/ Rosja a NATO
Wieczna pamięć ofiarom zbrodni katyńskiej!
Rozpoznać, strzelić, zniknąć
Żołnierze-sportowcy CWZS-u z medalami w trzech broniach
Puchar księżniczki Zofii dla żeglarza CWZS-u
V Korpus z nowym dowódcą
Mundury w linii... produkcyjnej
Tusk i Szmyhal: Mamy wspólne wartości
Zbrodnia made in ZSRS
Wojna w świętym mieście, część druga
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
NATO on Northern Track
Polak kandydatem na stanowisko szefa Komitetu Wojskowego UE
W Brukseli o wsparciu dla Ukrainy
Kosiniak-Kamysz o zakupach koreańskiego uzbrojenia
Kolejne FlyEle dla wojska
Święto stołecznego garnizonu
Ocalały z transportu do Katynia
Kadisz za bohaterów
Sandhurst: końcowe odliczanie
NATO zwiększy pomoc dla Ukrainy
Gen. Kukuła: Trwa przegląd procedur bezpieczeństwa dotyczących szkolenia
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Optyka dla żołnierzy
Koreańska firma planuje inwestycje w Polsce
Szarża „Dragona”
Szpej na miarę potrzeb
Zachować właściwą kolejność działań
Barwy walki
Rakiety dla Jastrzębi
Cyberprzestrzeń na pierwszej linii
Marcin Gortat z wizytą u sojuszników
Charge of Dragon
Aleksandra Mirosław – znów była najszybsza!
Odstraszanie i obrona
Front przy biurku
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Wojna w świętym mieście, epilog
Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi w crossie
Prawda o zbrodni katyńskiej
W Rumunii powstanie największa europejska baza NATO
Bezpieczeństwo ważniejsze dla młodych niż rozrywka
Ramię w ramię z aliantami
Przygotowania czas zacząć
WIM: nowoczesna klinika ginekologii otwarta
Na straży wschodniej flanki NATO
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Strażacy ruszają do akcji
Potężny atak rakietowy na Ukrainę
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO