moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Polska nauka walczy o kosmos

Czy Polacy doprowadzą do przełomu w lotach kosmicznych? Naukowcy z kilkunastu krajowych firm i instytucji na zlecenie Europejskiej Agencji Kosmicznej prowadzą badania nad nowym typem paliwa do silników rakietowych. Ma ono być mniej szkodliwe i znacznie tańsze niż substancja używana obecnie. Liderem projektu jest spółka działająca w branży zbrojeniowej.

Obecnie do napędzania silników rakietowych, zarówno militarnych, jak i używanych w konstrukcjach wynoszących na orbitę satelity badawcze czy telekomunikacyjne, używa się hydrazyny. To ciecz silnie trująca, łatwopalna i żrąca, zaliczana do grupy środków o najwyższym stopniu zagrożenia dla środowiska. Z tego powodu wymaga zastosowania bardzo kosztownych systemów zapobiegających przedostaniu się jej do gleby, wody i powietrza. Właściwości toksyczne hydrazyny w znaczący sposób ograniczają również pracę inżynierów, którzy konstruując napędy rakietowe muszą uwzględniać jej niebezpieczne cechy.

Europejska Agencja Kosmiczna (ESA), podobnie jak NASA, jej amerykański odpowiednik, już od kilku lat finansuje badania nad substancjami, które mogłyby zastąpić hydrazynę. Naukowcy duże nadzieje wiążą z nadtlenkiem wodoru, powszechnie znanym jako woda utleniona. Oczywiście do napędzania rakiet ma być używana ta o bardzo wysokim stężeniu, przekraczającym 90%, a nie woda utleniona o kilkuprocentowym stężeniu, którą możemy kupić w aptece.

REKLAMA

Metodę przemysłowej produkcji 98-procentowego nadtlenku wodoru (HTP) opracował Instytut Lotnictwa z Warszawy wspólnie z firmą Jakusz Spacetech, spółką córką firmy Jakusz, zajmującej się m.in. produkcją pojemników przeciwwybuchowych dla polskiej armii czy utylizacją środków bojowych. Autorzy projektu podkreślają, że niewątpliwą zaletą nadtlenku wodoru jest jego bardzo niska szkodliwość. – Rozkłada się on na wodę i tlen, jest więc przyjazny dla środowiska i ludzi. Nie musimy go trzymać w specjalnych butlach i w pomieszczeniach o bardzo niskiej temperaturze. Wystarczą do tego kompozytowe pojemniki, które przechowuje się w temperaturze pokojowej – wyjaśnia Bartosz Jakusz prezes Jakusz Spacetech, która jest jedną z kilku firm na świecie produkujących nadtlenek wodoru o stężeniu 98%. W ubiegłym roku spółka zdobyła na badania właściwości HTP dwa kontrakty z Europejskiej Agencji Kosmicznej o łącznej wartości miliona euro. – Razem z 11 polskimi instytutami oraz specjalistycznymi firmami będziemy testowali produkowane przez nas paliwo. Zbadamy, czy jesteśmy w stanie produkować na masową skalę nadtlenek o tak wysokim stężeniu i przeanalizujemy, w jaki sposób ta substancja zachowuje się z innymi materiałami, na przykład metalami różnego typu czy plastikiem – wyjaśnia Bartosz Jakusz.

Badania, w których poza Instytutem Lotnictwa, uczestniczyć będzie m.in. Instytut Przemysłu Organicznego, Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych, Instytut Materiałów Polimerowych i Barwników, Instytut Metali Nieżelaznych w Gliwicach Oddział Metali Lekkich w Skawinie oraz Instytut Nowych Syntez Chemicznych z Gliwic, potrwają do końca przyszłego roku. 

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Jakusz Spacetech

dodaj komentarz

komentarze


Żołnierze na froncie walk z COVID-19
 
Telefon dla seniora
Jest Warszawa
Malutka na poligonie
We Never Stop
155 mm dla US Army
Kombatanci mogą liczyć na terytorialsów
Pancerniacy ćwiczyli z niemiecką armią
Komisje sejmowe o umowie z USA
Co musi umieć kierowca czołgu
Pandemię pokonamy szczepieniami
Jakie zmiany w mundurówce?
18 Dywizja z Wielonarodową Brygadą
Nowe zasady wynagradzania za służbę przygotowawczą
Ukraiński kurs na Zachód
Amerykanie odmładzają F-16
Żydzi od Andersa
Nurkowie w głębinach
Dowództwo 6 Mazowieckiej BOT jest w Radomiu
Ferie z gwiazdami sportu
Kwalifikacja odbędzie się …
Na rozgrzewkę – zapasy
Dołącz do zawodowców
Prezydent Duda: współpraca wojskowa z USA ponad polityką
VIII zmiana PKW gotowa na misję
Symulator Orlika w Dęblinie
Treningi z gwiazdami zakończone, ale ćwiczcie dalej sami!
Daglezje na większe przeprawy
Obrady ministrów obrony NATO
WBH upublicznia swoje archiwa
(Nie)olimpijski sezon udany dla żołnierzy
Admirał Bauer nowym szefem Komitetu Wojskowego NATO
Będą zmiany w „Regulaminie ogólnym”
Na straży niebieskiej linii
Laserowa artyleria US Army
Żołnierze testują nauczycieli
Kolebka biathlonu w rozbudowie
Krotony w akcji
Kierunek: Litwa
Wojsko – plan na życie
Zmiana w unijnej misji we Włoszech
Trudny rok na misjach
Kuźnie oficerskich kadr
NATO o przyszłości misji w Iraku i Afganistanie
Lotnicy z pomocą humanitarną dla Libanu
Kutno w sieci LogHubs
Trudny egzamin przed misją
Pustynna burza wokół Husajna
Agenci wywiadu na bobslejach
Dama odeszła do historii
Armia Fight Night znów w akcji
Zmiany w dodatkowym wynagrodzeniu
Jakie zmiany w umundurowaniu?
Polak w służbie Jej Królewskiej Mości
Komandosi znad Garigliano
Komitet Wojskowy NATO o pandemii
Niebawem ruszą szczepienia żołnierzy

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO