moja polska zbrojna
Strona którą odwiedzasz korzysta z plików cookies. Ustawienia dotyczące tych plików można zmienić w opcjach przeglądarki używanej do przeglądania Internetu.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o plikach cookies przeczytaj Politykę cookies.
Jeśli ustawienia cookies nie zostaną zmienione, podczas przeglądania strony informacje automatycznie zapisywane będą w pamięci Twojego urządzenia.
Nie pokazuj mi więcej tego komunikatu: kliknij tutaj

Polska nauka walczy o kosmos

Czy Polacy doprowadzą do przełomu w lotach kosmicznych? Naukowcy z kilkunastu krajowych firm i instytucji na zlecenie Europejskiej Agencji Kosmicznej prowadzą badania nad nowym typem paliwa do silników rakietowych. Ma ono być mniej szkodliwe i znacznie tańsze niż substancja używana obecnie. Liderem projektu jest spółka działająca w branży zbrojeniowej.

Obecnie do napędzania silników rakietowych, zarówno militarnych, jak i używanych w konstrukcjach wynoszących na orbitę satelity badawcze czy telekomunikacyjne, używa się hydrazyny. To ciecz silnie trująca, łatwopalna i żrąca, zaliczana do grupy środków o najwyższym stopniu zagrożenia dla środowiska. Z tego powodu wymaga zastosowania bardzo kosztownych systemów zapobiegających przedostaniu się jej do gleby, wody i powietrza. Właściwości toksyczne hydrazyny w znaczący sposób ograniczają również pracę inżynierów, którzy konstruując napędy rakietowe muszą uwzględniać jej niebezpieczne cechy.

Europejska Agencja Kosmiczna (ESA), podobnie jak NASA, jej amerykański odpowiednik, już od kilku lat finansuje badania nad substancjami, które mogłyby zastąpić hydrazynę. Naukowcy duże nadzieje wiążą z nadtlenkiem wodoru, powszechnie znanym jako woda utleniona. Oczywiście do napędzania rakiet ma być używana ta o bardzo wysokim stężeniu, przekraczającym 90%, a nie woda utleniona o kilkuprocentowym stężeniu, którą możemy kupić w aptece.

Metodę przemysłowej produkcji 98-procentowego nadtlenku wodoru (HTP) opracował Instytut Lotnictwa z Warszawy wspólnie z firmą Jakusz Spacetech, spółką córką firmy Jakusz, zajmującej się m.in. produkcją pojemników przeciwwybuchowych dla polskiej armii czy utylizacją środków bojowych. Autorzy projektu podkreślają, że niewątpliwą zaletą nadtlenku wodoru jest jego bardzo niska szkodliwość. – Rozkłada się on na wodę i tlen, jest więc przyjazny dla środowiska i ludzi. Nie musimy go trzymać w specjalnych butlach i w pomieszczeniach o bardzo niskiej temperaturze. Wystarczą do tego kompozytowe pojemniki, które przechowuje się w temperaturze pokojowej – wyjaśnia Bartosz Jakusz prezes Jakusz Spacetech, która jest jedną z kilku firm na świecie produkujących nadtlenek wodoru o stężeniu 98%. W ubiegłym roku spółka zdobyła na badania właściwości HTP dwa kontrakty z Europejskiej Agencji Kosmicznej o łącznej wartości miliona euro. – Razem z 11 polskimi instytutami oraz specjalistycznymi firmami będziemy testowali produkowane przez nas paliwo. Zbadamy, czy jesteśmy w stanie produkować na masową skalę nadtlenek o tak wysokim stężeniu i przeanalizujemy, w jaki sposób ta substancja zachowuje się z innymi materiałami, na przykład metalami różnego typu czy plastikiem – wyjaśnia Bartosz Jakusz.

Badania, w których poza Instytutem Lotnictwa, uczestniczyć będzie m.in. Instytut Przemysłu Organicznego, Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych, Instytut Materiałów Polimerowych i Barwników, Instytut Metali Nieżelaznych w Gliwicach Oddział Metali Lekkich w Skawinie oraz Instytut Nowych Syntez Chemicznych z Gliwic, potrwają do końca przyszłego roku. 

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Jakusz Spacetech

dodaj komentarz

komentarze


Więcej pieniędzy na obronność
Raki atakują
Jeszcze mobilniejsze NATO
Blok operacyjny na miarę XXI wieku
Cztery kilometry walki
Żołnierz WOT-u mistrzem wojska w szachach
Więcej pieniędzy dla żołnierzy
Dni Radiolokacji
Twórcy SPO odznaczeni
Posłowie o przemyśle stoczniowym
Raki potrafią mocno szczypać
Nowa współpraca wojskowa UE
Umowy na IFF i Jarzębinę-S
Posłowie o budżecie obronnym na 2018 rok
Posłowie rozmawiali o sytuacji materialnej wojskowych
Trzy medale przełajowców na wojskowych mistrzostwach świata
Tragedia SS „Wigry”
Z obiektywem na wojnę
Konkurs na projekt muralu
Raport MON o książce Tomasza Piątka
Świętowali na sportowo
Nowa instrukcja lotów HEAD do końca roku
Samoobrona Kobiet – runda druga
Jak pokonać przeciwnika w mieście
Zbierają doświadczenia w pustynnych warunkach
Nie lekceważymy żadnego problemu
Wsparcie dla misji Air Policing
Język współpracy
Jubileusz Śląska Wrocław
Rozbrajanie kontrolowane, Warszawa, listopad 1918
Bandera nad „Kormoranem”
Drugie życie Challengerów
Żołnierze kruczego pióra
Polacy jadą na misję szkoleniową do Iraku
Czy w szkołach będzie wychowanie proobronne?
Patrioty o krok bliżej
Twierdze nie do zdobycia
Polskie myśliwce nad Bułgarią
Centrum dowodzenia NATO w Polsce?
Jastrzębie wracają z Litwy do domu
MON pomaga spełniać marzenia dzieci
Najsilniejsi w służbach mundurowych
MON odzyska narzędzia analizy planów operacyjnych
Żołnierze akcji „Antyk” kontra komuniści
Minister Antoni Macierewicz podsumował dwa lata kierowania resortem obrony
Boeing dla VIP-ów wylądował w Polsce
Polskie F-16 na manewrach „Blue Flag”
Islamski feniks
Czarna dywizja na ćwiczeniach „Borsuk”
Technologiczna niezależność
Patrioty coraz bliżej
Wyższe dodatki dla żołnierzy
Błękitna Armia na ekranie
Powstanie Memoriał im. gen. Maczka
InSec, czyli debaty o bezpieczeństwie kraju
Kobiety na misjach obserwacyjnych
PGZ deklaruje: Mamy BMS

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO