moja polska zbrojna
Strona którą odwiedzasz korzysta z plików cookies. Ustawienia dotyczące tych plików można zmienić w opcjach przeglądarki używanej do przeglądania Internetu.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o plikach cookies przeczytaj Politykę cookies.
Jeśli ustawienia cookies nie zostaną zmienione, podczas przeglądania strony informacje automatycznie zapisywane będą w pamięci Twojego urządzenia.
Nie pokazuj mi więcej tego komunikatu: kliknij tutaj

Symulatory Puszczyka i Bielika są już w Dęblinie

Tworzone w Dęblinie centrum symulatorowe zyskało dwa kolejne urządzenia. Chodzi o symulatory lotu śmigłowca SW-4 Puszczyk oraz katapultowania się z samolotów M-346 Bielik. Na razie specjaliści sprawdzają, czy maszyny odpowiadają wymaganiom postawionym w zamówieniu. Jeśli odbiór techniczny zakończy się pomyślnie, od czerwca będą z nich korzystać piloci i podchorążowie.

Sprzęt trafił do 41 Bazy Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie. Symulator lotu śmigłowca SW-4 dostarczyła kanadyjska firma CAE (Canadian Aviation Electronics). To wierna replika kabiny SW-4 ze stanowiskiem do ćwiczeń dynamicznych, stanowiskiem instruktora oraz systemami informatycznym i wizualizacji. Podchorążowie Wyższej Szkoły Oficerskiej Sił Powietrznych będą mogli uczyć się na symulatorze m.in. wykonywania manewrów, radionawigacji oraz latania w warunkach ograniczonej widoczności. Z kolei piloci eskadr śmigłowcowych oraz piloci z innych jednostek sił powietrznych będą mogli trenować loty w różnych warunkach atmosferycznych, np. podczas silnego wiatru, a także ćwiczyć najtrudniejsze sytuacje, jakie mogą przytrafić się w powietrzu.

– Dodatkowym elementem systemu tego symulatora jest kompleksowy program szkolenia tzw. CBT (Computer Base Training). Umożliwia on teoretyczne szkolenie naziemne pilotów przed przystąpieniem do praktycznych zajęć oraz szkolenie Phase Brief, czyli prowadzone przed kolejnymi etapami treningu w powietrzu – mówi płk dr inż. Konrad Madej, szef Szkolenia 4 Skrzydła Lotnictwa Szkolnego.

REKLAMA

Testy pod okiem grupy badań powołanej przez szefa Inspektoratu Uzbrojenia przechodzi także druga z maszyn – symulator EPT (Emergency Procedures Trainer). – To urządzenie będzie wykorzystywane podczas szkolenia okresowego i przygotowawczego na samolocie M-346 Bielik. Posłuży do przygotowania do działania w sytuacjach szczególnych, na przykład do katapultowania – dodaje oficer z Dęblina.

Nowoczesny ośrodek symulatorów

Dwa nowe symulatory, jeśli przejdą pomyślnie wszystkie testy prowadzone w bazie, będą od czerwca używane w szkoleniu. Wejdą w skład wyposażenia Ośrodka Szkolenia Symulatorowego, który jest integralną częścią 41 Bazy Lotnictwa Szkolnego. W 2015 roku został tu zainstalowany symulator samolotu M-28B/PT Bryza w wersjach Glass Cockpit i analogowej. Niebawem w Ośrodku mają się pojawić dwa kolejne, przeznaczone do szkolenia na M-346 Bielik: symulator misji FMS (Full Mission Trainer ) oraz symulator PTD (Partial Training Device) służący do wstępnego zapoznania się szkolonych z procedurami i sytuacjami awaryjnymi.

Testy symulatora SW-4 w Montrealu

Dzięki nowym symulatorom zwiększą się możliwości szkolenia oraz szczegółowego sprawdzenia umiejętności szkolonych, nawet w warunkach zbliżonych do bojowych. Ale to niejedyne zalety. – Szkolenie symulatorowe jest elementarnym wymogiem współczesnego systemu przygotowania przyszłych pilotów. Pozwala na uzyskanie wymiernych oszczędności w odniesieniu do resursów sprzętu latającego oraz na zmniejszenie kosztów szkolenia w realnych warunkach. Dodatkowo stwarza możliwość kreowania scenariuszy treningowych niedostępnych w realnych sytuacjach ze względów bezpieczeństwa. Chodzi na przykład o ekstremalne warunki meteorologiczne lub skomplikowaną sytuację taktyczną – dodaje płk Madej.

Tworzone centrum symulatorowe jest jednym z elementów modernizacji dęblińskiego lotniska. Już bowiem od trzech lat są tu prowadzone inwestycje związane z przygotowaniem 41 Bazy Lotnictwa Szkolnego do przyjęcia samolotów M-346 i wdrożeniem systemu szkolenia zaawansowanego AJT (Advanced Jet Trainer). W Dęblinie powstał także nowoczesny port lotniczy z wieżą kontroli lotów. Na całym lotnisku została odnowiona nawierzchnia, odtworzono również miejsca oraz drogi kołowania. Wybudowano ponadto strażnicę lotniskową straży pożarnej oraz strzelnicę garnizonową. Poza tym przebudowano i rozbudowano istniejące pomieszczenia centrum symulatorowego.

Paulina Glińska

autor zdjęć: Bartosz Bera, arch. 41 Bazy Lotnictwa Szkolnego

dodaj komentarz

komentarze


Witold Pilecki: twórca konspiracji w obozie Auschwitz
Ujawniono nazwy samolotów VIP
Arktyczny marsz Rosji
Lepiej wynająć niż sprzedać. MON o powojskowych nieruchomościach
Bomby z Nitro-Chemu dla jastrzębi
Drugie miejsce „Machałka” w Diamentowej Lidze
MON chce zmienić kluczowe dla wojska ustawy
Polscy czołgiści na międzynarodowych zawodach
Żołnierz nowym mistrzem Polski w biegu na 10 000 m
Marynarze z ORP „Czernicki” oddali hołd „Kujawiakowi”
„Uskok” patronem batalionu OT?
Wakacje dla dzieci żołnierzy
St. szer. Monika Michalik mistrzynią Europy w zapasach
Polski kontyngent w drodze na misję
Śmigłowcowy przetarg pod lupą CBA
Kwiatek dla weterana
W Senacie o zasługach gen. Hallera dla polskiej niepodległości
Szkoliliśmy Afgańskie Tygrysy
Metoda na samobójcę
Nowy polski automatyczny granatnik
Minister spotkał się z weteranami
Samoloty AWACS, czyli radary na polskim niebie
„Puma ’17” – 15 Brygada ćwiczyła z żołnierzami NATO
Polscy żołnierze w Rumunii i na Łotwie
Przygotowania spadochroniarzy do sezonu
Ruszają testy MSBS
Polska kluczowym krajem wschodniej flanki NATO
Żołnierze walczyli na Turnieju im. Feliksa Stamma
Jak rodziła się legenda Legii Cudzoziemskiej
Wiwat specjalsi!
„Helikopter w ogniu” 24 lata później
Kolejny rekordowy kontrakt Jelcza
Będą podwyżki dla pracowników wojska
Szkolenia i kursy dla terytorialsów
Gotowi do misji nad krajami bałtyckimi
Gen. Rozwadowski – bohater Bitwy Warszawskiej
Unia Europejska dyskutowała o wspólnej polityce obronnej
Polscy lotnicy na misji przeciw Daesz
Wniosek o wotum nieufności odrzucony
Saperzy w dolinie Wisły
Mistrzowie rozpoznania
Strategiczny Przegląd Obronny – MON ujawniło szczegóły
Samoloty piątej generacji na świecie
Żołnierze ludowego wojska kontra czerwonoarmiści
Kawalerzyści wzmocnią wschodnią flankę NATO
Siła polskich specjalsów
W Łodzi stanął pomnik ku czci ofiar katastrofy smoleńskiej
Taktyczny sprawdzian Czarnej Dywizji
Gen. Haller – żołnierz i społecznik
Serial telewizyjny o polskich weteranach
Żołnierze AK uwolnili setki więźniów z obozu NKWD
Rozpoczęły się obchody Dnia Weterana
Dołącz do zawodowców
Polscy politycy po szczycie NATO: uzyskaliśmy to, co chcieliśmy
Terroryści na Bałtyku

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO