moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Francuzi wspierają renowację polskich archiwaliów

Dokumentacja dotycząca przedwojennych niszczycieli ORP „Wicher” i ORP „Burza” zostanie poddana gruntownej konserwacji. Wszystko dzięki współpracy Muzeum Marynarki Wojennej i zbrojeniowego potentata – francuskiego koncernu Thales. Koszt renowacji tylko jednego z tomów rysunków technicznych i opisów wynosi kilkadziesiąt tysięcy złotych.


ORP „Wicher” i ORP „Burza”.

Dokumentacja pochodzi z przełomu lat 20. i 30. ubiegłego wieku. Składa się z dwunastu tomów, z których każdy liczy około stu arkuszy. Zawiera rysunki techniczne poszczególnych mechanizmów, uzbrojenia oraz kadłuba. Zostały one sporządzone przez specjalistów z francuskiej stoczni w Blainville, zaś do Polski trafiły wraz z okrętami. – W naszych rękach znalazły się, gdy ORP „Burza” został ostatecznie wycofany ze służby – wyjaśnia Monika Mucha, konserwator zabytków z Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni. Jednostka trafiła na złom w połowie lat 70. Już wówczas dokumenty były w nie najlepszym stanie. – Zabezpieczyliśmy je tak, by degradacja nie postępowała i umieściliśmy w archiwum – wspomina Mucha. Teraz jest okazja, by poddać je gruntownej konserwacji. A wszystko za sprawą umowy o współpracy, którą muzeum podpisało z firmą Thales – światowym potentatem rynku zbrojeniowego (dostarczającym systemy m.in. dla wojska, przemysłu kosmicznego, lotnictwa, transportu lądowego).

Francuzi na razie przekażą pieniądze na konserwację pierwszego tomu. – To kilkadziesiąt tysięcy złotych – mówi Tomasz Miegoń, dyrektor Muzeum Marynarki Wojennej. Zakres prac jest bardzo szeroki. – Papier musi zostać oczyszczony, wysuszony i wyprostowany, a ubytki uzupełnione. Zabezpieczenia wymagają między innymi znajdujące się na arkuszach pieczęcie – tłumaczy Mucha. Specjaliści wykonają także kopię albumu. – Eksponowanie oryginalnych dokumentów, ze względu na ich wiek i wartość, wiąże się z szeregiem ograniczeń. Można je na przykład prezentować przez trzy do sześciu miesięcy w roku i to wtedy, gdy w pomieszczeniu zachowane są odpowiednie warunki. Wierne kopie bez przeszkód mogą trafić na stałą wystawę, będziemy też mogli wypożyczać je do innych placówek – zaznacza konserwator.

Renowacją albumu zajmie się Pracownia Konserwatorska Dariusza Subocza z Muzeum Piśmiennictwa i Drukarstwa w Grębocinie. Wcześniej na zlecenie muzeum tamtejsi specjaliści odnawiali unikatowe plany konstrukcyjne okrętu podwodnego ORP „Orzeł”. Pierwszy tom dokumentacji dotyczącej kontrtorpedowców trafi do pracowni latem. Według wstępnych ustaleń, prace powinny zostać sfinalizowane do połowy przyszłego roku. – Militarna współpraca pomiędzy Polską a Francją rozwija się od wieków. Wsparcie Muzeum Marynarki Wojennej to drobny ukłon w tym kierunku. Chcemy, by odnowiona dokumentacja przybliżyła zwiedzającym przedwojenne technologie – podkreśla Paweł Piotrowski, dyrektor Thales Polska.

Na renowację czeka także 11 pozostałych tomów archiwaliów dotyczących polskich okrętów.

ORP „Wicher” i ORP „Burza” to niszczyciele zbudowane na bazie francuskich kontrtorpedowców Bourrasque. Pierwszy z okrętów wszedł do służby w 1930 roku. Był jednostką flagową Dywizjonu Kontrtorpedowców. Wziął udział w wojnie obronnej 1939 roku. 3 września został zatopiony przez niemieckie samoloty. ORP „Burza” pod biało-czerwoną banderą służył od 1932 roku. Krótko przed wybuchem wojny, w ramach planu „Peking” jednostka została wycofana do Wielkiej Brytanii. Jej załoga walczyła z Niemcami u wybrzeży Francji i Norwegii, okręt osłaniał też idące przez Atlantyk konwoje. W 1951 roku niszczyciel wrócił do Gdyni, a cztery lata później stał się okrętem obrony przeciwlotniczej. W 1960 roku został wycofany z czynnej służby i przekształcony w muzeum. Funkcję tę pełnił do 1976 roku.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: Narodowe Archiwum Cyfrowe, Muzeum Marynarki Wojennej

dodaj komentarz

komentarze

~trycykl
1492579080
Jezu, ktoś to lepił taśmą klejącą...
E8-98-A0-7B

F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Dzień wart stu lat
Pierwsze Czarne Pantery w komplecie
Dywersja na kolei. Są dowody
„Zamek” pozostał bezpieczny
Pięściarska uczta w Suwałkach
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Awanse w dniu narodowego święta
Kaman – domknięcie historii
Nowe zasady dla kobiet w armii
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Sukces Polaka w biegu z marines
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Torpeda w celu
Ułani szturmowali okopy
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Straż pożarna z mocniejszym wsparciem armii
Polski „Wiking” dla Danii
Obrońcy Lwowa z 1939 roku pochowani z honorami
Dolny Śląsk z własną grupą zbrojeniową
Pierwsze Rosomaki w Załuskach
Marynarze podjęli wyzwanie
Plan na WAM
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Gdy ucichnie artyleria
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Święto wolnej Rzeczypospolitej
Mundurowi z benefitami
Is It Already War?
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Mity i manipulacje
Lojalny skrzydłowy bez pilota
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Nowe K9 w Węgorzewie i Toruniu
Polskie Homary za kołem podbiegunowym
Jak zwiększyć bezpieczeństwo mieszkańców polskich miast?
Nieznani sprawcy wysadzili tory
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Polska, Litwa – wspólna sprawa
Kosmiczna wystawa
„Road Runner” w Libanie
„Łączy nas bezpieczeństwo”. Ruszają szkolenia na Lubelszczyźnie
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Standardy NATO w Siedlcach
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Brytyjczycy na wschodniej straży
Wojskowy bus do szczęścia
Im ciemniej, tym lepiej
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Czy to już wojna?
My, jedna armia

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO