moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Francuzi wspierają renowację polskich archiwaliów

Dokumentacja dotycząca przedwojennych niszczycieli ORP „Wicher” i ORP „Burza” zostanie poddana gruntownej konserwacji. Wszystko dzięki współpracy Muzeum Marynarki Wojennej i zbrojeniowego potentata – francuskiego koncernu Thales. Koszt renowacji tylko jednego z tomów rysunków technicznych i opisów wynosi kilkadziesiąt tysięcy złotych.


ORP „Wicher” i ORP „Burza”.

Dokumentacja pochodzi z przełomu lat 20. i 30. ubiegłego wieku. Składa się z dwunastu tomów, z których każdy liczy około stu arkuszy. Zawiera rysunki techniczne poszczególnych mechanizmów, uzbrojenia oraz kadłuba. Zostały one sporządzone przez specjalistów z francuskiej stoczni w Blainville, zaś do Polski trafiły wraz z okrętami. – W naszych rękach znalazły się, gdy ORP „Burza” został ostatecznie wycofany ze służby – wyjaśnia Monika Mucha, konserwator zabytków z Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni. Jednostka trafiła na złom w połowie lat 70. Już wówczas dokumenty były w nie najlepszym stanie. – Zabezpieczyliśmy je tak, by degradacja nie postępowała i umieściliśmy w archiwum – wspomina Mucha. Teraz jest okazja, by poddać je gruntownej konserwacji. A wszystko za sprawą umowy o współpracy, którą muzeum podpisało z firmą Thales – światowym potentatem rynku zbrojeniowego (dostarczającym systemy m.in. dla wojska, przemysłu kosmicznego, lotnictwa, transportu lądowego).

Francuzi na razie przekażą pieniądze na konserwację pierwszego tomu. – To kilkadziesiąt tysięcy złotych – mówi Tomasz Miegoń, dyrektor Muzeum Marynarki Wojennej. Zakres prac jest bardzo szeroki. – Papier musi zostać oczyszczony, wysuszony i wyprostowany, a ubytki uzupełnione. Zabezpieczenia wymagają między innymi znajdujące się na arkuszach pieczęcie – tłumaczy Mucha. Specjaliści wykonają także kopię albumu. – Eksponowanie oryginalnych dokumentów, ze względu na ich wiek i wartość, wiąże się z szeregiem ograniczeń. Można je na przykład prezentować przez trzy do sześciu miesięcy w roku i to wtedy, gdy w pomieszczeniu zachowane są odpowiednie warunki. Wierne kopie bez przeszkód mogą trafić na stałą wystawę, będziemy też mogli wypożyczać je do innych placówek – zaznacza konserwator.

Renowacją albumu zajmie się Pracownia Konserwatorska Dariusza Subocza z Muzeum Piśmiennictwa i Drukarstwa w Grębocinie. Wcześniej na zlecenie muzeum tamtejsi specjaliści odnawiali unikatowe plany konstrukcyjne okrętu podwodnego ORP „Orzeł”. Pierwszy tom dokumentacji dotyczącej kontrtorpedowców trafi do pracowni latem. Według wstępnych ustaleń, prace powinny zostać sfinalizowane do połowy przyszłego roku. – Militarna współpraca pomiędzy Polską a Francją rozwija się od wieków. Wsparcie Muzeum Marynarki Wojennej to drobny ukłon w tym kierunku. Chcemy, by odnowiona dokumentacja przybliżyła zwiedzającym przedwojenne technologie – podkreśla Paweł Piotrowski, dyrektor Thales Polska.

Na renowację czeka także 11 pozostałych tomów archiwaliów dotyczących polskich okrętów.

ORP „Wicher” i ORP „Burza” to niszczyciele zbudowane na bazie francuskich kontrtorpedowców Bourrasque. Pierwszy z okrętów wszedł do służby w 1930 roku. Był jednostką flagową Dywizjonu Kontrtorpedowców. Wziął udział w wojnie obronnej 1939 roku. 3 września został zatopiony przez niemieckie samoloty. ORP „Burza” pod biało-czerwoną banderą służył od 1932 roku. Krótko przed wybuchem wojny, w ramach planu „Peking” jednostka została wycofana do Wielkiej Brytanii. Jej załoga walczyła z Niemcami u wybrzeży Francji i Norwegii, okręt osłaniał też idące przez Atlantyk konwoje. W 1951 roku niszczyciel wrócił do Gdyni, a cztery lata później stał się okrętem obrony przeciwlotniczej. W 1960 roku został wycofany z czynnej służby i przekształcony w muzeum. Funkcję tę pełnił do 1976 roku.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: Narodowe Archiwum Cyfrowe, Muzeum Marynarki Wojennej

dodaj komentarz

komentarze

~trycykl
1492579080
Jezu, ktoś to lepił taśmą klejącą...
E8-98-A0-7B

W poszukiwaniu majora Serafina
Deterrence in Polish
Pamiętamy o dokonaniach gen. Rozwadowskiego
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Kircholm 1605
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Carl-Gustaf przemówił
GROM. Kulisy selekcji do jednostki specjalnej
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
W wojsku orientują się najlepiej
Pokój na Bliskim Wschodzie? Podpisano kluczowe porozumienie
Okiełznać Borsuka
Polski „Wiking” dla Danii
Medicine for Hard Times
Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
POLMARFOR, czyli dowodzenie na Bałtyku
Trwa dobra passa reprezentantów Wojska Polskiego
Unia chce zbudować „mur dronowy"
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Mity i manipulacje
Maratońskie święto w Warszawie
Leopardy i Rosomaki pokonały Odrę
Rój bezzałogowców nad Orzyszem
Czarnomorski szlif minerów
Władze USA zapowiadają poważne zmiany w amerykańskiej armii
Zjednoczyć wysiłek w przeciwdziałaniu presji migracyjnej
Czarna taktyka terytorialsów
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Brytyjczycy na wschodniej straży
Żołnierz na urlopie i umowie zlecenie?
Poligon dla medyków w mundurach
Kopuła nad bewupem
Żołnierze testują nowoczesne drony. To polska robota
Historia jest po to, by z niej czerpać
Priorytetowe zaangażowanie
Koniec dzieciństwa
Pocisk o chirurgicznej precyzji
Polsko-unijne rozmowy o „murze dronowym”
Abolicja dla ochotników
Jelcz się wzmacnia
Na Baltexpo o bezpiecznym morzu
MON i MSWiA: Polacy ufają swoim obrońcom
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Weterani pamiętają
Dzień Bezpieczeństwa na Baltexpo
Czarna taktyka terytorialsów
Speczespół wybierze „Orkę”
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Polskie Bayraktary nad Turcją
Pływali jak morscy komandosi
Wyspa komandosów i walka z morskim żywiołem
Kaczka wodno-lądowa (nie dziennikarska)
Jednym głosem w sprawie obronności
Uczniowie poznają zasady bezpieczeństwa
Drugi wojskowy most
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Natowska sieć rurociągów obejmie Polskę
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Terytorialsi w akcji
„Road Runner” w Libanie
Koniec pewnej epoki
Trzeba wzmocnić suwerenność technologiczną Polski
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Wspólne szkolenie żandarmów z NATO
Kawaleria pancerna spod znaku 11

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO