moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

NATO inwestuje w Polsce miliardy

Lotniska wojskowe, instalacje radarowe, porty wojenne i bazy paliwowe – to główne inwestycje NATO w Polsce. Prowadzone w naszym kraju projekty natowskie są warte ponad 3,8 miliarda złotych. Jesteśmy jednym z największych beneficjentów sojuszniczego programu inwestycyjnego.

Wstępując 18 lat temu w struktury Sojuszu Północnoatlantyckiego, Polska dołączyła także do jednego z najważniejszych programów inwestycyjnych, czyli NATO Security Investment Programme NSIP. Jest to inicjatywa polegająca na wspólnym finansowaniu przez kraje członkowskie projektów związanych z bezpieczeństwem. Program obejmuje m.in. przedsięwzięcia związane z budową, rozbudową i remontami infrastruktury wojskowej, budową systemów radarowych oraz systemów łączności i dowodzenia.

– Na projekty realizowane w Polsce w ramach programu inwestycji Sojuszu Północnoatlantyckiego w dziedzinie bezpieczeństwa wydano ponad 3,8 miliarda złotych. Zrealizowaliśmy 109 projektów z różnych dziedzin – mówi Henryk Gołaszewski, pełnomocnik dyrektora Zakładu Inwestycji Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego do spraw rozliczeń.

Lotniska i porty

Organem wykonawczym MON, czyli inwestorem programu NSIP w Polsce, jest właśnie Zakład Inwestycji Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego. Do głównych zadań tej stołecznej instytucji należy: realizacja projektów NATO poprzez wybór właściwych firm konsultingowych (pełniących funkcje inwestorów zastępczych), prowadzenie przetargów, nadzór nad realizacją inwestycji i rozliczanie projektów według uregulowań krajowych i natowskich.

Inwestycje w programie NSIP finansowane są ze składek państw członkowskich NATO, a cele projektów określają Dowództwa Strategiczne Sojuszu. – Procentowy udział państw członkowskich w funduszu ustalany jest dla każdego państwa osobno według PKB i wskaźników demograficznych. Obecnie udział procentowy Polski w programie określony został na 2,49 proc. wysokości funduszu NSIP. A tegoroczny budżet liczy ok. 950 mln euro – tłumaczy Henryk Gołaszewski, pełnomocnik dyrektora ZIOTP do spraw rozliczeń. Wyjaśnia także, że składki nie są przekazywane do Brukseli, ale bezpośrednio do państw prowadzących zadania inwestycyjne i agencji wykonawczych NATO. – Efekty uczestnictwa Polski w programie NSIP są jednoznaczne. Przez te wszystkie lata uzyskaliśmy dodatni bilans na poziomie przeszło pół miliarda złotych – dodaje Gołaszewski.

Główne inwestycje z NSIP w Polsce dotyczyły infrastruktury lotniskowej (Powidz, Krzesiny, Łask, Malbork, Świdwin, Mirosławiec), rozbudowy portów morskich, lotniskowych składów paliwowych i lądowych baz paliwowych, posterunków radarowych systemów obrony powietrznej. Inwestowano także w Centrum Operacji Powietrznej (siedzibę i wyposażenie), infrastrukturę Centrum Szkolenia Sił Połączonych (JFTC) oraz siedzibę dla sojuszniczego batalionu łączności i grupy integracyjnej NATO (NFIU). Tylko w 2016 roku na potrzeby programu inwestycyjnego NATO ogłoszono 42 przetargi, z których 34 zakończyły się podpisaniem umów. Wszystkie kontrakty zawarto z polskimi firmami.

Z informacji przekazanych przez Zakład Inwestycji Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego wynika, że w 2017 roku na projekty NSIP w Polsce, NATO przeznaczyło ponad 152 miliony złotych (wkład Polski to 78 mln). Za te pieniądze kontynuowana będzie modernizacja składów paliwowych na lotniskach i baz paliwowych dla wojsk lądowych, unowocześniana będzie także infrastruktura lotniskowa, m.in. w Mińsku Mazowieckim. – Planujemy prace związane z obroną przestrzeni powietrznej, chodzi o zapewnienie łączności z samolotami w powietrzu i integrację ośrodków kierowania lotnictwem. Będziemy modernizować systemy łączności marynarki wojennej i inwestować w batalion łączności NATO w Polsce – wylicza Henryk Gołaszewski z ZIOTP. – Nadal będziemy także rozbudowywać Centrum Szkolenia Połączonych Sił w Bydgoszczy, rozpoczniemy także prace przy organizacji i budowie sieci łączności bezprzewodowej dla żołnierzy – dodaje specjalista. Środki finansowe z NATO przeznaczone będą na zabezpieczenie pobytu wojsk sojuszniczych w Polsce.

Szersza perspektywa

– Przygotowanie projektów w ramach NSIP, ich zatwierdzenie, a następnie realizacja to niezwykle skomplikowany proces. By inwestycje w Polsce doszły do skutku, muszą współpracować nie tylko oficerowie dowództw regionalnych i strategicznych NATO, ale także departament budżetowy i departament infrastruktury MON, Sztab Generalny WP oraz Ministerstwo Spraw Zagranicznych. To system naczyń połączonych – przekonuje płk Wojciech Kaliszczak, szef oddziału komunikacji społecznej w Dowództwie Operacyjnym RSZ. Oficer w latach 2010-2014 zajmował stanowisko polskiego przedstawiciela w Komitecie Inwestycyjnym NATO.

– Czas, w którym pracowałem w Brukseli, był szczególny, bo było to tuż po kryzysie ekonomicznym, który dotknął niemal cały świat. Trzeba więc było dokonać rewizji inwestycji NATO – wspomina płk Kaliszczak. Oficer przyznaje również, że Polska jest jednym z największych beneficjentów programu NSIP. – Przez wiele lat byliśmy w pierwszej trójce państw, które najbardziej skorzystały z tej inicjatywy – mówi.

Podczas pracy w Komitecie Inwestycyjnym NATO płk Kaliszczak zajmował się wieloma inwestycjami. Ale do tych najważniejszych „polskich” projektów zalicza m.in. inwestycje w JFTC w Bydgoszczy, lotniska w Łasku, Krzesinach czy Powidzu oraz porty w Gdyni i Świnoujściu. – Osobiście byłem zaangażowany na przykład w autoryzację środków na budowę składów paliwowych w Porażynie (red. województwo wielkopolskie). Inwestycja warta jest 50 milionów euro. Początkowo Sojusz nie widział możliwości, by ten projekt sfinansować, ale dzięki zabiegom dyplomatycznym udało się otrzymać stuprocentowe sfinansowanie tej inwestycji – opowiada pułkownik Kaliszczak.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: st. chor. mar. Arkadiusz Dwulatek/CC DORSZ, arch. JFTC, arch. 3brt

dodaj komentarz

komentarze

~ja
1489323360
Całą tą INFRASTRUKTURĘ diabli wezmą w pierwszych dniach wojny z przeciwnikiem. Dzisiaj nie potrzeba podchodzić do obiektów by je zniszczyć. Wystarczą rakiety średniego zasięgu i INFRASTRUKTURY nie ma! A skoro już mowa o nie podchodzeniu przez nieprzyjaciela do obiektów to gdyby podszedł wróg do tego radaru dalekiego zasięgu to stawiłby im ktoś z wojskowych opór czy nie? Czytałem o tych stanowiskach że są bezobsługowe. Jeżeli to prawda to czy nie posunięto się do tej bezobsługowości zbyt daleko?
42-27-FA-34

Nowe zasady dla kobiet w armii
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Studenci ewakuowali szpital
Dostawa Homarów-K
Is It Already War?
W gotowości, czyli cywile na poligony
„Łączy nas bezpieczeństwo”. Ruszają szkolenia na Lubelszczyźnie
Nieoceniona siła edukacji
Terytorialsi na wirtualnych polach walki
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Borsuki zadomowiły się na poligonie
Mity i manipulacje
Drony w szkołach
Ogień z Leopardów na Łotwie
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Wojskowy bus do szczęścia
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Razem na ratunek
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Historyczna przeprowadzka do Cytadeli
Ułani szturmowali okopy
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
„Horyzont” przeciw dywersji
Pierwsze Czarne Pantery w komplecie
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Militarne Schengen
My, jedna armia
Gdy ucichnie artyleria
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Polski „Wiking” dla Danii
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Elementy Wisły testowane w USA
Plan na WAM
Żołnierze pomagają w akcji na torach
Polska, Litwa – wspólna sprawa
Sukces Polaka w biegu z marines
Brytyjczycy na wschodniej straży
Dzień wart stu lat
Niebo pod osłoną
Nowe K9 w Węgorzewie i Toruniu
Mundurowi z benefitami
Kontrakt na „Orkę” jeszcze w tym roku?
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Polskie Homary za kołem podbiegunowym
„Road Runner” w Libanie
Nieznani sprawcy wysadzili tory
„Zamek” pozostał bezpieczny
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Marynarze podjęli wyzwanie
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Kapral Bartnik mistrzem świata
Dodatkowe zapory
W Zamościu już wiedzą, jak się chronić
Merops wdrażany natychmiast
Wojsko Polskie stawia na bezzałogowce
Dywersja na kolei. Są dowody

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO