moja polska zbrojna
Strona którą odwiedzasz korzysta z plików cookies. Ustawienia dotyczące tych plików można zmienić w opcjach przeglądarki używanej do przeglądania Internetu.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o plikach cookies przeczytaj Politykę cookies.
Jeśli ustawienia cookies nie zostaną zmienione, podczas przeglądania strony informacje automatycznie zapisywane będą w pamięci Twojego urządzenia.
Nie pokazuj mi więcej tego komunikatu: kliknij tutaj

Gulfstream w polskich barwach

Pierwszy z dwóch zamówionych w ubiegłym roku samolotów Gulfstream G550, którym mają podróżować najważniejsze osoby w państwie, zostanie przekazany Polsce już w czerwcu – poinformował wiceminister obrony narodowej Bartosz Kownacki. Drugi samolot ma trafić do Polski w lipcu.

Budowa zamówionych w ubiegłym roku dwóch samolotów Gulfstream G550, które mają służyć do przewozu najważniejszych osób w państwie, zmierza ku końcowi. W hangarach amerykańskiej firmy General Dynamics trwa ostatni etap przygotowywania maszyn do lotu do Polski. Jak się dowiedzieliśmy, maszyny pomalowano już w polskie barwy narodowe. – Samoloty noszą dumnie biało-czerwone barwy oraz szachownice sił powietrznych – mówi Bartosz Kownacki, sekretarz stanu w MON. Dodaje, że choć umowa zakłada dostawę samolotów do 15 sierpnia, to pierwszy zostanie przekazany Polsce już w czerwcu, a drugi miesiąc później.

Odpowiedzialny za zakupy sprzętu i uzbrojenia sekretarz stanu podkreśla, że pozyskanie samolotów do przewozu najważniejszych osób w państwie stało się przedmiotem nieuprawnionej gry politycznej. – Bezpieczeństwo najważniejszych osób w państwie nie powinno być nigdy przedmiotem dyskusji w kontekście tego, czy mają być samoloty dla VIP-ów czy nie ma ich być. Po wielu latach niemocy dziś, dzięki decyzjom premier Beaty Szydło, obserwujemy postęp w tym obszarze – mówił wiceminister obrony narodowej.

Do przyjęcia nowych samolotów szykuje się również wojsko, a konkretnie – piloci i personel techniczny 1 Bazy Lotnictwa Transportowego w Warszawie, do której mają trafić Gulfstreamy. Pod koniec marca do Stanów Zjednoczonych wyjedzie na szkolenie pierwsza kilkunastoosobowa grupa techników i pilotów. Ministerstwo obrony narodowej przewiduje, że pierwsze loty o statusie HEAD z użyciem samolotów G550 będą mogły być wykonane już w październiku 2017 roku.

Przetarg na zakup dwóch małych samolotów dla VIP-ów (zabierających na pokład do 16 pasażerów) został ogłoszony w sierpniu 2016 roku, po tym jak w lutym 2016, na prośbę kancelarii prezydenta Andrzeja Dudy, unieważniono poprzedni przetarg w tej sprawie.

Do walki o zlecenie stanęło dwóch producentów – francuska firma Dassault Aviation oraz amerykański koncern General Dynamics. Po otwarciu ofert okazało się, że tylko propozycja firmy z USA spełniała wymogi formalne (francuska nie mieściła się w wymaganym terminie dostaw). Umowa na dostawę dwóch samolotów typu G550 została podpisana 14 listopada 2016 roku. Kontrakt wraz z pakietem szkoleniowym i logistycznym opiewa na kwotę 440 mln zł.

Równolegle z zakupem tzw. małych samolotów do przewozu najważniejszych osób w państwie Inspektorat Uzbrojenia MON prowadzi przetarg na zakup maszyn „średnich” (mogących zabrać na pokład do 132 osób – w wersji pasażerskiej oraz 65 osób w wersji z salonką). Do ogłoszonego pod koniec sierpnia postępowania zgłosiło się czterech oferentów. Dwa konsorcja: Glomex MS s.r.o. (Republika Czeska) z Lufthansa Technik AG (RFN) oraz Aerospace International Group s.r.o (Republika Słowacka) z ASSA-POLAND Zdzisław Kondrat (Polska). A także podmioty startujące samodzielnie: Boeing Company (USA) i Megmar Logistics & Consulting Sp. z o.o. (Polska).

Do kolejnego etapu przetargu zakwalifikowano jedynie konsorcjum, którego liderem jest Glomex, oraz amerykańską firmę Boeing. Oba podmioty zaproponowały naszej armii samoloty Boeing B737 (BBJ2 w wersji z salonem) i oba mają czas do 3 marca na złożenie ostatecznych ofert handlowych. Wybór najlepszej z nich i podpisanie umowy ma nastąpić jeszcze w marcu.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: MON

dodaj komentarz

komentarze

~tomi
1495202760
Grafik z Gulfstreama stworzył potworka graficznego. Biało czerwone na nosiepasy nie zbiegają się, a pas na stateczniku pionowym jest zdecydowaniw za wąski. Jeszcze to liternictwo/czcionka/ i położenie za nisko, tuż nad oknami. Kto to akceptował. Malowanie kosztuje 100 000 USD, a tu jest ewidetnie skopane. Niech ktoś zadziała, zanim będzie za późno. To powinien zrobić Gulfstream w ramach reklamacji
C4-26-A4-62
~show time
1488528900
G550 są to jedne z ostatnich (jeżeli nie ostatnie) tego typu maszyn. Koncern zaprzestaje ich produkcji skupiając się na maszynach G500 i G600.Ich numery seryjne i rejestracje S/N 5547 N547GA pierwszy, drugi S/N 5554 N554GD.N547GA w powietrzu od 22 lipca 2016 r., więc jest to maszyna "stara" dla klienta który z niej zrezygnował, lub maszyna budowana przez koncern na własne ryzyko (...) Tak wiec znowu kupujemy amerykański przestarzały złom za potężne pieniądze bez offsetu czy barteru !!! Oczywiście mało kto o tym wie i większość lemingów będzie wychwalać decyzję kupna bo przecież MY POLACY (!!!) zgodnie z maksymą "zastaw się a postaw się " i rób zakupy tylko w USA a o kasę proś w EU....!!!!
10-61-94-92
~Adam
1488463680
A co będzie z Masterami? http://www.fakt.pl/wydarzenia/polityka/drogi-zakup-mon-wciaz-nie-sluzy-zolnierzom-samoloty-m-346-master-stoja-uziemione-w/hbys059
FA-F5-AA-FC

Francusko-niemiecki myśliwiec 5. generacji
W śmiertelnym uścisku
Wsparcie dla misji Air Policing
Sejmowa debata na temat zwiększenia wydatków na obronność
Wielonarodowo na Ukrainie
Wrocławska akademia będzie ściślej współpracować z West Point
Trzy medale szermierzy na wojskowych mistrzostwach
„Dragon”: sprawdzian współpracy
Wypadek podczas ćwiczeń
Nowa instrukcja lotów HEAD do końca roku
Ruszył „Dragon’17”!
Oddaj głos na polskiego pilota
Polacy jadą na misję szkoleniową do Iraku
Życie „po Katyniu” – los rodzin doświadczonych sowiecką zbrodnią
6 BPD – łącznik między wojskami lądowymi a specjalnymi
Wsparcie dla weteranów będzie większe
Duszenie w parterze – jak wyjść cało z opresji?
W co gra Kim?
Terytorialsi pobiegną pod Warszawą
Królewscy kaprowie kontra Krzyżacy
Konflikt bratanków
Wielka ucieczka Polaków z Dössel
Zbierają doświadczenia w pustynnych warunkach
Decyzja w sprawie „Orki” do końca roku
Tarzan strzela, Bartek defiluje
Minister Macierewicz z wizytą w Waszyngtonie
Rumunia kupuje Patrioty
Wiceszef MON obserwował ćwiczenia w Drawsku
Czy w szkołach będzie wychowanie proobronne?
12 Dywizja Zmechanizowana – najważniejsi na „Dragonie ’17”
Jack Strong odwraca układ
Defendery 2017 – nagrody dla przemysłu obronnego
Lądowcy świętują w Giżycku
MSPO 2017 – Nagrody dla sprzętu szkoleniowego i saperskiego
Kobiety na misjach obserwacyjnych
Londyńskie targi zbrojeniowe zakończone
Dzień Spadochroniarza
Pancerne starcie w Kanadzie
Wakacje dla dzieci żołnierzy
Rosja i deja vu
Półmaratończycy z Czarnej Dywizji najlepsi w wojsku
W walce na dwa fronty nie mieliśmy żadnych szans
Brązowy medal pięciobojowej sztafety mieszanej
Sekretarz generalny NATO chwali Polskę
Senatorowie za zwiększeniem budżetu obronnego
Tomasz Szatkowski: SPO to bardzo skomplikowany proces
Sportowe zmagania spadochroniarzy
Gala MMA w Siedlcach
Grot, karabinek z potencjałem
Jastrzębie wracają z Litwy do domu
PGZ powołuje Centrum Usług Biznesowych
Amerykański noblista wygłosił wykład na WIM
Weryfikacja Czesława Juźwika to nie zadanie MON
Przedsiębiorcy na rzecz obronności
Jubileusz klubów z lotniczym rodowodem

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO