moja polska zbrojna
Strona którą odwiedzasz korzysta z plików cookies. Ustawienia dotyczące tych plików można zmienić w opcjach przeglądarki używanej do przeglądania Internetu.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o plikach cookies przeczytaj Politykę cookies.
Jeśli ustawienia cookies nie zostaną zmienione, podczas przeglądania strony informacje automatycznie zapisywane będą w pamięci Twojego urządzenia.
Nie pokazuj mi więcej tego komunikatu: kliknij tutaj

Gulfstream w polskich barwach

Pierwszy z dwóch zamówionych w ubiegłym roku samolotów Gulfstream G550, którym mają podróżować najważniejsze osoby w państwie, zostanie przekazany Polsce już w czerwcu – poinformował wiceminister obrony narodowej Bartosz Kownacki. Drugi samolot ma trafić do Polski w lipcu.

Budowa zamówionych w ubiegłym roku dwóch samolotów Gulfstream G550, które mają służyć do przewozu najważniejszych osób w państwie, zmierza ku końcowi. W hangarach amerykańskiej firmy General Dynamics trwa ostatni etap przygotowywania maszyn do lotu do Polski. Jak się dowiedzieliśmy, maszyny pomalowano już w polskie barwy narodowe. – Samoloty noszą dumnie biało-czerwone barwy oraz szachownice sił powietrznych – mówi Bartosz Kownacki, sekretarz stanu w MON. Dodaje, że choć umowa zakłada dostawę samolotów do 15 sierpnia, to pierwszy zostanie przekazany Polsce już w czerwcu, a drugi miesiąc później.

Odpowiedzialny za zakupy sprzętu i uzbrojenia sekretarz stanu podkreśla, że pozyskanie samolotów do przewozu najważniejszych osób w państwie stało się przedmiotem nieuprawnionej gry politycznej. – Bezpieczeństwo najważniejszych osób w państwie nie powinno być nigdy przedmiotem dyskusji w kontekście tego, czy mają być samoloty dla VIP-ów czy nie ma ich być. Po wielu latach niemocy dziś, dzięki decyzjom premier Beaty Szydło, obserwujemy postęp w tym obszarze – mówił wiceminister obrony narodowej.

REKLAMA

Do przyjęcia nowych samolotów szykuje się również wojsko, a konkretnie – piloci i personel techniczny 1 Bazy Lotnictwa Transportowego w Warszawie, do której mają trafić Gulfstreamy. Pod koniec marca do Stanów Zjednoczonych wyjedzie na szkolenie pierwsza kilkunastoosobowa grupa techników i pilotów. Ministerstwo obrony narodowej przewiduje, że pierwsze loty o statusie HEAD z użyciem samolotów G550 będą mogły być wykonane już w październiku 2017 roku.

Przetarg na zakup dwóch małych samolotów dla VIP-ów (zabierających na pokład do 16 pasażerów) został ogłoszony w sierpniu 2016 roku, po tym jak w lutym 2016, na prośbę kancelarii prezydenta Andrzeja Dudy, unieważniono poprzedni przetarg w tej sprawie.

Do walki o zlecenie stanęło dwóch producentów – francuska firma Dassault Aviation oraz amerykański koncern General Dynamics. Po otwarciu ofert okazało się, że tylko propozycja firmy z USA spełniała wymogi formalne (francuska nie mieściła się w wymaganym terminie dostaw). Umowa na dostawę dwóch samolotów typu G550 została podpisana 14 listopada 2016 roku. Kontrakt wraz z pakietem szkoleniowym i logistycznym opiewa na kwotę 440 mln zł.

Równolegle z zakupem tzw. małych samolotów do przewozu najważniejszych osób w państwie Inspektorat Uzbrojenia MON prowadzi przetarg na zakup maszyn „średnich” (mogących zabrać na pokład do 132 osób – w wersji pasażerskiej oraz 65 osób w wersji z salonką). Do ogłoszonego pod koniec sierpnia postępowania zgłosiło się czterech oferentów. Dwa konsorcja: Glomex MS s.r.o. (Republika Czeska) z Lufthansa Technik AG (RFN) oraz Aerospace International Group s.r.o (Republika Słowacka) z ASSA-POLAND Zdzisław Kondrat (Polska). A także podmioty startujące samodzielnie: Boeing Company (USA) i Megmar Logistics & Consulting Sp. z o.o. (Polska).

Do kolejnego etapu przetargu zakwalifikowano jedynie konsorcjum, którego liderem jest Glomex, oraz amerykańską firmę Boeing. Oba podmioty zaproponowały naszej armii samoloty Boeing B737 (BBJ2 w wersji z salonem) i oba mają czas do 3 marca na złożenie ostatecznych ofert handlowych. Wybór najlepszej z nich i podpisanie umowy ma nastąpić jeszcze w marcu.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: MON

dodaj komentarz

komentarze

~tomi
1495202760
Grafik z Gulfstreama stworzył potworka graficznego. Biało czerwone na nosiepasy nie zbiegają się, a pas na stateczniku pionowym jest zdecydowaniw za wąski. Jeszcze to liternictwo/czcionka/ i położenie za nisko, tuż nad oknami. Kto to akceptował. Malowanie kosztuje 100 000 USD, a tu jest ewidetnie skopane. Niech ktoś zadziała, zanim będzie za późno. To powinien zrobić Gulfstream w ramach reklamacji
C4-26-A4-62
~show time
1488528900
G550 są to jedne z ostatnich (jeżeli nie ostatnie) tego typu maszyn. Koncern zaprzestaje ich produkcji skupiając się na maszynach G500 i G600.Ich numery seryjne i rejestracje S/N 5547 N547GA pierwszy, drugi S/N 5554 N554GD.N547GA w powietrzu od 22 lipca 2016 r., więc jest to maszyna "stara" dla klienta który z niej zrezygnował, lub maszyna budowana przez koncern na własne ryzyko (...) Tak wiec znowu kupujemy amerykański przestarzały złom za potężne pieniądze bez offsetu czy barteru !!! Oczywiście mało kto o tym wie i większość lemingów będzie wychwalać decyzję kupna bo przecież MY POLACY (!!!) zgodnie z maksymą "zastaw się a postaw się " i rób zakupy tylko w USA a o kasę proś w EU....!!!!
10-61-94-92
~Adam
1488463680
A co będzie z Masterami? http://www.fakt.pl/wydarzenia/polityka/drogi-zakup-mon-wciaz-nie-sluzy-zolnierzom-samoloty-m-346-master-stoja-uziemione-w/hbys059
FA-F5-AA-FC

Unia Europejska dyskutowała o wspólnej polityce obronnej
Polscy czołgiści na międzynarodowych zawodach
Polscy politycy po szczycie NATO: uzyskaliśmy to, co chcieliśmy
Śmigłowcowy przetarg pod lupą CBA
„Helikopter w ogniu” 24 lata później
Dołącz do zawodowców
Drugie miejsce „Machałka” w Diamentowej Lidze
Nowy polski automatyczny granatnik
Minister spotkał się z weteranami
MON chce zmienić kluczowe dla wojska ustawy
Żołnierze walczyli na Turnieju im. Feliksa Stamma
Bomby z Nitro-Chemu dla jastrzębi
Będą podwyżki dla pracowników wojska
Samoloty AWACS, czyli radary na polskim niebie
„Puma ’17” – 15 Brygada ćwiczyła z żołnierzami NATO
Mistrzowie rozpoznania
Strategiczny Przegląd Obronny – MON ujawniło szczegóły
Szkolenia i kursy dla terytorialsów
Rozpoczęły się obchody Dnia Weterana
W Łodzi stanął pomnik ku czci ofiar katastrofy smoleńskiej
Ujawniono nazwy samolotów VIP
Metoda na samobójcę
Żołnierz nowym mistrzem Polski w biegu na 10 000 m
Polscy lotnicy na misji przeciw Daesz
Siła polskich specjalsów
Taktyczny sprawdzian Czarnej Dywizji
Jak rodziła się legenda Legii Cudzoziemskiej
Żołnierze AK uwolnili setki więźniów z obozu NKWD
Marynarze z ORP „Czernicki” oddali hołd „Kujawiakowi”
Terroryści na Bałtyku
Wakacje dla dzieci żołnierzy
Szkoliliśmy Afgańskie Tygrysy
St. szer. Monika Michalik mistrzynią Europy w zapasach
Kwiatek dla weterana
Kawalerzyści wzmocnią wschodnią flankę NATO
Polscy żołnierze w Rumunii i na Łotwie
„Uskok” patronem batalionu OT?
Gen. Rozwadowski – bohater Bitwy Warszawskiej
Kolejny rekordowy kontrakt Jelcza
Saperzy w dolinie Wisły
Samoloty piątej generacji na świecie
Gen. Haller – żołnierz i społecznik
Wiwat specjalsi!
Gotowi do misji nad krajami bałtyckimi
Arktyczny marsz Rosji
Witold Pilecki: twórca konspiracji w obozie Auschwitz
Żołnierze ludowego wojska kontra czerwonoarmiści
Wniosek o wotum nieufności odrzucony
Lepiej wynająć niż sprzedać. MON o powojskowych nieruchomościach
Polska kluczowym krajem wschodniej flanki NATO
Polski kontyngent w drodze na misję
Ruszają testy MSBS
Serial telewizyjny o polskich weteranach
Przygotowania spadochroniarzy do sezonu
W Senacie o zasługach gen. Hallera dla polskiej niepodległości

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO