moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

„Safety Forum Szczecin”

Program budowy nowych okrętów dla polskiej Marynarki Wojennej pomoże rozwinąć przemysł stoczniowy – to wniosek z debaty, która odbyła się w Szczecinie. – Do końca 2017 roku MON wybierze dostawcę nowych jednostek podwodnych i nawodnych – zapewniał Michał Jach, szef sejmowej Komisji Obrony Narodowej, podczas dyskusji poświęconej wyzwaniom przemysłu stoczniowego.

Niemiecka jednostka typu 212A.

Tematem trzeciego w tym roku spotkania w cyklu „Safety Forum Szczecin” był „Polski Przemysł Stoczniowy – Technologiczne i Organizacyjne Wyzwania”. Dyskusję zdominował problem zakupu nowoczesnych okrętów dla marynarki wojennej.

Co dla marynarki wojennej?

– Jeszcze 5-6 lat potrwa budowa pierwszego okrętu podwodnego, a „Miecznika” i „Czapli” około czterech – mówił Michał Jach (PiS), przewodniczący sejmowej Komisji Obrony Narodowej. W ramach programu „Miecznik” mają powstać trzy jednostki obrony wybrzeża, natomiast „Czapla” dotyczy zakupu trzech okrętów patrolowych. Zakup trzech nowoczesnych okrętów podwodnych o napędzie konwencjonalnym (nieatomowym) zakłada program „Orka”. Sprawa staje się coraz pilniejsza, ponieważ jeszcze w tym roku pierwszy z czterech ponad 50-letnich okrętów typu Kobben ma zostać wycofany ze służby.

Procedura zakupu nowych jednostek już trwa. Choć przetargi jeszcze formalnie nie ruszyły, MON przeprowadził już tzw. dialog techniczny, znani są też potencjalni wykonawcy. Do projektu „Orka” zgłosiły się trzy firmy. Niemiecki koncern ThyssenKrupp Marine Systems proponuje Polsce okręty typu 212A lub 214 wykorzystywane przez wiele armii na świecie. Francuski DCNS oferuje jednostkę typu Scorpene, a szwedzki Saab – typu A26, której pierwszy egzemplarz dopiero powstaje na zamówienie rządu Szwecji.

W „Safety Forum” w Szczecinie wzięli udział przedstawiciele dwóch z trzech koncernów oferujących naszej armii okręty podwodne.

Okręt typu Scorpene chilijskiej marynarki wojennej. 

Wyścig o miliardy

Francuski DCNS reprezentował Janusz Przyklang, dyrektor tego koncernu w Polsce. – Budowa pierwszego z trzech okrętów dla Polski może się odbyć we Francji, gdzie jednocześnie polscy pracownicy stoczni i inżynierowie przejdą szkolenie – mówił Przyklang. – Dwa kolejne okręty powstałyby już w Polsce. To da tysiąc miejsc pracy przy budowie i 300 miejsc przy eksploatacji jednostek – zapewniał. – Jeśli DCNS zdobędzie kontrakt, partnerem w jego realizacji będą stocznie Polskiej Grupy Zbrojeniowej – dodawał Przyklang.

Scorpene to średniej wielkości okręt podwodny. Zamówiły go marynarki wojenne Brazylii, Malezji, Chile i Indii. Francuzi proponują wyposażyć jednostkę w rakiety manewrujące i system AIP, czyli napęd niezależny od powietrza.

Swoją ofertę przedstawiali także starający się o zamówienie Niemcy. – Wszystkie trzy okręty dla Marynarki Wojennej RP mogą powstać w Polsce – deklarował Janusz Drelichowski, prezes zarządu IMS Griffin, oficjalnego przedstawiciela niemieckiego koncernu ThyssenKrupp Marine Systems. TKMS proponuje Polsce okręty typu 212 lub 214 o napędzie AIP niezależnym od powietrza. – W stoczni HDW w Kilonii polscy pracownicy mogliby szkolić się w budowaniu tych okrętów na jednostkach, które właśnie powstają dla innego zamawiającego. W ten sposób zdobyliby doświadczenie, by budować w Polsce – zapowiadał Drelichowski.

Okręt typu A26 szwedzkiego Saaba.

TKMS zadeklarował, że większość prac, poza produkcją elementów tzw. kadłuba mocnego, można przeprowadzić w polskich stoczniach. Holding zapewnia, że polskie stocznie będą mogły produkować w przyszłości podzespoły okrętów nie tylko dla Polski, ale także dla innych kontrahentów ThyssenKrupp Marine Systems. Stocznia w Szczecinie miałaby np. wytwarzać części do okrętów sprzedawanych przez TKMS za granicę. Niemiecki rząd – by wesprzeć ofertę TKMS – zadeklarował, że jest gotów przekazać w leasing polskiej armii dwie jednostki typu 212A, dopóki nie kupi ona nowych okrętów.

212A to jednostki – jak podkreśla producent – zaprojektowane specjalnie do działań na Bałtyku, choć sprawdzają się także na wodach oceanicznych. Mają napęd typu AIP działający na zasadzie ogniw paliwowych. W okręty podwodne TKMS wyposażone są marynarki m.in. Niemiec, Grecji, Włoch, Portugalii, a także Korei Południowej czy Izraela.

Poseł Michał Jach zapewnia, że do końca 2017 roku MON wybierze dostawcę. – Kluczowe w ocenie ofert będzie jak największe zaangażowanie polskiego przemysłu w budowę nowych jednostek – podkreśla Jach. – Musimy osiągnąć skok technologiczny i organizacyjny polskiego przemysłu zbrojeniowego – dodaje poseł.

Zakup trzech okrętów w ramach programu „Orka” będzie kosztować ok. 7-8 mld zł.

Marcin Górka

autor zdjęć: comcam.pl, Saab Group, DCNS Group

dodaj komentarz

komentarze

~boss oksywie
1482436020
,,ja ,,dobrze pisze...niestety nas nie stac nawet na obiekty sportowe MONu dla emerytow tego resortu zabrali nam prawo do korzystania i trzymania sprawnosci fizycznej ,...stop ,,kiepskim ,,
AC-8F-9B-8C
~Luke
1482413280
A26 i Scorpene kture moga byc wyposażone w rakiety manewrujące czago Polska chce i potrzebuje. A Niemiecki 212A albo 214 nie moga i niemcy nie proponuja tego. Polska bedzie musiala wybrac miedzy A26 i Scorpene bo te dwie jednostki podwyszaja dzialania bojow Polski i bespieczenstwo Polski! Ja jestem personalnie za A26 bo to jest nowy produkt ktury bedziw mial wszytko now i nikt na swiecie jeszcze nie zna odglosu jaki bedzie produkowal podwoda i ta cisza jest przewaga dla Polski na baltyku i swiecie!
89-B5-6E-3D
~ja
1482408180
Niemiecka propozycja odpada z uwagi że Niemcy były zawsze naszym wrogiem. Francuska propozycja odpada bo Francuzi nigdy nie przekażą choćby części technologii swoich produktów. Pozostaje szwedzki Saab – typu A26 bo to okręty trudno wykrywalne i ze Szwedami można się najlepiej dogadać. Chcieli nam sprzedaż samoloty Gripen na bardzo dobrych warunkach. Wybraliśmy F 16 na złych warunkach.
05-7E-F4-E7

Sport kształtuje mentalność
 
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
Podniebny Pegaz
Podniebne wsparcie sojuszników
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Rodzina na wagę złota
Powstaje armia dronów
Więcej polskiego trotylu dla USA
Baltic Sea Under Control
Polska i Norwegia zacieśniają stosunki
Zatopiony problem
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Więcej na mieszkanie za granicą
Pod żaglami – niepokonani z AMW
Flaga, flaga państwowa, barwy narodowe – biało-czerwony przewodnik
Pilecki ucieka z Auschwitz
Wywieś flagę państwową! Cześć Biało-Czerwonej!
Pracowity dyżur Typhoonów
Rex Bolizlavus
PKW Łotwa – sojusznicze zaangażowanie
Nowi generałowie Wojska Polskiego
Ile kosztują Starlinki dla Ukrainy
Tarcza Wschód. Porozumienia z Lasami i KOWR-em
Jeszcze więcej OPW w roku 2025
Wyrok za tragiczny wypadek
Żołnierze walczą z ogniem w Biebrzańskim Parku
Debiut polskiego AW149
Ratownicy medyczni szkolą się z samoobrony
Spartakiadowe zmagania w Łasku
Piękny przykład patriotyzmu
Medycyna na morzu
Feniks zakończony. Pomoc trwa
Szef MSZ do Rosji: Nigdy więcej nie będziecie tu rządzić
Polskie rakiety do Homara-K już za trzy lata
Więcej amunicji do Rosomaków
W Ełku wykuwają charaktery
Su-22, czyli cztery dekady w siłach powietrznych
Henry Szymanski na tropie prawdy
Pierwsza misja Gripenów
„Wojskowe” przepisy budowlane do zmiany
Niezawiniona śmierć niezłomnego gen. Fieldorfa
Żołnierze usuwają skutki nawałnicy
Polska kupi najnowsze rakiety AMRAAM
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Tych chwil z Dachau nie da się wymazać…
Zarzuty w sprawie ujawnienia fragmentów planu „Warta”
Zmiany w organizacji bazy logistycznej w Jasionce
Trzy dekady DGW
Poznać rakietowego Homara
Double Eagle – podwodny tropiciel
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Medale Pucharu Świata zdobyte przez żołnierzy na ringu
Zwycięstwo mordercy
Polskie F-16 w służbie NATO
Viva Polaki! Viva liberatori!
Święto ludzi z pasją
Kolejowy sabotaż udaremniony
Tuzin rekordów Wojska Polskiego w pływaniu
Wylicytuj Buzdygan i pomóż chorym dzieciom!
„Pułaski” na Atlantyku
Wyścig zbrojeń wystartował
Musimy być gotowi na najtrudniejsze scenariusze
Dobra wiadomość dla miłośników lotnictwa
Składy wysokiego ryzyka
Szabla hubalczyków
Strażnik nieba
Poszukiwania ofiar rzezi wołyńskiej
USA wycofają się z działań na rzecz pokoju w Ukrainie?

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO