moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Odbudować lotnictwo morskie

Z racji położenia geograficznego i związanych z nim gospodarczych interesów na Bałtyku powinniśmy odbudować potencjał lotnictwa morskiego – mówili żołnierze i eksperci podczas konferencji naukowej nt. „Wybrane aspekty zastosowania bojowego lotnictwa”. Szczególną uwagę zwracano na brak samolotów odrzutowych i śmigłowców. Spotkanie odbyło się w Szkole Orląt.

Przedstawiciele Sztabu Generalnego Wojska Polskiego, Dowództwa Generalnego oraz Operacyjnego, a także lotnicy z jednostek w całym kraju debatowali dziś w Dęblinie na temat wyzwań, z jakimi mierzą się polskie siły powietrzne. Konferencję naukową nt. „Wybrane aspekty zastosowania bojowego lotnictwa” zorganizowała Katedra Taktyki i Uzbrojenia Szkoły Orląt. Spotkanie podzielono na dwie części. Tematem pierwszej było działanie dronów, śmigłowców i samolotów w czasie pokoju, podczas drugiej natomiast dyskutowano o różnego typu operacjach prowadzonych w czasie kryzysu i wojny.

Największe zainteresowanie wywołał temat poświęcony polskiemu lotnictwu morskiemu. Podpułkownik Andrzej Truskowski z Wyższej Szkoły Oficerskiej Sił Powietrznych podkreślał, że licząca prawie sto lat formacja jest dziś w fatalnej kondycji. – To nie jest wynik zaniedbań z wczoraj czy dziś. Niszczenie potencjału lotnictwa morskiego rozpoczęło się w latach osiemdziesiątych, gdy do tych sił nie trafiły wprowadzane wówczas do lotnictwa wojsk lądowych maszyny odrzutowe Su-22 – komentował ppłk Truskowski, dodając, że później wcale nie było lepiej. Plan modernizacji polskiego lotnictwa jeszcze z końca lat dziewięćdziesiątych zakładał, że Wojsko Polskie kupi do 2012 roku aż 160 samolotów wielozadaniowych, z których część miała trafić do marynarki wojennej. Jednak ostatecznie w 2003 roku kupiono 48 wielozadaniowych F-16 dla sił powietrznych i żadnej maszyny dla sił morskich.

Uczestnicy konferencji zgodnie uznali, że w celu ochrony wybrzeża długości ponad 500 km i strefy ekonomicznej Bałtyku o powierzchni 32 tys. km2 kwadratowych Polska musi jak najszybciej odbudować morski komponent lotniczy. Nie wystarczą do tego jednostki lotnicze sił lądowych, co podkreślał gen. bryg. pil. Sławomir Żakowski, zastępca dowódcy Centrum Operacji Powietrznych – Dowództwa Komponentu Powietrznego. – Lotnictwo morskie ma swoje specyficzne wymagania, nie tylko związane ze sprzętem, lecz i z ludźmi. Nie każdy pilot może wykonywać zadania nad akwenami – uzasadniał generał. Podczas dyskusji pojawiło się kilka propozycji dotyczących maszyny, która nadawałaby się do działań nad Bałtykiem. Od konstrukcji używanych, wycofywanych (w ramach oszczędności) ze służby przez inne armie, aż do zupełnie nowych samolotów (włącznie z F-35).

O potrzebie jak najszybszego kupienia śmigłowców do zwalczania zagrożeń na morzu mówił w listopadzie wiceminister obrony Bartosz Kownacki. Jedną z wizytówek Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej są wciąż Mi-14PŁ, śmigłowce przeznaczone do zwalczania okrętów podwodnych (ZOP). Jednak cztery z nich zostały już wycofane. W jednostce pozostały jeszcze cztery, których zdolność do użycia upływa w latach 2021–2022. Poza „czternastkami” siły ZOP współtworzą jeszcze cztery amerykańskie śmigłowce pokładowe SH-2G. BLMW jako jedyna formacja w kraju strzeże z powietrza bezpieczeństwa osób znajdujących się na polskich wodach Bałtyku. W tym celu korzysta głównie z sześciu helikopterów W-3RM Anakonda. Jednak połowa z nich przechodzi obecnie modernizację w Świdniku. Wiceszef MON zapewniał w mediach, że zakupy dla lotnictwa morskiego są wśród priorytetów resortu obrony.

Poza problemami polskiego wojska uczestnicy konferencji debatowali również o wyzwaniach, z jakimi mierzą się inne armie. Omówiono m.in. kwestie związane z używaniem dornów, a także wykorzystaniem lotnictwa taktycznego w konflikcie ukraińsko-rosyjskim oraz w wojnie w Syrii.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: ppor. nawig. Kamil Grzyb

dodaj komentarz

komentarze

~Scooby
1481213340
Panie Żakowski - samolot F-16 uzbrojony w pociski AGM nie musi wlatywać nad wodę, nie ma różnicy w lataniu nad : wodą, lasem, polem kukurydzy, budynkami, polem kartofli, polem z wykopanymi już kartoflami.
96-69-5D-19

Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
 
Pytania o europejską tarczę
Polki pobiegły po srebro!
Pływacy i maratończycy na medal
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Daglezje poszukiwane
Tragiczne zdarzenie na służbie
Po pierwsze: bezpieczeństwo!
Wiedza na czas kryzysu
Zmiany w dodatkach stażowych
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
Husarz na straży nieba
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Ameryka daje wsparcie
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Pierwszy polski technik AH-64
W obronie wschodniej flanki NATO
Pilecki ucieka z Auschwitz
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Debata o bezpieczeństwie pod szyldem Defence24
Odliczanie do misji na Łotwie
Trening szturmanów w warunkach miejskich
Medyczne wnioski z pola walki
Sojuszniczy ogień z HIMARS-ów
Wioślarze i triatlonistka na podium
„Steadfast Defender ’24”. Kolejne uderzenie
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
O bezpieczeństwie na PGE Narodowym
Skrzydła IT dla cyberwojsk
Polskie czołgi w „najgroźniejszym z portów”
Posłowie dyskutowali o WOT
Prezydent chce wzmocnienia odporności państwa
Marynarka pilnuje gospodarczego krwiobiegu
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Pierwszy polski F-35 na linii produkcyjnej
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Uwaga, transformacja!
NATO na północnym szlaku
Czarne oliwki dla sojuszników
Dzień zwycięstwa. Na wolność Polska musiała czekać
MON o bezpieczeństwie szkoleń na poligonach
Pierwsi na oceanie
Wojna w świętym mieście, epilog
Akcja „Bielany”, czyli Junkersy w ogniu
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
Awanse na Trzeciego Maja
Prezydent mianował dowódców DGRSZ i DWOT
NATO on Northern Track
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Więcej hełmów dla żołnierzy
MON przedstawiło w Senacie plany rozwoju sił zbrojnych
Ukraińscy żołnierze w ferworze nauki
Ta broń przebija obronę przeciwlotniczą
O bezpieczeństwie Europy w Katowicach
Polsko-australijskie rozmowy o bezpieczeństwie
Nowe boiska i hala dla podchorążych AWL-u
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO