moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Żołnierze wybudowali most na rzece Wieprz

Prawie trzy miesiące zajęło żołnierzom z batalionu inżynieryjnego w Dęblinie rozebranie starego i postawienie nowego mostu na Wieprzu w gminie Milejów w Lubelskiem. Nowa, stalowa konstrukcja zastąpiła przeprawę drewnianą, której groziło zawalenie. Mieszkańcy będą mogli korzystać z mostu od połowy grudnia.

Stary most, łączący Milejów z Klarowem na Lubelszczyźnie, służył mieszkańcom kilkanaście lat. Niestety, kilka lat temu stan drewnianej konstrukcji zaczął się pogarszać. Na domiar złego, stabilność przeprawy naruszyły… bobry, podgryzając jeden z filarów. Ponieważ w gminnej kasie brakowało pieniędzy, wójt zwrócił się o pomoc do wojska. – Żołnierze wspierali nas już wcześniej w różnego rodzaju działaniach. Choć trzeba przyznać, że to zadanie było najtrudniejsze – mówi Tomasz Suryś, wójt gminy Milejów. – Mimo to szybko uzgodniliśmy zasady współpracy z jednostką z Dęblina i można było rozpoczynać prace – dodaje wójt.

Żołnierze z 1 Dęblińskiego Batalionu Drogowo-Mostowego pojawili się przy przeprawie w Milejowie na początku września. Okazało się, że rozbiórka starego mostu oraz pozostałości po dwóch wcześniejszych była trudniejsza i bardziej pracochłonna niż postawienie nowego.

Zanim saperzy rozpoczęli rozbiórkę starej konstrukcji, w odległości kilkudziesięciu metrów zbudowali przeprawę z elementów przeprawy pontonowej PP-64. Dzięki temu zapewnili miejscowym tymczasowy, ale dogodny dojazd do ich domostw i pól. Gdyby nie to, musieliby jechać kilkanaście kilometrów do najbliższego mostu – w Jaszczowie. – Dla mieszkańców, często poruszających się traktorami czy rowerami, tak długa podróż byłaby uciążliwa – wyjaśnia st. sierż. Adam Krzych z dęblińskiej jednostki.

Rozbiórka starego mostu była nie tylko uciążliwa, lecz także i niebezpieczna. – Drewniane elementy były tak spróchniałe i zbutwiałe, że nie mogliśmy użyć specjalistycznego sprzętu. Dlatego większość prac musieliśmy wykonywać ręcznie – wyjaśnia kpt. Jacek Stoń, dowódca zgrupowania z 1 Dęblińskiego Batalionu Drogowo-Mostowego. Rozbiórka przebiegła jednak sprawnie, a zaraz po oczyszczeniu placu budowy rozpoczął się kolejny etap prac, czyli działania typowo inżynieryjne. Żołnierze sprowadzili specjalistyczny sprzęt, m.in. kafar KP-2S oraz ciężkie żurawie, i rozpoczęli palowanie przeprawy. – W sumie wbiliśmy 46 pali na dwóch podporach pośrednich i dwóch brzegowych. Wszystkie na głębokość 12 metrów – mówi st. sierż. Adam Krzych z 1 Dęblińskiego Batalionu.

Dowódca zgrupowania kpt. Jacek Stoń podkreśla, że podbudowa została wykonana bardzo solidnie. – Podpory są stabilne i równe. Podbudowa znacznie przekracza potrzeby i wymogi projektu, ale dzięki temu można na niej postawić każdą konstrukcję, nawet wymagającą większego obciążenia niż obecna – zauważa. Później żołnierze rozpoczęli montaż mostu, następnie naciągnęli złożoną już konstrukcję na podpory.

Wybudowany na Wieprzu most składany MS-54 ma nieco ponad 57 metrów długości i niemal 6 metrów szerokości. Umożliwia przejazd pojazdom o masie do 30 ton. I jest niemal identyczny, jak służący 15 lat, warszawski most Syreny.

Na budowie cały czas pracowało kilkunastu żołnierzy, w kluczowych momentach było ich osiemnastu. – Jedyne trudności, jakie nas spotkały, to warunki atmosferyczne. Deszczowa pogoda i błoto niejednokrotnie utrudniały nawet dojazd na plac budowy. Tym bardziej cieszy nas, że prace wykonaliśmy zgodnie z terminem – zaznacza kpt. Stoń. Żołnierze wybudowali most nieodpłatnie, w ramach specjalistycznego szkolenia. – Dzięki takim ćwiczeniom doskonalimy umiejętności, a jednocześnie pomagamy lokalnym społecznościom – przekonuje kpt. Krzysztof Pokorski, oficer prasowy jednostki.

Ze współpracy z wojskiem są zadowolone też władze gminy. Samorząd poniósł jedynie koszty zakupu materiałów. Zapewnił też noclegi i wyżywienie dla wojskowych. – Cała inwestycja zamknie się w kwocie 1–1,2 mln zł. To niemal pięciokrotnie mniej niż musielibyśmy wydać na rynku komercyjnym – mówi wójt Tomasz Suryś.

Most jest już gotowy, ale na placu budowy pracuje jeszcze cywilna firma, która buduje drogi dojazdowe. Oficjalne otwarcie przeprawy na Wieprzu jest zaplanowane na 15 grudnia. Na uroczystości pojawią się też przedstawiciele wojska.

Piotr Raszewski

autor zdjęć: Piotr Raszewki

dodaj komentarz

komentarze

~poldek1232
1480532700
Wielkie wyrazy wdzięczności i uznanie za tak szybką i solidną pracę. Jesteście wspaniali ! Serdeczne dzięki !
E9-E1-2B-E2

Gunner, nie runner
 
Czerwone maki: Monte Cassino na dużym ekranie
Sandhurst: końcowe odliczanie
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Pilecki ucieka z Auschwitz
Metoda małych kroków
Operacja „Synteza”, czyli bomby nad Policami
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Weterani w Polsce, weterani na świecie
Wojskowy bój o medale w czterech dyscyplinach
Od maja znów można trenować z wojskiem!
Puchar księżniczki Zofii dla żeglarza CWZS-u
Więcej koreańskich wyrzutni dla wojska
Ukraińscy żołnierze w ferworze nauki
Pytania o europejską tarczę
Kolejne FlyEye dla wojska
Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi w crossie
Wojna w świętym mieście, część druga
Zmiany w dodatkach stażowych
Wojna w świętym mieście, epilog
W obronie wschodniej flanki NATO
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Wytropić zagrożenie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
SOR w Legionowie
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Posłowie dyskutowali o WOT
NATO on Northern Track
Aleksandra Mirosław – znów była najszybsza!
Szybki marsz, trudny odwrót
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Święto stołecznego garnizonu
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Active shooter, czyli warsztaty w WCKMed
NATO zwiększy pomoc dla Ukrainy
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Wypadek na szkoleniu wojsk specjalnych
Znamy zwycięzców „EkstraKLASY Wojskowej”
Priorytety polityki zagranicznej Polski w 2024 roku
Trotyl z Bydgoszczy w amerykańskich bombach
Zachować właściwą kolejność działań
Pod skrzydłami Kormoranów
Tragiczne zdarzenie na służbie
W Italii, za wolność waszą i naszą
Sprawa katyńska à la española
Ta broń przebija obronę przeciwlotniczą
W Brukseli o wsparciu dla Ukrainy
25 lat w NATO – serwis specjalny
Rekordziści z WAT
Wiceszef MON-u: w resorcie dochodziło do nieprawidłowości
Strategiczna rywalizacja. Związek Sowiecki/ Rosja a NATO
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
Kadisz za bohaterów
NATO na północnym szlaku
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
Morze Czarne pod rakietowym parasolem
Polsko-australijskie rozmowy o bezpieczeństwie
Kosiniak-Kamysz o zakupach koreańskiego uzbrojenia
Polak kandydatem na stanowisko szefa Komitetu Wojskowego UE
Ameryka daje wsparcie
Donald Tusk: Więcej akcji a mniej słów w sprawie bezpieczeństwa Europy
Na straży wschodniej flanki NATO

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO