moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Double Eagle na pokładzie „Kormorana”

Ma trzy metry długości, rozwija prędkość do siedmiu węzłów i potrafi zanurzyć się na głębokość pół kilometra. Na pokład nowego niszczyciela min trafił Double Eagle Mk III, ostatni z czterech typów podwodnych pojazdów. Teraz są one integrowane z resztą okrętowych systemów. Marynarze liczą, że w pierwszej połowie 2017 roku na ORP „Kormoran” zostanie podniesiona bandera.

Double Eagle Mk III służy do poszukiwania min. – Ma identyczną antenę jak zainstalowany na okręcie sonar główny, tyle że dzięki niemu zyskujemy dodatkową swobodę – mówi kmdr ppor. Michał Dziugan, dowódca ORP „Kormoran”. Pojazd opuszczany jest pod wodę na światłowodzie. Przez cały czas ma kontakt z pokładem, na który dociera obraz z kamery. Porusza się po wyznaczonym wcześniej akwenie. – Może pracować równocześnie z sonarem głównym, tyle że w pewnej odległości od okrętu. Dzięki temu jesteśmy w stanie przeszukać dużo większy obszar – wyjaśnia kmdr ppor. Dziugan. Na tym jednak nie koniec. Double Eagle potrafi zejść nawet na głębokość 500 metrów, a co za tym idzie jest doskonałym rozwiązaniem problemu tak zwanej termokliny. To warstwa wody, w której dochodzi do gwałtownej zmiany temperatury. Może to utrudnić pracę sonaru. Double Eagle po prostu przez nią przechodzi i rozpoczyna pracę poniżej. – A to sprawia, że możemy skutecznie działać w każdych warunkach hydrometeorologicznych – zaznacza dowódca ORP „Kormoran”.

Na pokład budowanego w Gdańsku okrętu pojazd trafił niedawno. W tej chwili trwa jego integracja z systemami okrętowymi. – Mamy już wszystkie cztery typy pojazdów – mówi kmdr ppor. Dziugan. Poza Double Eagle jednostka została wyposażona w „Hugina”, bezzałogową maszynę, która porusza się po wyznaczonej wcześniej trasie i rejestruje znajdujące się pod powierzchnią obiekty. Kolejne to pojazd typu „Morświn”, przeznaczony do podkładania toczków, czyli ładunków do niszczenia min, oraz „Głuptaki” w dwóch wersjach: inspekcyjnej do identyfikacji niebezpiecznych znalezisk i bojowej. To ostatnie urządzenie potrafi w razie potrzeby samo się zdetonować. – Pojazdy zostaną przez nas przetestowane podczas kolejnej fazy prób morskich – zapowiada kmdr ppor. Dziugan.

Tymczasem niszczyciel przez cały czas przechodzi zabiegi polegające na minimalizacji pól fizycznych. O ich małe wartości zadbano już podczas konstruowania okrętu. Jego kadłub został przecież zbudowany z amagnetycznej stali. – Jednak dzięki odpowiednim zabiegom nawet niewielkie wartości można znacząco obniżyć – przyznaje dowódca ORP „Kormoran”. Ma to ogromne znaczenie dla bezpieczeństwa okrętu. Współcześnie używane miny zwykle detonowane są w wyniku oddziaływania pola magnetycznego i dźwięku emitowanego przez jednostki pływające.

Historia budowy ORP „Kormoran” sięga 2013 roku. Wówczas to Inspektorat Uzbrojenia podpisał umowę z konsorcjum, na czele którego stoi gdańska stocznia Remontowa Shipbuilding. W myśl ustaleń firma powinna zbudować trzy nowoczesne niszczyciele min, które zastąpią jednostki służące w marynarce wojennej. Okręty zajmą się między innymi poszukiwaniem, klasyfikacją i niszczeniem min morskich, będą osłaniać inne jednostki podczas przejścia morzem oraz chronić kluczowe szlaki żeglugowe. Wejdą w skład 13 Dywizjonu Trałowców, który podlega 8 Flotylli Obrony Wybrzeża w Świnoujściu. – Przewidujemy, że „Kormorana” przejmiemy do końca tego roku. Wówczas rozpoczniemy ostatni etap szkolenia załogi. Chcielibyśmy, aby w pierwszej połowie przyszłego roku nastąpiło podniesienie bandery i by okręt wszedł wówczas do linii – wyjaśnia kmdr Krzysztof Zdonek, dowódca 8 Flotylli Obrony Wybrzeża i dodaje: – Kiedy Centrum Techniki Morskiej zintegruje wszystkie montowane na ORP „Kormoran” systemy, stanie się on w swojej klasie jednym z najnowocześniejszych okrętów na świecie.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: Marian Kluczyński

dodaj komentarz

komentarze

~mw
1477681140
U nas na okrecie 30% rzuca kwitem z poczatkiem roku (planowana reforma emerytalna)do tego 20% to vacaty .....powodzenia
3C-88-7B-C1
~Luke
1477407420
Jedyna jednostka ktura wypalila Polsce ostatnio!
89-B5-6E-3D

„Road Runner” w Libanie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Cios w plecy
Brytyjczycy na wschodniej straży
Norwegowie zaczynają szkolenia Ukraińców w Polsce
Speczespół wybierze „Orkę”
Kircholm 1605
Dwie agresje, dwie okupacje
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Su-22 odleciały. Teraz w Mirosławcu rządzą Bayraktary
WOT na froncie walki w cyberprzestrzeni
Nurkowie kontra dywersanci
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
Nielekka budowa kompleksu dla 21 Lekkiego Batalionu Górskiego
Krótka droga na Gotlandię
W poszukiwaniu majora Serafina
Maratońskie święto w Warszawie
Szpej, czyli ma być skrojone na miarę
Pięciobojowe duety na medal
Namiastka selekcji do GROM-u? Taki jest GROM Challenge!
Wystawa inna niż wszystkie
W Krakowie o budowaniu społecznej odporności
Orlik na Alfę
Kolejne Legwany dla Wojska Polskiego
„Cichociemni – Pług”. Premiera dokumentu
Medale pięcioboistów Wojska Polskiego
Pomoc dla rodziny w Wyrykach
Jednym głosem w sprawie obronności
Rekordowy rocznik rozpoczął naukę na WAT
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Szczeciński Korpus rośnie w siłę
Wioślarze mistrzami świata, a pięcioboiści znów na podium
Podniebny sprawdzian
Grupa WB rozszerza ofertę Warmate’ów
Rekompensaty na nowych zasadach
Polskie wojsko na Gotlandii
Taktyczne nowości (nie tylko) dla służb
Kluczowa inwestycja dla sojuszników
Człowiek w pętli
Żandarmeria skontroluje także cywilów
Władze USA zapowiadają poważne zmiany w amerykańskiej armii
Śmierć żołnierza Wojsk Obrony Terytorialnej
Cichociemni w oczach swoich następców
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Święto w stolicy polskiego pentatlonu
Rosja eskaluje napięcie w Europie Wschodniej
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Medale na ściance i na torze regatowym
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Szósta generacja myśliwców coraz bliżej
Jak postępuje modernizacja sił powietrznych?
Prezydent w ONZ-ecie: Stoimy w punkcie zwrotnym historii
Polsko-unijne rozmowy o „murze dronowym”
Przedwczesny triumf
Cyberterytorialsi, czyli jak połączyć pasję ze służbą
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Setki dronów nad poligonem
Rozkaz: zatankować kompanię Abramsów
RAF nad Polską. Cel: patrolować i odstraszać
Polski „Wiking” dla Danii
Polska nadal będzie finansować Stralinki dla Ukrainy
Brytyjczycy żegnają Malbork
W Sejmie o konsultacjach z sojusznikami
Unia chce zbudować „mur dronowy"
Na tropie Bursztynowej Komnaty
Soboty z wojskiem
Nowość z MSPO 2025: pocisk kierowany Spike NLOS

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO