moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Double Eagle na pokładzie „Kormorana”

Ma trzy metry długości, rozwija prędkość do siedmiu węzłów i potrafi zanurzyć się na głębokość pół kilometra. Na pokład nowego niszczyciela min trafił Double Eagle Mk III, ostatni z czterech typów podwodnych pojazdów. Teraz są one integrowane z resztą okrętowych systemów. Marynarze liczą, że w pierwszej połowie 2017 roku na ORP „Kormoran” zostanie podniesiona bandera.

Double Eagle Mk III służy do poszukiwania min. – Ma identyczną antenę jak zainstalowany na okręcie sonar główny, tyle że dzięki niemu zyskujemy dodatkową swobodę – mówi kmdr ppor. Michał Dziugan, dowódca ORP „Kormoran”. Pojazd opuszczany jest pod wodę na światłowodzie. Przez cały czas ma kontakt z pokładem, na który dociera obraz z kamery. Porusza się po wyznaczonym wcześniej akwenie. – Może pracować równocześnie z sonarem głównym, tyle że w pewnej odległości od okrętu. Dzięki temu jesteśmy w stanie przeszukać dużo większy obszar – wyjaśnia kmdr ppor. Dziugan. Na tym jednak nie koniec. Double Eagle potrafi zejść nawet na głębokość 500 metrów, a co za tym idzie jest doskonałym rozwiązaniem problemu tak zwanej termokliny. To warstwa wody, w której dochodzi do gwałtownej zmiany temperatury. Może to utrudnić pracę sonaru. Double Eagle po prostu przez nią przechodzi i rozpoczyna pracę poniżej. – A to sprawia, że możemy skutecznie działać w każdych warunkach hydrometeorologicznych – zaznacza dowódca ORP „Kormoran”.

Na pokład budowanego w Gdańsku okrętu pojazd trafił niedawno. W tej chwili trwa jego integracja z systemami okrętowymi. – Mamy już wszystkie cztery typy pojazdów – mówi kmdr ppor. Dziugan. Poza Double Eagle jednostka została wyposażona w „Hugina”, bezzałogową maszynę, która porusza się po wyznaczonej wcześniej trasie i rejestruje znajdujące się pod powierzchnią obiekty. Kolejne to pojazd typu „Morświn”, przeznaczony do podkładania toczków, czyli ładunków do niszczenia min, oraz „Głuptaki” w dwóch wersjach: inspekcyjnej do identyfikacji niebezpiecznych znalezisk i bojowej. To ostatnie urządzenie potrafi w razie potrzeby samo się zdetonować. – Pojazdy zostaną przez nas przetestowane podczas kolejnej fazy prób morskich – zapowiada kmdr ppor. Dziugan.

Tymczasem niszczyciel przez cały czas przechodzi zabiegi polegające na minimalizacji pól fizycznych. O ich małe wartości zadbano już podczas konstruowania okrętu. Jego kadłub został przecież zbudowany z amagnetycznej stali. – Jednak dzięki odpowiednim zabiegom nawet niewielkie wartości można znacząco obniżyć – przyznaje dowódca ORP „Kormoran”. Ma to ogromne znaczenie dla bezpieczeństwa okrętu. Współcześnie używane miny zwykle detonowane są w wyniku oddziaływania pola magnetycznego i dźwięku emitowanego przez jednostki pływające.

Historia budowy ORP „Kormoran” sięga 2013 roku. Wówczas to Inspektorat Uzbrojenia podpisał umowę z konsorcjum, na czele którego stoi gdańska stocznia Remontowa Shipbuilding. W myśl ustaleń firma powinna zbudować trzy nowoczesne niszczyciele min, które zastąpią jednostki służące w marynarce wojennej. Okręty zajmą się między innymi poszukiwaniem, klasyfikacją i niszczeniem min morskich, będą osłaniać inne jednostki podczas przejścia morzem oraz chronić kluczowe szlaki żeglugowe. Wejdą w skład 13 Dywizjonu Trałowców, który podlega 8 Flotylli Obrony Wybrzeża w Świnoujściu. – Przewidujemy, że „Kormorana” przejmiemy do końca tego roku. Wówczas rozpoczniemy ostatni etap szkolenia załogi. Chcielibyśmy, aby w pierwszej połowie przyszłego roku nastąpiło podniesienie bandery i by okręt wszedł wówczas do linii – wyjaśnia kmdr Krzysztof Zdonek, dowódca 8 Flotylli Obrony Wybrzeża i dodaje: – Kiedy Centrum Techniki Morskiej zintegruje wszystkie montowane na ORP „Kormoran” systemy, stanie się on w swojej klasie jednym z najnowocześniejszych okrętów na świecie.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: Marian Kluczyński

dodaj komentarz

komentarze

~mw
1477681140
U nas na okrecie 30% rzuca kwitem z poczatkiem roku (planowana reforma emerytalna)do tego 20% to vacaty .....powodzenia
3C-88-7B-C1
~Luke
1477407420
Jedyna jednostka ktura wypalila Polsce ostatnio!
89-B5-6E-3D

Wyższe stawki dla niezawodowych
 
Dzień, który zmienił bieg wojny
Polska natowskim liderem
Wybierz Wydarzenie Historyczne Roku
Nie żyje żołnierz PKW Irak
GROM’s DNA
Kadeci z NATO i z Korei szkolili się w Karkonoszach
Szczyt w Hadze zakończony, co dalej?
Odbudowa obrony cywilnej kraju
Apache’e z szachownicą
Setka lotów w „Akcji Serce” za nimi!
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
NATO przechodzi do działania
USA przyłączyły się do ataku Izraela na Iran
Marynarka świętuje i zaprasza na okręty
Świat F-35
The Power of Infrastructure
Ratownik w akcji
Wypadek Rosomaka
Letni wypoczynek z MON-em
Ewakuowani Polacy już bezpieczni w kraju
„Swift Response ‘25”, czyli lekka piechota w ciężkim terenie
Historyczne zwycięstwo ukraińskiego F-16
Prawo dla kluczowych inwestycji obronnych
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Flyer, zdobywca przestworzy
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Podejrzane manewry na Bałtyku
Terytorialsi z Dolnego Śląska najlepiej wysportowani
Misja PKW „Olimp” doceniona
Żołnierze z 10 Brygady Kawalerii Pancernej powalczą w IV lidze
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Gen. Szkutnik o planach 18 Dywizji
Wykuwanie interoperacyjności
Podróż w ciemność
Więcej na obronność, silniejsze NATO
Rakiety dla polskich FA-50
Budowa Muzeum Bitwy Warszawskiej na ostatniej prostej
Strażnicy polskiego nieba
Święto sportów walki w Warendorfie
Szczyt NATO nie tylko o wydatkach na obronność
Militarny kask z misją
Pionierski dron
Posłowie za wypowiedzeniem konwencji ottawskiej
Polki wicemistrzyniami Europy w szabli
Polska z dodatkowym wsparciem sojuszników
Na Dolnym Śląsku „Wakacje z WOT” coraz popularniejsze
Bałtyk – wciąż bezpieczny czy już nie?
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Pestki, waafki, mewki – kobiety w Polskich Siłach Zbrojnych
Polak w kosmosie!
Specjalsi pod nowym dowództwem
Ewakuacja Polaków z Izraela
Śmierć gorsza niż wszystkie
Umarł król, niech żyje król!
Kolejni Polacy ewakuowani z Bliskiego Wschodu
Planowano zamach na Zełenskiego
Na RBN o jedności w kwestiach bezpieczeństwa
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
Polacy bezkonkurencyjni w górskich zmaganiach we Włoszech
K2. Azjatycka pantera
Kajakami po medale
Nowa dostawa Homarów-K

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO