moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Będą nowe samoloty dla VIP-ów – Gulfstream G550

Wymogi formalne spełniła tylko jedna z dwóch firm, które stanęły do przetargu na małe samoloty dla najważniejszych osób w państwie. To General Dynamics, oferujący Gulfstream G550 – poinformował dzisiaj Bartosz Kownacki, wiceminister obrony narodowej. Wkrótce ma zostać podpisana umowa na dostawę dwóch takich maszyn za nieco ponad 440 milionów złotych.


Wszystko wskazuje na to, że już od przyszłego roku najważniejsze osoby w państwie, takie jak prezydent, premier, marszałkowie Sejmu i Senatu, a w wyjątkowych sytuacjach także kilkuosobowe delegacje parlamentarzystów, będą odbywały podróże służbowe po Europie amerykańskimi samolotami Gulfstream G550.

Przetarg na dostawę dwóch małych samolotów dla VIP-ów, zabierających na pokład od 12 do 14 pasażerów, ogłoszono pod koniec sierpnia, a dziś podano jego wynik. Wiceminister Bartosz Kownacki, odpowiadający za zakupy nowego uzbrojenia i sprzętu wojskowego, poinformował, że choć do przetargu zgłosiły się dwie firmy, jedną odrzucono z przyczyn formalnych. – To była oferta francuska firmy Dassault Aviation – wyjaśniał wiceszef MON. Drugą ofertę złożyła amerykańska General Dynamics, proponując właśnie samolot Gulfstream G550. – Ta spełniła wszystkie wymagania formalne – podkreślał Bartosz Kownacki.

Jak wyjaśniają przedstawiciele MON, francuska firma nie była w stanie dostarczyć samolotów w oczekiwanym przez naszą armię terminie – do 2017 roku. Jednak nawet gdyby zadeklarowała datę dostaw podobną do gotowości zgłoszonej przez Amerykanów, to i tak nie wygrałaby przetargu. Koncern General Dynamics zaproponował bowiem korzystniejszą cenę – 440 milionów złotych za dwa samoloty, a oferta francuska była o 15 milionów złotych droższa.

Umowa na dostawę dwóch Gulfstream G550 zostanie podpisana w najbliższych tygodniach. Pierwszą maszynę Polska ma otrzymać późną wiosną.

Samoloty Gulfstream G550 są produkowane od 2004 roku. Maszyna przy rozpiętości skrzydeł wynoszącej 28,5 metra, długości 29 metrów i wadze około 21 ton (pusta), rozwija prędkość maksymalną 941 km/h i pozwala pokonać dystans 12,5 tysiąca kilometrów. Gulfstreami G550 latają m.in. władze Włoch, Turcji, Szwecji oraz podczas podróży krajowych – prezydent Stanów Zjednoczonych Ameryki.

Przetarg na zakup dwóch małych samolotów dla tzw. VIP-ów został ogłoszony po tym, jak w lutym 2016 roku na prośbę Kancelarii Prezydenta unieważniono poprzednie postępowanie w tej sprawie. – Nasi poprzednicy chcieli kupić dwa używane małe samoloty, a to nie zaspokoiłoby potrzeb państwa. Zdecydowaliśmy się na rozpoczęcie postępowania od nowa, a także że ogłosimy nie jeden przetarg, lecz równolegle dwa przetargi na samoloty małe i średnie, a jeżeli by się udało, to także trzeci na otwartą obsadę samolotów dużych, typu Dreamliner – tłumaczył Bartosz Kownacki.

Przetarg na samoloty średnie jeszcze trwa. Swoje oferty złożyły w nim: Boeing (USA), Megmar Logistics & Consulting oraz dwa konsorcja – jedno tworzą Glomex MS s.r.o. z Czech i Lufthansa Technik AG z Niemiec, a drugie Aerospace International Group s.r.o i „ASSA-POLAND” Zdzisław Kondrat. Na razie nie wiadomo, czy wszystkie oferty spełniły wymogi formalne i zostaną dopuszczone do kolejnego etapu przetargu.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: materiały producenta

dodaj komentarz

komentarze


Kopuła nad bewupem
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Koniec pewnej epoki
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Czarnomorski szlif minerów
Polskie Bayraktary nad Turcją
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Dywersanci atakują
Kaczka wodno-lądowa (nie dziennikarska)
Priorytetowe zaangażowanie
Polski „Wiking” dla Danii
W poszukiwaniu majora Serafina
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Człowiek jest najważniejszy
Natowska sieć rurociągów obejmie Polskę
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Pasja i fart
Trzeba wzmocnić suwerenność technologiczną Polski
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Uczniowie poznają zasady bezpieczeństwa
Żołnierz na urlopie i umowie zlecenie?
„Road Runner” w Libanie
Brytyjczycy na wschodniej straży
MON i MSWiA: Polacy ufają swoim obrońcom
Speczespół wybierze „Orkę”
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Pływali jak morscy komandosi
GROM. Kulisy selekcji do jednostki specjalnej
Medycy na start
Pocisk o chirurgicznej precyzji
Młodzi i bezzałogowce
Trwa dobra passa reprezentantów Wojska Polskiego
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Koniec dzieciństwa
Terytorialsi w akcji
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Pokój na Bliskim Wschodzie? Podpisano kluczowe porozumienie
POLMARFOR, czyli dowodzenie na Bałtyku
Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
W wojsku orientują się najlepiej
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Medicine for Hard Times
Deterrence in Polish
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Abolicja dla ochotników
Jelcz się wzmacnia
Drugi wojskowy most
Kawaleria w szkole
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Wspólne szkolenie żandarmów z NATO
Maratońskie święto w Warszawie
Mity i manipulacje
Kircholm 1605
Pamiętamy o dokonaniach gen. Rozwadowskiego
„Steadfast Noon”, czyli nuklearne odstraszanie

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO