moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Będą nowe samoloty dla VIP-ów – Gulfstream G550

Wymogi formalne spełniła tylko jedna z dwóch firm, które stanęły do przetargu na małe samoloty dla najważniejszych osób w państwie. To General Dynamics, oferujący Gulfstream G550 – poinformował dzisiaj Bartosz Kownacki, wiceminister obrony narodowej. Wkrótce ma zostać podpisana umowa na dostawę dwóch takich maszyn za nieco ponad 440 milionów złotych.


Wszystko wskazuje na to, że już od przyszłego roku najważniejsze osoby w państwie, takie jak prezydent, premier, marszałkowie Sejmu i Senatu, a w wyjątkowych sytuacjach także kilkuosobowe delegacje parlamentarzystów, będą odbywały podróże służbowe po Europie amerykańskimi samolotami Gulfstream G550.

Przetarg na dostawę dwóch małych samolotów dla VIP-ów, zabierających na pokład od 12 do 14 pasażerów, ogłoszono pod koniec sierpnia, a dziś podano jego wynik. Wiceminister Bartosz Kownacki, odpowiadający za zakupy nowego uzbrojenia i sprzętu wojskowego, poinformował, że choć do przetargu zgłosiły się dwie firmy, jedną odrzucono z przyczyn formalnych. – To była oferta francuska firmy Dassault Aviation – wyjaśniał wiceszef MON. Drugą ofertę złożyła amerykańska General Dynamics, proponując właśnie samolot Gulfstream G550. – Ta spełniła wszystkie wymagania formalne – podkreślał Bartosz Kownacki.

Jak wyjaśniają przedstawiciele MON, francuska firma nie była w stanie dostarczyć samolotów w oczekiwanym przez naszą armię terminie – do 2017 roku. Jednak nawet gdyby zadeklarowała datę dostaw podobną do gotowości zgłoszonej przez Amerykanów, to i tak nie wygrałaby przetargu. Koncern General Dynamics zaproponował bowiem korzystniejszą cenę – 440 milionów złotych za dwa samoloty, a oferta francuska była o 15 milionów złotych droższa.

Umowa na dostawę dwóch Gulfstream G550 zostanie podpisana w najbliższych tygodniach. Pierwszą maszynę Polska ma otrzymać późną wiosną.

Samoloty Gulfstream G550 są produkowane od 2004 roku. Maszyna przy rozpiętości skrzydeł wynoszącej 28,5 metra, długości 29 metrów i wadze około 21 ton (pusta), rozwija prędkość maksymalną 941 km/h i pozwala pokonać dystans 12,5 tysiąca kilometrów. Gulfstreami G550 latają m.in. władze Włoch, Turcji, Szwecji oraz podczas podróży krajowych – prezydent Stanów Zjednoczonych Ameryki.

Przetarg na zakup dwóch małych samolotów dla tzw. VIP-ów został ogłoszony po tym, jak w lutym 2016 roku na prośbę Kancelarii Prezydenta unieważniono poprzednie postępowanie w tej sprawie. – Nasi poprzednicy chcieli kupić dwa używane małe samoloty, a to nie zaspokoiłoby potrzeb państwa. Zdecydowaliśmy się na rozpoczęcie postępowania od nowa, a także że ogłosimy nie jeden przetarg, lecz równolegle dwa przetargi na samoloty małe i średnie, a jeżeli by się udało, to także trzeci na otwartą obsadę samolotów dużych, typu Dreamliner – tłumaczył Bartosz Kownacki.

Przetarg na samoloty średnie jeszcze trwa. Swoje oferty złożyły w nim: Boeing (USA), Megmar Logistics & Consulting oraz dwa konsorcja – jedno tworzą Glomex MS s.r.o. z Czech i Lufthansa Technik AG z Niemiec, a drugie Aerospace International Group s.r.o i „ASSA-POLAND” Zdzisław Kondrat. Na razie nie wiadomo, czy wszystkie oferty spełniły wymogi formalne i zostaną dopuszczone do kolejnego etapu przetargu.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: materiały producenta

dodaj komentarz

komentarze


Wellington „Zosia” znad Bremy
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Kraków – centrum wojskowej medycyny
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Sukces Polaka w biegu z marines
Pierwsze Czarne Pantery w komplecie
Marynarze podjęli wyzwanie
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Sportowcy na poligonie
Zasiać strach w szeregach wroga
Mundurowi z benefitami
Pierwsze Rosomaki w Załuskach
Pięściarska uczta w Suwałkach
Dolny Śląsk z własną grupą zbrojeniową
Plan na WAM
Renault FT-17 – pierwszy czołg odrodzonej Polski
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Święto wolnej Rzeczypospolitej
Czy to już wojna?
Lojalny skrzydłowy bez pilota
Gdy ucichnie artyleria
Arteterapia dla weteranów
Starcie pancerniaków
Straż pożarna z mocniejszym wsparciem armii
Ku wiecznej pamięci
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Awanse w dniu narodowego święta
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
OPW budują świadomość obronną
Dzień wart stu lat
Awanse generalskie na Święto Niepodległości
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Im ciemniej, tym lepiej
Nowe zasady dla kobiet w armii
Jesteśmy dziećmi wolności
Kaman – domknięcie historii
Kosmiczna wystawa
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”
Torpeda w celu
Brytyjczycy na wschodniej straży
Polski „Wiking” dla Danii
Mity i manipulacje
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Ułani szturmowali okopy
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Abolicja dla ochotników
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Jak zwiększyć bezpieczeństwo mieszkańców polskich miast?
Standardy NATO w Siedlcach
Grecka walka z sabotażem
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
Spadochroniarze do zadań… pod wodą
„Road Runner” w Libanie

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO