moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Będą nowe samoloty dla VIP-ów – Gulfstream G550

Wymogi formalne spełniła tylko jedna z dwóch firm, które stanęły do przetargu na małe samoloty dla najważniejszych osób w państwie. To General Dynamics, oferujący Gulfstream G550 – poinformował dzisiaj Bartosz Kownacki, wiceminister obrony narodowej. Wkrótce ma zostać podpisana umowa na dostawę dwóch takich maszyn za nieco ponad 440 milionów złotych.


Wszystko wskazuje na to, że już od przyszłego roku najważniejsze osoby w państwie, takie jak prezydent, premier, marszałkowie Sejmu i Senatu, a w wyjątkowych sytuacjach także kilkuosobowe delegacje parlamentarzystów, będą odbywały podróże służbowe po Europie amerykańskimi samolotami Gulfstream G550.

Przetarg na dostawę dwóch małych samolotów dla VIP-ów, zabierających na pokład od 12 do 14 pasażerów, ogłoszono pod koniec sierpnia, a dziś podano jego wynik. Wiceminister Bartosz Kownacki, odpowiadający za zakupy nowego uzbrojenia i sprzętu wojskowego, poinformował, że choć do przetargu zgłosiły się dwie firmy, jedną odrzucono z przyczyn formalnych. – To była oferta francuska firmy Dassault Aviation – wyjaśniał wiceszef MON. Drugą ofertę złożyła amerykańska General Dynamics, proponując właśnie samolot Gulfstream G550. – Ta spełniła wszystkie wymagania formalne – podkreślał Bartosz Kownacki.

Jak wyjaśniają przedstawiciele MON, francuska firma nie była w stanie dostarczyć samolotów w oczekiwanym przez naszą armię terminie – do 2017 roku. Jednak nawet gdyby zadeklarowała datę dostaw podobną do gotowości zgłoszonej przez Amerykanów, to i tak nie wygrałaby przetargu. Koncern General Dynamics zaproponował bowiem korzystniejszą cenę – 440 milionów złotych za dwa samoloty, a oferta francuska była o 15 milionów złotych droższa.

Umowa na dostawę dwóch Gulfstream G550 zostanie podpisana w najbliższych tygodniach. Pierwszą maszynę Polska ma otrzymać późną wiosną.

Samoloty Gulfstream G550 są produkowane od 2004 roku. Maszyna przy rozpiętości skrzydeł wynoszącej 28,5 metra, długości 29 metrów i wadze około 21 ton (pusta), rozwija prędkość maksymalną 941 km/h i pozwala pokonać dystans 12,5 tysiąca kilometrów. Gulfstreami G550 latają m.in. władze Włoch, Turcji, Szwecji oraz podczas podróży krajowych – prezydent Stanów Zjednoczonych Ameryki.

Przetarg na zakup dwóch małych samolotów dla tzw. VIP-ów został ogłoszony po tym, jak w lutym 2016 roku na prośbę Kancelarii Prezydenta unieważniono poprzednie postępowanie w tej sprawie. – Nasi poprzednicy chcieli kupić dwa używane małe samoloty, a to nie zaspokoiłoby potrzeb państwa. Zdecydowaliśmy się na rozpoczęcie postępowania od nowa, a także że ogłosimy nie jeden przetarg, lecz równolegle dwa przetargi na samoloty małe i średnie, a jeżeli by się udało, to także trzeci na otwartą obsadę samolotów dużych, typu Dreamliner – tłumaczył Bartosz Kownacki.

Przetarg na samoloty średnie jeszcze trwa. Swoje oferty złożyły w nim: Boeing (USA), Megmar Logistics & Consulting oraz dwa konsorcja – jedno tworzą Glomex MS s.r.o. z Czech i Lufthansa Technik AG z Niemiec, a drugie Aerospace International Group s.r.o i „ASSA-POLAND” Zdzisław Kondrat. Na razie nie wiadomo, czy wszystkie oferty spełniły wymogi formalne i zostaną dopuszczone do kolejnego etapu przetargu.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: materiały producenta

dodaj komentarz

komentarze


Sejm zakończył prace nad nowelizacją ustawy o obronie ojczyzny. Teraz czas na Senat
 
BWP-1 – historia na dekady
Kajakami po medale
Potrzebujemy najlepszych
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
Niemal 500 absolwentów AWL-u już oficjalnie oficerami WP
Nawrocki przedstawia kierownictwo BBN-u
Czarna Pantera celuje
Zatrzymania na granicach
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Posłowie za wypowiedzeniem konwencji ottawskiej
Święto sportów walki w Warendorfie
Planowano zamach na Zełenskiego
Pancerny drapieżnik, czyli Leopard 2A5
Odbudowa obrony cywilnej kraju
Międzynarodowy festiwal lotnictwa. Zbliża się Air Show Radom 2025
W drodze do amunicyjnego bezpieczeństwa
Najtrudniejsze w służbie na polsko-białoruskiej granicy jest…
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
12 tys. żołnierzy gotowych do działania
Rekompensaty na ostatniej prostej
Bezpieczniejsza Europa
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
Ostatnia niedziela…
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
USA przyłączyły się do ataku Izraela na Iran
Flyer, zdobywca przestworzy
PGZ buduje suwerenność amunicyjną
Miliardowe wsparcie dla PGZ
Śmierć gorsza niż wszystkie
Nowe Abramsy już w Wesołej
Odznaczenia za misję
Żołnierze WOT-u szkolili się w Słowenii
Korzystne zmiany w dodatkach dla sił powietrznych
Umacnianie ściany wschodniej
Dzieci wojny
Niebezpieczne incydenty na polsko-białoruskiej granicy
Wyższe stawki dla niezawodowych
Generał „Grot” – pierwszy dowódca AK
Radar na bezpieczeństwo
Podejrzane manewry na Bałtyku
Pół tysiąca terytorialsów strzeże zachodniej granicy
„Niegościnni” marynarze na obiektach sportowych w Ustce
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Pełna mobilizacja. Żołnierze ruszają na tereny zagrożone powodzią
K9 i FlyEye na poligonie w Ustce
Broń przeciwko wrogim satelitom
Sukcesy żołnierzy na międzynarodowych arenach
Czarne Pantery, ognia!
Alert pogodowy. Żołnierze są najbliżej zagrożonych miejsc
Demony wojny nie patrzą na płeć
Armia pomoże służbom na zachodniej granicy
Dwa tygodnie „rozgryzania” Homara-K
Lotnicy uratowali Wielką Brytanię
Tłumy na zawodach w Krakowie
Cybermiasteczko na Festiwalu Open’er
W tydzień poznali smak żołnierskiego fachu
Ratownik w akcji
Ewakuacja Polaków z Izraela
Pierwszy polski lot Apache’a
Wołyń – pamiętamy
Blue Force vs Red Force w Orzyszu
Polacy i Holendrzy razem dla obronności
Pracowity pobyt w kosmosie
Pestki, waafki, mewki – kobiety w Polskich Siłach Zbrojnych

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO