moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Cywilne maszyny na ćwiczenia komandosów

Dowództwo Jednostki Wojskowej Komandosów z Lublińca szuka cywilnej firmy, od której mogłoby wynająć samolot lub śmigłowiec. Maszyna jest potrzebna do zaplanowanych na drugą połowę września skoków spadochronowych na tzw. wolne otwarcie z wysokości do 4 tys. m. Komandosi wynajmują cywilne samoloty i śmigłowce w szczególnych sytuacjach, bo w czasie szkoleń korzystają głównie z wojskowych maszyn.

Firmy zainteresowane wynajęciem samolotu lub śmigłowca JWK z Lublińca mogą zgłaszać się do końca sierpnia. W dokumentach przetargowych dowództwo Jednostki zaznaczyło, że taka maszyna będzie potrzebna od 12 do 16 września oraz od 19 do 23 września. Zastrzega jednak, że terminy mogą ulec zmianie. Śmigłowiec lub samolot ma być wykorzystywany do skoków spadochronowych na tzw. wolne otwarcie z wysokości do 4 tys. m.

Dlaczego komandosi chcą korzystać z cywilnych samolotów podczas ćwiczeń? Major Krzysztof Łukawski, rzecznik prasowy Dowództwa Komponentu Wojsk Specjalnych, wyjaśnia, że korzystanie z maszyn prywatnych pozwala dowódcom jednostek specjalnych organizować szkolenie w dowolnym terminie, niezależnie od pogody i pory dnia. Ze względu na wojskowe przepisy komandosi nie mogą liczyć na tak dużą dyspozycyjność maszyn sił powietrznych. – Korzystamy z tego typu rozwiązań z uwagi na specyfikę naszego szkolenia. Podobne umowy są zawierane już od kilku lat – mówi mjr Łukawski. Podkreśla jednak, że to szczególne sytuacje, bo podczas szkoleń operatorzy korzystają przede wszystkim z wojskowych samolotów i śmigłowców.

Szczegóły specyfikacji przetargowej objęte są tajemnicą. Wiadomo jednak, że wartość umowy na wynajem maszyny oraz jej pilotów nie przekroczy 135 tys. euro, czyli nieco ponad pół miliona złotych.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: chor. Sebastian Kinasiewicz

dodaj komentarz

komentarze

~kwestarz
1472313420
Za starej Polski, też brakowało samolotów, w Lublińcu, skoki ćwiczono z ciężarówek star, z wolno jadącego samochodu wyskakiwał żołnierz i rozpuszczał spadochron. W trakcie dobrej zmiany można do tego wrócić...
7C-22-29-9E

Polska z dodatkowym wsparciem sojuszników
 
Kadeci z NATO i z Korei szkolili się w Karkonoszach
Nowa dostawa Homarów-K
Ewakuacja Polaków z Izraela
Dzień, który zmienił bieg wojny
Żołnierze z 10 Brygady Kawalerii Pancernej powalczą w IV lidze
DNA GROM-u
Nowy rozdział w historii Mesko
„Baltops” – co potrafią bezzałogowce
Apache’e z szachownicą
Rakiety dla polskich FA-50
Polki wicemistrzyniami Europy w szabli
Misja PKW „Olimp” doceniona
Podróż w ciemność
K2. Azjatycka pantera
Kolejni Polacy ewakuowani z Bliskiego Wschodu
Święto sportów walki w Warendorfie
Podejrzane manewry na Bałtyku
Wschodnia flanka walczy w przeciwnikiem
Historyczne zwycięstwo ukraińskiego F-16
Współpraca MON-u z weteranami i rezerwistami
Gen. Szkutnik o planach 18 Dywizji
USA przyłączyły się do ataku Izraela na Iran
Setka lotów w „Akcji Serce” za nimi!
Militarny kask z misją
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Droga do zespołu bojowego GROM
Generał, olimpijczyk, postać tragiczna
Pestki, waafki, mewki – kobiety w Polskich Siłach Zbrojnych
Kręgosłup dowodzenia Wojskiem Polskim
Odbudowa obrony cywilnej kraju
Umarł król, niech żyje król!
Flyer, zdobywca przestworzy
Polak w kosmosie!
Planowano zamach na Zełenskiego
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
Terytorialsi z Dolnego Śląska najlepiej wysportowani
Wykuwanie interoperacyjności
Na RBN o jedności w kwestiach bezpieczeństwa
100-lecie Szkoły Orląt w Dęblinie – serwis specjalny
Budowa Muzeum Bitwy Warszawskiej na ostatniej prostej
O ochronie infrastruktury i morskich szlaków
Srebrni wioślarze, brązowa szablistka
Ewakuowani Polacy już bezpieczni w kraju
Letni wypoczynek z MON-em
Wyższe stawki dla niezawodowych
Prawo dla kluczowych inwestycji obronnych
Abrams M1A2SEPv3 – wzorzec nowoczesnych czołgów
„Swift Response ‘25”, czyli lekka piechota w ciężkim terenie
Polacy bezkonkurencyjni w górskich zmaganiach we Włoszech
Nasi czołgiści najlepsi
Śmierć gorsza niż wszystkie
Gen. Sosabowski upamiętniony
Więcej na obronność, silniejsze NATO
Strażnicy polskiego nieba
Polska natowskim liderem
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Pogrom rosyjskiego lotnictwa strategicznego
„Baltops” także na lądzie
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
Ratownik w akcji
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Kajakami po medale
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO