moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Papież Franciszek w wojskowym śmigłowcu

Dziś po południu Ojciec Święty przyleci do Polski na Światowe Dni Młodzieży. Podczas wizyty odwiedzi kilka miejscowości, a podróżować będzie śmigłowcem W-3 Sokół w wersji dla VIP-ów. Wojskowa maszyna wyposażona jest m.in. w telefon pokładowy, ma też klimatyzowane wnętrze. Nad bezpieczeństwem lotów papieskiej delegacji będzie czuwać 90 osób, m.in. piloci i technicy.

fot. Reuters / Forum

Na czas Światowych Dni Młodzieży został wydzielony specjalny komponent lotniczy, który jest odpowiedzialny za obsługę lotów podczas tego wydarzenia. W jego skład weszło 90 osób - nie tylko piloci, ale też osoby odpowiedzialne za obsługę techniczną. Dowodzi nimi płk pilot Stanisław Kondrat, który na co dzień kieruje warszawską 1 Bazą Lotnictwa Transportowego. Oficer spędził za sterami  śmigłowców ponad 3200 godzin. W 1999 roku wykonywał loty z przedstawicielami delegacji papieskiej podczas pielgrzymki papieża Jana Pawła II. – Do lotów z papieżem Franciszkiem o statusie HEAD po raz pierwszy zostaną użyte śmigłowce W-3 Sokół. Jan Paweł II podróżował śmigłowcem Mi-8 – podkreśla płk pil. Kondrat.

W sumie do obsługi wydarzenia skierowano śmigłowce 1 Bazy Lotnictwa Transportowego w Warszawie typu W-3 Sokół i Mi-8, śmigłowce Powietrznej Jednostki Ewakuacji Medycznej w Nowym Glinniku typu Mi-17, przeznaczone do ewakuacji medycznej, oraz śmigłowce Mi-17 z dywizjonu lotniczego z Leźnicy Wielkiej.


Lotnicy i sprzęt stacjonują na terenie 8 Bazy Lotnictwa Transportowego w krakowskich Balicach. Będą odpowiadać za loty z papieżem Franciszkiem, przeloty delegacji papieskiej i funkcjonariuszy państwowych podczas  Światowych Dni Młodzieży. Lotnicy współpracują ze służbami inżynieryjno-lotniczymi oraz logistykami w miejscach spotkań pielgrzymów w Warszawie, w Małopolsce i na Śląsku.

Przygotowywania przed misją

Do zadań lotnicy przygotowywali się od kilku miesięcy. – Wykonywaliśmy loty do miejsc spotkań pielgrzymów z Ojcem Świętym: na Jasną Górę, do Oświęcimia i Brzegów. Rekonesans lotniczy służył analizie i naniesieniu ewentualnej korekty w przyjętych wariantach zadań lotniczych – mówi płk pil. Kondrat.

Piloci ćwiczyli loty w ugrupowaniu z elementami lądowania w terenie oraz procedury związane z sytuacjami szczególnymi, które mogą wystąpić podczas zabezpieczania wizyty papieskiej.


Loty z papieżem na pokładzie będą miały status HEAD (lot z najważniejszymi osobami). Załoga śmigłowca musi mieć specjalne uprawnienia do wykonywania tego typu zadań. Ile takich lotów odbędzie się? – Jest to uzależnione od potrzeb osób, którym nadano status HEAD – mówi płk pil. Stanisław Kondrat. Oficer dodaje, że powstało kilka wariantów dotyczących przewozu Ojca Świętego do miejsc spotkań z pielgrzymami.

Sokół dla papieża

Papież Franciszek podczas wizyty w Polsce będzie podróżował śmigłowcem W-3 Sokół. – Sokół w wersji VIP może latać we wszystkich warunkach atmosferycznych. A co szczególnie istotne, podczas ponad dwudziestu lat eksploatacji śmigłowiec okazał się wyjątkowo bezpiecznym statkiem powietrznym – mówi płk pil. Stanisław Kondrat.

Śmigłowcem W-3 Sokół poza dwuosobową załogą może podróżować ośmiu pasażerów. Do dyspozycji mają sprzęt audio-wideo, a także pokładowy telefon komórkowy, który umożliwia rozmowy w trakcie lotu. Wnętrze przedziału pasażerskiego jest klimatyzowane i odpowiednio wygłuszone, by poziom hałasu podczas podróży był jak najmniejszy.

Ochroną papieża Franciszka podczas wizyty w Polsce zajmą się funkcjonariusze Biura Ochrony Rządu. – Oczywiście, że załoga śmigłowca musi ściśle współpracować z ochroną osób, które znajdują się na pokładzie, ale wszelkie ustalenia dotyczące szczegółów tej współpracy nie są jawne, ze względu na bezpieczeństwo – ucina dowódca komponentu.

Ewa Korsak

autor zdjęć: Reuters / Forum, mjr pil. Dominik Cebula

dodaj komentarz

komentarze


Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi w crossie
 
Przygotowania czas zacząć
W Brukseli o wsparciu dla Ukrainy
NATO na północnym szlaku
Active shooter, czyli warsztaty w WCKMed
Ukraińscy żołnierze w ferworze nauki
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Aleksandra Mirosław – znów była najszybsza!
Gen. Kukuła: Trwa przegląd procedur bezpieczeństwa dotyczących szkolenia
Sandhurst: końcowe odliczanie
Strategiczna rywalizacja. Związek Sowiecki/ Rosja a NATO
Wojna w Ukrainie oczami medyków
Wojskowy bój o medale w czterech dyscyplinach
Sprawa katyńska à la española
Puchar księżniczki Zofii dla żeglarza CWZS-u
Na straży wschodniej flanki NATO
Gunner, nie runner
Czerwone maki: Monte Cassino na dużym ekranie
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Strażacy ruszają do akcji
W Italii, za wolność waszą i naszą
Kadisz za bohaterów
Zachować właściwą kolejność działań
Ramię w ramię z aliantami
Szpej na miarę potrzeb
NATO zwiększy pomoc dla Ukrainy
Rozpoznać, strzelić, zniknąć
Wojna na detale
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Pod skrzydłami Kormoranów
W Rumunii powstanie największa europejska baza NATO
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Kolejne FlyEye dla wojska
Znamy zwycięzców „EkstraKLASY Wojskowej”
Tusk i Szmyhal: Mamy wspólne wartości
Charge of Dragon
Morze Czarne pod rakietowym parasolem
Wojna w świętym mieście, część druga
Wypadek na szkoleniu wojsk specjalnych
25 lat w NATO – serwis specjalny
Święto stołecznego garnizonu
Wojna w świętym mieście, epilog
Operacja „Synteza”, czyli bomby nad Policami
Zmiany w dodatkach stażowych
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
NATO on Northern Track
Donald Tusk: Więcej akcji a mniej słów w sprawie bezpieczeństwa Europy
Polak kandydatem na stanowisko szefa Komitetu Wojskowego UE
Wytropić zagrożenie
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
Front przy biurku
SOR w Legionowie
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Żołnierze-sportowcy CWZS-u z medalami w trzech broniach
Kosiniak-Kamysz o zakupach koreańskiego uzbrojenia
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Rekordziści z WAT

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO