moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Polak za sterami supernowoczesnego bezzałogowca

W styczniu ppłk Marcin Szubiński, jako pierwszy polski oficer, rozpocznie we włoskiej bazie Sigonella szkolenie z pilotażu bezzałogowców RQ-4B Global Hawk Block 40. To jedne z najnowocześniejszych i najdroższych konstrukcji tego typu na świecie. Samoloty Global Hawk Block będą sercem natowskiego systemu obserwacji obiektów naziemnych z powietrza (AGS).

Program „Alliance Ground Surveillance (AGS) Core System” – czyli sojuszniczy system obserwacji obiektów naziemnych z powietrza, to obok sojuszniczego systemu obrony przeciwrakietowej (Theatre and Territorial Missile Defence) oraz systemu kontroli przestrzeni powietrznej (Air Command and Control System – ACCS) jeden z trzech kluczowych projektów realizowanych przez NATO w ramach strategii tzw. smart defense.

W skrócie polega ona na tym, że członkowie Paktu Północnoatlantyckiego wspólnie realizują kosztowne i długoletnie programy zbrojeniowe, na które nie byłoby stać mniej zamożnych państw. Ogólna zasada jest taka, że każdy kraj sam decyduje, ile zainwestuje w dany projekt. Im więcej, tym więcej zleceń z nim związanych trafi do miejscowego przemysłu zbrojeniowego. Państwa, które nie wyłożą nic, będą mogły korzystać jedynie z wojskowych „efektów” danego projektu. W przypadku systemu AGS będą to dane rozpoznawcze, zebrane przez bezzałogowe statki powietrzne RQ-4B Global Hawk Block 40. Za dystrybucję informacji do armii zainteresowanego nimi kraju będzie odpowiedzialne dowództwo Paktu.

System AGS ma osiągnąć gotowość operacyjną do końca 2017 roku. Pierwszy z pięciu bezzałogowców trafi pod koniec tego roku do włoskiej bazy Sigonella, gdzie Global Hawki będą stacjonowały.

Specjaliści podkreślają, że Global Hawk Block 40 to jedna z najnowocześniejszych i najdroższych konstrukcji tego typu na rynku. Kosztuje ponad 200 mln dolarów. – Samolot jest wyposażony w niezwykle dokładny radar, który pozwala wykrywać i śledzić z bardzo dużej odległości obiekty poruszające się po lądzie. Jest przy tym trudny do zestrzelenia, gdyż lata na wysokości ponad 18 tys. m nad poziomem morza, a więc wyżej niż maszyny pasażerskie – wyjaśnia mjr Krzysztof Poliński z AGS Staff Element Implementation Office (AGS – SEIO), biura działającego przy Naczelnym Dowództwie Sojuszniczych Sił w Europie (SHAPE) w belgijskim Mons.

Szczegóły dotyczące zasięgu, jakim dysponuje radar natowskich Global Hawków, są objęte tajemnicą, jednak wiadomo, że bezzałogowce używane obecnie przez armię amerykańską mogą obserwować obiekty oddalone aż o 200 km!

Polska jest jednym z 15 państw NATO, które mają swój finansowy wkład w budowę programu AGS, dlatego nasi żołnierze wejdą w skład personelu obsługującego Global Hawki. W styczniu 2017 roku ppłk pilot Marcin Szubiński rozpocznie szkolenie z pilotażu tych maszyn. – Kurs potrwa trzy miesiące. Będę w pierwszej grupie, która przejdzie szkolenia nie w Stanach Zjednoczonych, u producenta bezzałogowców, lecz we włoskiej bazie, będącej ich centrum operacyjnym – wyjaśnia oficer. I żartuje, że znów jest mu dane być forpocztą nowości naszych sił powietrznych. Jako szef szkolenia grupy działań lotniczych 33 Bazy Lotnictwa Transportowego w Powidzu był bowiem w pierwszej turze żołnierzy, którzy w 2008 roku wyjechali do Stanów Zjednoczonych, aby szkolić się z pilotażu samolotów transportowych Herkules C-130E.

Doświadczony pilot, który we włoskiej bazie służy od października 2015 roku, jako szef oddziału operacji bieżących, przyznaje, że miał już okazję (w USA) zasiąść za sterami Global Hawka. – Jego pilotowanie odbywa się jedynie za pomocą przyrządów. Nie ma się właściwie żadnego podglądu, ani w czasie lotu, ani w czasie lądowania czy startu. I owszem, ta maszyna jest w stanie wylądować sama, ale przy jej rozpiętości skrzydeł, sięgającej 40 m, czyli więcej niż w Herculesie, za sterami musi zasiadać doświadczony pilot, a nie operator, jak w przypadku dronów – komentuje.

Obsługa systemu AGS ma liczyć około 600 żołnierzy. Oprócz ppłk. Szubińskiego we włoskiej bazie będzie służyć jeszcze 16 polskich oficerów.

System AGS był prezentowany podczas zakończonego niedawno szczytu NATO w Warszawie. 

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: www.nato.int

dodaj komentarz

komentarze

~Maus
1473333420
No i gitara.
F5-8F-CF-05
~Adacho37
1468908660
Zastanawiam się...czy podawanie danych Pana Marcina i innych (jak czytam różne artykuły) jest dobrym pomysłem? To podanie jak na tacy danych dla wywiadów obcych państw :( .... może się mylę ale mam złe przeczucia
1F-75-22-7B

Pływali jak morscy komandosi
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Brytyjczycy na wschodniej straży
Żołnierze testują nowoczesne drony. To polska robota
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Wyspa komandosów i walka z morskim żywiołem
Mity i manipulacje
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Trzeba wzmocnić suwerenność technologiczną Polski
Koniec dzieciństwa
GROM. Kulisy selekcji do jednostki specjalnej
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Dzień Bezpieczeństwa na Baltexpo
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
„Steadfast Noon”, czyli nuklearne odstraszanie
POLMARFOR, czyli dowodzenie na Bałtyku
Czarnomorski szlif minerów
Terytorialsi w akcji
Jednym głosem w sprawie obronności
Kircholm 1605
Czarna taktyka terytorialsów
Priorytetowe zaangażowanie
Polski „Wiking” dla Danii
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
W wojsku orientują się najlepiej
„Road Runner” w Libanie
Kopuła nad bewupem
Trwa dobra passa reprezentantów Wojska Polskiego
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Jelcz się wzmacnia
Poligon dla medyków w mundurach
Medicine for Hard Times
Żołnierz na urlopie i umowie zlecenie?
Maratońskie święto w Warszawie
Historia jest po to, by z niej czerpać
Rój bezzałogowców nad Orzyszem
Polsko-unijne rozmowy o „murze dronowym”
Wspólne szkolenie żandarmów z NATO
Kaczka wodno-lądowa (nie dziennikarska)
Pokój na Bliskim Wschodzie? Podpisano kluczowe porozumienie
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Pamiętamy o dokonaniach gen. Rozwadowskiego
Abolicja dla ochotników
Leopardy i Rosomaki pokonały Odrę
Na Baltexpo o bezpiecznym morzu
Pasja i fart
Drugi wojskowy most
Młodzi i bezzałogowce
Medycy na start
Weterani pamiętają
Koniec pewnej epoki
W poszukiwaniu majora Serafina
Carl-Gustaf przemówił
Czarna taktyka terytorialsów
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Władze USA zapowiadają poważne zmiany w amerykańskiej armii
Okiełznać Borsuka
Pocisk o chirurgicznej precyzji
Zjednoczyć wysiłek w przeciwdziałaniu presji migracyjnej
Deterrence in Polish
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Uczniowie poznają zasady bezpieczeństwa
Natowska sieć rurociągów obejmie Polskę
Speczespół wybierze „Orkę”
MON i MSWiA: Polacy ufają swoim obrońcom
Polskie Bayraktary nad Turcją
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Unia chce zbudować „mur dronowy"

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO