moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

W Poznaniu Jaskry w komplecie

Centrum Szkolenia Wojsk Lądowych w Poznaniu otrzymało już wszystkie, zamówione w ubiegłym roku, nowoczesne symulatory do nauki jazdy dla kierowców Kołowych Transporterów Opancerzonych Rosomak. Dzięki czterem urządzeniom Jaskier będzie można organizować szkolenia plutonowe, a nie, jak to jest obecnie, jedynie pojedynczych załóg.

W ubiegłym roku Inspektorat Uzbrojenia MON podpisał umowę z konsorcjum trzech polskich firm: Autocomp Management, Rosomak S.A. oraz Trinity Interactive na dostawę dziewięciu symulatorów do nauki kierowców Kołowych Transporterów Opancerzonych Rosomak. Jaskry miały trafić do armii, w kilku etapach, do końca 2017 roku. Najwięcej, bo aż cztery symulatory miało dostać Centrum Szkolenia Wojsk Lądowych w Poznaniu. To dlatego, że właśnie w poznańskim centrum mają się szkolić załogi Rosomaków.

Pierwsze dwa symulatory zostały dostarczone do CSWL jeszcze w 2015 roku. Kolejne dwa – w ubiegłym tygodniu. Major Krzysztof Sałata, pełniący obowiązki oficera prasowego Centrum Szkolenia Wojsk Lądowych, zapewnia, że do końca miesiąca urządzenia zostaną zainstalowane i przetestowane, a wyznaczeni do ich obsługi instruktorzy przeszkoleni.

Pierwsze kursy prowadzone z wykorzystaniem nowych symulatorów powinny ruszyć na początku sierpnia. Przedstawiciele centrum podkreślają, że dodatkowe Jaskry znacząco zwiększą możliwości szkoleniowe poznańskiej szkoły. – Mając cztery symulatory, nie tylko będziemy mogli zwiększyć liczbę godzin jazdy dla pojedynczych kierowców. Dzięki temu, że Jaskry można spiąć ze sobą w sieć, będziemy mogli prowadzić również szkolenia całych plutonów, na przykład z poruszania się w kolumnie z zachowaniem odpowiednich odstępów – wyjaśnia major Sałata.

Jaskier umożliwia szkolenie żołnierzy w warunkach maksymalnie zbliżonych do realnych. Kierujący nie tylko zasiada w kabinie będącej dokładną repliką prawdziwego transportera, lecz także obserwuje na panoramicznych ekranach to, co się dzieje na zewnątrz. O wrażenia z „jazdy” dba system hydropneumatycznych siłowników poruszający platformą we wszystkich kierunkach.

Poza Centrum Szkolenia Wojsk Lądowych w Poznaniu, symulatory Jaskier już zostały przekazane Wyższej Szkoły Oficerskiej Wojsk Lądowych we Wrocławiu oraz 12 Brygadzie Zmechanizowanej ze Szczecina. W przyszłym roku trafią one również do 17 Brygady Zmechanizowanej z Międzyrzecza.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: mjr dr Jacek Thomas

dodaj komentarz

komentarze

~maly
1468348560
symulatory a gdzie jazda praktyczna i jeszcze jedno kiedy nowy BWP na gaskach oczywiście już 20 lat mija jak padla pierwsza mowa o nowym BWP, ciekawe jak długo bedziem czekac.
96-F1-C8-93

Wojskowy bój o medale w czterech dyscyplinach
 
Pływacy i maratończycy na medal
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Pod skrzydłami Kormoranów
Ameryka daje wsparcie
Ukraińscy żołnierze w ferworze nauki
Ta broń przebija obronę przeciwlotniczą
Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi w crossie
Operacja „Synteza”, czyli bomby nad Policami
Wojna w świętym mieście, epilog
„Sandhurst” – szczęśliwa trzynastka!
Od maja znów można trenować z wojskiem!
Trotyl z Bydgoszczy w amerykańskich bombach
Pierwszy polski F-35 na linii produkcyjnej
Wioślarze i triatlonistka na podium
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Metoda małych kroków
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
Wypadek na szkoleniu wojsk specjalnych
Tragiczne zdarzenie na służbie
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Pierwsi na oceanie
Posłowie dyskutowali o WOT
Gunner, nie runner
Wytropić zagrożenie
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Bohater września ’39 spełnia marzenia
Zmiany w dodatkach stażowych
Święto stołecznego garnizonu
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
Szybki marsz, trudny odwrót
Kadisz za bohaterów
Daglezje poszukiwane
Wiceszef MON-u: w resorcie dochodziło do nieprawidłowości
Telefon zaufania dla żołnierzy czynny całą dobę
Wyrusz szlakiem na Monte Cassino
Pilecki ucieka z Auschwitz
Active shooter, czyli warsztaty w WCKMed
Polsko-australijskie rozmowy o bezpieczeństwie
Wojna w świętym mieście, część trzecia
W obronie wschodniej flanki NATO
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
„Steadfast Defender ’24”. Kolejne uderzenie
W Italii, za wolność waszą i naszą
Weterani w Polsce, weterani na świecie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
25 lat w NATO – serwis specjalny
Husarz na straży nieba
NATO na północnym szlaku
Dumni z munduru
Priorytety polityki zagranicznej Polski w 2024 roku
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Awanse na Trzeciego Maja
NATO on Northern Track
Aleksandra Mirosław – znów była najszybsza!
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Weterani pokazują współczesny wymiar patriotyzmu
Pytania o europejską tarczę
Weterani pod wszechstronną opieką
Marynarka pilnuje gospodarczego krwiobiegu

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO