moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Latające cysterny wspierają „Baltops 2016”

Lotnictwo Stanów Zjednoczonych wysłało na lotnisko w Powidzu 4 tankowce KC-135 i 70 osób obsługi do wsparcia ćwiczenia „Baltops 2016”. KC-135 często nazywane są latającymi cysternami: mogą przewieźć 68 ton paliwa na odległość ponad 2 tys. kilometrów.

Dwa samoloty pochodzą z 100 Air Wing RAF Mildenhall, stacjonującego w Anglii, dwa kolejne tankowce przyleciały z 434th Air Wing, Grissom Air Reserve Base z Indiany. Stacjonują na lotnisku 33 Bazy Lotnictwa Transportowego w Powidzu od 2 czerwca i przeznaczone są do wspierania polskich oraz amerykańskich samolotów F-16, które biorą udział w „Baltops 2016”, a także innych sojuszniczych statków powietrznych NATO, biorących udział w ćwiczeniach „Anakonda 2016”, „Saber Strike 2016” oraz „Swift Response 2016”.

KC-135 Stratotanker to maszyna zbudowana na bazie Boeinga 367-80 i jest dziś symbolem powietrznego uzupełniania paliwa. Obecnie w powietrzu można tankować praktycznie wszystkie rodzaje maszyn, o ile są one wyposażone w instalację do odbioru paliwa z cysterny. Stratotanker wykorzystuje metodę tankowania przy użyciu sztywnego przewodu. Sama procedura odbioru paliwa w powietrzu wygląda następująco: po zrównaniu prędkości obu maszyn operator w zbiornikowcu steruje sondą, którą przy pomocy małych skrzydeł musi nakierować na port maszyny tankowanej. Prędkość maksymalna samolotu 933 km/h, prędkość przelotowa: 888 km/h długość: 42 m, ciężar: 44 660 kg, rozpiętość skrzydeł: 40 m, pułap 15 200 m. Może przewieźć 68 ton paliwa na odległość 2419 km. Załogę stanowi 2 pilotów i operator przewodu. Służy w lotnictwie amerykańskim już od ponad 60 lat. Znajduje się na wyposażeniu Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych, Francji, Singapuru, Turcji i Chile.

Tekst: mjr Grzegorz Schmidt

red. PZ

autor zdjęć: mjr Grzegorz Schmidt

dodaj komentarz

komentarze


Wiceszef MON-u: w resorcie dochodziło do nieprawidłowości
 
Wojna w świętym mieście, część trzecia
W Italii, za wolność waszą i naszą
Więcej koreańskich wyrzutni dla wojska
Active shooter, czyli warsztaty w WCKMed
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Czerwone maki: Monte Cassino na dużym ekranie
Święto stołecznego garnizonu
Pierwsi na oceanie
Weterani w Polsce, weterani na świecie
Zmiany w dodatkach stażowych
Gunner, nie runner
Puchar księżniczki Zofii dla żeglarza CWZS-u
Rekordziści z WAT
„Steadfast Defender ’24”. Kolejne uderzenie
Ukraińscy żołnierze w ferworze nauki
Wojskowy bój o medale w czterech dyscyplinach
Ta broń przebija obronę przeciwlotniczą
Pod skrzydłami Kormoranów
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Kadisz za bohaterów
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
Polsko-australijskie rozmowy o bezpieczeństwie
Wytropić zagrożenie
Wojna w świętym mieście, część druga
25 lat w NATO – serwis specjalny
Metoda małych kroków
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Daglezje poszukiwane
Operacja „Synteza”, czyli bomby nad Policami
Posłowie dyskutowali o WOT
Morze Czarne pod rakietowym parasolem
W obronie wschodniej flanki NATO
Wypadek na szkoleniu wojsk specjalnych
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi w crossie
Pilecki ucieka z Auschwitz
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Aleksandra Mirosław – znów była najszybsza!
NATO on Northern Track
Priorytety polityki zagranicznej Polski w 2024 roku
NATO na północnym szlaku
Bohater września ’39 spełnia marzenia
Trotyl z Bydgoszczy w amerykańskich bombach
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
Weterani pokazują współczesny wymiar patriotyzmu
Tragiczne zdarzenie na służbie
Wojna w świętym mieście, epilog
Ameryka daje wsparcie
Pytania o europejską tarczę
Od maja znów można trenować z wojskiem!
Szybki marsz, trudny odwrót

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO