moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

„Anakonda-16”. Jak wojskowy sprzęt docierał na poligony

Statkami, samolotami, koleją i na lawetach – tak czołgi, pojazdy wojskowe oraz wyposażenie żołnierzy docierały do Polski z USA, Hiszpanii, Niemiec i innych krajów NATO. – To była olbrzymia operacja i wymagała dużego wysiłku. Nie pamiętam, byśmy kiedykolwiek wcześniej działali na taką skalę – mówi płk Zbigniew Mirowski, szef Szefostwa Transportu i Ruchu Wojsk.



Pierwszy transport sprzętu wojskowego na „Anakondę-16” przypłynął drogą morską 15 maja. Do portu w Szczecinie wszedł wówczas samochodowiec „Independence II”. Przypłynął ze Stanów Zjednoczonych, z portu Charleston, z logistykami i 1400 sztukami różnego sprzętu na pokładzie. – Były to między innymi pojazdy ciężarowe MAN, IVECO oraz Hummery – wylicza płk Zbigniew Mirowski. A to był zaledwie początek. – Potem na statku transportowym typu ro-ro przybyło z portu Vigo w Hiszpanii 400 jednostek sprzętu, głównie samochody ciężarowe i osobowe. Natomiast z Wielkiej Brytanii przypłynął transportowiec z 200 jednostkami – dodaje szef sztabu nadzorującego operacje transportowe.

Z kolei lekki sprzęt, samochody terenowe, palety z wyposażeniem wojskowym oraz siedem Hammerów dostarczył na lotnisko w Gdańsku amerykański samolot wojskowy Lockheed C-5 Galaxy, który ma 75 metrów długości i prawie 20 m wysokości. To największy amerykański wojskowy samolot transportowy i jedna z największych tego typu maszyn na świecie. Jego pojemność ładunkowa wynosi 880 metrów sześciennych. – Kolejne transporty lotnicze obejmowały głównie żołnierzy z ich wyposażeniem – mówi płk Zbigniew Mirowski.


Sprzęt trafiał na poligony również koleją. – Załogi specjalnych pociągów wykonały około 30 takich transportów. Składy miały średnio około 20 wagonów i mogły przewieźć nawet 600 ton. Przewoziły z Niemiec czołgi Abrams i bojowe wozy piechoty Bradley – mówi płk Mirowski.

Sprzęt wojskowy był też transportowany drogami, na pojazdach niskopodwoziowych. Wyruszały one prawie 200 razy. Najczęściej pokonywały trasy: Jędrzychowice – Żagań – Skwierzyna – Drawsko oraz Świecko – Skwierzyna – Drawsko. – To dzięki nim na poligony dojechały na przykład Abramsy. Jeden taki czołg waży 60 ton, ma ponad 9 metrów długości, prawie 4 metry szerokości i 2,5 wysokości – wyjaśnia szef Szefostwa Transportu i Ruchu Wojsk. Przy przewozach drogowych niezbędna jest pomoc żołnierzy z kompanii regulacji ruchu, którzy pilotują konwoje oraz dbają, by w odpowiednim czasie zatankować pojazdy i zapewnić odpoczynek żołnierzom.


W Polsce dużo mówiono o transporcie tzw. szpicy z Hiszpanii do portu w Szczecinie i na wrocławskie lotnisko. Później przewieziono ją do Żagania. Najgłośniej jednak było o transporcie amerykańskich kawalerzystów – 1,4 tysiąca żołnierzy przemierzających kraj podczas „Dragoon Ride 2”. Zatrzymali się m.in. w Tarnowie, gdzie spotkali się z mieszkańcami miasta. Podczas „Anakondy” kawalerzyści wezmą udział w specjalnych ćwiczeniach taktycznych, m.in. przekroczą rzekę w Chełmnie obok Torunia. Następnie udadzą się w kierunku Litwy.

Ewa Korsak

autor zdjęć: ppor. Radosław Musin, 364th Expeditionary Sustainment Command, st. szer. Andrzej Suchara

dodaj komentarz

komentarze


NATO na północnym szlaku
 
Barwy walki
Ocalały z transportu do Katynia
Przygotowania czas zacząć
Odstraszanie i obrona
Cyberprzestrzeń na pierwszej linii
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Gen. Kukuła: Trwa przegląd procedur bezpieczeństwa dotyczących szkolenia
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Sandhurst: końcowe odliczanie
Wojna w świętym mieście, część druga
Zmiany w dodatkach stażowych
Optyka dla żołnierzy
Rakiety dla Jastrzębi
Aleksandra Mirosław – znów była najszybsza!
Wojna w Ukrainie oczami medyków
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Święto stołecznego garnizonu
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
WIM: nowoczesna klinika ginekologii otwarta
NATO zwiększy pomoc dla Ukrainy
Głos z katyńskich mogił
W Rumunii powstanie największa europejska baza NATO
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Charge of Dragon
NATO on Northern Track
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Na straży wschodniej flanki NATO
Prawda o zbrodni katyńskiej
Front przy biurku
Kolejne FlyEle dla wojska
Ramię w ramię z aliantami
Polak kandydatem na stanowisko szefa Komitetu Wojskowego UE
Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi w crossie
Puchar księżniczki Zofii dla żeglarza CWZS-u
Zbrodnia made in ZSRS
Szarża „Dragona”
Strażacy ruszają do akcji
W Brukseli o wsparciu dla Ukrainy
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
V Korpus z nowym dowódcą
25 lat w NATO – serwis specjalny
Kosiniak-Kamysz o zakupach koreańskiego uzbrojenia
Bezpieczeństwo ważniejsze dla młodych niż rozrywka
Wojna w świętym mieście, epilog
Sprawa katyńska à la española
Potężny atak rakietowy na Ukrainę
Marcin Gortat z wizytą u sojuszników
Rozpoznać, strzelić, zniknąć
Żołnierze-sportowcy CWZS-u z medalami w trzech broniach
Mundury w linii... produkcyjnej
SOR w Legionowie
Wieczna pamięć ofiarom zbrodni katyńskiej!
Strategiczna rywalizacja. Związek Sowiecki/ Rosja a NATO
Szpej na miarę potrzeb
Zachować właściwą kolejność działań
Tusk i Szmyhal: Mamy wspólne wartości
Kadisz za bohaterów
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
Koreańska firma planuje inwestycje w Polsce

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO