moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Baza w Mirosławcu – jedna z najnowocześniejszych

Czeka nas gorący okres przygotowań do przyjęcia bezzałogowych systemów powietrznych. Zaczęliśmy już modernizować infrastrukturę i szkolić personel – mówi płk pil. Łukasz Andrzejewski-Popow, dowódca 12 Bazy Bezzałogowych Statków Powietrznych. W jednostce w Mirosławcu w przyszłości ma służyć 1,5 tys. żołnierzy.

12 Baza Bezzałogowych Statków Powietrznych to pierwsza tego typu jednostka w armii. Czuje się Pan szczególnie odpowiedzialny za nowe zadanie?

Płk pil. Łukasz Andrzejewski-Popow: Z pewnością! Baza ma być jedną z najnowocześniejszych jednostek w Polsce. Siłą rzeczy spoczywa na nas obowiązek przygotowania jej do wdrożenia nowych systemów, ale też stworzenia jak najlepszych warunków pracy.

Baza w Mirosławcu działa oficjalnie od kilkunastu dni. Pan został jej dowódcą już w październiku, jakie były Pana pierwsze zadania?

Nasza jednostka powstała na bazie 12 Komendy Lotniska oraz dywizjonu rozpoznania powietrznego. Proces przejmowania ekipy i sprzętu trwał trzy miesiące. Przygotowywaliśmy pakiety dokumentów, rozkazów i wytycznych dotyczących funkcjonowania nowej jednostki. W zasadzie struktura bazy powstawała od podstaw. Utworzono nowe etaty, a ludzie obejmowali nowe stanowiska. Był to pracowity kwartał, ale wszystko udało się sprawnie przeprowadzić.

W bazie służy pół tysiąca osób. Docelowo ma być ich 1,5 tys., a nawet więcej. Skąd weźmiecie żołnierzy?

Na pewno w najbliższych trzech – pięciu latach będziemy rozwijać kadrę. Nie chciałbym dokładnie mówić o liczbach, ponieważ w dużej mierze będzie to zależało od sprzętu, którym będziemy dysponować. Dziś nie wiemy jeszcze, jaki on będzie. Na pewno nasze szeregi będą zasilać podporucznicy po Wyższej Szkole Oficerskiej Sił Powietrznych w Dęblinie. Już dziś służą u nas pierwsi absolwenci pięcioletnich studiów w specjalności bezzałogowe statki powietrzne. Kolejni się kształcą.

W jednostce mamy operatorów, którzy obecnie wykonują loty na bezzałogowcach klasy mini – Orbiter 2014. Po odpowiednim przeszkoleniu część z nich będzie mogła obsługiwać nowoczesne systemy BSP klasy taktycznej, średniego zasięgu, a nawet bezzałogowce operacyjne klasy MALE. Ponieważ takimi zestawami jeszcze nie dysponujemy, mamy czas, by szkolić kadrę. Już teraz część żołnierzy bierze udział w kursach językowych i specjalistycznych w Dęblinie.
W przyszłości na pewno będziemy się opierać także na pilotach z innych jednostek, którzy z różnych przyczyn nie będą mogli latać samolotami czy śmigłowcami, ale będą mogli wciąż służyć w wojsku. W większości krajów, które mają bazy BSP, to częsta praktyka, że pilot statku załogowego przechodzi na bezzałogowce.

W jaki sposób zachęci Pan żołnierzy, aby chcieli służyć w Mirosławcu?

Myślę, że już sam rodzaj jednostki będzie dla wielu magnesem. Z pewnością nasza baza gwarantuje im pracę na najnowocześniejszym sprzęcie. Nie bez znaczenia będą możliwości rozwoju zawodowego, od szeregowego aż po stopnie oficerskie. BSP to dziedzina rozwojowa, więc będziemy w żołnierzy inwestować i ich szkolić. Już podczas ostatniego naboru chęć wstąpienia w nasze szeregi zgłosili żołnierze z jednostek niemal z całej Polski.

Zgodnie z planem rozwoju bazy czeka was też modernizacja infrastruktury.

Trochę żartujemy, że za chwilę jednostka stanie się jednym wielkim placem budowy. Ale to dobrze, bo skoro mamy być najnowocześniejszą bazą w polskiej armii, musimy też do tej nowoczesności dostosować całą infrastrukturę. Modernizacja w zasadzie już się zaczęła, bo chcemy być gotowi, a nawet nieco wyprzedzić moment pozyskania systemów BSP. Najważniejsze inwestycje są związane z remontem posiadanej już infrastruktury oraz budową hangarów, budynków logistycznych i szkoleniowych. W planach mamy też postawienie budynku biurowo-administracyjnego, który będzie nowoczesnym sztabem jednostki. Zamierzamy również wybudować wojskowy port lotniczy ze strażnicą straży pożarnej, obiekty dla kompanii ochrony lotniska, a w przyszłości także kompleks sportowy. Jeśli natomiast chodzi o budynki dla załóg i operatorów, część z nich przejdzie niezbędną modernizację, pozostałe wybudujemy. Te wszystkie inwestycje to nasze największe wyzwanie na najbliższe lata.

Na jakiej jednostce wzoruje się Pan tworząc polską bazę?

W 2014 i 2015 roku, gdy byłem szefem Oddziału Bezzałogowych Środków Walki w Inspektoracie Sił Powietrznych Dowództwa Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych, wizytowałem wiele jednostek użytkujących systemy BSP, nie tylko w Europie. Każda z nich zaczynała swoją działalność trzy lub pięć lat przed otrzymaniem sprzętu. Bazy amerykańskie, angielskie czy izraelskie różnią się, bo mają systemy bezzałogowe różnych klas.

Każda z nich ma swoją specyfikę i w zasadzie z każdej z nich można wybrać to co najlepsze. Po pierwsze więc, aby profesjonalnie móc wykonywać zadania, niezbędna jest właśnie nowoczesna infrastruktura, która zapewni komfort pracy ludziom. Po drugie, niezwykle istotna jest przestrzeń w rejonie bazy, żeby można było swobodnie wykonywać loty BSP. Niedaleko od Mirosławca znajdują się dwa ważne poligony – Drawsko i Nadarzyce. Z uwagi na to, że nasza baza ma w przyszłości dysponować także zestawami uzbrojonymi, trudno sobie wyobrazić lepszą lokalizację.

Macie już odznakę i oznakę, przejęliście sztandar od 12 Komendy Lotniska. Jak ważne są dla Was te tradycje?

Mirosławiec już od połowy XX wieku jest związany z wojskiem. Ma swoją specyfikę i wielu ludzi właśnie z mundurem utożsamia to miasto. Wiele osób pamięta też czasy, gdy działały tu inne jednostki, a na lotnisku stacjonowały Su-22. Znając historię, nie możemy istnieć w oderwaniu od tego, co było tu kiedyś. Dlatego przejęliśmy sztandar, a nasze nowe oznaki i odznaki, poza nowoczesnym symbolem bezzałogowca, nawiązują do regionu, Mirosławca i bogatych tradycji lotniczych.

Płk pil. Łukasz Andrzejewski-Popow jest absolwentem Wyższej Szkoły Oficerskiej Sił Powietrznych w Dęblinie i węgierskiego Uniwersytetu Obrony Narodowej w Budapeszcie. Jest pilotem klasy mistrzowskiej, lata na śmigłowcach W-3 i Mi-17. W powietrzu spędził ponad 2100 godzin. Służył w 7 Pułku Ułanów Lubelskich, 7 Dywizjonie Lotniczym 25 Brygady Kawalerii Powietrznej oraz w Oddziale Lotnictwa Wojsk Lądowych w Dowództwie Wojsk Lądowych. Był członkiem grupy organizacyjnej Dowództwa Generalnego, a przed objęciem stanowiska dowódcy 12 Bazy w Mirosławcu kierował Oddziałem Bezzałogowych Środków Walki w Inspektoracie Sił Powietrznych DGRSZ.

rozmawiała Paulina Glińska

autor zdjęć: Dariusz Gorajski

dodaj komentarz

komentarze

~Jago
1533401460
Mamy w tej chwili drugą połowę 2018 roku i nic się nie dzieje w 12 BBSP. Jedynie amerykanie zawitali gościnnie z swoimi dwoma nieuzbrojonymi dronami operacyjnymi. Niestety z tych zapowiedzi dowódcy bazy po prostu nic się nie spełnia. Współczuję żołnierzom służyć w tej bazie - ciężko czuć się żołnierzem nie mając broni w dłoni.
02-90-34-0A
~Prezes
1475264460
Jedno spojrzenie na stronę Facebook tej "nowoczesnej" bazy i chce się śmiać. Sztandary, musztra, kapelan, wizyty w szkołach i jeden, powtarzam jeden zdalnie sterowany model. Na kilku zdjęciach panowie żołnierze się chwalą swoja zabawka przed gośćmi z innych krajów, którzy pewnie w duchu pękają ze śmiechu.
89-40-DE-91
~Katol
1453266840
w USA operatorami dronów są cywile. Lepiej się sprawdzają niż wojskowi. Może warto zapoznać się z Ich systemem ?
FF-6C-B3-6A

Rocznica powstania warszawskiego w MPW
Amerykańskie wsparcie dla polskiej modernizacji
Polskie uzbrojenie na wojnie i w gospodarce
Kolarskie święto w stolicy
Pojazdy wojsk pancernych – serwis specjalny
Tłumy na zawodach w Krakowie
„Military Doctor 2025”, czyli wiedza, która ratuje życie
Pożegnaliśmy bohatera naszych czasów
Opady ustąpiły, ale żołnierska misja trwa
Ostatnia niedziela…
Planowano zamach na Zełenskiego
Terytorialsi zawitają do Płocka
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Orlik na Alfę
„Z dumą nosiłem polską flagę w kosmosie”
W drodze do amunicyjnego bezpieczeństwa
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Polska ubiega się o miliardy z SAFE na zakupy dla wojska
Armia Rezerwowa generała Sosnkowskiego
Rekrutacja w Dęblinie na finiszu
Na ratunek pancerniakom
Cisza przed wojną
Szkolenie wojskowe dla funkcjonariuszy SOK
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Organy ścigania na tropie współpracowników rosyjskich służb
Pucharowe zmagania Polaków
PGZ buduje suwerenność amunicyjną
Polskie szkolenie dla pilotów FA-50
Kontrakt na K2 gotowy do podpisu
Terytorialsi usuwają skutki nawałnic
Kanadyjski żołnierz ranny podczas ćwiczeń
Terytorialsi z 4 Warmińsko-Mazurskiej BOT w akcji
Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
Stańcie do apelu!
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Ten beton... żyje!
Cel: wyszkolić podoficera
Inwestycje w mobilność wojska
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Rząd o bezpieczeństwie Polski
Brytyjczycy żegnają Malbork
BWR-1 – weteran po liftingu
W drodze po młodszego nurka
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Zmodernizowany Leopard 2PL
Prezydent Trump spotkał się z szefem NATO
Zmiana warty na wschodniej granicy
Ogień z Grotów wyborowych w Nowej Dębie
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Nocny patrol myśliwców
Czołgi saperskie dla Wojska Polskiego
Warszawo, do broni!
Cześć bohaterom naszej wolności
Pieta Michniowska
Rosjanie zaatakowali polską fabrykę w Ukrainie
Żołnierze walczą ze skutkami ulew
Donald Trump ostrzega Władimira Putina
Każdy z nas był w sieci zaatakowany
Wojskowe Zgrupowania Zadaniowe w gotowości w Brzegu i Nisku
7TP – czołg kompromisu
Nie żyje „Sławka”, prezes Związku Powstańców Warszawskich
Pilot F-16 doceniony przez widzów
Czas próby
Na rowerach szlakiem Bitwy Warszawskiej 1920 roku
Czas na wspólne działania
Żołnierze na szkoleniu płetwonurkowym
Dzieci wojny
Żołnierze medalistami na igrzyskach studentów
Najbardziej żołnierski żołnierz
Sprawdził się na misjach i na granicy. Dron latający Orbiter
Więcej żołnierzy z pieniędzmi za dyżur bojowy
Rekompensaty na ostatniej prostej
Na rosyjskim pasku
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO