moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Motorówki 3 Flotylli po pierwszym sezonie

Nowoczesne motorówki hydrograficzne z 3 Flotylli Okrętów w Gdyni zostały wyciągnięte na brzeg. Teraz są przygotowywane do zimy. W pierwszym roku w marynarce wojennej przepłynęły łącznie blisko sześć tysięcy mil morskich, prowadząc sondaże dna między innymi na Zatoce Gdańskiej i w okolicach Kołobrzegu.





– Motorówki hydrograficzne są wyciągane na brzeg pod koniec każdego roku. Zimą nie prowadzi się sondaży morskiego dna, a sztormy, które występują o tej porze roku mogą uszkodzić tak małe jednostki, nawet jeśli te stoją w porcie – tłumaczy kmdr ppor. Radosław Pioch, rzecznik 3 Flotylli Okrętów w Gdyni. Teraz trzy motorówki stacjonujące w gdyńskim porcie przechodzą tak zwane prace ogólnookrętowe. – Są na przykład oczyszczane z narośli, które gromadzą się na kadłubie i podwodnym sprzęcie – wyjaśnia kmdr ppor. Pioch. Wkrótce podobną procedurę przejdzie czwarta z jednostek. Na co dzień korzystają z niej hydrografowie 8 Flotylli Obrony Wybrzeża w Świnoujściu. Na wodę wszystkie powrócą na przełomie marca i kwietnia, kiedy to rozpocznie się nowy sezon prac hydrograficznych.

Motorówki Wildcat 40/12 weszły do służby na początku marca. Zastąpiły wysłużone jednostki, które marynarka wykorzystywała przez ostatnie 30 lat. Wildcat’y mają podwójny kadłub gwarantujący większą stabilność na morzu. Ich długość wynosi 12 metrów, wyporność 15 ton, a zanurzenie 1,3 metra. Rozwijają prędkość 14 węzłów. – Motorówki zostały wyposażone w nowoczesną aparaturę – podkreśla kmdr ppor. Krzysztof Buć, dowódca grupy kutrów i motorówek hydrograficznych w 3 Flotylli Okrętów. – Każda z nich posiada sondy jedno i wielowiązkową, sonary holowany i opuszczany, magnetometr, czy pojazd podwodny – wylicza i dodaje, że w pierwszych miesiącach działalności sprzęt ten spisał się bez zarzutu.

Od marca motorówki hydrograficzne 3 Flotylli badały morskie dno między innymi w portach Gdynia, Hel i Kołobrzeg, na torze podejściowym do ostatniego z nich, na akwenach Zatoki Gdańskiej. Łącznie pokonały dystans blisko sześciu tysięcy mil morskich. – W przyszłym roku załogi jednostek będą kontynuowały prace na wodach zatoki, przebadają też rejony poligonów morskich – zapowiada kmdr ppor. Pioch.

Motorówki wykonują zadania wszędzie tam, gdzie ze względu na płytkie wody, czy ograniczone pole manewru nie mogą pracować okręty hydrograficzne. Marynarze z Wildcat’ów prowadzili pomiary głębokości, sprawdzali też, czy na dnie nie zalegają przedmioty, które mogłyby stanowić przeszkodę dla żeglugi. Dane zgromadzone podczas sondaży trafiają do Biura Hydrograficznego Marynarki Wojennej, które publikuje informacje o przeszkodach zarówno w Internecie, jak i papierowych „Wiadomościach Żeglarskich”. Materiały z badań morskiego dna wykorzystuje się również do tworzenia map. W ten sposób hydrografowie działają zarówno na rzecz marynarki wojennej, jak i żeglugi cywilnej.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: Marian Kluczyński

dodaj komentarz

komentarze


Pięć medali żołnierzy w Mistrzostwach Polski w Półmaratonie
 
Historia Liberatora wyjaśniona
Przetrwać do świtu
Szykują się zmiany w wojskowych emeryturach
Zielone światło z USA na sprzedaż F-35
Posłowie o kondycji polskiego przemysłu obronnego
Zmiany emerytalne dla żołnierzy
Iranian Chess Game
„Agile Spirit”. Gruziński sprawdzian LITPOLUKRBRIG
Cienka niebieska linia
A Torn Subcontinent
Rozpoczynamy nową erę
Irańskie szachy
Warszawa – miasto nieujarzmione
Nowelizacja ustawy o weteranach w Sejmie
Spotkanie szefa MON z doradcą prezydenta USA
Umarły dla świata
Wyspecjalizowany jak nurek, wszechstronny jak zwiadowca
Jedna misja, jeden zespół
Terytorialsi – ćwiczą i pomagają
Klasy wojskowe po nowemu
Walka i dyplomacja
Zapal światło dla ofiar Katynia
Oko na Europę
Śląskie sceny z życia
Nowa misja i nowy sprzęt
Podchorąży mistrzem Wojska Polskiego w szachach
Pomyślna certyfikacja PKW w Libanie
Większe dotacje na budowę strzelnic
Boxer, czyli waga ciężka na londyńskich targach
Spadochroniarze walczyli o tytuł mistrza Wojska Polskiego
Cztery lata LITPOLUKBRIG
Chorwacki test polskich kadetów
Cyberprzestrzeń priorytetem MON
Thin Blue Line
„Most współpracy”, czyli polska armia bliżej NATO
Kosmiczny gość
Natowskie brygady pod polskim dowództwem
Samochód do desantowania
Sprawdzają Brutusa
Terytorialsi na wysokościach
Rok Żelaznej Dywizji
„Operacja Wuhan”: Judo mężczyzn
Polscy lekkoatleci mistrzami Europy
Wiceprezydent USA o Polsce: jesteśmy rodziną
Wrzesień ’39 na południu Polski
Defendery 2019 – część 3
Głos (z) płonącej Warszawy
Polskie firmy na targach w Londynie
„Polsce się poświęcam...” – generał znad Bzury
„Robot” w akcji
Zapal lampkę bohaterom Września’39
Polska nie pozostanie osamotniona
W Pomiechówku pochowano ofiary hitlerowskich zbrodni
Defendery 2019 – część 4
Nowy wiceminister w MON
Warsaw Is Fighting, We Must Go Back

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO