moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Transportery dla saperów

Mają służyć inżynieryjnym zwiadowcom do przewozu wykrywaczy min czy georadarów, a także do budowy zapór i fortyfikacji. Chodzi o kołowe transportery rozpoznania inżynieryjnego oraz kołowe transportery wsparcia inżynieryjnego. Armia szuka firm, które opracują założenia prototypów nowych pojazdów dla saperów z wojsk lądowych. Wojsko chce kupić kilkadziesiąt sztuk obu typów wozów.


Pododdziały inżynieryjne odpowiadają za to, aby czołgi, transportery oraz pojazdy bojowe i wsparcia bezpiecznie i jak najszybciej pokonywały przeszkody, np. jeziora, rzeki czy pola minowe. Choć w ostatnich latach wojska inżynieryjne otrzymały sporo nowego sprzętu, wciąż potrzebują nowych wozów. Saperzy z jednostek zmechanizowanych i pancernych do przewozu wykrywaczy min, sprzętu radiolokacyjnego oraz hydrograficznego wykorzystują gąsienicowe transportery MTLB z lat 60. i 70.

Dlatego Ministerstwo Obrony Narodowej chce wyposażyć pododdziały inżynieryjne w dwa nowe typy pojazdów – kołowe transportery rozpoznania inżynieryjnego (KTRI) oraz kołowe transportery wsparcia inżynieryjnego (KTWI). Oba noszą kryptonim „Jodła – KTI”.

Transportery rozpoznania mają służyć inżynieryjnym zwiadowcom do przewozu specjalistycznego wyposażenia, m.in. sprzętu do rozpoznania skażeń, wykrywaczy min i georadarów oraz zestawów do oceny jakości wody.

Pojazdy wsparcia inżynieryjnego mają być przeznaczone do budowy zapór, fortyfikacji czy lądowiska śmigłowcowego. Będą wyposażone nie tylko w georadar i pokładowy wielosekcyjny wykrywacz min, lecz także w lemiesz oraz dźwig zdolny unieść ciężar około 2 t. Załoga transportera, poza kierowcą i dowódcą, ma być sześcioosobowa.

W tym roku Inspektorat Uzbrojenia MON przeprowadził dialog techniczny w sprawie pojazdu wsparcia inżynieryjnego. Rok temu trwały rozmowy dotyczące transportera rozpoznania. O ile w przypadku pierwszego wozu zgłosiły się zaledwie dwa podmioty: Rosomak SA oraz AMZ Kutno, tak drugim przetargiem zainteresowanych było kilkanaście.

– W dialogu uczestniczyli przedstawiciele Wojskowych Zakładów Mechanicznych z Siemianowic Śląskich, Polskiego Holdingu Obronnego wraz z PCO, Bumarem Elektronika, BZE Belma, Zakładami Mechanicznymi z Tarnowa i Cenrexem oraz konsorcjum AMZ, a także Wojskowego Instytutu Techniki Inżynieryjnej z Wrocławia i KenBITU – mówi ppłk Małgorzata Ossolińska, rzecznik prasowy Inspektoratu Uzbrojenia MON.

Obecnie MON szuka firm, które na podstawie przygotowanych przez armię wstępnych założeń taktyczno-technicznych opracują dokumentację techniczną niezbędną do zbudowania prototypów pojazdów.

Termin zgłaszania się chętnych w sprawie transportera rozpoznania minął kilka dni temu i Inspektorat Uzbrojenia MON ocenia obecnie poprawność formalną dwóch złożonych wniosków. Dopiero po zakończeniu tego etapu poinformuje, kto walczy o kontrakt. W przypadku pojazdu wsparcia inżynieryjnego oferty można składać do 11 stycznia 2016 roku.

Projekty obu „Jodeł” muszą powstać do końca października przyszłego roku.

Nie wiadomo, ile dokładnie polska armia chce kupić kołowych transporterów rozpoznania inżynieryjnego oraz kołowych transporterów wsparcia inżynieryjnego. Ze względu na wielkość i liczbę pododdziałów inżynieryjnych kupionych zostanie prawdopodobnie kilkadziesiąt sztuk każdego z wozów.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: st. chor. mar. Arkadiusz Dwulatek / Combat Camera DORSZ

dodaj komentarz

komentarze


NATO na północnym szlaku
 
NATO on Northern Track
Szpej na miarę potrzeb
Sandhurst: końcowe odliczanie
Szarża „Dragona”
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Zachować właściwą kolejność działań
Zmiany w dodatkach stażowych
Przygotowania czas zacząć
Optyka dla żołnierzy
Cyberprzestrzeń na pierwszej linii
Bezpieczeństwo ważniejsze dla młodych niż rozrywka
Wojna w Ukrainie oczami medyków
Aleksandra Mirosław – znów była najszybsza!
NATO zwiększy pomoc dla Ukrainy
Na straży wschodniej flanki NATO
Ramię w ramię z aliantami
Rakiety dla Jastrzębi
Polak kandydatem na stanowisko szefa Komitetu Wojskowego UE
Marcin Gortat z wizytą u sojuszników
Kolejne FlyEle dla wojska
SOR w Legionowie
Wojna w świętym mieście, epilog
Ocalały z transportu do Katynia
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
Wieczna pamięć ofiarom zbrodni katyńskiej!
Głos z katyńskich mogił
W Brukseli o wsparciu dla Ukrainy
Barwy walki
Tusk i Szmyhal: Mamy wspólne wartości
Strategiczna rywalizacja. Związek Sowiecki/ Rosja a NATO
Puchar księżniczki Zofii dla żeglarza CWZS-u
Rozpoznać, strzelić, zniknąć
Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi w crossie
Kadisz za bohaterów
Potężny atak rakietowy na Ukrainę
Gen. Kukuła: Trwa przegląd procedur bezpieczeństwa dotyczących szkolenia
Święto stołecznego garnizonu
Koreańska firma planuje inwestycje w Polsce
Prawda o zbrodni katyńskiej
W Rumunii powstanie największa europejska baza NATO
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Sprawa katyńska à la española
25 lat w NATO – serwis specjalny
Kosiniak-Kamysz o zakupach koreańskiego uzbrojenia
V Korpus z nowym dowódcą
Wojna w świętym mieście, część druga
Mundury w linii... produkcyjnej
Żołnierze-sportowcy CWZS-u z medalami w trzech broniach
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Charge of Dragon
Odstraszanie i obrona
Strażacy ruszają do akcji
WIM: nowoczesna klinika ginekologii otwarta
Zbrodnia made in ZSRS
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Front przy biurku
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO