moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Kolejne podejście do Baobaba

Inspektorat Uzbrojenia MON ogłosił przetarg na opracowanie dokumentacji technicznej oraz budowę prototypowego pojazdu minowania narzutowego (PMN) o kryptonimie Baobab-K. Firmy zainteresowane tym projektem mogą się zgłaszać do połowy grudnia. To drugie postępowanie w tej sprawie ogłoszone w ciągu ostatnich kilku miesięcy.

Platforma minowania narzutowego Baobab-K to w dużym skrócie wyrzutnie kasetowych min przeciwpancernych zainstalowane na podwoziu samochodu ciężarowego wysokiej mobilności i średniej ładowności. Ustawienie zapory minowej z jej użyciem ma się odbywać w trybie ręcznym lub automatycznym. W pierwszym przypadku całym procesem będzie sterować z kabiny pojazdu operator. Natomiast w trybie automatycznym odpowiedzialny za kierowanie wozem i układanie min będzie komputer.

W zależności od konfiguracji Baobaba na pojeździe mogą zostać zamontowane wyrzutnie – cztery lub sześć, każda o zasięgu około 90 m i zapasem 20 kaset minowych. – Wyposażenie pojazdu w sześć wyrzutni pozwoli na postawienie zapory minowej składającej się z około 600 ładunków w zaledwie kilkanaście minut – mówi Bartosz Kopyto z HSW.
Wojsko na razie nie ujawnia, ile Baobabów chciałoby kupić.

Na początku listopada Inspektorat Uzbrojenia ogłosił przetarg na opracowanie dokumentacji technicznej oraz budowę prototypowego pojazdu minowania narzutowego. Zainteresowane firmy mogą się zgłaszać do połowy grudnia tego roku.

To już drugie podejście Inspektoratu Uzbrojenia w tej sprawie. Pierwsze postępowanie zostało ogłoszone w sierpniu tego roku. Zgłosiła się do niego tylko jedna firma. Było to konsorcjum firm: Jelcz sp. z o.o., Bydgoskie Zakłady Elektromechaniczne BELMA S.A., WB Elektronics, Zakład Automatyki Urządzeń Pomiarowych AREX Sp. z o.o. i Wojskowy Instytut Techniki Inżynieryjnej. Jego liderem była Huta Stalowa Wola. Postępowanie zostało jednak unieważnione, ponieważ konsorcjum nie złożyło w terminie wymaganych dokumentów i w konsekwencji zostało wykluczone z postępowania.

Podobna sytuacja miała miejsce już wcześniej – podczas przetargu na opracowanie dokumentacji niezbędnej do zbudowania prototypu oraz partii próbnej pojazdów minowania narzutowego Baobab. Ogłoszony w 2013 roku przetarg również trzeba było unieważnić z przyczyn formalnych. Wtedy także jedynym oferentem było konsorcjum z Hutą Stalowa Wola na czele.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Krzysztof Wilewski

dodaj komentarz

komentarze

~ja
1447708140
HSW przygotuje nowy prototyp a wojsko, jak często bywa, nie zakupi sprzętu albo pojawi się nowy zagraniczny oferent który wygra przetarg. Stąd HSW ma być może wątpliwości i nie stara się za wszelką cenę dostarczyć poprawiony produkt. Poza tym wojsko nie określa ile będzie Baobabów potrzebować. Projekt może być nieopłacalny dla HSW
20-3C-5D-DD

„Zamek” pozostał bezpieczny
Sukces Polaka w biegu z marines
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Gdy ucichnie artyleria
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Polskie Homary za kołem podbiegunowym
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Dzień wart stu lat
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
W gotowości, czyli cywile na poligony
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Kontrakt na „Orkę” jeszcze w tym roku?
Niebo pod osłoną
Brytyjczycy na wschodniej straży
„Łączy nas bezpieczeństwo”. Ruszają szkolenia na Lubelszczyźnie
Warto być wGotowości
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Nowe K9 w Węgorzewie i Toruniu
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Dodatkowe zapory
Wojsko Polskie stawia na bezzałogowce
Razem na ratunek
My, jedna armia
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Ogień z Leopardów na Łotwie
Kapral Bartnik mistrzem świata
Żołnierze pomagają w akcji na torach
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Polski „Wiking” dla Danii
„Horyzont” przeciw dywersji
Drony w szkołach
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Polska, Litwa – wspólna sprawa
Militarne Schengen
Nieznani sprawcy wysadzili tory
Elementy Wisły testowane w USA
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Borsuki zadomowiły się na poligonie
Terytorialsi na wirtualnych polach walki
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Dostawa Homarów-K
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Merops wdrażany natychmiast
Nietypowy awans u terytorialsów. Pierwszy taki w kraju
Studenci ewakuowali szpital
„Road Runner” w Libanie
Historyczna przeprowadzka do Cytadeli
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
W Zamościu już wiedzą, jak się chronić
Nowe zasady dla kobiet w armii
Is It Already War?
Nieoceniona siła edukacji
Plan na WAM
Marynarze podjęli wyzwanie
Mundurowi z benefitami
Wojskowy bus do szczęścia
Pilica w linii
Wojsko na Horyzoncie
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Dywersja na kolei. Są dowody

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO