moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Kolejne podejście do Baobaba

Inspektorat Uzbrojenia MON ogłosił przetarg na opracowanie dokumentacji technicznej oraz budowę prototypowego pojazdu minowania narzutowego (PMN) o kryptonimie Baobab-K. Firmy zainteresowane tym projektem mogą się zgłaszać do połowy grudnia. To drugie postępowanie w tej sprawie ogłoszone w ciągu ostatnich kilku miesięcy.

Platforma minowania narzutowego Baobab-K to w dużym skrócie wyrzutnie kasetowych min przeciwpancernych zainstalowane na podwoziu samochodu ciężarowego wysokiej mobilności i średniej ładowności. Ustawienie zapory minowej z jej użyciem ma się odbywać w trybie ręcznym lub automatycznym. W pierwszym przypadku całym procesem będzie sterować z kabiny pojazdu operator. Natomiast w trybie automatycznym odpowiedzialny za kierowanie wozem i układanie min będzie komputer.

W zależności od konfiguracji Baobaba na pojeździe mogą zostać zamontowane wyrzutnie – cztery lub sześć, każda o zasięgu około 90 m i zapasem 20 kaset minowych. – Wyposażenie pojazdu w sześć wyrzutni pozwoli na postawienie zapory minowej składającej się z około 600 ładunków w zaledwie kilkanaście minut – mówi Bartosz Kopyto z HSW.
Wojsko na razie nie ujawnia, ile Baobabów chciałoby kupić.

Na początku listopada Inspektorat Uzbrojenia ogłosił przetarg na opracowanie dokumentacji technicznej oraz budowę prototypowego pojazdu minowania narzutowego. Zainteresowane firmy mogą się zgłaszać do połowy grudnia tego roku.

To już drugie podejście Inspektoratu Uzbrojenia w tej sprawie. Pierwsze postępowanie zostało ogłoszone w sierpniu tego roku. Zgłosiła się do niego tylko jedna firma. Było to konsorcjum firm: Jelcz sp. z o.o., Bydgoskie Zakłady Elektromechaniczne BELMA S.A., WB Elektronics, Zakład Automatyki Urządzeń Pomiarowych AREX Sp. z o.o. i Wojskowy Instytut Techniki Inżynieryjnej. Jego liderem była Huta Stalowa Wola. Postępowanie zostało jednak unieważnione, ponieważ konsorcjum nie złożyło w terminie wymaganych dokumentów i w konsekwencji zostało wykluczone z postępowania.

Podobna sytuacja miała miejsce już wcześniej – podczas przetargu na opracowanie dokumentacji niezbędnej do zbudowania prototypu oraz partii próbnej pojazdów minowania narzutowego Baobab. Ogłoszony w 2013 roku przetarg również trzeba było unieważnić z przyczyn formalnych. Wtedy także jedynym oferentem było konsorcjum z Hutą Stalowa Wola na czele.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Krzysztof Wilewski

dodaj komentarz

komentarze

~ja
1447708140
HSW przygotuje nowy prototyp a wojsko, jak często bywa, nie zakupi sprzętu albo pojawi się nowy zagraniczny oferent który wygra przetarg. Stąd HSW ma być może wątpliwości i nie stara się za wszelką cenę dostarczyć poprawiony produkt. Poza tym wojsko nie określa ile będzie Baobabów potrzebować. Projekt może być nieopłacalny dla HSW
20-3C-5D-DD

Konkurs MON-u na pracę o cyberbezpieczeństwie
 
Ta broń przebija obronę przeciwlotniczą
Awanse na Trzeciego Maja
O bezpieczeństwie Europy w Katowicach
Polskie czołgi w „najgroźniejszym z portów”
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Polki pobiegły po srebro!
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Po pierwsze: bezpieczeństwo!
Nowe boiska i hala dla podchorążych AWL-u
Idą wakacje, WOT czeka na kandydatów
Prezydent chce wzmocnienia odporności państwa
Czarne oliwki dla sojuszników
Akcja „Bielany”, czyli Junkersy w ogniu
Wioślarze i triatlonistka na podium
„Steadfast Defender ’24”. Kolejne uderzenie
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Skrzydła IT dla cyberwojsk
Zmiany w dodatkach stażowych
Wojna w świętym mieście, epilog
25 lat w NATO – serwis specjalny
Daglezje poszukiwane
Pływacy i maratończycy na medal
O bezpieczeństwie na PGE Narodowym
Husarz na straży nieba
Wiedza na czas kryzysu
Posłowie dyskutowali o WOT
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Pierwsi na oceanie
Sojuszniczy ogień z HIMARS-ów
NATO na północnym szlaku
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
Polsko-australijskie rozmowy o bezpieczeństwie
Wiceszef MON-u: w resorcie dochodziło do nieprawidłowości
Pierwszy polski technik AH-64
Odliczanie do misji na Łotwie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
NATO on Northern Track
Pilecki ucieka z Auschwitz
Więcej hełmów dla żołnierzy
Debata o bezpieczeństwie pod szyldem Defence24
Marynarka pilnuje gospodarczego krwiobiegu
W obronie wschodniej flanki NATO
Ukraińscy żołnierze w ferworze nauki
Dzień zwycięstwa. Na wolność Polska musiała czekać
Tragiczne zdarzenie na służbie
Prezydent mianował dowódców DGRSZ i DWOT
Medyczne wnioski z pola walki
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
MON przedstawiło w Senacie plany rozwoju sił zbrojnych
Pierwszy polski F-35 na linii produkcyjnej
Ameryka daje wsparcie
Pytania o europejską tarczę
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO