moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Armia kupi transportery do usuwania zapór minowych

Saperzy dostaną pojazdy do wykrywania i usuwania zapór minowych, czyli Kołowe Transportery Inżynieryjne EOD. Po transporterach do naprawy Rosomaków, to kolejne wozy, jakie mają otrzymać pododdziały inżynieryjne wojsk lądowych. Zyskają pojazdy opancerzone i uzbrojone, które zapewnią im bezpieczne poruszanie się w strefie działań wojennych.

Topola-S to jeden z pojazdów saperskich w polskiej armii.

MON chce wnajbliższych latach kupić saperom Kołowe Transportery Wsparcia Inżynieryjnego oraz Kołowe Transportery Rozpoznania Inżynieryjnego. Oba pojazdy przeznaczone są do napraw i remontów Rosomaków. Teraz okazuje się, że poza nimi do jednostek mają trafić również pojazdy stricte saperskie, czyli Kołowe Transportery Inżynieryjne EOD (Explosive Ordinance Disposal).

Inspektorat Uzbrojenia MON zaprosił już do dialogu technicznego firmy zbrojeniowe zainteresowane dostarczeniem naszej armii takich wozów. – Jego celem jest zebranie informacji oraz przeprowadzenie analiz w celu opracowania Studium Wykonalności i Wstępnych Założeń Taktyczno-Technicznych, dotyczących określenia możliwości i sposobu pozyskania kołowego transportera inżynieryjnego EOD – wyjaśnia ppłk Małgorzata Ossolińska, rzecznik prasowy IU.

Oznacza to, że nasza armia jeszcze nie zdecydowała, czy kupi gotowy wyrób, czy też może powierzy jakiemuś podmiotowi zbudowanie pojazdu w ramach pracy badawczo – rozwojowej.

W zaproszeniu do dialogu technicznego wojskowi ujawnili nie tylko podstawowe parametry techniczne podwozia, na którym ma się znaleźć specjalistyczna, inżynieryjna zabudowa. Upubliczniono również, jaki saperski sprzęt musi się znaleźć we wnętrzu. Poza dwoma robotami inżynieryjnymi, w tym jednym tzw. ciężkim – o wadze około 300 kilogramów – mają to być między innymi: dron z kamerą HD; wykrywacz bomb typu FEREX, wykrywacz min z georadarem; przenośny system rentgenowski do prześwietlania bomb z możliwością obróbki i zapisu zdjęć; urządzenia do detekcji i identyfikacji substancji radioaktywnych, chemicznych i biologicznych; zestaw do zamrażania mechanizmów IED/UXO.

Jeszcze kilka lat temu wojskowi saperzy mogli się pochwalić jedynie nowoczesnym wyposażeniem osobistym, takim jak wysokiej klasy kombinezony ochronne, czy specjalistycznym sprzętem służącym do wykrywania i neutralizacji min lub improwizowanych ładunków wybuchowych. Misje w Iraku i Afganistanie sprawiły, że na wyposażeniu patroli jest dzisiaj sporo robotów inżynieryjnych, nowoczesnych wykrywaczy min oraz georadarów. Znacznie gorzej – jak przyznają sami żołnierze – jest z pojazdami.

Dopiero w ubiegłym roku saperzy przesiedli się z kilkudziesięcioletnich Starów do Topoli-S. To pojazdy zbudowane na podwoziu samochodu Iveco. Wozy, którymi może poruszać się cały sześcioosobowy patrol saperski, wyposażone zostały m.in. w pojemnik przeciwwybuchowy, w którym można przetransportować np. jeden 100-milimetrowy pocisk artyleryjski.

W ostatnich latach wszystkie patrole rozminowania otrzymały również Topole-P. To przyczepy z pojemnikami przeciwodłamkowymi, w których można przewozić niewypały i niewybuchy posiadające ładunek odpowiadający nawet 10 kilogramom TNT, czyli np. pociski artyleryjskie o kalibrze 240 milimetrów.

Żołnierze wojsk inżynieryjnych podkreślają jednak, że mimo unowocześnienia ich taboru samochodowego, nadal nie dysponują pojazdami opancerzonymi i uzbrojonymi, którymi można byłoby bezpiecznie poruszać się w strefie działań wojennych. Teraz ma się to zmienić.

Na razie nie wiadomo, kiedy może zostać ogłoszony przetarg w sprawie Kołowych Transporterów Inżynieryjnych EOD, ani ile ich sztuk chce pozyskać wojsko. Firmy zainteresowane udziałem w dialogu technicznym mają czas na składanie swoich wniosków do końca października. Rozmowy z przedstawicielami zbrojeniówki mają się rozpocząć jeszcze jesienią.

Krzysztof Wilewski

dodaj komentarz

komentarze

~gosc
1445421900
kryste....znowu IVECO...masakra
70-4B-21-33
~Katol - Inkwizytor
1445417160
~Marcin - tak . Podobnie jak byś ty poszedł po kandydatkę na żonę na dyskotekę. Ma byś , piękna, zgrabna , mądra i bogata. I miła i fajna ..
FF-6C-B3-6A
~Katol
1445359140
Podobno są drony do rozminowywania .
FF-6C-B3-6A
~Marcin
1445350200
Czy zakup pojazdów jest konsultowany z ich użytkownikami?
29-CD-3E-1E

Sukcesy biegających żołnierzy
Irackie zapiski gen. Bieńka
MON planuje zwiększenie pomocy dla weteranów
Selekcja do Agatu. Zobacz sam!
Premier złożył żołnierzom życzenia świąteczne
Bliski Wschód. Region bez klucza
„Strzelnica w powiecie” – MON czeka na wnioski o dotacje
Więcej wojska w Łomży
Wsparcie Państwa Podziemnego dla zrywu w getcie
Ducha nie wolno tracić
Minister Błaszczak w Drawsku Pomorskim
Cel – bezpieczna Europa
Żołnierskie podium mistrzostw Polski w maratonie
Ostatnie dni na oświadczenia żołnierzy
Life Enchanted in Museum Display Case
Defilada 3 maja. Kogo zobaczymy na Wisłostradzie?
Życie zaklęte w gablotach
Silni w sojuszach – 3 maja defilada w Warszawie
Żandarmeria współpracuje z Muzeum Katyńskim
Szef NATO w Warszawie
„Bukowo” u brzegów Łotwy
Umowa offsetowa na śmigłowce ZOP/CSAR
Zajrzyj do poniemieckich bunkrów
Błękitna Armia przybywa do Polski
Komandosi uczcili we Włoszech swoich poprzedników
Mogiły bohaterów pod szczególną ochroną
Leopards in a Trap
Natowscy żołnierze w Dolinie Rospudy
Prezydent Duda z wizytą na Bałkanach
Święto stołecznego garnizonu
Alarm dla Jastrzębi
Odliczanie do majowej defilady
Panie bez taryfy ulgowej
Życzenia od zwierzchnika sił zbrojnych i szefa MON
„Marsz ’19”. Systemy rakietowe wyjechały na ulice
Wodowanie „Artemisa”
Unijny dyżur grupy bojowej V4 w 2023 roku
Wojna w świętym mieście, epilog
Jakie egzaminy dla kandydatów na podchorążych
Kampania wyborcza poza armią
Żołnierzem możesz się stać, nie musisz się nim urodzić!
Załoga „Kaszuba” zdała test z obsługi nowej armaty
Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi
Zwiadowcy wkroczyli do miast
Świadczyli o zbrodni Sowietów
Do Dęblina przylecą nowe Bieliki
Żołnierze z medalami w biegach przełajowych
Remont „Piasta” na finiszu
Leopardy w pułapce
Tryumf w cieniu Jałty
W Warszawie rozmawiano o pokoju na Bliskim Wschodzie
Szef MON-u z wizytą w Chorwacji
Karbala – ikona polskich misji zagranicznych
Polscy biatloniści wygrali wojskowe zawody
Katyńskie pamiątki
„Sophia” z nową zmianą
Wilno w polskich rękach
NATO i kosowska łamigłówka
Sportowcy podsumowali 2018 rok i czekają na igrzyska w Chinach
Kolejka dostawców niszczycieli
Tarcza przeciwko agresji
Bieliki wystartowały. Za sterami podchorążowie

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO