moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Drugie życie „Kubusia”

„Kubuś”, najstarszy zachowany polski samochód pancerny, został odrestaurowany. Odnowiono jego wnętrze, zmieniono malowanie, a przede wszystkim zamontowano układ hamulcowy i zreperowano silnik, dzięki czemu „Kubuś” może jeździć. Odrestaurowany samochód można było zobaczyć w Warszawie podczas biegu imienia rotmistrza Pileckiego. 


Renowacją „Kubusia” zajęli się Artur Marciniak i Jakub Nowicki, mechanicy z programu Discovery Channel „Retro Reanimacja”. Odrestaurowali już m.in. niemiecki motocykl DKW NZ 250, sowiecki samochód terenowy GAZ 67 Czapajew oraz polskiego „Kubusia”. Efekty swojej pracy na początku września zaprezentowali dziennikarzom, a podczas niedzielnego biegu im. rotmistrza Pileckiego odrestaurowanego „Kubusia” mogli zobaczyć wszyscy zainteresowani. Bieg odbył się 13 września o godzinie 11.45 w parku Kępa Potocka.

Renowacja tego zabytkowego pojazdu nie była łatwym zadaniem, dlatego mechanikom pomagali specjaliści z Muzeum Wojska Polskiego, w którym na co dzień można „Kubusia” oglądać. – Trzeba było działać bardzo ostrożnie, w końcu „Kubuś” to zabytek, perła Muzeum Wojska Polskiego – mówi Andrzej Tułowiecki, rzecznik prasowy Muzeum. 

Remont trwał miesiąc. W tym czasie mechanicy odnowili wnętrze samochodu. Do środka wstawili fotele oraz ławkę dla pasażerów i strzelca. – Została też usunięta farba, którą w latach 60. pokryto wóz. To nie było oryginalne malowanie „Kubusia”, więc teraz, po renowacji, jest bardziej zbliżony do oryginału niż przed remontem – wyjaśnia Wiesław Zajdler, specjalista do spraw sprzętu ciężkiego Muzeum Wojska Polskiego.

Usunięto jeszcze jeden błąd, który popełniono podczas remontu w latach 60. – Zostały usunięte metalowe elementy zabudowy tylnej osi, których w oryginalnym pojeździe nie było – przyznaje Zajdler. Mechanicy z „Retro Reanimacji” wstawili również układ hamulcowy i wyremontowali silnik „Kubusia”. Dzięki temu samochód może sprawnie jeździć.

Niektóre części zostały sprowadzone z zagranicy. Na przykład z Niemiec przywieziono opony w bardzo nietypowym rozmiarze, na Ukrainie kupiono cylindry hamulcowe.

Widzowie będą mogli zobaczyć „Kubusia”i proces jego restaurowania 11 listopada na kanale Discovery Channel. Wtedy zostanie wyemitowany premierowy odcinek nowej serii „Retro Reanimacji” opowiadający o odnawianiu „Kubusia”. Na co dzień samochód można oglądać w Muzeum Wojska Polskiego.

Konstruktorem pojazdu był żołnierz Armii Krajowej Józef Ryszard Fernik. Nazwał go na cześć swojej żony zamordowanej przez żołnierzy Wehrmachtu 4 sierpnia 1944 roku. Jej pseudonim powstańczy brzmiał „Kubuś”. Pojazd był konstruowany od 15 do 22 sierpnia 1944 roku w warsztacie Daszyńskiego i Kwiatkowskiego. Powstał na bazie samochodu ciężarowego Chevrolet 155, należącego do Elektrowni Warszawskiej. „Kubuś” dwukrotnie brał udział w próbach zdobycia przez powstańców ze zgrupowania „Krybar” Uniwersytetu Warszawskiego: 23 sierpnia i 2 września 1944 roku. Żadna z tych prób się nie powiodła. Dla współczesnych warszawiaków samochód jest jednym z symboli  walki o Warszawę. Jego replika znajduje się w Muzeum Powstania Warszawskiego.

Ewa Korsak

autor zdjęć: Ewa Korsak

dodaj komentarz

komentarze

~brick
1442148120
Jak sami nie zadbany o swoje zabytki, to zostaniemy z niczym.
3B-3B-A1-91

Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
 
Święto stołecznego garnizonu
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Active shooter, czyli warsztaty w WCKMed
Wypadek na szkoleniu wojsk specjalnych
Rekordziści z WAT
Donald Tusk: Więcej akcji a mniej słów w sprawie bezpieczeństwa Europy
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
W Rumunii powstanie największa europejska baza NATO
NATO on Northern Track
Ramię w ramię z aliantami
W Italii, za wolność waszą i naszą
SOR w Legionowie
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Strategiczna rywalizacja. Związek Sowiecki/ Rosja a NATO
Wojna na detale
25 lat w NATO – serwis specjalny
Aleksandra Mirosław – znów była najszybsza!
Szpej na miarę potrzeb
Morze Czarne pod rakietowym parasolem
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Ukraińscy żołnierze w ferworze nauki
Żołnierze-sportowcy CWZS-u z medalami w trzech broniach
NATO zwiększy pomoc dla Ukrainy
Puchar księżniczki Zofii dla żeglarza CWZS-u
Wytropić zagrożenie
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Szybki marsz, trudny odwrót
Wojna w Ukrainie oczami medyków
Zmiany w dodatkach stażowych
Wojna w świętym mieście, epilog
Kosiniak-Kamysz o zakupach koreańskiego uzbrojenia
Czerwone maki: Monte Cassino na dużym ekranie
Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi w crossie
Sprawa katyńska à la española
Tusk i Szmyhal: Mamy wspólne wartości
Zachować właściwą kolejność działań
Rozpoznać, strzelić, zniknąć
Polak kandydatem na stanowisko szefa Komitetu Wojskowego UE
Operacja „Synteza”, czyli bomby nad Policami
Na straży wschodniej flanki NATO
Wojskowy bój o medale w czterech dyscyplinach
Kolejne FlyEye dla wojska
Wojna w świętym mieście, część druga
W Brukseli o wsparciu dla Ukrainy
Front przy biurku
Sandhurst: końcowe odliczanie
Charge of Dragon
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Kadisz za bohaterów
Znamy zwycięzców „EkstraKLASY Wojskowej”
NATO na północnym szlaku
Pod skrzydłami Kormoranów
Gunner, nie runner
Gen. Kukuła: Trwa przegląd procedur bezpieczeństwa dotyczących szkolenia
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO