moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Myśliwska droga

O lataniu marzył od dziecka. Jego naukę w dęblińskiej Szkole Podchorążych Lotnictwa przerwał jednak wybuch II wojny światowej. Jako pilot Royal Air Force za sterami spitfire’a spędził setki godzin. W sierpniowej „Polsce Zbrojnej”, w tekście „Myśliwska droga”, Anna Dąbrowska opisuje losy Witolda Herbsta, jednego z ostatnich żyjących lotników z Dywizjonu 303.


„Wszyscy piloci bojowi mieli takie same szanse, jedni już ginęli, inni mieli zginąć trochę później, a niektórym było dane wyjść z tej wojny cało”, napisał Herbst. Wyraźnie jemu był sądzony ten ostatni los, bo mimo trzykrotnego zestrzelenia przeżył i ani razu nie dał się złapać wrogowi.

Po raz pierwszy musiał skakać nad kanałem La Manche, kiedy pilotowanej przez niego maszynie artyleria nieprzyjaciela odstrzeliła część ogona. Lotnik został ranny w głowę odłamkiem szrapnela i stracił przytomność. – Potem nie mogłem sobie przypomnieć, jak wydostałem się z kabiny i otworzyłem spadochron. Przyswajałem te wszystkie nawyki od prawie dwóch lat i najwyraźniej nauka nie poszła w las – opowiadał.

Herbst miał szczęście, bo wiatr zniósł go prawie do samej łodzi ratunkowej. Dochodził potem do siebie w angielskim szpitalu, a po powrocie do bazy, w ramach rekonwalescencji, był przez pewien czas instruktorem w kabinie do ćwiczeń latania bez widoczności.

Kolejny raz jego samolot został trafiony przez niemiecki myśliwiec na południe od francuskiego Beauvais. Tym razem obyło się bez większych obrażeń, Herbst miał tylko podrapaną lewą dłoń, musiał jednak skakać nad okupowaną Francją. Wylądował przez nikogo niezauważony około 30 mil od Paryża. Dzięki pomocy leśniczego dotarł do stolicy Francji. – Byłem otoczony przez wroga, ale na szczęście nikt nie zwracał na mnie uwagi – wspominał. W Paryżu nieoceniona okazała się pomoc jednej z pań lekkich obyczajów, która nie tylko udzieliła mu schronienia, ale też nakarmiła i dała pieniądze na dalszą drogę.

Udało mu się szczęśliwie przejechać pół Francji i dzięki pomocy ruchu oporu przekroczyć hiszpańską granicę. Dwa tygodnie po zestrzeleniu pojawił się w swojej bazie, budząc ogromną sensację. Nikt już nie wierzył w jego powrót, a dowództwo oficjalnie uznało go za zabitego.

Ostatni raz Witold Herbst użył spadochronu podczas operacji „Market Garden”, gdy alianci zrzucali zaopatrzenie dla walczących żołnierzy. Jego spitfire został trafiony szrapnelem w skrzydło, a Herbst wyskoczył koło Ostendy, zajętej już na szczęście przez Anglików.

Więcej o Witoldzie Herbście w sierpniowej „Polsce Zbrojnej” w tekście Anny Dąbrowskiej pod tytułem „Myśliwska droga”.

REKLAMA

PZ

autor zdjęć: arch. Witolda Herbsta, Krzysztof Poraj-Kuczewski

dodaj komentarz

komentarze


Attention, Controlled Flight
 
Sąd nad systemem
Poprady w lubelskiej „Dziewiętnastce”
„Tumak ’20”, czyli test 16 Dywizji Zmechanizowanej
13 medali żołnierzy na ringu
„GeoTrashing”, czyli aplikacja na medal
Pracowity weekend żołnierzy
Kolejny sukces wojownika z Błękitnej Brygady
Kolejny dzień walki z koronawirusem
Ostatnie w tym roku pieniądze na zapomogi
Pustynna burza wokół Husajna
Przełajowcy i sztangiści zdobyli 16 medali
Lotnicy z pomocą humanitarną dla Libanu
Jakie zmiany w mundurówce?
Dominatorzy biegów na orientację
Żołnierze spieszą z pomocą
Sukces polskich wioślarzy na mistrzostwach Europy
Laserowa artyleria US Army
Stał prosto, o łaskę nie prosił
„Iron Wolf '20” – siłą szpicy jest współdziałanie
Amerykanie odmładzają F-16
HackYeah, czyli programiści na start!
Będzie kodyfikacja wojskowych przepisów
Tak się ćwiczy na rumuńskich poligonach
Jakie zmiany w umundurowaniu?
Nowe samoloty w „Szkole Orląt”
Posłowie o przyczynach tragedii z 10 kwietnia
31 medali marynarzy i rezerwistów na torze kolarskim
Proobronni wspierają potrzebujących
Miesiąc izolacji żołnierzy „Irini”
Oświetlenie podczas ćwiczeń polowych. Czy wiesz jak się przygotować?
Armia donatorów krwi
PGZ pomaga walczyć z pandemią
Trudne otwarcie, czyli marynarka bez morza
Prezydent Duda: współpraca wojskowa z USA ponad polityką
Kierunek Turcja, czyli nowa misja polskich żołnierzy
Dwanaście Bielików jest już w Dęblinie
Komitet Wojskowy NATO o pandemii
Zakłady z Zegrza w łańcuchu dostawców Wisły
Piekło „Pługa”
Wojskowi wspierają medyków
Obrady ministrów obrony NATO
Deflagracja Tallboya – wnioski z saperskiej operacji
Lwów otrzymuje Virtuti Militari
Świąteczne prezenty od AMW
18 Dywizja na drodze do certyfikacji dowództwa
As If We’re There
Komisje sejmowe o umowie z USA
F-16 kończą misję w Estonii
NATO o przyszłości misji w Iraku i Afganistanie
Nowe zasady wynagradzania za służbę przygotowawczą
Zmiany w dodatkowym wynagrodzeniu
Ukraiński kurs na Zachód
Pierwsze międzynarodowe ćwiczenia „Ślązaka”
„Polacy! Wybiła godzina zemsty!”
Admirał Bauer nowym szefem Komitetu Wojskowego NATO

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO