moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Tanie wojskowe latanie

Opracowany przez chińskich i pakistańskich inżynierów myśliwiec czwartej generacji JF-17 Thunder może się znaleźć w wyposażeniu państwa należącego do NATO. Kupnem tych egzotycznych maszyn jest bowiem zainteresowana Bułgaria. Dlaczego? Bo są trzy razy tańsze od zachodnich odpowiedników.


Podczas tegorocznego Paris Air Show największym zainteresowaniem cieszyły się: pokazany pierwszy raz publicznie transportowiec ukraińskiej firmy Antonov – model An-178 oraz właśnie ten, niewielki, pakistańsko-chiński myśliwiec czwartej generacji JF-17 Thunder (lub w oznaczeniu chińskim Chengdu FC-1 Xiadong). Dlaczego samolot produkowany od 2007 roku, a oblatany pierwszy raz lat temu 12, wzbudził tak duże zainteresowanie na największych targach lotniczych na świecie? Ponieważ to typowy dobry mariaż ceny i jakości. Jest trzykrotnie tańszy od swoich zachodnich odpowiedników, takich jak chociażby amerykańskie Jastrzębie F-16 lub francuskie Rafale C. A przy tym, co podkreślają eksperci, posiada dobre właściwości lotne oraz jest wyposażony we wszystkie systemy i urządzenia niezbędne na dzisiejszym polu walki.

– Niewątpliwą zaletą tej maszyny jest to, że jej wyposażenie można modyfikować do swoich oczekiwań w bardzo szerokim zakresie. Jest bowiem tak skonstruowana, że da się w niej zainstalować szeroką gamę dostępnych na rynku silników odrzutowych, radarów oraz systemów awionicznych – wymienia Benn Marks, dziennikarz specjalizujący się w tematyce lotnictwa azjatyckiego.


Jak dalece konstruktorzy mogą spełnić życzenia kupca? Widać to po dwóch obecnie dostępnych wersjach tego samolotu: JF-17 Thunder Block 2 skonfigurowanej dla Pak Fiza'ya (wojska lotnicze Pakistanu) oraz FC-1 przygotowanej dla chińskiej armii. Choć są wyposażone w taki sam silnik – chińską konstrukcję Guizhou WS-13 oraz radar NRIET KLJ-7 – to mają zupełnie inne systemy uzbrojenia. Z prostego powodu: pakistańskie lotnictwo ma w swoim wyposażeniu sporo zachodniej amunicji lotniczej, w tym m.in. amerykańskie pociski powietrze–powietrze AIM-9M/L oraz bomby Mk-84. Ich nowy myśliwiec wielozadaniowy musiał być więc konstrukcyjnie przystosowany do używania NATO-wskich systemów broni i amunicji.

Ta elastyczność to jedna z zalet pakistańsko-chińskiej konstrukcji, budująca jej eksportową atrakcyjność. Na paryskim salonie przedstawiciele Pak Fiza’ya pochwalili się, że udało się im zdobyć pierwszego zagranicznego klienta dla JF-17. Niestety nie podano, o jaki kraj chodzi, ponieważ umowa jest niejawna. Eksperci lotniczy typują jednak, iż jest to Birma (obecnie Myanmar).


To jednak nie koniec handlowych planów wobec JF-17. Wkrótce samolot trafi być może do uzbrojenia jednego z państw NATO – Bułgarii. Nasi sojusznicy szukają bowiem następców dla wysłużonych MiG-21. I choć wydaje się, że faworytami w przetargu będą amerykańskie F-16, szwedzkie Grippeny lub Eurofightery Typhoon, to niewykluczone, że trzy razy od nich tańsze samoloty z Azji okażą się tzw. czarnym koniem. Pakistańczycy bowiem, poza niezłym samolotem, oferują również licencję na jego produkcję lub koprodukcję.

Dane techniczne JF-17 Thunder Block 2
napęd: Guizhou WS-13 o ciągu 51,2 kN (86,37 kN z dopalaczem),
rozpiętość skrzydeł: 9,45m,
długość: 14,93 m,
wysokość: 4,72 m,
masa własna: 6596 kg,
masa startowa: 12 383 kg,
prędkość maksymalna: 1,6 Ma,
pułap: 16 920 m,
zasięg: 3482 km,
uzbrojenie: działko GSz-23-2 kalibru 23 mm, pociski powietrze–powietrze do 6 AIM-9M/L, PL-5E , PL-9C , bomby 5x Mk-82 , Mk-84 , GBU-10 , GBU-12 , BLU-107 , H-2 , H-4 , LS-6 , LT-2/LS-500 , LT-3.

 

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Patrick Laureau / ASDS, Krzysztof Wilewski

dodaj komentarz

komentarze


Święto Wojsk Lądowych
Żelazna Dywizja zdaje egzamin celująco
Nawrocki: zdaliśmy test wojskowy i test solidarności
Defendery skompletowane
NATO – jesteśmy z Polską
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
By znaleźć igłę, w Bałtyku trzeba najpierw znaleźć stóg
Sojusznicy wysyłają dodatkowe wojska
„Road Runner” w Libanie
Koncern Hanwha inwestuje w AWL
Husarz z polskim instruktorem
Polska zwiększy produkcję amunicji artyleryjskiej
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Pożegnanie z Columbią
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Nagrody MSPO – za uniwersalność konstrukcji
Pytania o rosyjskie drony. MON wyjaśnia
Grupa E5 o bezpieczeństwie wschodniej flanki NATO
Czołgiści w ogniu
Premier do pilotów: Jesteście bohaterami
Aby państwo polskie było gotowe na każdy scenariusz
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
17 września 1939. Nigdy więcej
Zwycięska batalia o stolicę
Żandarmeria skontroluje także cywilów
Rekompensaty na nowych zasadach
Czy trzeba będzie zrekonstruować samolot „Slaba”?
Państwo odbuduje dom w Wyrykach
Krok ku niezależności
Brytyjczycy żegnają Malbork
Cios w plecy
„Saber Junction” – gotowi do obrony
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Światowe podium dla zawodniczek Wojska Polskiego
W poszukiwaniu majora Serafina
Dwie agresje, dwie okupacje
Już mają brąz, a mogą mieć złoto!
Wieża z HSW nie tylko dla Warana
Wielkie zbrojenia za Odrą
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Bumar-Łabędy szykują się do produkcji K2
Black Hawki nad Warszawą
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Brytyjczycy na wschodniej straży
Ostry kurs na „Orkę” – rząd chce podpisać kontrakt do końca roku
Największy transport Abramsów w tym roku
Orlik na Alfę
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Prezydent przestrzega przed rosyjską dezinformacją
H145M – ciekawa oferta dla Polski
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
W Sejmie o rosyjskich dronach nad Polską
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
NATO uruchamia „Wschodnią Straż”
Szkolenia antydronowe tylko w Polsce
Debiut polskich Patriotów
Sikorski: potrzebujemy ściany antydronowej
Nielegalny skład amunicji został zlikwidowany
Hekatomba na Woli
Kurs dla najlepszych w SERE
„Nieustraszony Rekin” na wodach Bałtyku
Z najlepszymi na planszy
Pogrzeb ofiar rzezi wołyńskiej
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Wojskowi szachiści z medalem NATO

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO