moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

„Air Show” – album dla wielbicieli lotnictwa

To jedyny taki album w Polsce! 200 stron fotografii zespołów akrobacyjnych z całego świata. Autorem zdjęć jest znany miłośnik fotografii lotniczej Sławek „Hesja” Krajniewski. Słowo wstępne napisał świetny pilot, kiedyś żołnierz 1 Eskadry Lotnictwa Taktycznego, dziś już emerytowany kapitan Witold Sokół.

Album „Air Show”, który z pewnością stanie się obowiązkową pozycją w bibliotece każdego miłośnika lotnictwa, przygotował Wojskowy Instytut Wydawniczy.

– Historia mojego lotnictwa jest tak długa jak mojego fotografowania. Wszystko zaczęło się w połowie lat 70. XX wieku w klimacie lektury „Dywizjonu 303” i huku dopalaczy latających nad moją miejscowością Su-7 – tak o początkach swojej pasji opowiadał Sławek Krajniewski, znany pod pseudonimem „Hesja”. Autor zdjęć do albumu może się pochwalić studiami na kierunku lotniczym w Wojskowej Akademii Technicznej i pracą w Instytucie Technicznym Wojsk Lotniczych w Warszawie. Dziś łączy swoje dwie największe pasje: lotnictwo i fotografowanie. – W miejscu, gdzie się przecinają, zawsze powstają zdjęcia lotnicze. Jednak nie są to typowe fotografie spotterskie. Staram się tworzyć obrazy, przedstawiać jakąś historię, zgrywać na zdjęciu główny motyw i tło, tworzyć niepowtarzalny klimat, robić zdjęcia inne, może bardziej artystyczne. Wymaga to często innego spojrzenia, innych warunków, innego podejścia. W myśl zasady, że jeżeli chcesz osiągnąć coś wyjątkowego, to zrób coś wyjątkowego! – opisywał swoje dzieła.

Album wydany przez WIW opatrzył słowem wstępnym emerytowany kpt. pil. Witold Sokół, znany wśród pasjonatów lotnictwa jako „Toyo”. Ma bogatą karierę lotniczą, pilotował MiG-i-29 , a także m.in. F-15, MiG-29M2, Su-22M4 i Su-22UM3K. Współtworzył 1 Eskadrę Lotnictwa Taktycznego. Z latania pokazowego zrezygnował w 2006 roku. „Samoloty niezmiennie, mimo upływu lat, budzą emocje, a pokazy lotnicze gromadzą tłumy widzów. Już niespełna sześć lat po pierwszym locie braci Wright w 1903 roku zorganizowano w Kitty Hawk pokazy, które przez siedem dni obejrzało ponad 250 tysięcy ludzi. W sierpniu 1909 roku w Reims Air Meet we Francji wyczyny ponad 20 pilotów oglądało więcej niż pół miliona widzów. Nietrudno sobie wyobrazić, jak ubogie były ówczesne prezentacje aparatów latających, jak je wtedy nazywano. Mimo to przyciągały widzów niczym magnes. Wokół lotniska powstało wówczas pewnego rodzaju miasteczko, w którym były zakłady fryzjerskie, kosmetyczne, poczta oraz restauracja mogąca pomieścić 600 gości i zapewniająca widok na pole wzlotów” – tak kpt. pil. Witold Sokół zaczął przedmowę do „Air Show”, zatytułowaną „Fenomen lotnictwa”.

Skąd w ogóle wziął się pomysł, by wykonywać podniebne akrobacje? Ma to wiele wspólnego z... wojną. Witold Sokół tłumaczy to tak: „W 1914 roku wybuchła I wojna światowa. Po raz pierwszy użyto wówczas samolotów do walki. (…) Piloci opracowywali manewry mające zaskoczyć przeciwnika i zapewnić im sukces w walce powietrznej. Zwycięstwa przynosiły im splendor i sławę i to nie tylko wśród innych pilotów. Dzięki prasowym przekazom na ten temat stawali się powszechnie znani. Decydowało to o ich wyjątkowości. Gdy skończyła się wojna, pilotom często brakowało tego życia na krawędzi, po prostu adrenaliny. Na dodatek samoloty z czasów wojny stały w magazynach. Jak grzyby po deszczu zaczęły się pojawiać wówczas różnego rodzaju latające cyrki. Piloci prezentowali przed publicznością to, czego nauczyli się na wojnie. Dodatkowo, aby zwiększyć atrakcyjność pokazu, włączali do niego elementy kaskaderskie”.

Dziś w całej Polsce niemal co tydzień odbywają się latem pikniki, zloty czy spotkania lotnicze, na których gromadzą się rzesze widzów.

Jeśli chcesz wiedzieć więcej, jesteś wielbicielem lotnictwa, a na pewno jeśli fascynują Cię fotografie lotnicze – kup nasz album.

Wydawnictwo można zamówić:
1. e-mailem: sekretariat@zbrojni.pl
2. listownie: Wojskowy Instytut Wydawniczy, Al. Jerozolimskie 97, 00-909 Warszawa
3. telefonicznie: (48) 261 8-45-365 lub (48) 261 8-40-400

Warunkiem wysyłki jest wpłata 60 zł na konto Wojskowego Instytutu Wydawniczego:
23 1130 1017 0020 1217 3820 0002

Album będziemy też sprzedawać podczas największych w Polsce pokazów lotniczych – Air Show Radom 22–23 sierpnia 2015. Szukaj na nim stoiska „Polski Zbrojnej”!

Partnerem wydania jest PGE Polska Grupa Energetyczna – sponsor główny Międzynarodowych Pokazów Lotniczych AIR SHOW 2015.

BW

autor zdjęć: PZ

dodaj komentarz

komentarze


Czy trzeba będzie zrekonstruować samolot „Slaba”?
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
Młody narybek AWL-u na szkoleniu
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Pogrzeb ofiar rzezi wołyńskiej
Pytania o rosyjskie drony. MON wyjaśnia
Grupa E5 o bezpieczeństwie wschodniej flanki NATO
Polsko-ukraińskie rozmowy o współpracy
Rekompensaty na nowych zasadach
By znaleźć igłę, w Bałtyku trzeba najpierw znaleźć stóg
W poszukiwaniu majora Serafina
WOT sprawdzał się w Nowej Dębie
Husarz z polskim instruktorem
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Polska zwiększy produkcję amunicji artyleryjskiej
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Ostry kurs na „Orkę” – rząd chce podpisać kontrakt do końca roku
Apache’e nad Inowrocławiem
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Święto Wojsk Lądowych
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
W Sejmie o rosyjskich dronach nad Polską
Człowiek w pętli
Sojusznicy wysyłają dodatkowe wojska
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Prezydent przestrzega przed rosyjską dezinformacją
Czołgiści w ogniu
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Brytyjczycy żegnają Malbork
Debiut polskich Patriotów
Eurokorpus pod hiszpańskim dowództwem
Największy transport Abramsów w tym roku
Krok ku niezależności
Sikorski: potrzebujemy ściany antydronowej
„Road Runner” w Libanie
Premiera na MSPO: Pocisk dalekiego zasięgu Lanca
17 września 1939. Nigdy więcej
Pożegnanie z Columbią
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Z najlepszymi na planszy
H145M – ciekawa oferta dla Polski
Nawrocki: zdaliśmy test wojskowy i test solidarności
Nagrody MSPO – za uniwersalność konstrukcji
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Aby państwo polskie było gotowe na każdy scenariusz
Koncern Hanwha inwestuje w AWL
Światowe podium dla zawodniczek Wojska Polskiego
NATO – jesteśmy z Polską
Żelazna Dywizja zdaje egzamin celująco
Kurs dla najlepszych w SERE
Wieża z HSW nie tylko dla Warana
Orlik na Alfę
„Nieustraszony Rekin” na wodach Bałtyku
Dwie agresje, dwie okupacje
Brytyjczycy na wschodniej straży
Żandarmeria skontroluje także cywilów
Hekatomba na Woli
Zwycięska batalia o stolicę
Black Hawki nad Warszawą
Już mają brąz, a mogą mieć złoto!
Miliardy na budowę schronów
Cios w plecy
Polsko-ukraińskie rozmowy o współpracy
Państwo odbuduje dom w Wyrykach
Premier do pilotów: Jesteście bohaterami
NATO uruchamia „Wschodnią Straż”
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wielkie zbrojenia za Odrą

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO