moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Samoloty na prąd. Czy trafią do wojska?

Już za kilka lat niebo zaczną podbijać samoloty napędzane silnikami elektrycznymi – przekonują przedstawiciele przemysłu lotniczego. Niski koszt jednej godziny lotu takich konstrukcji powoduje, że mają się świetnie nadawać do nauki pilotażu i to nie tylko cywili, ale również wojskowych.

Francusko-niemiecko-hiszpański samolot napędzany silnikiem elektrycznym - E-FAN 2.

E-FAN 2 to pierwszy na świecie samolot elektryczny, którego napęd można ładować ze zwykłej sieci elektroenergetycznej. Airbus zaprezentował go podczas niedawno zakończonych targów lotniczych w Paryżu.

Ta ważąca nieco ponad 500 kilogramów dwuosobowa maszyna, wyposażona jest w dwa silniki o mocy 30 kW, które rozpędzają ją aż do 227 kilometrów na godzinę. Elektryczny samolot może spędzić w powietrzu godzinę, a nawet dłużej, dzięki ponad 100 litowo-polimerowym akumulatorom umieszczonym w skrzydłach.

To już drugie podejście francusko-niemiecko-hiszpańskiego koncernu do projektu budowy napędzanego prądem, niewielkiego samolotu pasażerskiego. Jego poprzednik, E-FAN 1, został zaprezentowany publicznie dwa lata temu. – Wtedy to był jedynie nieoblatany prototyp i jak to bywa z projektami, szczególnie z tymi najambitniejszymi, wiele osób nie traktowało go poważnie – wyjaśnia Didier Esteyne, pilot doświadczalny, który w 2014 roku zasiadł za sterami E-FANa podczas jego pierwszego lotu.

E-FAN 1 - poprzedni model samolotu.

Dziś, po kilkudziesięciu godzinach spędzonych przez E-FANa w powietrzu, nikt już nie formułuje wątpliwości, czy aby na pewno elektryczny samolocik potrafi latać. Teraz tematem dyskusji jest jego codzienne użytkowanie. Jednak jak zapewnia Didier Esteyne, drugi model E-FANa to konstrukcja, która może już trafić „pod strzechy”. W przeciwieństwie do swojego poprzednika, E-FAN 2 jest bowiem wyposażony w napęd, którego ogniwa zasilające można ładować ze zwykłej sieci elektroenergetycznej. – Tak jak w samochodach elektrycznych, podłączamy kabel i tyle. Naładowanie baterii na około godzinę lotu zajmie nam zaledwie sześćdziesiąt minut – wyjaśnia Esteyne.

Przedstawiciele Airbusa przekonują, że E-FAN 2 idealnie nadaje się do szkolenia młodych pilotów, w tym nie tylko cywili, ale również adeptów wojskowego lotnictwa. – W locie zachowuje się tak samo, jak klasycznie napędzany samolot. Trzeba jedynie pamiętać o tym, iż akrobacje zużywają więcej energii niż spokojny lot – podkreśla jeden z francuskich inżynierów. Zaznacza, że naładowanie E-FANa do kolejnego lotu będzie kosztowało zaledwie kilka euro. Samoloty Cessna 150 i 152, używane obecnie przez aerokluby do szkolenia podstawowego, zużywają podczas godzinnego lotu około 30 litów paliwa. Litr zaś najpopularniejszego lotniczego oleju napędowego do silników tłokowych, AVGAS 100LL, kosztuje dziś około 2 euro.

Seryjna produkcja E-FANów, w wersji dwu- i czteroosobowej, ma ruszyć najpóźniej w 2019 roku. I choć mają one wiele zalet ekonomicznych, to na razie wojsko raczej nie będzie nimi bardzo zainteresowane. Głównie dlatego, że godzina lotu to ciut za mało dla adeptów wojskowego lotnictwa, a na dodatek przy akrobacjach ten czas mocno się skraca. Konstruktorzy zapowiadają jednak znaczące wydłużenie czasu pracy baterii i opracowanie samolotów zabierających na pokład kilkadziesiąt osób. Wtedy i w wojsku może nadejść czas myśliwców i bombowców na prąd.

REKLAMA

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Krzysztof Wilewski

dodaj komentarz

komentarze

~Ja
1436584020
Koszt użytkowania samochodu czy samolotu, to nie tylko paliwo. Przy pojazdach elektrycznych zwykle pomija się koszty akumulatorów, które zwykle są drogie i zużywają się znacznie szybciej niz reszta pojazdu. Porównywanie tylko ceny paliwa/energii elektrycznej to nadużycie marketingowców.
42-7E-78-40

„Harpun” do walki
 
Patrioty z polskimi przyczepami
Widzieć i nie być widzianym
Dunkierka, czyli 80 lat od operacji „Dynamo”
Co z tegorocznym MSPO?
Akcja krwiodawstwa proobronnych
Specjalsi świętują
Polskie porty bardziej otwarte
Sukcesy sportowców w mundurach
Pięcioro laureatów sportowego plebiscytu „Polski Zbrojnej”
Rubiny w walce z epidemią
Poćwicz z mistrzami sportu wojskowego!
Amerykanie odmładzają F-16
Więcej pieniędzy dla żołnierzy na misjach
Obradowała Rada Gabinetowa
10 mln zł na zapomogi dla żołnierzy
Online z mistrzami sportu
Jakie podwyżki dla żołnierzy?
Czas na praktyczne szkolenie studentów Legii
Nowy wiceminister w MON
Pracowity tydzień flotylli
NATO pozostaje w Iraku, Polska także
Gotowi na „Defendera”
Rosyjskie zagrożenie w kosmosie
„Nagroda specjalna” dla płk. Tomasza Bartkowiaka
F-16 kończą misję w Estonii
Ostatnie prace przed „Defenderem”
Przeciwlotnicza Sona
Pancerniacy szykują się do misji w Afganistanie
Na zakupy do sklepu AMW
W tym roku weterani stawiają na rehabilitację
Miesiąc izolacji żołnierzy „Irini”
Terytorialsi nie stracą dodatku
Agent w generalskich szlifach
Orzeczenia lekarskie żołnierzy będą ważne dłużej
Białe noce podhalańczyków
Partyzanci rozgromili ubeków
Zostań w domu i czytaj „Polskę Zbrojną”
„Spartan” znów na Mazurach
Na misjach święta inne niż zwykle
Pierwsze Leopardy 2PL odebrane
Gen. Andrzejczak na wschodniej granicy
Podchorążowie za sterami Bielików
Prawdziwi wojownicy
Komitet Wojskowy NATO o pandemii
Kontrakty na Raki i nowe mundury
Witold Pilecki: twórca konspiracji w obozie Auschwitz
„Ratownik” od nowa
NATO walczy z koronawirusem
Wojsko przeciw wirusowi
Święto żołnierzy służących na misjach
Hełm pomoże oddychać chorym na COVID-19
Wojsko wspiera pensjonariuszy placówek opiekuńczych
Kierunek: Drawsko Pomorskie
Wirtualny bieg na Monte Cassino na ostatniej prostej
MON nie wycofuje się z MSPO
Ćwiczenia z torpedą
Nowa strategia z podpisem prezydenta
Polskie F-16 w ćwiczeniach „Ramstein Alloy 20”
Granatniki dla GROM-u poszukiwane
Army of Medics
Prezydent Duda w Davos o przyszłości Sojuszu

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO