moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
ORP „Ślązak”: wodowanie

Na ten dzień czekali wiele lat nie tylko marynarze. 2 lipca przed południem w Gdyni odbędzie się wodowanie okrętu patrolowego ORP „Ślązak”. Jego matką chrzestną zostanie Maria Waga, wdowa po byłym dowódcy Marynarki Wojennej RP adm. Romualdzie Wadze. Jednostka wejdzie do służby w przyszłym roku.


– To moment symboliczny, na który czekaliśmy niemal dokładnie 21 lat. W 1994 roku odbyło się wodowanie ostatniego zbudowanego w Polsce okrętu, czyli trałowca ORP „Wdzydze” – przypomina kmdr Janusz Walczak z Ministerstwa Obrony Narodowej. 2 lipca przed południem na wodę zostanie spuszczony okręt patrolowy ORP „Ślązak”, a jego matka chrzestna Maria Waga wypowie zwyczajową formułę: „Płyń po morzach i oceanach świata, sław imię stoczniowca i polskiego marynarza, nadaję ci imię…”. Następnie rozbije o burtę butelkę szampana.

Historia budowy ORP „Ślązak” sięga 2001 roku. Wówczas to rozpoczęła się realizacja programu „Gawron”. Miał on zapewnić Polsce siedem nowoczesnych korwet. Zgodnie z ówczesnymi planami pierwsza z nich powinna była wejść do służby w 2009 roku. Tego planu nie udało się jednak zrealizować. Po programie pozostał jeden kadłub i mnóstwo wątpliwości. Decydenci rozważali trzy opcje: dokończenie budowy korwety, co mogłoby pochłonąć nawet kolejny miliard złotych, sprzedaż kadłuba na złom, czy wreszcie stworzenie okrętu patrolowego z wykorzystaniem tego, co już powstało. Ostatecznie zdecydowali się na trzecie rozwiązanie.


– Jutro „Ślązak” stanie się pełnoprawnym okrętem – podkreśla kmdr Walczak. Jednak na finał projektu trzeba będzie jeszcze poczekać. – W najbliższym czasie czekają nas tak zwane próby na uwięzi. W porcie będziemy sprawdzali między innymi działanie okrętowych silników. Na wiosnę przyszłego roku zaplanowano próby morskie. Okręt trzeba będzie jeszcze uzbroić. Ostatecznie do służby powinien wejść w trzecim lub czwartym kwartale przyszłego roku – zapowiada Aleksander Gierkowski ze Stoczni Marynarki Wojennej w Gdyni, która buduje „Ślązaka”.

Okręt ma już wstępny skład przyszłej załogi. Na razie liczy ona około 20 osób. – Załoga powoli się powiększa. Docelowo na nowym okręcie będzie służyło 97 marynarzy – wyjaśnia kmdr ppor. Sebastian Kała, dowódca ORP „Ślązak”. – Na okręcie jesteśmy praktycznie każdego dnia. Śledzimy jego budowę, poznajemy mechanizmy. W planach mamy udział w licznych szkoleniach. Jedno z nich dopiero zakończyło się w Holandii, w sierpniu rozpocznie się kolejne, tym razem w Niemczech – wyjaśnia kmdr ppor. Kała.

ORP „Ślązak” to okręt patrolowy przeznaczony do zwalczania celów powietrznych i nawodnych, ochrony morskich linii komunikacyjnych i podejść do portów. Jego długość przekracza 95 m, szerokość zaś – 13 m. Wyporność jednostki została obliczona na 1800 t. Okręt będzie rozwijał prędkość ponad 30 w. Jego zasięg przy prędkości 14 w. to 4,5 tys. Mm, autonomiczność zaś, czyli zdolność operowania w morzu bez konieczności zawijania do portu w celu uzupełnienia zapasów, wynosi 30 dni.


ORP „Ślązak” zostanie wyposażony m.in. w system dowodzenia wraz z konsolami firmy Thales, armatę morską Oto Melara kalibru 76 mm, dwie armaty Marlin-WS kalibru 30 mm, cztery wyrzutnie pocisków rakietowych Grom, cztery wielkokalibrowe karabiny maszynowe 12,7 mm, stację radiolokacyjną, sonar nawigacyjno-ostrzegający oraz system kierowania ogniem.

– Marynarka wojenna przez długie lata była bardzo zaniedbywana. Teraz się to zmienia. Budowa ORP „Ślązak” daje nadzieję na lepszą przyszłość – zaznacza kmdr Walczak. – Nowe okręty są ważne, bo politykę bezpieczeństwa uprawia się przede wszystkim na morzu. Już sama demonstracja bandery pokazuje, że kraj ma w danym regionie swoje interesy, że ma tam coś do powiedzenia, że się liczy – podsumowuje.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: Marian Kluczyński, Stowarzyszenie Entuzjastów Okrętu ORP "Ślązak"

dodaj komentarz

komentarze

~u333
1450811580
skąd wiadomo że osiąga 30 -tkę skoro nie było testów na morzu .. i tak jak napisał kolego .. przy tych maszynach ? max 22 na pusto .. dla porównana ORP Kaszub 4x 3200kw przy śrubach nastawnych i ledwo 28 w ..
98-84-49-4D
~Stoczniowiec
1435828920
Uwielbiam te idiotyczne komentarze ludzi, którym wydaje się że wiedzą o czym mówią. Dana jest HAUBICĄ, nie działem okrętowym. https://en.wikipedia.org/wiki/OTO_Melara_76_mm Proszę sobie poczytać. Szczególnie zwrócić uwagę CZYM ta armata strzela, a nie tylko kaliber... Ta armata jest w stanie zestrzeliwać pociski rakietowe, i wystrzeliwuje (w trybie super rapid) 2 pociski na sekundę. Gdzie ta Twoja Dana, przy tym, kolego? Proszę nie wypisywać głupot, nie mając zielonego pojęcia w temacie. Piorun vs Grom I GROM i PIORUN są PRODUKCJI POLSKIEJ. Piorun jest rozwojową wersją GROMa. (i tak naprawdę strasznie się od niego nie różni). https://pl.wikipedia.org/wiki/Grom_(przeciwlotniczy_zestaw_rakietowy) tutaj proszę uzupełnić wiedzę, zanim znowu napisze Pan coś kretyńskiego. Najdroższa motorówka A to już absolutny przykład ignorancji. Historia 621 wynika głównie z POLITYKI. Gdy okręt zostanie ukończony, będzie najnowocześniejszą i dobrze wyposażoną jednostką, zdolną do walki i wykonywania różnych innych czynności (niekoniecznie bojowych). Jest droga, tak, ponieważ została wstrzymywana, a dodatkowo w strukturę stoczni mieszają się politycy. Myśl techniczna nie idzie w parze z ciągłymi zmianami kadrowymi, podyktowanymi polityką.
84-09-A4-E6
~vis
1435819500
a to kacapy piją z radości 1 działko 76 mm, to mogli postawic na pokładzie chociaz Danę
FE-6B-70-9F
~kubas
1435816620
o ktorej dokladnie woduja tego złoma?
8B-3E-9E-82
~oskarm
1435816380
Kto robił tabelkę do grafiki? Przy dwóch silnikach o mocach 3240 kW osiągnięcie przez tak duży okręt 30 węzłów to byłby cud..
85-67-DA-73
~normalny
1435776960
Najdroższa motorówka świata
14-6A-B8-B9
~ja
1435762440
> Następnie rozbije o burtę butelkę szampana.< A nie pęknie ta cieniutka jak kartka papieru blacha? >dwie armaty Marlin-WS kalibru 30 mm< A nie mona było armat z Tarnowa zastosować tych opracowywanych dla Kormorana? >cztery wyrzutnie pocisków rakietowych Grom< A nie można było nowocześniejszych, lepiej chroniących okręt PIORUNów? Gdzie wobec powyższego interesy polskich firm zbrojeniowych? Wojsko woli sprzęt z kraju MAFII?
4A-57-54-77
~oleum
1435760040
Najbardziej zaawansowany jest z pewnoscia ten system kierowania walka ... 3 armatkami, Gromami i karabinami maszynowymi? TO jakis dowcip chyba. Commodore 64 by nie wystarczylo?
9E-84-E8-1A

75 lat temu Polacy zdobyli Monte Cassino. Cześć i chwała bohaterom!
Uchylone wrota piekieł
Ostatnie pożegnanie red. Andrzeja Wernica
WOT pomaga na Lubelszczyźnie
You Don’t Get to Choose Your Tasks Here
Wojownicy z 16 Dywizji Zmechanizowanej najlepsi w oktagonie
„Dragon ’19” na lądzie, morzu, w powietrzu i w cyberprzestrzeni
Święto specjalsów
Pomóżmy bliskim żołnierza
15 lat JFTC
Don’t Be Stupid, Don’t Get Killed
Wywiad AK w służbie aliantów
22 maja 1919 – błękitna odsiecz Lwowa
Jihadist Mill
W Warszawie rozmawiano o pokoju na Bliskim Wschodzie
Fabryka dżihadystów
Szpadzistki bezkonkurencyjne w zawodach o Puchar Świata
Jelcze dla Wisły
F-16 wracają do Polski
Żołnierze pomagają powodzianom
ORP „Lech” niósł pomoc ofiarom symulowanej kolizji na morzu
Kierunek: Afganistan
Tu się zadań nie wybiera
Targi Air Fair 2019
Weterani 2 Korpusu przynieśli nam wolność
FENIXFS - ręczny inhibitor aerozolowy
Upamiętnienie ofiar niemieckiej okupacji – czas na konkrety
Specjalsi dołączyli do „Projektu Wojownik”
St. szer. Radosław Zawrotniak drugi w Pucharze Świata
Modernizacja bombowców
Dołącz do zawodowców
Sprawdzian dla WOT-u
Konkurs „Zoom” rozstrzygnięty
Generałowie i olimpijczycy z „Sokoła”
Unijny dyżur grupy bojowej V4 w 2023 roku
MON planuje zwiększenie pomocy dla weteranów
Bieg na Monte Cassino – coś więcej niż sport
Polki najszybsze w sztafecie 4x400 m
Kampania wyborcza poza armią
Grupa Bojowa gotowa do unijnego dyżuru
Konkurs „Wdzięczni bohaterom”
„Kościuszko” i „Arctowski” idą do remontu
Śmigłowiec na „Ślązaku”
Nowy batalion podhalańczyków
Ich zadanie – zdobyć informację
Zdążyć przed deszczem
Legionowo – kolebka polskiego spadochroniarstwa
My, Włosi zawsze będziemy kustoszami pamięci o polskich żołnierzach
ORP „Czajka” pomaga Łotyszom
Raport w sprawie reparacji od Niemiec
Nano-drony dla specjalsów
Nie bądź głupi, nie daj się zabić
Mogiły bohaterów pod szczególną ochroną
„Baltic Protector”
Szef NATO w Warszawie
Medale dla uczestników walk w Karbali
Follow Me
Region Without a Key
Zmiany w przepisach mundurowych
Ostatnie dni na oświadczenia żołnierzy
Victory Fly Past Memorial ku czci polskich pilotów
Czarna taktyka Agatu
Modernizacja floty powietrznej
Obrady Rady Unii Europejskiej

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO