moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

W Sejmie o przetargu na śmigłowce

Zakupem śmigłowców wielozadaniowych dla armii powinien się zająć nowy rząd, wyłoniony po jesiennych wyborach – domagała się opozycja w sejmowej Komisji Obrony Narodowej. Posłowie kolejny raz rozmawiali na temat tego kontraktu. Przedstawiciele MON przekonują, że wszystko odbyło się zgodnie z prawem i nie ma powodów do unieważnienia przetargu.


Dyskusja o tym, który koncern zbrojeniowy powinien dostarczyć polskiej armii śmigłowce wielozadaniowe, toczy się od kwietnia. To wtedy Ministerstwo Obrony Narodowej zdecydowało, że w trwającym trzy lata postępowaniu przetargowym do fazy testów zostanie dopuszczona francuska maszyna H225M Caracal, produkowana przez Airbus Helicopters. Tym samym szansę na podpisanie wartego 13 miliardów złotych kontraktu straciło dwóch pozostałych oferentów: PZL Świdnik (należący do włosko-brytyjskiej firmy AgustaWestland) oraz PZL Mielec (własność amerykańskiego koncernu Sikorsky).

Przedstawiciele MON tłumaczą, że odrzucenie ofert PZL Świdnik i PZL Mielec wynikało z powodów formalnych. Pierwsza firma miała zaproponować dostawy śmigłowców dopiero w 2019 roku, czyli dwa lata później niż zakładały warunki przetargu. Natomiast Mielec zaproponował maszynę w wersji nieuzbrojonej. – Przyczyny odrzucenia tych ofert są jawne i powtarzamy je od dwóch miesięcy – mówił Czesław Mroczek, wiceminister obrony odpowiedzialny za zakupy dla armii.

Argumenty resortu obrony nie przekonują jednak opozycji. Posłowie PiS i SLD z Komisji Obrony Narodowej kilkakrotnie poruszali ten temat na posiedzeniach. Wczorajsze spotkanie komisji różniło się jednak tym, że do Sejmu przyjechali przedstawiciele PZL Świdnik oraz Airbus Helicopters. Z zaproszenia nie skorzystał tylko PZL Mielec, gdyż – jak tłumaczył poseł Bartosz Kownacki (PiS) – „na jawnym posiedzeniu komisji i tak nie mogliby dyskutować na temat postępowania”.

Świdnik: to był błąd w druku

Prezes PZL Świdnik Krzysztof Krystowski tłumaczył posłom, dlaczego jego firma złożyła w sądzie pozew o zakończenie przetargu bez wyboru oferenta. To była trudna decyzja i zapewniam: nie oznacza ona, że idziemy na wojnę z ministerstwem obrony – podkreślał prezes. Jego zdaniem sąd powinien jednak zbadać prawidłowość zastosowanych procedur. Prawnicy Świdnika wyliczyli, że doszło do 17 „istotnych naruszeń” reguł i przepisów (m.in. w dwóch przypadkach dotyczy to ustawy offsetowej), co ich zdaniem stanowi wystarczającą podstawę do zamknięcia przetargu. Krystowski dodał, że przez trzy lata prowadzenia postępowania ponad 20 razy zmieniano warunki przetargu. Wytknął przedstawicielom MON, że też resort zmieniał decyzję w sprawie liczby śmigłowców – najpierw chciał kupić 26, później 70, a ostatecznie 50 maszyn. Prezes ustosunkował się również do zarzutu, że zakłady w Świdniku dostarczą pierwsze śmigłowce dopiero w 2019 roku. – W złożonej przez nas ofercie znalazł się błąd drukarski. Wyjaśnialiśmy to później w rozmowie z MON – zauważył Krystowski.

Wiceminister Mroczek zapewnił, że MON jest zadowolony z tego, iż Świdnik skierował sprawę do sądu. – Cieszymy się, że wątpliwości Świdnika rozstrzygnie sąd. Mam nadzieję, że to skończy trwające od dwóch miesięcy nieporozumienia – uznał wiceszef MON.

Airbus: będzie nowoczesna fabryka

Olivier Michalon, wiceprezes Airbus Helicopters, przekonywał posłów, że jego firma zamierza współpracować z Polską długofalowo i znacznie szerzej, niż przewiduje to umowa offsetowa dotycząca dostawy śmigłowców H225M Caracal. – Fabryka, którą uruchomimy w Polsce, będzie lustrzanym odbiciem tej, którą mamy we Francji. Ale będzie nowocześniejsza – zapowiadał. Dodał, że na początek utworzą 1250 etatów dla pracowników bezpośrednio związanych z produkcją śmigłowców dla polskiego wojska oraz dodatkowe 2 tysiące miejsc pracy dla osób pośrednio związanych z produkcją. Wiceprezes Airbus Helicopters przypomniał, że już teraz koncern zatrudnia 900 pracowników w ich zakładach w Warszawie, Łodzi i Mielcu.

Przedstawiciel Airbusa przyznał, że pierwsze maszyny będą produkowane we Francji i nie umiał jednoznacznie odpowiedzieć, kiedy zakład w Polsce przejmie główną część produkcji. Zapewnił jednak, że w Łodzi powstanie minimum 50 śmigłowców. – Chcemy nie tylko zrealizować ewentualny kontrakt z MON, lecz także produkować w Polsce maszyny, które będą przeznaczane na inne rynki – mówił.

Koncern obiecuje też, że Polska będzie miała udział w pracach nad najnowszą wersją śmigłowca w wersji cywilnej – X6. Jednak prace nad nim mogą potrwać aż do 2030 roku.

Rząd sprywatyzuje zakłady w Łodzi?

Na posiedzenie komisji obrony przyszedł m.in. niezasiadający w niej Jerzy Polaczek, poseł PiS, były minister transportu. Chciał wiedzieć, czy planowana jest sprzedaż zakładów lotniczych w Łodzi. Poseł przyniósł na komisję rządowy dokument, według którego zakłady należące dziś w 100 procentach do skarbu państwa, miały zostać sprzedane w latach 2012–2013. – Wojskowe Zakłady Lotnicze w Łodzi i Bydgoszczy weszły w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej i nie ma żadnych planów ich prywatyzacji – zaprzeczał wiceminister Mroczek.

Do wypowiedzi posła Polaczka odniósł się również wiceprezes Airbus Helicopters. – Tworzymy z WZL joint venture, przy czym 51 procent, a więc większość udziałów, należy do WZL. Nigdy nie rozmawialiśmy o wykupie tych zakładów – zapewniał Olivier Michalon.

Wczorajsza komisja nie kończy poselskiej dyskusji o wynikach przetargu. Dziś odbędzie się kolejne spotkanie na ten temat. Tym razem jednak posłowie komisji obrony spotkają się w gmachu Ministerstwa Obrony Narodowej, a posiedzenie odbędzie się w trybie niejawnym.

Przetarg na dostawę wielozadaniowych śmigłowców dla polskiej armii trwa od 2012 roku. Początkowo MON chciało kupić 26 maszyn, ostatecznie mowa jest o 50 sztukach. W grudniu ubiegłego roku oferty złożyły trzy konsorcja: Sikorsky i należące do niej PZL Mielec (zaproponowali śmigłowiec S-70i Black Hawk), PZL Świdnik należący do grupy AgustaWestland (zaoferowali maszynę AW149) oraz konsorcjum zawiązane przez Airbus Helicopters (śmigłowiec H225M). W kwietniu resort obrony poinformował, że do dalszego etapu przetargu, czyli testów mających sprawdzić zgodność podanych parametrów z rzeczywistymi możliwościami śmigłowca, zakwalifikował się tylko H225M Caracal. Sprawdzian odbył się w bazie w Powidzu. Pod koniec maja wojskowa komisja uznała, że maszyna spełnia wymogi stawiane przez armię.

JT

autor zdjęć: Andrzej Witkowski

dodaj komentarz

komentarze

~ficek
1435662060
Sąd rozstrzygnie i prawidłowo. Jednak mam nadzieję, że każde z tych naruszeń zostanie dokładnie zbadane i przekonamy się, o co w tym wszystkim chodzi.
32-87-3C-A8
~albercik8
1435168020
nie wiem czy wojsko powinno samo decydować oo zakupach, bo kupić kilka zabawek za granicą to żadna sztuka, wojsko jest jednym z elementów większej całości i tylko rozwinięta gospodarka, która jest w stanie zapewnić dostawy przynajmniej podstawowego sprzętu obronnego zapewni Polsce bezpieczeństwo. nie neguje decyzji podjętych w ostatnich miesiącach (caracal i patriot), tylko mam wrażenie że osłabia one polska myśl techniczna , tam gdzie ona jeszcze jakość funkcjonuje a dla samej zbrojeniówki, będzie miała opłakany skutek. Oby nie doszło do takiej sytuacji, kiedy będziemy mieli uzbrojenie, którego nie jesteśmy w stanie sami produkować i obsługiwać, skończą się zapasy części zamiennych i pocisków, do Polski jak do Ukrainy przyczepi się wredny sąsiad, a jak będziemy chcieli uzupełnić zapasy, wszyscy się na nas wypną w imię bardziej intratnych kontraktów z naszym przeciwnikiem.
8C-4F-2F-8D
~zalosne
1435155720
Firma, która ma zabezpieczać dostawy sprzętu dla wojska, kontrakt idący w miliardy w swojej ofercie robi błąd w druku! Panie Prezesie, Pańskie szefowanie w Bumarze, Świdniku i innych spółkach państwowych to jeden wielki błąd w druku, który nigdy nie powinien mieć miejsca!
C9-53-A3-02
~Tomasz
1435141260
@andy Powiedz mi andy, jak to możliwe, że jako polski patriota używasz anglojęzycznego nicku?
06-2E-52-55
~piotr
1435140900
DO wszystkich politykow odwalcie się od wojska i zakopow dla wojska .Bo wojsko powinno same decydować jaki sprzet jest mu poczebny a nie politycy ,bo to wojsko będzie walczyc o polskie a wy politycy znam zycie zdorzycie spieprzyc z kraju , jusz nieraz tak było przykład 2 wojna swiatowa jak polski rząd uciekl do rumuni i tam został internowany.
65-F2-C3-18
~andy
1435138860
wybór karakala i odrzucenie na wstępie ofert dwóch pozostałych oferentów to niestety amatorszczyzna ze strony naszych urzędników ... i cios dla naszego przemysłu ... jak ma się on do podobno głównych kryteriów wyboru czyli ceny i kosztów eksploatacji ... i w jednym i drugim przypadku oferta francuska jest najdroższa - a co do zaangażowania gospodarczo- przemysłowego Airbusa w Polsce to mamy przykład z kontraktami na C295 i śmigłowce dla pogotowia ... obiecanki cacanki ...
35-AE-6D-BD

Logistycy świętują
Norwegowie zaczynają szkolenia Ukraińców w Polsce
Przedwczesny triumf
Umowa na rakiety do F-35 jeszcze w tym roku
RAF nad Polską. Cel: patrolować i odstraszać
Lubuscy pancerniacy sforsują Odrę
W crossie w Lublińcu powtórka sprzed roku
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Rozwijanie śmigłowcowych zdolności
Żołnierz na urlopie i umowie zlecenie?
Koniec pewnej epoki
Cios w plecy
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Wyspa komandosów i walka z morskim żywiołem
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Historia jest po to, by z niej czerpać
Wyzwaniem – czas
Owad z drukarki
Speczespół wybierze „Orkę”
Rekompensaty na nowych zasadach
W poszukiwaniu majora Serafina
Wojsko podzieli się Merkurym 2.0
Kircholm 1605
Polski „Wiking” dla Danii
Terytorialsi dłużej będą wspierać Straż Graniczną
Polsko-unijne rozmowy o „murze dronowym”
Rozkaz: zatankować kompanię Abramsów
Unia chce zbudować „mur dronowy"
Pokój na Bliskim Wschodzie? Podpisano kluczowe porozumienie
Abolicja dla ochotników
Wkrótce rusza pilotaż powszechnych szkoleń obronnych
Na Baltexpo o bezpiecznym morzu
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
„Road Runner” w Libanie
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
AWL zainaugurowała rok akademicki 2025/26
Para ratowników i pies w kopalni złota
Jak skutecznie szkolić polskie wojsko?
Władze USA zapowiadają poważne zmiany w amerykańskiej armii
Kraków – strategiczne centrum wojskowej medycyny
15 lat pomocy i pamięci
Świadczenia mieszkaniowe w górę
Nowe horyzonty medyków
Pływali jak morscy komandosi
Koniec dzieciństwa
Trwa dobra passa reprezentantów Wojska Polskiego
Wioślarze mistrzami świata, a pięcioboiści znów na podium
Komandosi szkolą cywilnych medyków
Drony w natarciu
W obronie gazoportu
Żołnierze testują nowoczesne drony. To polska robota
Europa ma być zdolna do obrony
Od doświadczeń z wojny do pokolenia Z
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Baltexpo ‘25 wystartowały
Terytorialsi ćwiczyli taktykę i walkę z pożarem
Natowska sieć rurociągów obejmie Polskę
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Apache i Chinook a sprawa polska
Medale pięcioboistów Wojska Polskiego
Maratońskie święto w Warszawie
Sk@rp do ochrony wybrzeża
Medycyna na trudne czasy
Brytyjczycy na wschodniej straży
Polskie „Tygrysy” nagrodzone w Portugalii
Strategiczna inwestycja w Bumarze-Łabędy
Jednym głosem w sprawie obronności

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO