moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Amerykańskie F-16 wylądowały w Łasku

Sześć amerykańskich myśliwców F-16 i ponad 150 lotników wylądowało dziś rano w Łasku. Dwa dni wcześniej na tym samym lotnisku zameldowało się osiem samolotów i 150 żołnierzy zza oceanu. Amerykanie do Polski przylecieli w ramach kolejnej zmiany Aviation Detachment. Będą się szkolić z naszymi pilotami, przećwiczą także tankowanie w powietrzu.

Fot. TSgt. Caycee Cook/ 169th Fighter Wing Public Affairs

– W Polsce są już wszyscy żołnierze, którzy tworzą obecną zmianę Aviation Detachment – mówi mjr Dariusz Rojewski z 2 Skrzydła Lotnictwa Taktycznego. – Amerykanie do 32 Bazy Lotnictwa Taktycznego przylecieli w dwóch turach. Pierwsza grupa lądowała w Łasku cztery dni temu, druga dzisiaj rano – dodaje.

W Polce jest w sumie 14 samolotów F-16 i ponad 300 amerykańskich lotników – piloci, technicy i obsługa naziemna. Żołnierze i maszyny służą na co dzień w 169 Skrzydle Myśliwskim w Stanach Zjednoczonych i 480 Dywizjonie Myśliwskim w bazie w niemieckim Spangdahlem.

Przez najbliższe trzy tygodnie amerykańscy lotnicy będą się szkolić z pilotami naszych Jastrzębi. Poruszać się będą po polskiej przestrzeni powietrznej o różnych porach dnia. Zamierzają trenować walkę oraz tankowanie w powietrzu. Pierwsze loty „efy” zza oceanu wykonały już wczoraj. Samoloty podczas kilkunastu godzin w powietrzu zaliczyły 10 misji lotniczych. – Mamy teraz dobrą okazję do wymiany doświadczeń między pilotami. Amerykanie i Polacy będą razem nie tylko wykonywali zadania w powietrzu, lecz także planowali misje lotnicze. Spotykać się będą również na odprawach przed lotami i po nich – mówi mjr Rojewski.

Fot. US Air Force.

Amerykańscy lotnicy wezmą udział także w natowskich ćwiczeniach, które właśnie odbywają się w Polsce. – Treningi zaplanowano tak, by polscy i amerykańscy piloci wielozadaniowych F-16 wzięli udział w ćwiczeniach „Baltops”, „Saber Strike” i „Eagle Talon” – relacjonuje ppłk Artur Goławski, rzecznik prasowy Dowództwa Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych.

Komponent lotniczy sił powietrznych Stanów Zjednoczonych, tzw. Aviation Detachment (AvDet), stacjonuje na stałe w Łasku na podstawie polsko-amerykańskiego porozumienia „Memorandum of Understanding”, zawartego w 2011 roku. Aviation Detachment tworzy kilku żołnierzy: pilotów, techników oraz specjalistów odpowiedzialnych za logistykę i łączność. Przynajmniej raz na kwartał lub na ćwiczenia w Polsce meldują się kolejni piloci i personel techniczny z USA. Amerykanie pozostają u nas zwykle około miesiąca. Płacą za wykorzystanie infrastruktury i urządzeń technicznych baz oraz zakwaterowanie i żywienie swoich żołnierzy. Ich lotnicy szkolą się na zmianę z pilotami 33 Bazy Lotnictwa Transportowego w Powidzu, a także 31 oraz 32 Bazy Lotnictwa Taktycznego w Krzesinach i Łasku.

Dwa miesiące temu amerykańscy lotnicy w ramach AvDet stacjonowali w Powidzu. Wówczas do polskich transportowców dołączyły cztery C-130 Hercules i cztery szturmowe A-10 Thunderbolt II.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: Fot. TSgt. Caycee Cook/ 169th Fighter Wing Public Affairs, US Air Force

dodaj komentarz

komentarze


Pięć medali żołnierzy w Mistrzostwach Polski w Półmaratonie
 
Rozpoczynamy nową erę
Selekcja w pigułce
Oko na Europę
Posłowie o kondycji polskiego przemysłu obronnego
Dead to the World
Cienka niebieska linia
Z maratonu programowania do wojska
Nowa misja i nowy sprzęt
Defendery 2019 – część 4
A Torn Subcontinent
Polscy weterani i książę Harry
Spotkanie szefa MON z doradcą prezydenta USA
Wyspecjalizowany jak nurek, wszechstronny jak zwiadowca
Zapal lampkę bohaterom Września’39
Nowy wiceminister w MON
Cztery lata LITPOLUKBRIG
Śląskie sceny z życia
Samochód do desantowania
Terytorialsi – ćwiczą i pomagają
Sprawdzają Brutusa
Spadochroniarze walczyli o tytuł mistrza Wojska Polskiego
Wiceprezydent USA o Polsce: jesteśmy rodziną
Pomyślna certyfikacja PKW w Libanie
Boxer, czyli waga ciężka na londyńskich targach
Wojsko wraca do Łomży
Pamięć o tragedii
Pylon dla śmigłowca Black Hawk
Walka i dyplomacja
GROM Challenge
Festiwal Orkiestr w Mundurach
Chorwacki test polskich kadetów
„Most współpracy”, czyli polska armia bliżej NATO
Głos (z) płonącej Warszawy
Podchorąży mistrzem Wojska Polskiego w szachach
Iranian Chess Game
Agresja sowieckiego kolosa
Polska nie pozostanie osamotniona
Polskie firmy na targach w Londynie
Klasy wojskowe po nowemu
Stulecie 16 Dywizji Zmechanizowanej
Modernizacja starów 266
Debiuty MSPO: Mistrz misji
Szykują się zmiany w wojskowych emeryturach
Terytorialsi na wysokościach
Szer. rez. Szymon Sajnok na podium w Madrycie
Stalin czekał i kalkulował
Umowa na Feniksy
Cyberprzestrzeń priorytetem MON
Thin Blue Line
„Górale” zdobywają miasto
„Operacja Wuhan”: Judo mężczyzn
Irańskie szachy
Modernizacja Sokołów
Nowelizacja ustawy o weteranach w Sejmie
Natowskie brygady pod polskim dowództwem
Zmiany emerytalne dla żołnierzy
Jedna misja, jeden zespół
W Indiach mieli swój drugi dom

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO