moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Ostatnie testy moździerza Rak

Wojsko zakończyło testy automatycznych 120-milimetrowych moździerzy Rak na podwoziu gąsienicowym oraz kołowym. Sprawdzian przeszły także wozy dowodzenia oraz do remontu uzbrojenia. Testy pozostałych elementów systemu mają zakończyć się w czerwcu. Do 2022 roku MON chce kupić osiem modułów dywizyjnych Rak, czyli ponad sześćdziesiąt dział.

Pomysł, by uzbroić żołnierzy w automatyczne, 120-milimetrowe moździerze na podwoziu kołowym, pojawił się w 2005 roku, to wtedy do armii trafiły pierwsze kołowe transportery opancerzone Rosomak. Jednak za szybkimi Rosomakami nie zawsze nadążały ciężarówki holujące 120- i 98-milimetrowe moździerze. Dlatego, by rozwiązać ten problem, Huta Stalowa Wola rozpoczęła prace badawczo-rozwojowe nad automatycznymi moździerzami osadzonymi na podwoziu Rosomaka.

Nowa broń o kryptonimie „Rak” ma kaliber 120 milimetrów i – co najważniejsze – została wyposażona w automat ładowania. Pozwala on na ładowanie amunicji w każdej pozycji lufy. Gwarantuje również, że działo w ciągu jednej minuty jest w stanie posłać na odległość 12 kilometrów około dwunastu pocisków.

Raki mają również w pełni skomputeryzowany system dowodzenia i prowadzenia ognia. Składa się on m.in. z celownika wyposażonego w dalmierz laserowy i kamerę termowizyjną. Konstrukcja ma też inercyjny system nawigacji TALIN 5000.

Umowę z HSW na zbudowanie kompanijnego modułu ogniowego 120-milimetrowych moździerzy samobieżnych MON podpisało w 2009 roku. Zgodnie z kontraktem „moduł” ma składać się z dwóch prototypów moździerzy – jednego na podwoziu gąsienicowym, a drugiego na kołowym (od Rosomaka). W jego skład mają też wchodzić prototypy wozów: dowodzenia, rozpoznania artyleryjskiego, amunicyjnego oraz zabezpieczenia technicznego.

MON planowało wprowadzić Raki do wyposażenia wojska w 2014 roku, jednak zmieniły się przepisy dotyczące wdrażania nowego uzbrojenia. Dlatego resort obrony zgodził się wydłużyć termin zakończenia prac nad nową konstrukcją do końca maja 2015 roku.

Dzisiaj ministerstwo oraz HSW poinformowały, że zakończyły się badania kwalifikacyjne obu wersji 120-mm moździerzy Rak, artyleryjskiego wozu dowodzenia na podwoziu kołowym KTO i artyleryjskiego wozu remontu uzbrojenia na podwoziu Jelcza 622.

Generał brygady Sławomir Szczepaniak, szef Inspektoratu Uzbrojenia MON, zapowiedział, że o kolejny miesiąc został przedłużony termin przeprowadzenia badań pozostałych elementów modułu ogniowego. Chodzi o artyleryjski wóz rozpoznawczy na podwoziu kołowym Żubr oraz artyleryjski wóz amunicyjny na podwoziu Jelcza 882. – Po zakończeniu badań kwalifikacyjnych wszystkich składników i opracowaniu protokołów końcowych sprawdzone zostanie funkcjonowanie całego modułu – mówi generał Szczepaniak.

Wojsko chce kupić do 2022 roku osiem modułów dywizyjnych (ponad 60 dział). Jednak przetarg zostanie ogłoszony dopiero po pozytywnym zakończeniu testów i sporządzeniu z nich dokumentacji technicznej.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Krzysztof Wilewski

dodaj komentarz

komentarze

~sdfa
1433243340
kiedyś czytałem że 120 ma być kołowych a 160 gąsienicowych
8B-C1-E0-FF
~RAB1621
1432295160
Tragedia 60 dzial na cala armie!!! To sa kpiny i jakies brednie czas realizacji do 2022???
EE-38-EF-F4
~TJ
1432092480
"MON chce kupić osiem modułów dywizyjnych " Dywizyjnych czy DYWIZJONOWYCH? Dywizje mamy 3...
76-70-E0-57
~ja
1432065840
>artyleryjski wóz amunicyjny na podwoziu Jelcza 882.< Wóz amunicyjny powinien być na takim samym nośniku jak RAK czyli na ROSOMAKU. W przypadku posadowienia RAKa na podwoziu gąsienicowym także tutaj powinien być wóz amunicyjny na takim samym podwoziu. Dlaczego? To oczywiste że inne podwozie (wóz amunicyjny) może nie nadążać za nośnikiem RAKa. Może nie dojechać tam gdzie RAK.
F1-69-A6-2F
~sorbi
1432041420
Dziwi mnie trochę , żę artyleryjski wóz rozpoznawczy został oparty o podwozie dwuosiowego słabo opancerzonego Żubra, a nie o podwozie KTO Rosomak.
42-57-E6-2A
~Olo
1432041420
Czytam....RAK - polskie działo światowej klasy.To bardzo dobrze, ale czy ktoś to jeszcze kupi? Rosomak polski transporter światowej klasy - za granicę sprzedano 4 szt. Czemu tak jest? Związkowcy to widzą? Czy będa tylko liczyć na MON i budżet polskiego podatnika? To taka uwaga przy okazji awantury o śmigłowce. Jak MON nie zamówi, to prostesty, fabrycom grozi upadłość, likwidacja stanowisk pracy itp.
22-89-18-60

Uderzenie w naturę
 
Żołnierz ranny na granicy
Witamy na Ziemi
Moc Czarnych Panter
Więcej żołnierzy z pieniędzmi za dyżur bojowy
Lotnicy uratowali Wielką Brytanię
Badania z kosmosu
Polacy i Holendrzy razem dla obronności
Kanadyjski żołnierz ranny podczas ćwiczeń
Rosjanie zaatakowali polską fabrykę w Ukrainie
Ostatnia niedziela…
MON zaprzecza zarzutom o nepotyzm
Demony wojny nie patrzą na płeć
Tak szkolą sterników wojsk specjalnych
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Korzystne zmiany w dodatkach dla sił powietrznych
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Umacnianie ściany wschodniej
Kwalifikacja 2026 – sprawdź szczegóły
Pancerny drapieżnik, czyli Leopard 2A5
Prezydent Trump spotkał się z szefem NATO
Rusza rekrutacja na szkolenia dla szeregowych zawodowych
Nowe zbiornikowce – wkrótce ruszą konsultacje
A Whimsical Adversary
Studenci w koszarach
Pucharowe zmagania Polaków
Dzieci wojny
Rywalizacja snajperów
BWP-1 – historia na dekady
Podejrzane manewry na Bałtyku
More Than an Exercise
Sukcesy żołnierzy na międzynarodowych arenach
Pół tysiąca terytorialsów strzeże zachodniej granicy
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Radomski Air Show coraz bliżej
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
„Niegościnni” marynarze na obiektach sportowych w Ustce
Rekompensaty na ostatniej prostej
Pieta Michniowska
Sejm zakończył prace nad nowelizacją ustawy o obronie ojczyzny. Teraz czas na Senat
Nawrocki przedstawia kierownictwo BBN-u
Posłowie za wypowiedzeniem konwencji ottawskiej
K9 – nieoceniony sojusznik
Planowano zamach na Zełenskiego
Bezpieczeństwo i przyroda
Granica pod strażą
PT-91, czyli trzy dekady twardej służby
Tłumy na zawodach w Krakowie
Terytorialsi zawitają do Płocka
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
Generał „Grot” – pierwszy dowódca AK
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
PGZ buduje suwerenność amunicyjną
Kolarskie święto w stolicy
K9 i FlyEye na poligonie w Ustce
Specjalsi i spadochroniarze mają nowych dowódców
Armia pomoże służbom na zachodniej granicy
Niebezpieczne incydenty na polsko-białoruskiej granicy
MSWiA: Zachodnia granica jest bezpieczna
Orlik na Alfę
W drodze do amunicyjnego bezpieczeństwa
Nowe Abramsy już w Wesołej
Na rosyjskim pasku
Więcej niż ćwiczenia
Ogień z Grotów wyborowych w Nowej Dębie

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO