moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Ratują chorych w najcięższym stanie

Jak wygląda śmigłowiec ratunkowy, co dzieje się z pacjentem w czerwonej strefie Szpitalnego Oddziału Ratunkowego i jak lekarze ratują tam życie najciężej poszkodowanych. Tego dziennikarze dowiedzieli się na warsztatach zorganizowanych w Wojskowym Instytucie Medycznym w Warszawie.


Motocyklista wpada w poślizg i uderza w rosnące przy drodze drzewo. Kierowca jest nieprzytomny i mocno krwawi. Świadkowie wezwali pogotowie i po 20 minutach pojawia się śmigłowiec ratowniczy zabierając ofiarę wypadku do szpital.

Jak wygląda transport do szpitala i ratowanie życia w pierwszych minutach od przyjęcia pacjenta do „strefy czerwonej” w Szpitalnym Oddziale Ratunkowym przeznaczonej dla chorych w najcięższym stanie? Tego mogli dowiedzieć się dziennikarze na warsztatach „Śmigłowcem do szpitala” poświęconych współpracy Centrum Urazowego Wojskowego Instytutu Medycznego z Lotniczym Pogotowiem Ratunkowym.


Złota godzina

– Uraz jest najczęstszą przyczyną śmierci osób poniżej 44 roku życia. W Polsce zdarza się 3,5 mln urazów rocznie – wylicza dr Krzysztof Karwan, zastępca kierownika SOR. Podkreśla, że w takich wypadkach obowiązuje zasada złotej godziny. To czas, który powinien upłynąć od momentu zaistnienia urazu do przekazania rannego na blok operacyjny. W tym czasie pacjent powinien dostać pierwszą pomoc i zostać przetransportowany na odział ratowniczy. – Dlatego tak ważne jest szybkie przewiezienie poszkodowanego do szpitala – powiedział Robert Gałązkowski, dyrektor Lotniczego Pogotowia Ratunkowego. Dodał, że w Polsce funkcjonuje 17 stałych baz LPR, które dysponują 23 śmigłowcami EC-135 i dwoma samolotami Piaggio P/180. – Na miejsce wypadku oddalone do 60 kilometrów od bazy jesteśmy w stanie dotrzeć w 20 minut. Na odległość 130 kilometrów w pół godziny – mówił.


Na pokładzie śmigłowca, wyposażonego tak samo jak karetka ratunkowa, leci pilot, lekarz i ratownik medyczny. – Zabezpieczamy funkcje życiowe pacjenta, podłączamy go do aparatury monitorującej i lecimy – opowiadał Jakub Pawlak, ratownik medyczny.

Na SOR czeka już na poszkodowanego zespół lekarzy, ratowników i pielęgniarek. – Takich oddziałów w Polsce jest ponad 300, z czego 14, w tym ten na WIM, przeznaczonych dla najcięższych przypadków – powiedział dr Włodzimierz Janda, kierownik SOR Wojskowego Instytutu Medycznego w Warszawie.


Oddział ten musi być gotowy 24 godziny na dobę na przyjęcie ciężko rannych. – Dlatego zatrudniamy ponad 130 lekarzy, pielęgniarek i ratowników, którzy dyżurują na zmiany – mówił dr Janda.

Co z motocyklistą?

Ranny w wypadku motocyklista trafia do razu na salę resuscytacyjno–zabiegową SOR. – Dla pacjenta z ciężkim urazem wielu narządów, kluczowy jest czas – mówi dr Maciej Błaszczyszyn, lekarz SOR. Tłumaczy, że ciężkie obrażenia wymagają szybkiej oceny objawów, określenia priorytetów leczenia i precyzyjnej diagnoza. Do tego potrzebne jest zespołowe działanie, dlatego osobami w ciężkim stanie zajmuje się grupa składająca się z kilku lekarzy, ratowników i pielęgniarek. Każdy z nich ma inne zadanie – jeden udrażnia drogi oddechowe, inny podłącza pacjenta do aparatury monitorującej.


– Najważniejsze czynności jakie musimy wykonać to sprawdzenie drożności dróg oddechowych, stabilizacja kręgosłupa, sprawdzenie czy pacjent oddycha, monitorowanie wydolności krążeniowej i stanu świadomości – opowiada dr Błaszczyszyn. Potem przychodzi czas na zatamowanie krwawienia, USG i badanie urazowe oraz ewentualne inne badania.

Na koniec warsztatów dziennikarze mieli okazje sami spróbować „czynności” ratowniczych – masażu serca czy udrożniania dróg oddechowych.

Anna Dąbrowska

autor zdjęć: Jarosław Wiśniewski

dodaj komentarz

komentarze


Po pierwsze: bezpieczeństwo!
 
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
NATO na północnym szlaku
Pierwszy polski technik AH-64
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Posłowie dyskutowali o WOT
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
Sojuszniczy ogień z HIMARS-ów
Polsko-australijskie rozmowy o bezpieczeństwie
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Prezydent chce wzmocnienia odporności państwa
Akcja „Bielany”, czyli Junkersy w ogniu
W obronie wschodniej flanki NATO
Wioślarze i triatlonistka na podium
Medyczne wnioski z pola walki
NATO on Northern Track
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Daglezje poszukiwane
Czarne oliwki dla sojuszników
Wiedza na czas kryzysu
Uwaga, transformacja!
Desant pod osłoną nocy
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Polskie czołgi w „najgroźniejszym z portów”
Pierwsi na oceanie
Skrzydła IT dla cyberwojsk
Więcej hełmów dla żołnierzy
Dzień zwycięstwa. Na wolność Polska musiała czekać
Pilecki ucieka z Auschwitz
Husarz na straży nieba
Awanse na Trzeciego Maja
MON przedstawiło w Senacie plany rozwoju sił zbrojnych
Wojna w świętym mieście, epilog
Prezydent mianował dowódców DGRSZ i DWOT
„Steadfast Defender ’24”. Kolejne uderzenie
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
Zmiany w dodatkach stażowych
Debata o bezpieczeństwie pod szyldem Defence24
Ameryka daje wsparcie
Odliczanie do misji na Łotwie
O bezpieczeństwie Europy w Katowicach
O bezpieczeństwie na PGE Narodowym
Ukraińscy żołnierze w ferworze nauki
Marynarka pilnuje gospodarczego krwiobiegu
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Pierwszy polski F-35 na linii produkcyjnej
Nowe boiska i hala dla podchorążych AWL-u
MON o bezpieczeństwie szkoleń na poligonach
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Tragiczne zdarzenie na służbie
Trening szturmanów w warunkach miejskich
Pytania o europejską tarczę
Ta broń przebija obronę przeciwlotniczą
Pływacy i maratończycy na medal
Polki pobiegły po srebro!

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO