moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Legendarny myśliwiec wylądował w Krakowie

Francuzi zakazali nimi latać, Finowie uznali za całkowicie nieprzydatne do walki. A Polacy siadając za sterami myśliwców Caudron CR.714 Cyclone pokazali, jak zwyciężać Luftwaffe. Legendarny samolot w oryginalnym wojennym malowaniu od niedawna można oglądać w Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie.


– Na świecie zachowały się tylko dwa tego typu samoloty. Jesteśmy ogromnie szczęśliwi, że maszyna tak ważna dla naszej historii, będzie teraz prezentowana w Polsce – mówi Krzysztof Radwan, dyrektor Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie.

Francuski myśliwiec przyleciał do Polski kilka dni temu. Do kraju przetransportowany został z Finlandii. O sprowadzenie samolotu Polski zabiegali przedstawiciele polskiej władz, dyplomacji i wojska. Dzięki polsko-fińskiemu porozumieniu Muzeum Lotnictwa Polskiego otrzymało od fińskiego Muzeum Wojska samolot Caudron Renault CR. 714 na prawach wieloletniego depozytu. Maszyna ma autentyczne malowanie z okresu poprzedzającego bitwę o Francję.

Samolot z problemami

Caudron Cyclone został opracowany przez francuskiego konstruktora Marcela Riffarda. Był to lekki samolot myśliwski o drewnianej konstrukcji, produkowany przez firmę Renault. Pierwszy seryjny myśliwiec powstał w czerwcu 1939 roku. Kilka miesięcy później francuskimi samolotami zainteresowali się Finowie i złożyli zamówienie na kilkadziesiąt egzemplarzy. Do Finlandii dotarło ostatecznie sześć Caudronów. Uznano je jednak za nieodpowiednie do tamtejszych warunków i nie wzięły udziału w walkach.


Samolot nie miał najlepszej opinii także we Francji. Myśliwiec miał problemy z chowaniem podwozia, blokowały się karabiny, a podczas nurkowania nie działał ster wysokości. Ostatecznie, po serii wypadków lotniczych, w maju 1940 roku francuski minister obrony wydał zakaz lotów na tych maszynach. To jednak nie ostudziło entuzjazmu Polaków. Nie mając do dyspozycji innych samolotów, siadali za sterami Cyclonów. Od 8 do 11 czerwca 1940 roku broniąc Paryża i dorzecza Sekwany polscy piloci zestrzelili 12 niemieckich maszyn: 4 bombowce Dornier Do17, 3 myśliwce Bf109 i 5 myśliwców Bf110. Trzy dodatkowe zestrzelenia nie są potwierdzone.

– Myśliwiec jest ikoną polskiego czynu zbrojnego w II wojnie światowej. Na takich samolotach walczyli piloci w barwach polskiego dywizjonu Groupe de Chasse Polonaise de Varsovie – dodaje Jakub Link-Lenczowski z MLP.

Unikat stanął w Krakowie

Samolot, który trafił do krakowskiego muzeum był przechowywany przez dziesiątki lat w leśnym, drewnianym hangarze niedaleko Lahti. Jest w dobrym stanie, choć nie jest kompletny. – Brakuje mu silnika, śmigła i wyposażenia kabiny pilota – mówi Jakub Link-Lenczowski.

Zabytkowy myśliwiec będzie udostępniony zwiedzającym w ramach wystawy upamiętniającej 70-lecie zakończenia II wojny światowej. Po trzech miesiącach maszyna poddana zostanie rekonstrukcji.


– To wielkie szczęście, że myśliwiec ma oryginalne powłoki lakiernicze. Podczas renowacji na pewno nie będziemy tej substancji usuwać. Zależy nam na zachowaniu charakteru autentyczności – mówi Krzysztof Radwan dyrektor Muzeum Lotnictwa Polskiego. Dodał, że do pracy przy samolocie zatrudnieni zostaną konserwatorzy zabytków, którzy na co dzień zajmują się renowacją obrazów.

Muzeum Lotnictwa Polskiego ma w zbiorach około 240 maszyn: samolotów, śmigłowców, szybowców, motoszybowców i lotni. Do najważniejszych eksponatów należy przedwojenny polski samolot PZL P.11c. Cenne są również: RWD-13, RWD-21 i PWS-26, samoloty z okresu pionierskiego oraz z czasów I wojny światowej, m.in. rosyjska łódź latająca Grigorowicz M-15 i Sopwith F.1 Camel. W zbiorach placówki są także: samolot transportowy Junkers Ju-52, morski myśliwiec De Havilland Sea Venom FAW 21 oraz odmalowany śmigłowiec papieski Mi-8.

MKS

autor zdjęć: Jakub Link-Lenczowski, Krzysztof Mroczkowski, Bartosz Bera / rbsphotos.com

dodaj komentarz

komentarze


Puchar księżniczki Zofii dla żeglarza CWZS-u
 
Od maja znów można trenować z wojskiem!
Tragiczne zdarzenie na służbie
Szybki marsz, trudny odwrót
Zmiany w dodatkach stażowych
NATO na północnym szlaku
Wojna w Ukrainie oczami medyków
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Aleksandra Mirosław – znów była najszybsza!
W Italii, za wolność waszą i naszą
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
Priorytety polityki zagranicznej Polski w 2024 roku
Donald Tusk: Więcej akcji a mniej słów w sprawie bezpieczeństwa Europy
Wojna na detale
Wiceszef MON-u: w resorcie dochodziło do nieprawidłowości
Wojskowy bój o medale w czterech dyscyplinach
Czerwone maki: Monte Cassino na dużym ekranie
Kolejne FlyEye dla wojska
Charge of Dragon
Ramię w ramię z aliantami
Active shooter, czyli warsztaty w WCKMed
Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi w crossie
Rekordziści z WAT
Sandhurst: końcowe odliczanie
Szpej na miarę potrzeb
Rozpoznać, strzelić, zniknąć
Znamy zwycięzców „EkstraKLASY Wojskowej”
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Więcej koreańskich wyrzutni dla wojska
SOR w Legionowie
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Wypadek na szkoleniu wojsk specjalnych
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Metoda małych kroków
Polak kandydatem na stanowisko szefa Komitetu Wojskowego UE
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Sprawa katyńska à la española
W Rumunii powstanie największa europejska baza NATO
Ukraińscy żołnierze w ferworze nauki
Gunner, nie runner
Strategiczna rywalizacja. Związek Sowiecki/ Rosja a NATO
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
Zachować właściwą kolejność działań
Na straży wschodniej flanki NATO
Operacja „Synteza”, czyli bomby nad Policami
W Brukseli o wsparciu dla Ukrainy
Morze Czarne pod rakietowym parasolem
Front przy biurku
NATO zwiększy pomoc dla Ukrainy
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Gen. Kukuła: Trwa przegląd procedur bezpieczeństwa dotyczących szkolenia
Ameryka daje wsparcie
NATO on Northern Track
Wytropić zagrożenie
Święto stołecznego garnizonu
Kosiniak-Kamysz o zakupach koreańskiego uzbrojenia
25 lat w NATO – serwis specjalny
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Pod skrzydłami Kormoranów
Posłowie dyskutowali o WOT
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wojna w świętym mieście, część druga
Wojna w świętym mieście, epilog
Kadisz za bohaterów
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO