moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Prezydencki Jak-40 trafił do Dęblina

MON przekazał Szkole Orląt samolot, który wcześniej służył do przewozu najważniejszych osób w państwie. W Jak-u-40 studenci będą się uczyć m.in. obsługi systemów nawigacyjnych i budowy silników. – Z sal wykładowych przenosimy się do samolotu, który do niedawna latał. To nie zdarza się często – podkreślają wykładowcy.


Odrzutowy samolot Jak-40 do Dęblina dotarł kilka dni temu. Maszyna wyprodukowana w latach 80. przez wiele lat służyła do przewozu prezydenckich i rządowych delegacji.

Po wycofaniu ze służby Agencja Mienia Wojskowego próbowała sprzedać Jak-a. Ostatecznie trafił on do Wyższej Szkoły Oficerskiej Sił Powietrznych, która poprosiła ministra obrony o przekazanie jej maszyny.

Pierwszy taki w Szkole Orląt

W Dęblinie samolot stanął niedaleko pasa startowego, ale już nie będzie latać. Od przyszłego roku akademickiego wykorzystywany będzie wyłącznie do treningu na ziemi. – To pierwszy tak duży samolot w naszej uczelni. Dzięki niemu studenci będą uczyć się obsługi różnego rodzaju urządzeń nawigacyjnych i systemów radioelektronicznych, których dotąd szkoła nie miała – mówi ppłk dr Andrzej Komorek, szef Katedry Awioniki i Systemów Sterowania Wyższej Szkoły Oficerskiej Sił Powietrznych. – Dla młodzieży to unikatowa szansa, by uczyć się w samolocie tej klasy.

Wykładowcy Szkoły Orląt przyznają, że Jak-40 jest w doskonałej kondycji. – Do końca swojej służby był sprawny. Był też kilkakrotnie modernizowany, więc ma bardzo dobre i nowoczesne wyposażenie – dodaje płk rez. Andrzej Rypulak, wykładowca z WSOSP.

Jak w laboratorium

Jak będą wyglądały zajęcia w Jak-u? Podczas treningów samolot będzie podłączany do zewnętrznego zasilania. Dzięki temu studenci i podchorążowie uruchomią niezbędne urządzenia nawigacyjne. Uczyć się będą obsługi radarów pogodowych, odbiorników satelitarnej nawigacji oraz systemu ostrzegania o zderzeniach w powietrzu TCAS. Uruchomią także system automatycznego sterowania.


– Wykorzystując Jak-a-40 będziemy mogli przeprowadzać szczegółowe lekcje. Studenci spróbują na przykład demontażu i czyszczenia silnika, zdemontują także agregaty urządzeń awionicznych – dodaje płk Rypulak.

A ppłk Komorek podkreśla: – Chcemy oswoić studentów z wyposażeniem tej klasy samolotu. Mogą wszystkiego dotknąć, sprawdzić działanie urządzeń i wymontowywać różne części. Takie zajęcia nie mogłyby się odbyć w maszynach, które są dopuszczone do lotów.

Trening w Jak-u-40 przejdą także studenci, którzy w przyszłości pracować będą jako stewardesy i stewardzi.

Drugi z rządowych samolotów Jak-40 został przekazany Muzeum Sił Powietrznych.

MKS

autor zdjęć: Jarosław Wiśniewski

dodaj komentarz

komentarze


Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
„Piorun” już nie tylko dla łącznościowców
Terytorialsi i czarna taktyka
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Hekatomba na Woli
Znamy program Air Show – sprawdźcie, co się będzie działo w Radomiu
Wicepremier Kosiniak-Kamysz rozmawia o technologiach nuklearnych
Wojskowe wsparcie z Holandii
Jak zostać kapralem rezerwy
Warszawo, do broni!
Flytrap, czyli młot na drony
Donald Trump ostrzega Władimira Putina
Bohaterowie 15 sierpnia wyróżnieni
Polscy piloci trenują już na symulatorach FA-50
Nowe ustalenia o obronie Westerplatte
Uszyte na miarę
Strzelanina w bazie US Army
Od akademii do uniwersytetu
Atak na polskiego żołnierza
Rosnąca sprzedaż i inwestycje
Nowe Kraby na Śląsku
„Road Runner” w Libanie
Z najlepszymi na planszy
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Strategiczne partnerstwo Polski i Kanady
Nowe K2 i K9 już w Polsce
Celne oko sportowców z „armii mistrzów”
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Kierunek na ochronę ludności i obronę cywilną!
Amerykańsko-rosyjski szczyt na Alasce
Samolot dobry do „fikołków”
Orlik na Alfę
Ofiary zbrodni katyńskiej spoczną w Katedrze Polowej
Szczyt przywódców ws. Ukrainy
Program Pilica+ przyspiesza
„Koalicja chętnych” rozmawia w sprawie Ukrainy
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Wsparcie dla Husarza
Szpital przyjazny dla żołnierzy
Cisza przed wojną
Świetne występy polskich żołnierzy
Pies asystujący u boku weterana
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Norwegowie budują na polskim poligonie
Zwycięska batalia o stolicę
Akt oskarżenia w sprawie planu „Warta”
Polski żołnierz pobił w Chinach rekord świata
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Relokacja wojsk na Podkarpaciu
Korpus w Szczecinie ma nową strukturę
Brytyjczycy żegnają Malbork
Służby badają wybuch pod Łukowem
W przyszłym roku niemieccy żołnierze także w Poznaniu
Beret „na rekinka” lub koguta
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Gwiazdy nad Radomiem: Orliki, Red Arrows, Zeus…
(Nie) wysoka cena użycia dronów-wabików
„Żelazny Obrońca” na wschodniej flance
Inwestycja w rozwój narodowych zdolności
Nocne ataki na Ukrainę
Polskie drony dla wojska

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO