moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Prezydencki Jak-40 trafił do Dęblina

MON przekazał Szkole Orląt samolot, który wcześniej służył do przewozu najważniejszych osób w państwie. W Jak-u-40 studenci będą się uczyć m.in. obsługi systemów nawigacyjnych i budowy silników. – Z sal wykładowych przenosimy się do samolotu, który do niedawna latał. To nie zdarza się często – podkreślają wykładowcy.


Odrzutowy samolot Jak-40 do Dęblina dotarł kilka dni temu. Maszyna wyprodukowana w latach 80. przez wiele lat służyła do przewozu prezydenckich i rządowych delegacji.

Po wycofaniu ze służby Agencja Mienia Wojskowego próbowała sprzedać Jak-a. Ostatecznie trafił on do Wyższej Szkoły Oficerskiej Sił Powietrznych, która poprosiła ministra obrony o przekazanie jej maszyny.

Pierwszy taki w Szkole Orląt

W Dęblinie samolot stanął niedaleko pasa startowego, ale już nie będzie latać. Od przyszłego roku akademickiego wykorzystywany będzie wyłącznie do treningu na ziemi. – To pierwszy tak duży samolot w naszej uczelni. Dzięki niemu studenci będą uczyć się obsługi różnego rodzaju urządzeń nawigacyjnych i systemów radioelektronicznych, których dotąd szkoła nie miała – mówi ppłk dr Andrzej Komorek, szef Katedry Awioniki i Systemów Sterowania Wyższej Szkoły Oficerskiej Sił Powietrznych. – Dla młodzieży to unikatowa szansa, by uczyć się w samolocie tej klasy.

Wykładowcy Szkoły Orląt przyznają, że Jak-40 jest w doskonałej kondycji. – Do końca swojej służby był sprawny. Był też kilkakrotnie modernizowany, więc ma bardzo dobre i nowoczesne wyposażenie – dodaje płk rez. Andrzej Rypulak, wykładowca z WSOSP.

Jak w laboratorium

Jak będą wyglądały zajęcia w Jak-u? Podczas treningów samolot będzie podłączany do zewnętrznego zasilania. Dzięki temu studenci i podchorążowie uruchomią niezbędne urządzenia nawigacyjne. Uczyć się będą obsługi radarów pogodowych, odbiorników satelitarnej nawigacji oraz systemu ostrzegania o zderzeniach w powietrzu TCAS. Uruchomią także system automatycznego sterowania.


– Wykorzystując Jak-a-40 będziemy mogli przeprowadzać szczegółowe lekcje. Studenci spróbują na przykład demontażu i czyszczenia silnika, zdemontują także agregaty urządzeń awionicznych – dodaje płk Rypulak.

A ppłk Komorek podkreśla: – Chcemy oswoić studentów z wyposażeniem tej klasy samolotu. Mogą wszystkiego dotknąć, sprawdzić działanie urządzeń i wymontowywać różne części. Takie zajęcia nie mogłyby się odbyć w maszynach, które są dopuszczone do lotów.

Trening w Jak-u-40 przejdą także studenci, którzy w przyszłości pracować będą jako stewardesy i stewardzi.

Drugi z rządowych samolotów Jak-40 został przekazany Muzeum Sił Powietrznych.

MKS

autor zdjęć: Jarosław Wiśniewski

dodaj komentarz

komentarze


Baltic Sea Under Control
 
Rex Bolizlavus
Wyścig zbrojeń wystartował
Zwycięstwo mordercy
Szef MSZ do Rosji: Nigdy więcej nie będziecie tu rządzić
Więcej polskiego trotylu dla USA
Trzy dekady DGW
PKW Łotwa – sojusznicze zaangażowanie
Sport kształtuje mentalność
Feniks zakończony. Pomoc trwa
Rodzina na wagę złota
Wylicytuj Buzdygan i pomóż chorym dzieciom!
Su-22, czyli cztery dekady w siłach powietrznych
Zmiany w organizacji bazy logistycznej w Jasionce
Spartakiadowe zmagania w Łasku
Wyrok za tragiczny wypadek
Polskie F-16 w służbie NATO
Piękny przykład patriotyzmu
Viva Polaki! Viva liberatori!
Pierwsza misja Gripenów
USA wycofają się z działań na rzecz pokoju w Ukrainie?
Poznać rakietowego Homara
Tych chwil z Dachau nie da się wymazać…
Polska i Norwegia zacieśniają stosunki
Zatopiony problem
Henry Szymanski na tropie prawdy
Pracowity dyżur Typhoonów
Święto ludzi z pasją
Strażnik nieba
W Ełku wykuwają charaktery
Polska kupi najnowsze rakiety AMRAAM
Niezawiniona śmierć niezłomnego gen. Fieldorfa
Więcej na mieszkanie za granicą
„Wojskowe” przepisy budowlane do zmiany
Debiut polskiego AW149
Musimy być gotowi na najtrudniejsze scenariusze
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Tarcza Wschód. Porozumienia z Lasami i KOWR-em
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Dobra wiadomość dla miłośników lotnictwa
Tuzin rekordów Wojska Polskiego w pływaniu
Double Eagle – podwodny tropiciel
Polskie rakiety do Homara-K już za trzy lata
Powstaje armia dronów
Żołnierze walczą z ogniem w Biebrzańskim Parku
„Pułaski” na Atlantyku
Żołnierze usuwają skutki nawałnicy
Poszukiwania ofiar rzezi wołyńskiej
Ratownicy medyczni szkolą się z samoobrony
Medale Pucharu Świata zdobyte przez żołnierzy na ringu
Ile kosztują Starlinki dla Ukrainy
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Podniebny Pegaz
Medycyna na morzu
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Zarzuty w sprawie ujawnienia fragmentów planu „Warta”
Składy wysokiego ryzyka
Pod żaglami – niepokonani z AMW
Jeszcze więcej OPW w roku 2025
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Więcej amunicji do Rosomaków
Kolejowy sabotaż udaremniony
Nowi generałowie Wojska Polskiego
Podniebne wsparcie sojuszników
Szabla hubalczyków
Pilecki ucieka z Auschwitz

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO