moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Jastrzębie w tygrysim kamuflażu

Dwa samoloty F-16, które na co dzień stacjonują w Krzesinach, są już gotowe na tegoroczny zlot NATO Tiger Meet. Przez blisko dwa miesiące maszyny były malowane w wojskowych zakładach lotniczych. Teraz zdobią je pasy i głowa ryczącego tygrysa. Pierwszy z pomalowanych Jastrzębi jest już w Krzesinach, drugi przyleci dziś.


NATO Tiger Meet to cykliczne zloty eskadr lotniczych, które w swoim znaku rozpoznawczym mają wizerunek tygrysa. W tym roku gospodarzem imprezy będzie Turcja. Impreza rozpocznie się 4 maja i potrwa dwa tygodnie. – Polskę będzie reprezentować sześć samolotów z 6 eskadry lotniczej z naszej bazy. Tradycyjnie dwa z nich wystąpią w tygrysim kamuflażu – mówi kpt. Krzysztof Nanuś, rzecznik prasowy 31 Bazy Lotnictwa Taktycznego w Krzesinach.

W odróżnieniu od lat ubiegłych, kiedy tygrysie zdobienia na F-16 były naklejane, tym razem 31 Baza postawiła na trwalszy kamuflaż. – Chcieliśmy uniknąć na przykład ryzyka odklejania się zdobień. Dlatego zdecydowaliśmy się pomalować dwie maszyny już na stałe – tłumaczy kpt. Nanuś.

Prace odbyły się w Wojskowych Zakładach Lotniczych w Bydgoszczy. – Cały proces odnowienia powłok z naniesieniem kamuflażu trwał dwa miesiące. Użyliśmy specjalnych, przeznaczonych do tego samolotu materiałów – mówi Daniel Ciechalski, rzecznik prasowy bydgoskich WZL.

Do malowania maszyn została wykorzystana specjalna farba odbijającą fale radarowe, a same samoloty zachowały szarą kolorystykę polskich F-16. Każdą z maszyn zdobią teraz tygrysie pasy i pokazana z profilu głowa ryczącego tygrysa na stateczniku pionowym.


Pierwszy z pomalowanych samolotów, o numerze bocznym 4052, kilka dni temu wylądował już w Krzesinach. Pilotował go ppłk pil. Paweł Marcinkowski. – Samolot wygląda bardzo atrakcyjnie, a nowe barwy dodają mu drapieżności. I o to chodziło, by tygrysia eskadra miała takie właśnie samoloty – mówi ppłk pil. Marcinkowski.

Druga z maszyn, o numerze bocznym 4056, do Krzesin przyleci w poniedziałek.

Na „tygrysi” zlot do Turcji poleci w sumie sześć maszyn, kilkunastu pilotów i kilkadziesiąt osób personelu zabezpieczającego loty. Przez blisko dwa tygodnie polscy piloci razem z lotnikami wojskowymi z innych państw, m.in. z Francji, Włoch i Turcji, będą ćwiczyć procedury wykonywania operacji lotniczych i realizować misje w ramach wielonarodowego komponentu lotniczego. Wezmą też udział w pokazach lotniczych.

W 2001, 2005 i 2010 roku piloci z Krzesin brali udział w zlotach w charakterze obserwatorów. W 2011 roku po raz pierwszy wzięli czynny udział we wspólnych ćwiczeniach w francuskim Cambrai. Od tamtej pory współpracują ze stowarzyszeniem NATO Tiger Association i cyklicznie spotykają się na ćwiczeniach z pilotami eskadr z innych państw. Od 2014 roku są pełnoprawnymi członkami tego klubu. W ubiegłym roku na zlocie w Norwegii zdobyli nagrodę dla najlepiej latającej eskadry.

31 Baza Lotnictwa Taktycznego jest jednostką lotniczą przeznaczoną do wykonywania zadań bojowych w ramach narodowego systemu obrony oraz sił zdolnych do przerzutu wysokiej gotowości NATO. Eskadry lotnicze realizują zadania zwalczania celów powietrznych, niszczenia obiektów naziemnych i nawodnych oraz zadania lotnicze szczebla operacyjno-taktycznego.

PG

autor zdjęć: Piotr Łysakowski

dodaj komentarz

komentarze

~vipmig
1430153580
Brytyjczycy pomalowali typhoona a Kanadyjczycy swojego F-18 w barwy z Bitwy o Anglie na 75 rocznice.Czy nasze sily powietrzne zamierzaja tez jakies okazyjne malowanie???
FA-3B-9A-B7

Poszukiwania szczątków rosyjskich dronów wstrzymane
Pomnik nieznanych bohaterów
Nie daj się zhakować
Inwestycja w bezpieczeństwo
Standardy NATO w Siedlcach
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Redakcja „Polski Zbrojnej” w szkole przetrwania
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
MiG-i-29 znów przechwyciły rosyjski samolot
Grób Nieznanego Żołnierza – drogowskaz i zwierciadło
Tomahawki dla Ukrainy? Pentagon mówi „tak”, Trump mówi „nie”
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Kolejny kontrakt Dezametu
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Koniec dzieciństwa
Abolicja dla ochotników
Ukraina to największy zagraniczny klient polskiej zbrojeniówki
„Road Runner” w Libanie
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Nowe zasady dla kobiet w armii
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Marynarze podjęli wyzwanie
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Awanse generalskie na Święto Niepodległości
Kircholm 1605
Arteterapia dla weteranów
Odznaczenia za wzorową służbę
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Nowe sanitarki dla wojskowych medyków
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Prof. Ilnicki – lekarz żołnierskich dusz
Mundurowi z benefitami
Zasiać strach w szeregach wroga
Szansa na nowe życie
Sto lat Grobu Nieznanego Żołnierza
Pięściarska uczta w Suwałkach
Starcie pancerniaków
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Męska sprawa: profilaktyka
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Szkolenia obronne tuż-tuż. Instruktorzy uczą się przekazywać wiedzę
Marynarze mają nowe motorówki
Wellington „Zosia” znad Bremy
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Lojalny skrzydłowy bez pilota
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Brytyjczycy na wschodniej straży
Sukces Polaka w biegu z marines
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Polski „Wiking” dla Danii
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”
Sportowcy na poligonie
Niespokojny poranek pilotów
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Rusza program „wGotowości”
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Mity i manipulacje
Kaman – domknięcie historii
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Terytorialsi najlepsi na trasach crossu
Komisja Obrony za Bezpiecznym Bałtykiem

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO