moja polska zbrojna
Strona którą odwiedzasz korzysta z plików cookies. Ustawienia dotyczące tych plików można zmienić w opcjach przeglądarki używanej do przeglądania Internetu.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o plikach cookies przeczytaj Politykę cookies.
Jeśli ustawienia cookies nie zostaną zmienione, podczas przeglądania strony informacje automatycznie zapisywane będą w pamięci Twojego urządzenia.
Nie pokazuj mi więcej tego komunikatu: kliknij tutaj

Najmłodszy dowódca sił powietrznych

Był najmłodszym w Polsce generałem i dowódcą sił powietrznych. Na czele wojskowego lotnictwa gen. pilot Andrzej Błasik stanął mając 45 lat. Jak podkreślają jego podwładni, wymagał zarówno od siebie, jak i od innych. Był też znakomitym pilotem, który za sterami wojskowych maszyn spędził blisko 1600 godzin.


– Generał broni pilot Andrzej Błasik był człowiekiem o niespotykanej wizji, spójności charakteru i odwadze – mówił 28 kwietnia 2010 roku gen. Roger Brady, dowódca Sojuszniczego Połączonego Dowództwa Powietrznego, podczas pogrzebu polskiego generała na Wojskowych Powązkach.

Andrzejowi Błasikowi pasja lotnicza towarzyszyła od młodości. Jako nastolatek latał na szybowcach w aeroklubie, ukończył też dęblińskie liceum lotnicze i Wyższą Oficerską Szkołę Lotniczą. Po promocji trafił do 8 Pułku Lotnictwa Myśliwsko-Bombowego w Mirosławcu. Potem zdobywał doświadczenie na samolotach Su-22, m.in. dowodząc eskadrą w 40 Pułku Lotnictwa Myśliwsko-Bombowego w Świdwinie.

Kolejnym szczeblem kariery było dowodzenie 31 Bazą Lotniczą w Krzesinach. Pułkownik Błasik zasłużył się wówczas doskonałym przygotowaniem jednostki do ćwiczeń NATO „Air Meet 2003”. Ówczesny minister obrony wyróżnił bazę Znakiem Honorowym Sił Zbrojnych.

Pułkownik Błasik ukończył m.in. kurs w Holenderskiej Akademii Obrony w Hadze oraz w Szkole Wojennej Sił Powietrznych USA w Montgomery.

Po zagranicznych kursach i szkoleniach objął dowództwo 2 Brygady Lotnictwa Taktycznego w Poznaniu. W tym samym czasie, czyli w 2005 roku, został najmłodszym generałem w polskiej armii.

Dwa lata później gen. Błasik wrócił do Szkoły Orląt jako jej komendant. W tym samym roku jako najmłodszy w historii dowódca stanął na czele sił powietrznych. Miał wówczas 45 lat.

Gdy generał dowodził siłami powietrznymi, do ich wyposażenia trafiły nowoczesne samoloty wielozadaniowe F-16. – Miał wizję przyszłego lotnictwa oraz umiejętność przedstawiania argumentów ministrowi obrony i szefowi Sztabu Generalnego WP – mówił tuż po katastrofie smoleńskiej jego zastępca gen. dyw. Krzysztof Załęski.

Generała Błasika doceniali też sojusznicy. Świadczy o tym m.in. nadany mu w 2009 roku przez prezydenta USA medal Legia Zasługi (Legion of Merit) przyznawany wojskowym za szczególne osiągnięcia w czasie pokoju lub wojny.

Generał przez całą swoją służbę, niezależnie od zajmowanego stanowiska, był czynnym pilotem. Za sterami wojskowych maszyn spędził blisko 1600 godzin, w tym 560 na myśliwcach Su-22. Pilotował także samoloty Jak-40, Zlin-42M, PZL-101, Lim-2, Lim-5, Lim-6M. Jako pilot klasy mistrzowskiej miał uprawnienia instruktorskie do szkolenia w każdych warunkach atmosferycznych.

Dowódca sił powietrznych został pochowany na Wojskowych Powązkach i pośmiertnie awansowany do stopnia generała. Dziś upamiętnia go wiele tablic i pomników, m.in. dąb zasadzony na terenie amerykańskiej bazy lotniczej w niemieckim Ramstein.

Anna Dąbrowska

autor zdjęć: arch. PZ

dodaj komentarz

komentarze


Sojusz pod presją
Wakacje dla dzieci żołnierzy
Śmigłowcowy przetarg pod lupą CBA
„Combat Alert” zakończony
Zabytkowe czołgi w nowym miejscu
Cena bezpieczeństwa
„Mazurek Dąbrowskiego” ma już 220 lat
„Polska Zbrojna Historia”. Ta opowieść naprawdę wciąga
„Dwunastka” zdobywa złoto na Spartakiadzie Letniej
Orliki wystąpią na Air Show
Trump przypomniał Polsce o jej znaczeniu w Europie
Sukces pięcioboisty w finale Pucharu Świata
XIV zmiana gotowa do misji w Bośni i Hercegowinie
Wojsko szuka nowych wozów zabezpieczenia technicznego
Dezinformacja – potężna broń w rękach Kremla
Rumunia kupuje Patrioty
ORP „Czernicki” bliżej domu
Cyberbezpieczeństwo wymaga zaufania
Kolejni cywile zostaną komandosami
Ćwiczenia CWIX 2017 – silni jednością
Vęgoria utrzymała się w klasie okręgowej
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki
Ankona ’44. Wyzwolenie w polskim wykonaniu
Wolna Polska partyzancka
Jastrzębie na posterunku
Islandzka mangusta
Weterani w dyżurach ratownictwa wodnego
Więcej śmigłowców w trosce o bezpieczeństwo turystów
Miłośnicy historii odbudowali legendarny szpital partyzantów
Ułani na południowej flance NATO
Przełom w finansowaniu armii
Wsparcie dla weteranów będzie większe
Będą podwyżki dla pracowników wojska
Mustangi raz jeszcze
Obchody święta Zawiszaków
Elephant– rewolucyjny projekt studentów WAT
Polska ma zgodę na zakup amerykańskich Patriotów
Francusko-niemiecki myśliwiec 5. generacji
Borsuk po czesku
„Chwała Lotnikom Polskim”­ – nowy pomnik na Powązkach
PGZ zacieśnia współpracę z Bellem
Wojskowi piloci w „Akcji Serce”
Zadanie logistyków – zaopatrzyć kontyngent w Kuwejcie
St. szer. Ewa Nelip wicemistrzynią świata
Szef MON: misja „Czernickiego” to jedna z najważniejszych
Pożegnanie trzeciej zmiany PKW OIR w Kuwejcie
Rok „Jastrzębia” – żołnierza wyklętego
Zwycięstwa żołnierzy w Diamentowej Lidze
MON chce zmienić kluczowe dla wojska ustawy
Prezydent Donald Trump w Polsce
ORP „Kormoran”: testy pod okiem ekspertów
Terytorialsi stają do przysięgi
Dołącz do zawodowców
Żołnierze NATO w Dolinie Rospudy
Z Pogromu Wichra na mistrzostwa świata?

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO