moja polska zbrojna
Strona którą odwiedzasz korzysta z plików cookies. Ustawienia dotyczące tych plików można zmienić w opcjach przeglądarki używanej do przeglądania Internetu.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o plikach cookies przeczytaj Politykę cookies.
Jeśli ustawienia cookies nie zostaną zmienione, podczas przeglądania strony informacje automatycznie zapisywane będą w pamięci Twojego urządzenia.
Nie pokazuj mi więcej tego komunikatu: kliknij tutaj

Najmłodszy dowódca sił powietrznych

Był najmłodszym w Polsce generałem i dowódcą sił powietrznych. Na czele wojskowego lotnictwa gen. pilot Andrzej Błasik stanął mając 45 lat. Jak podkreślają jego podwładni, wymagał zarówno od siebie, jak i od innych. Był też znakomitym pilotem, który za sterami wojskowych maszyn spędził blisko 1600 godzin.


– Generał broni pilot Andrzej Błasik był człowiekiem o niespotykanej wizji, spójności charakteru i odwadze – mówił 28 kwietnia 2010 roku gen. Roger Brady, dowódca Sojuszniczego Połączonego Dowództwa Powietrznego, podczas pogrzebu polskiego generała na Wojskowych Powązkach.

Andrzejowi Błasikowi pasja lotnicza towarzyszyła od młodości. Jako nastolatek latał na szybowcach w aeroklubie, ukończył też dęblińskie liceum lotnicze i Wyższą Oficerską Szkołę Lotniczą. Po promocji trafił do 8 Pułku Lotnictwa Myśliwsko-Bombowego w Mirosławcu. Potem zdobywał doświadczenie na samolotach Su-22, m.in. dowodząc eskadrą w 40 Pułku Lotnictwa Myśliwsko-Bombowego w Świdwinie.

Kolejnym szczeblem kariery było dowodzenie 31 Bazą Lotniczą w Krzesinach. Pułkownik Błasik zasłużył się wówczas doskonałym przygotowaniem jednostki do ćwiczeń NATO „Air Meet 2003”. Ówczesny minister obrony wyróżnił bazę Znakiem Honorowym Sił Zbrojnych.

Pułkownik Błasik ukończył m.in. kurs w Holenderskiej Akademii Obrony w Hadze oraz w Szkole Wojennej Sił Powietrznych USA w Montgomery.

Po zagranicznych kursach i szkoleniach objął dowództwo 2 Brygady Lotnictwa Taktycznego w Poznaniu. W tym samym czasie, czyli w 2005 roku, został najmłodszym generałem w polskiej armii.

Dwa lata później gen. Błasik wrócił do Szkoły Orląt jako jej komendant. W tym samym roku jako najmłodszy w historii dowódca stanął na czele sił powietrznych. Miał wówczas 45 lat.

Gdy generał dowodził siłami powietrznymi, do ich wyposażenia trafiły nowoczesne samoloty wielozadaniowe F-16. – Miał wizję przyszłego lotnictwa oraz umiejętność przedstawiania argumentów ministrowi obrony i szefowi Sztabu Generalnego WP – mówił tuż po katastrofie smoleńskiej jego zastępca gen. dyw. Krzysztof Załęski.

Generała Błasika doceniali też sojusznicy. Świadczy o tym m.in. nadany mu w 2009 roku przez prezydenta USA medal Legia Zasługi (Legion of Merit) przyznawany wojskowym za szczególne osiągnięcia w czasie pokoju lub wojny.

Generał przez całą swoją służbę, niezależnie od zajmowanego stanowiska, był czynnym pilotem. Za sterami wojskowych maszyn spędził blisko 1600 godzin, w tym 560 na myśliwcach Su-22. Pilotował także samoloty Jak-40, Zlin-42M, PZL-101, Lim-2, Lim-5, Lim-6M. Jako pilot klasy mistrzowskiej miał uprawnienia instruktorskie do szkolenia w każdych warunkach atmosferycznych.

Dowódca sił powietrznych został pochowany na Wojskowych Powązkach i pośmiertnie awansowany do stopnia generała. Dziś upamiętnia go wiele tablic i pomników, m.in. dąb zasadzony na terenie amerykańskiej bazy lotniczej w niemieckim Ramstein.

Anna Dąbrowska

autor zdjęć: arch. PZ

dodaj komentarz

komentarze


W Sejmie o jastrzębiach i ich możliwościach
Dżudoka najlepszy w walce w bliskim kontakcie
Wystawa o Kościuszce w Muzeum WP
WSOWL na drodze do Akademii Wojsk Lądowych
Minister Macierewicz podsumował rok w MON
Wielka modernizacja Drawska
Posłowie dyskutowali o natowskich wojskach w Polsce
Poszukiwali min u wybrzeży Grecji, teraz kierują się na Morze Czarne
Wielki, amerykański, przetarg na samoloty szkolne
Transportowce nad Powidzem
Podchorąży zwycięzcą XVI Biegu Żołnierskiego
Pancerniacy w Nowej Dębie
Zrozumieć Rosję
Coraz mniej czasu na decyzję o studiach mundurowych
„Poseidon” na Morzu Czarnym
Śmigłowcowy przetarg pod lupą CBA
Ruszyła wielkanocna „Paczka dla bohatera”
Migawki z Afganistanu
Nieznane zdjęcia „Hubala”
Kobiety na misjach
Górski trening zwiadowców
Transportery we wsi. Dowódca ranny!
Konstruktorzy odebrali nagrody I3TO
Słynna kotwica, symbol Polski Walczącej, ma 75 lat
Dzieci napiszą do żołnierzy na misjach
Gen. Frank Tate: jesteście liderem w regionie
Ruszyła selekcja do piłkarskiej reprezentacji Wojska Polskiego
Saperskie zmagania na lądzie i wodzie
Od 2018 roku będą nowe książeczki wojskowe
Ostatnie testy Krabów
Będą podwyżki dla pracowników wojska
Żołnierze wśród złotych medalistów czempionatu w Belgradzie
Płetwy dla komandosów
Gen. Mika o zmianach w armii
Ostatnie piętro izraelskiej tarczy
Afgański policjant Ahmad Zia potrzebuje pomocy
Pancerniak z Żagania walczy o pas zawodowego mistrza Polski
Michał Dworczyk nowym wiceministrem w MON
Powołanie do WOT krok po kroku
„Orka” powstanie w Polsce
Legionista w boju
W Lublinie ruszyły spotkania z kandydatami na terytorialsów
Natowski zespół bliżej Ukrainy
Jak rodziła się legenda Legii Cudzoziemskiej
Strzelcy konni atakują w Wędrzynie
Finał olimpiady o bezpieczeństwie
Uwaga, rejon skażony!
ALIS – cyfrowa rewolucja w lotnictwie wojskowym
Płk rez. Krzysztof Szopiński uhonorowany „Nagrodą specjalną”
Szkolenia i kursy dla terytorialsów
Mój dziadek, ostatni z niezłomnych
Priorytety MON-u w 2017 roku
Michał Jach: Wzmocnimy obronę wschodniej Polski
Uprowadzenie przywódców polskiego podziemia
Moździerze dla OT

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO