moja polska zbrojna
Strona którą odwiedzasz korzysta z plików cookies. Ustawienia dotyczące tych plików można zmienić w opcjach przeglądarki używanej do przeglądania Internetu.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o plikach cookies przeczytaj Politykę cookies.
Jeśli ustawienia cookies nie zostaną zmienione, podczas przeglądania strony informacje automatycznie zapisywane będą w pamięci Twojego urządzenia.
Nie pokazuj mi więcej tego komunikatu: kliknij tutaj

Najmłodszy dowódca sił powietrznych

Był najmłodszym w Polsce generałem i dowódcą sił powietrznych. Na czele wojskowego lotnictwa gen. pilot Andrzej Błasik stanął mając 45 lat. Jak podkreślają jego podwładni, wymagał zarówno od siebie, jak i od innych. Był też znakomitym pilotem, który za sterami wojskowych maszyn spędził blisko 1600 godzin.


– Generał broni pilot Andrzej Błasik był człowiekiem o niespotykanej wizji, spójności charakteru i odwadze – mówił 28 kwietnia 2010 roku gen. Roger Brady, dowódca Sojuszniczego Połączonego Dowództwa Powietrznego, podczas pogrzebu polskiego generała na Wojskowych Powązkach.

Andrzejowi Błasikowi pasja lotnicza towarzyszyła od młodości. Jako nastolatek latał na szybowcach w aeroklubie, ukończył też dęblińskie liceum lotnicze i Wyższą Oficerską Szkołę Lotniczą. Po promocji trafił do 8 Pułku Lotnictwa Myśliwsko-Bombowego w Mirosławcu. Potem zdobywał doświadczenie na samolotach Su-22, m.in. dowodząc eskadrą w 40 Pułku Lotnictwa Myśliwsko-Bombowego w Świdwinie.

Kolejnym szczeblem kariery było dowodzenie 31 Bazą Lotniczą w Krzesinach. Pułkownik Błasik zasłużył się wówczas doskonałym przygotowaniem jednostki do ćwiczeń NATO „Air Meet 2003”. Ówczesny minister obrony wyróżnił bazę Znakiem Honorowym Sił Zbrojnych.

Pułkownik Błasik ukończył m.in. kurs w Holenderskiej Akademii Obrony w Hadze oraz w Szkole Wojennej Sił Powietrznych USA w Montgomery.

Po zagranicznych kursach i szkoleniach objął dowództwo 2 Brygady Lotnictwa Taktycznego w Poznaniu. W tym samym czasie, czyli w 2005 roku, został najmłodszym generałem w polskiej armii.

Dwa lata później gen. Błasik wrócił do Szkoły Orląt jako jej komendant. W tym samym roku jako najmłodszy w historii dowódca stanął na czele sił powietrznych. Miał wówczas 45 lat.

Gdy generał dowodził siłami powietrznymi, do ich wyposażenia trafiły nowoczesne samoloty wielozadaniowe F-16. – Miał wizję przyszłego lotnictwa oraz umiejętność przedstawiania argumentów ministrowi obrony i szefowi Sztabu Generalnego WP – mówił tuż po katastrofie smoleńskiej jego zastępca gen. dyw. Krzysztof Załęski.

Generała Błasika doceniali też sojusznicy. Świadczy o tym m.in. nadany mu w 2009 roku przez prezydenta USA medal Legia Zasługi (Legion of Merit) przyznawany wojskowym za szczególne osiągnięcia w czasie pokoju lub wojny.

Generał przez całą swoją służbę, niezależnie od zajmowanego stanowiska, był czynnym pilotem. Za sterami wojskowych maszyn spędził blisko 1600 godzin, w tym 560 na myśliwcach Su-22. Pilotował także samoloty Jak-40, Zlin-42M, PZL-101, Lim-2, Lim-5, Lim-6M. Jako pilot klasy mistrzowskiej miał uprawnienia instruktorskie do szkolenia w każdych warunkach atmosferycznych.

Dowódca sił powietrznych został pochowany na Wojskowych Powązkach i pośmiertnie awansowany do stopnia generała. Dziś upamiętnia go wiele tablic i pomników, m.in. dąb zasadzony na terenie amerykańskiej bazy lotniczej w niemieckim Ramstein.

Anna Dąbrowska

autor zdjęć: arch. PZ

dodaj komentarz

komentarze


75 lat temu wybuchło powstanie w warszawskim getcie
Żołnierze na czołowych lokatach w maratonach w Warszawie i Krakowie
Trzecia zmiana gotowa do misji w Rumunii
Na jakich zasadach powrót do armii?
Spadochronowe szlify zwiadowców
Szer. Karolina Pilarska mistrzynią Polski w maratonie
Bliski Wschód – definicja chaosu
Polacy pod fryzyjską flagą
Sportowcy z WAT wygrali VII Puchar Rektorów
Drugi dzień obrad NATO w Brukseli
Trzy medale biatlonistek na mistrzostwach świata
Bryza już lata nad Morzem Śródziemnym
Powiew optymizmu
Rusza II edycja programu dla klas wojskowych
Multimedialne ławki upamiętnią 100-lecie niepodległości
Na pomoc żydowskiemu Westerplatte
Polacy na straży pokoju na Półwyspie Koreańskim
Myśliwce F-16 dla Chorwacji
Nowe drony dla specjalsów
W Lublinie o patronie LITPOLUKRBRIG
Będzie więcej dróg o znaczeniu obronnym
Milionowe oszczędności dla wojska
„Legia Akademicka” – czas na praktykę
Ustawa degradacyjna przyjęta przez rząd
Minister obrony na spotkaniu w Rumunii
Kwalifikacja do WOT
Krew terytorialsów
40 lat misji UNIFIL
Beryle dla Nigerii
Hiszpanie modernizują armię
Szczęśliwa siódemka
Żonkile dla bohaterów getta
Antoni Macierewicz w Kanadzie o rosyjskiej agresji
Zmiana dowodzenia w Batalionowej Grupie Bojowej
Czarna Dywizja mistrzem wojska w futsalu
Poligonowe ćwiczenia strzelców wyborowych
Klasy mundurowe to nie zabawa w wojsko
Rosomaki dla Bułgarii?
Innowacje dla wojska
Polacy szkolą irackich żołnierzy
Metalowy samolocik
Dramat rotmistrza
Ministrowie obrony w Brukseli
Co z kierowcami pojazdów uprzywilejowanych?
Jak „Orlik” wykiwał komunistów
Kawaleria w Łazienkach
Francja inwestuje w obronność
Wizyta ministra Błaszczaka w USA
Afgańska misja z nowymi siłami
Amerykańskie inwestycje w obronność krajów bałtyckich
Radzieckie AP-y do lamusa
Argentyńska zagadka
Posłowie debatowali o modernizacji
Prezydent podpisał ustawę budżetową na 2018 rok
Kompania manewrowa gotowa do misji

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO