moja polska zbrojna
Strona którą odwiedzasz korzysta z plików cookies. Ustawienia dotyczące tych plików można zmienić w opcjach przeglądarki używanej do przeglądania Internetu.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o plikach cookies przeczytaj Politykę cookies.
Jeśli ustawienia cookies nie zostaną zmienione, podczas przeglądania strony informacje automatycznie zapisywane będą w pamięci Twojego urządzenia.
Nie pokazuj mi więcej tego komunikatu: kliknij tutaj

Najmłodszy dowódca sił powietrznych

Był najmłodszym w Polsce generałem i dowódcą sił powietrznych. Na czele wojskowego lotnictwa gen. pilot Andrzej Błasik stanął mając 45 lat. Jak podkreślają jego podwładni, wymagał zarówno od siebie, jak i od innych. Był też znakomitym pilotem, który za sterami wojskowych maszyn spędził blisko 1600 godzin.


– Generał broni pilot Andrzej Błasik był człowiekiem o niespotykanej wizji, spójności charakteru i odwadze – mówił 28 kwietnia 2010 roku gen. Roger Brady, dowódca Sojuszniczego Połączonego Dowództwa Powietrznego, podczas pogrzebu polskiego generała na Wojskowych Powązkach.

Andrzejowi Błasikowi pasja lotnicza towarzyszyła od młodości. Jako nastolatek latał na szybowcach w aeroklubie, ukończył też dęblińskie liceum lotnicze i Wyższą Oficerską Szkołę Lotniczą. Po promocji trafił do 8 Pułku Lotnictwa Myśliwsko-Bombowego w Mirosławcu. Potem zdobywał doświadczenie na samolotach Su-22, m.in. dowodząc eskadrą w 40 Pułku Lotnictwa Myśliwsko-Bombowego w Świdwinie.

Kolejnym szczeblem kariery było dowodzenie 31 Bazą Lotniczą w Krzesinach. Pułkownik Błasik zasłużył się wówczas doskonałym przygotowaniem jednostki do ćwiczeń NATO „Air Meet 2003”. Ówczesny minister obrony wyróżnił bazę Znakiem Honorowym Sił Zbrojnych.

Pułkownik Błasik ukończył m.in. kurs w Holenderskiej Akademii Obrony w Hadze oraz w Szkole Wojennej Sił Powietrznych USA w Montgomery.

Po zagranicznych kursach i szkoleniach objął dowództwo 2 Brygady Lotnictwa Taktycznego w Poznaniu. W tym samym czasie, czyli w 2005 roku, został najmłodszym generałem w polskiej armii.

Dwa lata później gen. Błasik wrócił do Szkoły Orląt jako jej komendant. W tym samym roku jako najmłodszy w historii dowódca stanął na czele sił powietrznych. Miał wówczas 45 lat.

Gdy generał dowodził siłami powietrznymi, do ich wyposażenia trafiły nowoczesne samoloty wielozadaniowe F-16. – Miał wizję przyszłego lotnictwa oraz umiejętność przedstawiania argumentów ministrowi obrony i szefowi Sztabu Generalnego WP – mówił tuż po katastrofie smoleńskiej jego zastępca gen. dyw. Krzysztof Załęski.

Generała Błasika doceniali też sojusznicy. Świadczy o tym m.in. nadany mu w 2009 roku przez prezydenta USA medal Legia Zasługi (Legion of Merit) przyznawany wojskowym za szczególne osiągnięcia w czasie pokoju lub wojny.

Generał przez całą swoją służbę, niezależnie od zajmowanego stanowiska, był czynnym pilotem. Za sterami wojskowych maszyn spędził blisko 1600 godzin, w tym 560 na myśliwcach Su-22. Pilotował także samoloty Jak-40, Zlin-42M, PZL-101, Lim-2, Lim-5, Lim-6M. Jako pilot klasy mistrzowskiej miał uprawnienia instruktorskie do szkolenia w każdych warunkach atmosferycznych.

Dowódca sił powietrznych został pochowany na Wojskowych Powązkach i pośmiertnie awansowany do stopnia generała. Dziś upamiętnia go wiele tablic i pomników, m.in. dąb zasadzony na terenie amerykańskiej bazy lotniczej w niemieckim Ramstein.

Anna Dąbrowska

autor zdjęć: arch. PZ

dodaj komentarz

komentarze


Czarna dywizja na ćwiczeniach „Borsuk”
Zbierają doświadczenia w pustynnych warunkach
MON odzyska narzędzia analizy planów operacyjnych
Posłowie o przemyśle stoczniowym
Ćwiczenia Maple Arch '17 w Nowej Dębie
Czy w szkołach będzie wychowanie proobronne?
Bandera nad „Kormoranem”
Więcej pieniędzy na obronność
Patrioty coraz bliżej
Jeszcze mobilniejsze NATO
Zabytkowy silnik do Renault FT
Pamiątki po polskich żołnierzach trafią do ich rodzin
Antoni Macierewicz w Kanadzie o rosyjskiej agresji
Raport MON o książce Tomasza Piątka
Posłowie o budżecie obronnym na 2018 rok
Armia Czerwona zamyka kleszcze
Wyższe dodatki dla żołnierzy
Studenci Akademii Wojsk Lądowych pomagają weteranom
Świętowali na sportowo
Nowa współpraca wojskowa UE
Podziękuj bohaterom!
Żołnierz WOT-u mistrzem wojska w szachach
Język współpracy
Jubileusz Śląska Wrocław
Boeing dla VIP-ów wylądował w Polsce
Patrioty o krok bliżej
Trzy medale przełajowców na wojskowych mistrzostwach świata
Centrum dowodzenia NATO w Polsce?
Wojsko kupiło drony uderzeniowe
Nurkowie ćwiczą na Zalewie Sulejowskim
Limity służby czynnej w 2018 roku
Służba w WOT nie tylko dla dwudziestolatków
Kobiety na misjach obserwacyjnych
Wypadek na poligonie
Z obiektywem na wojnę
Wsparcie dla misji Air Policing
Polacy pojechali do Kanady po zwycięstwo
Drugie życie Challengerów
Nowa instrukcja lotów HEAD do końca roku
Dni Radiolokacji
Cztery kilometry walki
Posłowie rozmawiali o sytuacji materialnej wojskowych
Autosan sprzedaje autobusy do Niemiec
Żołnierze kruczego pióra
Rozbrajanie kontrolowane, Warszawa, listopad 1918
Jastrzębie wracają z Litwy do domu
Polacy jadą na misję szkoleniową do Iraku
Spartakiada: Zmechanizowani ze Szczecina kontra Czarna Dywizja
Twórcy SPO odznaczeni
Blok operacyjny na miarę XXI wieku
„Dunaj ’17” – test przed misją
Piłkarska jesień wojskowych drużyn – czas na podsumowania
Tragedia SS „Wigry”
Co dalej z polsko-ukraińskim dialogiem historycznym?
Twierdze nie do zdobycia

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO