moja polska zbrojna
Strona którą odwiedzasz korzysta z plików cookies. Ustawienia dotyczące tych plików można zmienić w opcjach przeglądarki używanej do przeglądania Internetu.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o plikach cookies przeczytaj Politykę cookies.
Jeśli ustawienia cookies nie zostaną zmienione, podczas przeglądania strony informacje automatycznie zapisywane będą w pamięci Twojego urządzenia.
Nie pokazuj mi więcej tego komunikatu: kliknij tutaj

Najmłodszy dowódca sił powietrznych

Był najmłodszym w Polsce generałem i dowódcą sił powietrznych. Na czele wojskowego lotnictwa gen. pilot Andrzej Błasik stanął mając 45 lat. Jak podkreślają jego podwładni, wymagał zarówno od siebie, jak i od innych. Był też znakomitym pilotem, który za sterami wojskowych maszyn spędził blisko 1600 godzin.


– Generał broni pilot Andrzej Błasik był człowiekiem o niespotykanej wizji, spójności charakteru i odwadze – mówił 28 kwietnia 2010 roku gen. Roger Brady, dowódca Sojuszniczego Połączonego Dowództwa Powietrznego, podczas pogrzebu polskiego generała na Wojskowych Powązkach.

Andrzejowi Błasikowi pasja lotnicza towarzyszyła od młodości. Jako nastolatek latał na szybowcach w aeroklubie, ukończył też dęblińskie liceum lotnicze i Wyższą Oficerską Szkołę Lotniczą. Po promocji trafił do 8 Pułku Lotnictwa Myśliwsko-Bombowego w Mirosławcu. Potem zdobywał doświadczenie na samolotach Su-22, m.in. dowodząc eskadrą w 40 Pułku Lotnictwa Myśliwsko-Bombowego w Świdwinie.

Kolejnym szczeblem kariery było dowodzenie 31 Bazą Lotniczą w Krzesinach. Pułkownik Błasik zasłużył się wówczas doskonałym przygotowaniem jednostki do ćwiczeń NATO „Air Meet 2003”. Ówczesny minister obrony wyróżnił bazę Znakiem Honorowym Sił Zbrojnych.

Pułkownik Błasik ukończył m.in. kurs w Holenderskiej Akademii Obrony w Hadze oraz w Szkole Wojennej Sił Powietrznych USA w Montgomery.

Po zagranicznych kursach i szkoleniach objął dowództwo 2 Brygady Lotnictwa Taktycznego w Poznaniu. W tym samym czasie, czyli w 2005 roku, został najmłodszym generałem w polskiej armii.

Dwa lata później gen. Błasik wrócił do Szkoły Orląt jako jej komendant. W tym samym roku jako najmłodszy w historii dowódca stanął na czele sił powietrznych. Miał wówczas 45 lat.

Gdy generał dowodził siłami powietrznymi, do ich wyposażenia trafiły nowoczesne samoloty wielozadaniowe F-16. – Miał wizję przyszłego lotnictwa oraz umiejętność przedstawiania argumentów ministrowi obrony i szefowi Sztabu Generalnego WP – mówił tuż po katastrofie smoleńskiej jego zastępca gen. dyw. Krzysztof Załęski.

Generała Błasika doceniali też sojusznicy. Świadczy o tym m.in. nadany mu w 2009 roku przez prezydenta USA medal Legia Zasługi (Legion of Merit) przyznawany wojskowym za szczególne osiągnięcia w czasie pokoju lub wojny.

Generał przez całą swoją służbę, niezależnie od zajmowanego stanowiska, był czynnym pilotem. Za sterami wojskowych maszyn spędził blisko 1600 godzin, w tym 560 na myśliwcach Su-22. Pilotował także samoloty Jak-40, Zlin-42M, PZL-101, Lim-2, Lim-5, Lim-6M. Jako pilot klasy mistrzowskiej miał uprawnienia instruktorskie do szkolenia w każdych warunkach atmosferycznych.

Dowódca sił powietrznych został pochowany na Wojskowych Powązkach i pośmiertnie awansowany do stopnia generała. Dziś upamiętnia go wiele tablic i pomników, m.in. dąb zasadzony na terenie amerykańskiej bazy lotniczej w niemieckim Ramstein.

Anna Dąbrowska

autor zdjęć: arch. PZ

dodaj komentarz

komentarze


Bomby z Nitro-Chemu dla jastrzębi
Saperzy w dolinie Wisły
Przygotowania spadochroniarzy do sezonu
Śmigłowcowy przetarg pod lupą CBA
Gotowi do misji nad krajami bałtyckimi
Żołnierze ludowego wojska kontra czerwonoarmiści
Metoda na samobójcę
Samoloty piątej generacji na świecie
Minister spotkał się z weteranami
Terroryści na Bałtyku
Kawalerzyści wzmocnią wschodnią flankę NATO
Wakacje dla dzieci żołnierzy
Dołącz do zawodowców
Polski kontyngent w drodze na misję
W Łodzi stanął pomnik ku czci ofiar katastrofy smoleńskiej
Jak rodziła się legenda Legii Cudzoziemskiej
Unia Europejska dyskutowała o wspólnej polityce obronnej
Polska kluczowym krajem wschodniej flanki NATO
Gen. Haller – żołnierz i społecznik
Żołnierze AK uwolnili setki więźniów z obozu NKWD
Polscy żołnierze w Rumunii i na Łotwie
Ujawniono nazwy samolotów VIP
Samoloty AWACS, czyli radary na polskim niebie
Mistrzowie rozpoznania
Kolejny rekordowy kontrakt Jelcza
Marynarze z ORP „Czernicki” oddali hołd „Kujawiakowi”
Wiwat specjalsi!
Nowy polski automatyczny granatnik
Szkolenia i kursy dla terytorialsów
Drugie miejsce „Machałka” w Diamentowej Lidze
Ruszają testy MSBS
Siła polskich specjalsów
„Puma ’17” – 15 Brygada ćwiczyła z żołnierzami NATO
Polscy politycy po szczycie NATO: uzyskaliśmy to, co chcieliśmy
MON chce zmienić kluczowe dla wojska ustawy
Wniosek o wotum nieufności odrzucony
W Senacie o zasługach gen. Hallera dla polskiej niepodległości
Lepiej wynająć niż sprzedać. MON o powojskowych nieruchomościach
Polscy lotnicy na misji przeciw Daesz
Żołnierze walczyli na Turnieju im. Feliksa Stamma
Witold Pilecki: twórca konspiracji w obozie Auschwitz
Szkoliliśmy Afgańskie Tygrysy
Serial telewizyjny o polskich weteranach
Rozpoczęły się obchody Dnia Weterana
Będą podwyżki dla pracowników wojska
Taktyczny sprawdzian Czarnej Dywizji
Żołnierz nowym mistrzem Polski w biegu na 10 000 m
Kwiatek dla weterana
Polscy czołgiści na międzynarodowych zawodach
„Uskok” patronem batalionu OT?
Arktyczny marsz Rosji
„Helikopter w ogniu” 24 lata później
77 lat temu alianci zdobyli Narwik
St. szer. Monika Michalik mistrzynią Europy w zapasach
Weterani misji świętowali na Mazurach

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO