moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Testy śmigłowców już w marcu

W ciągu trzech tygodni Ministerstwo Obrony ogłosi, które firmy będą walczyć dalej o kontrakt na dostawę dla armii 70 wielozadaniowych śmigłowców. – Swoje konstrukcje będą one mogły zaprezentować podczas praktycznych testów – zapowiedział wiceszef MON Czesław Mroczek. Próby na poligonie rozpoczną się w marcu.


Przetarg na dostawę dla polskiej armii siedemdziesięciu wielozadaniowych śmigłowców to jeden z najdroższych programów modernizacyjnych armii zaplanowanych na lata 2012–2022. Na nowe śmigłowce MON wyda około ośmiu miliardów złotych.

Czterdzieści osiem wielozadaniowych maszyn trafi do wojsk lądowych, dziesięć do sił powietrznych (w wersji poszukiwania i ratownictwa CSAR – Combat Search and Rescue), a dwanaście do marynarki wojennej (sześć CSAR oraz sześć do zwalczania okrętów podwodnych). Nowe śmigłowce mają zastąpić wysłużone już wielozadaniowe Mi-8 i Mi-17, których wojsko ma około trzydzieści, oraz Mi-2, których jest prawie pięćdziesiąt.

Przetarg MON ogłosił w marcu 2012 roku. Najpierw resort planował kupić 26 maszyn, później zamówienie zwiększono do 70. Do wyścigu o kontrakt stanęło trzech oferentów. Pierwszy to konsorcjum: Sikorsky International Operations Inc., Sikorsky Aircraft Corporation oraz Polskie Zakłady Lotnicze Sp. z o.o. Proponuje ono śmigłowce Black Hawk S70i. Drugi z podmiotów – konsorcjum: Eurocopter SAS i Heli Invest Sp. z o.o. Services S.K.A. – oferuje śmigłowce Eurocopter EC725. O kontrakt walczy też Wytwórnia Sprzętu Komunikacyjnego „PZL-Świdnik” S.A., która proponuje maszyny AW149 koncernu AgustaWestland.

Firmy złożyły swoje oferty pod koniec ubiegłego roku. Ich analizą zajmują się teraz specjaliści z Inspektoratu Uzbrojenia MON. Wiceminister Czesław Mroczek, odpowiedzialny w armii za zakupy sprzętu i uzbrojenia, zapowiedział, że wyniki tego etapu będą znane na przełomie lutego i marca.

– Te firmy, które spełnią wymagania formalne, zostaną zaproszone do kolejnego etapu postępowania, czyli praktycznych testów śmigłowców. Planujemy, że rozpoczną się one jeszcze w marcu i potrwają około miesiąca – zapowiedział wiceminister. Jednocześnie podkreślił, że resort  jest gotowy na każdy scenariusz – zakładający, że do testów może nie zostać zaproszona żadna z firm albo też – że wojskowe „sito” przejdą wszystkie i na poligonach sprawdzane będą aż trzy maszyny.

Zwycięzcę armia wybierze najprawdopodobniej wiosną. Do podpisania umowy ma dojść latem (muszą jeszcze zostać wynegocjowane zobowiązania offsetowe).

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: st. chor. sztab. Adam Roik / Combat Camera DORSZ

dodaj komentarz

komentarze

~Katol
1424254140
~ja - MON tym nie lata.
4B-26-E9-39
~ja
1424211840
Jeszcze MON zatęskni za śmigłowcami wielkości MI 8/17 a może także za samymi śmigłowcami Mi 8/17.
4A-57-54-77
~Jonasz
1424188560
12 śmigłowców Mi-17 wyprodukowanych w latach 2006 - 2011 trudno uznać za wysłużone ;)
A2-29-DF-2D

Brytyjczycy na wschodniej straży
Nowe zasady dla kobiet w armii
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Jak zwiększyć bezpieczeństwo mieszkańców polskich miast?
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Polskie Homary za kołem podbiegunowym
Polska, Litwa – wspólna sprawa
My, jedna armia
Torpeda w celu
„Road Runner” w Libanie
Pierwsze Czarne Pantery w komplecie
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Marynarze podjęli wyzwanie
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Mity i manipulacje
Kontrakt na „Orkę” jeszcze w tym roku?
Ogień z Leopardów na Łotwie
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Studenci ewakuowali szpital
Dzień wart stu lat
Borsuki zadomowiły się na poligonie
Obrońcy Lwowa z 1939 roku pochowani z honorami
Mundurowi z benefitami
Dostawa Homarów-K
Nowe K9 w Węgorzewie i Toruniu
Sukces Polaka w biegu z marines
Ułani szturmowali okopy
Wojskowy bus do szczęścia
Kapral Bartnik mistrzem świata
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
„Horyzont” przeciw dywersji
Is It Already War?
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Formoza – 50 lat morskich komandosów
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Terytorialsi na wirtualnych polach walki
Polski „Wiking” dla Danii
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Razem na ratunek
„Zamek” pozostał bezpieczny
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Plan na WAM
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Żołnierze pomagają w akcji na torach
Dywersja na kolei. Są dowody
W Zamościu już wiedzą, jak się chronić
„Łączy nas bezpieczeństwo”. Ruszają szkolenia na Lubelszczyźnie
Merops wdrażany natychmiast
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Niebo pod osłoną
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Nieznani sprawcy wysadzili tory
Gdy ucichnie artyleria
Historyczna przeprowadzka do Cytadeli
Straż pożarna z mocniejszym wsparciem armii
Militarne Schengen
Dodatkowe zapory

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO