moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Testy śmigłowców już w marcu

W ciągu trzech tygodni Ministerstwo Obrony ogłosi, które firmy będą walczyć dalej o kontrakt na dostawę dla armii 70 wielozadaniowych śmigłowców. – Swoje konstrukcje będą one mogły zaprezentować podczas praktycznych testów – zapowiedział wiceszef MON Czesław Mroczek. Próby na poligonie rozpoczną się w marcu.


Przetarg na dostawę dla polskiej armii siedemdziesięciu wielozadaniowych śmigłowców to jeden z najdroższych programów modernizacyjnych armii zaplanowanych na lata 2012–2022. Na nowe śmigłowce MON wyda około ośmiu miliardów złotych.

Czterdzieści osiem wielozadaniowych maszyn trafi do wojsk lądowych, dziesięć do sił powietrznych (w wersji poszukiwania i ratownictwa CSAR – Combat Search and Rescue), a dwanaście do marynarki wojennej (sześć CSAR oraz sześć do zwalczania okrętów podwodnych). Nowe śmigłowce mają zastąpić wysłużone już wielozadaniowe Mi-8 i Mi-17, których wojsko ma około trzydzieści, oraz Mi-2, których jest prawie pięćdziesiąt.

Przetarg MON ogłosił w marcu 2012 roku. Najpierw resort planował kupić 26 maszyn, później zamówienie zwiększono do 70. Do wyścigu o kontrakt stanęło trzech oferentów. Pierwszy to konsorcjum: Sikorsky International Operations Inc., Sikorsky Aircraft Corporation oraz Polskie Zakłady Lotnicze Sp. z o.o. Proponuje ono śmigłowce Black Hawk S70i. Drugi z podmiotów – konsorcjum: Eurocopter SAS i Heli Invest Sp. z o.o. Services S.K.A. – oferuje śmigłowce Eurocopter EC725. O kontrakt walczy też Wytwórnia Sprzętu Komunikacyjnego „PZL-Świdnik” S.A., która proponuje maszyny AW149 koncernu AgustaWestland.

Firmy złożyły swoje oferty pod koniec ubiegłego roku. Ich analizą zajmują się teraz specjaliści z Inspektoratu Uzbrojenia MON. Wiceminister Czesław Mroczek, odpowiedzialny w armii za zakupy sprzętu i uzbrojenia, zapowiedział, że wyniki tego etapu będą znane na przełomie lutego i marca.

– Te firmy, które spełnią wymagania formalne, zostaną zaproszone do kolejnego etapu postępowania, czyli praktycznych testów śmigłowców. Planujemy, że rozpoczną się one jeszcze w marcu i potrwają około miesiąca – zapowiedział wiceminister. Jednocześnie podkreślił, że resort  jest gotowy na każdy scenariusz – zakładający, że do testów może nie zostać zaproszona żadna z firm albo też – że wojskowe „sito” przejdą wszystkie i na poligonach sprawdzane będą aż trzy maszyny.

Zwycięzcę armia wybierze najprawdopodobniej wiosną. Do podpisania umowy ma dojść latem (muszą jeszcze zostać wynegocjowane zobowiązania offsetowe).

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: st. chor. sztab. Adam Roik / Combat Camera DORSZ

dodaj komentarz

komentarze

~Katol
1424254140
~ja - MON tym nie lata.
4B-26-E9-39
~ja
1424211840
Jeszcze MON zatęskni za śmigłowcami wielkości MI 8/17 a może także za samymi śmigłowcami Mi 8/17.
4A-57-54-77
~Jonasz
1424188560
12 śmigłowców Mi-17 wyprodukowanych w latach 2006 - 2011 trudno uznać za wysłużone ;)
A2-29-DF-2D

AW149 – moc kawalerii powietrznej!
Kapral Bartnik mistrzem świata
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Krajowa produkcja amunicji
Nowe Kraby w Sulechowie
„Horyzont” przeciw dywersji
Pociski rakietowe dla Husarzy
Dzień wart stu lat
Okręt skrojony na Bałtyk
The Darker, the Better
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Niebo pod osłoną
Razem na ratunek
Bezzałogowy nurek
Marynarze podjęli wyzwanie
W krainie Świętego Mikołaja
Udany start Peruna
Buzdygan dowódcy Żelaznej Dywizji wraca do gry
Pancerniacy jadą na misję
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Borsuki zadomowiły się na poligonie
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
NATO ćwiczy wśród fińskich wysp
Nietypowy awans u terytorialsów. Pierwszy taki w kraju
Plan na WAM
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Bojowe Rosomaki dla podhalańczyków
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Zwalczyć strach, rozwiać mity
Wojsko na Horyzoncie
Celne oko, spokój i wytrzymałość – znamy najlepszych strzelców wyborowych wśród terytorialsów
Żołnierze pomagają w akcji na torach
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
Akademia Górniczo-Hutnicza w szeregach Cyber Legionu
Komplet medali wojskowych na ringu
Pilica w linii
Polski „Wiking” dla Danii
Gdy ucichnie artyleria
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Cywile zaskoczyli żołnierzy
AW149 made in Poland
Debiut #wGotowości, czyli szlaki przetarte
Ogień z Leopardów na Łotwie
Militarne Schengen
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Zwrot na Bałtyk
Orka po szwedzku
Pewna inwestycja w niepewnych czasach
Polska, Litwa – wspólna sprawa
Początek „Ratownika”
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Nowe zasady dla kobiet w armii
Mundurowi z benefitami
Obywatele chcą być #wGotowości
Wojskowy bus do szczęścia
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Wojsko Polskie stawia na bezzałogowce
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO