moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Orlik 6: miesiąc służby na bałtyckim niebie

Ponad 50 różnego rodzaju misji wykonali polscy piloci, którzy od 12 stycznia strzegą przestrzeni powietrznej państw bałtyckich. Myśliwce MiG-29 podrywały się z litewskiego lotniska podczas lotów szkoleniowych i dyżurnych. Mają za sobą także jeden lot bojowy. Przechwyciły rosyjski samolot Ił-78, który poruszał się zbyt blisko litewskiej granicy.



Miesiąc temu Polacy rozpoczęli swój pierwszy dyżur w ramach szóstej zmiany kontyngentu wojskowego Orlik na Litwie. – Dyżurujemy 24 godziny na dobę, przez siedem dni w tygodniu, wymieniając się w obowiązkach z hiszpańskimi pilotami stacjonującymi w Estonii. To był bardzo pracowity czas – przyznaje kpt. Janusz Szczypiór, rzecznik prasowy kontyngentu.

Alfa Scramble

Przez miesiąc polskie myśliwce MiG-29 wykonały ponad 50 różnego rodzaju lotów. Piloci szkolili się w powietrzu oraz latali podczas dyżurów bojowych. W czasie lotów treningowych Polacy trenują z pilotami włoskich i hiszpańskich sił powietrznych. – Lotnicy ćwiczą walkę powietrzną w różnego rodzaju konfiguracjach, np. dwa samoloty na dwa, jeden na jeden oraz dwa na jeden. Poza tym szkolą się w przechwytywaniu – mówi kpt. Szczypiór.

Podczas jednego z dyżurów polska para dyżurna poderwała się na sygnał „Alfa Scramble”. To komenda dla samolotów, które w kilka minut od wezwania muszą wystartować z lotniska, następnie przechwycić maszyny naruszające międzynarodowe przepisy ruchu lotniczego lub rozpoznać nieznane statki powietrzne. –MiG-i zostały wysłane w celu identyfikacji samolotu poruszającego się blisko granic powietrznych Litwy – tłumaczy rzecznik kontyngentu. – Około 100 mil morskich na północny zachód od lotniska w Szawle znajdował się samolot, który poruszał się wbrew planu lotów. Został zidentyfikowany jako IŁ-78 – dodaje.

Oficer wyjaśnia, że podczas misji bojowych oznaczonych kodem Alfa, piloci mają obowiązek rozpoznać i przechwycić statek powietrzny. Parę dyżurną uruchamia się zawsze, gdy statek powietrzny narusza przestrzeń powietrzną NATO. Myśliwce podrywają się także, kiedy nieznany samolot porusza się blisko tej strefy, a nie jest zgłoszony do planu lotów lub ma wyłączony transponder, co stanowi zagrożenie dla ruchu lotniczego. – Zadaniem naszych pilotów jest także udzielanie pomocy statkom powietrznym w przypadku utraty łączności bądź awarii systemów nawigacyjnych. Reagują też w przypadku popełnienia przez pilotów innych statków powietrznych błędów w nawigowaniu – uzupełnia oficer.


W trybie „Stand-by”

Na czteromiesięczną NATO-wską misję Baltic Air Policing wyjechało 120 żołnierzy i pracowników wojska. To piloci, technicy, nawigatorzy, specjaliści od służby hydrometeorologicznej oraz żandarmi. Główną siłą kontyngentu są żołnierze z 23 Bazy Lotnictwa Taktycznego w Mińsku Mazowieckim. Dowódcą szóstej zmiany Orlika jest ppłk pil. Piotr Iwaszko. Głównym zadaniem lotników PKW jest nadzorowanie przestrzeni powietrznej nad Litwą, Łotwą i Estonią, czyli krajami, które nie mają własnego lotnictwa bojowego. Piloci latają czterema myśliwcami MiG-29. Samoloty są uzbrojone w działka oraz termiczne i samonaprowadzające się pociski rakietowe powietrze-powietrze.

Podczas tej tury natowskiej misji Baltic Air Policing najwięcej obowiązków mają Włosi, którzy są tzw. „lead nation”. Pełnią całodobowe dyżury bojowe przez cały tydzień. Natomiast polski kontyngent w Szawle i hiszpański w Amarii pełnią dyżury naprzemiennie. Dodatkowo misję wspierają Belgowie, którzy od kilku tygodni stacjonują na lotnisku w Malborku.
Poprzednio, podczas piątej zmiany polskiego kontyngentu Orlik, piloci wykonali 133 misji lotniczych w czasie 283 godzin. W sumie 7 misji bojowych Alfa oraz 85 misji ćwiczebnych tzw. Tango oraz 21 misji treningowych.

Misja nad krajami bałtyckimi trwa od 2004 roku, ale pierwszy kontyngent wojskowy „Orlik” uczestniczył w Baltic Air Policing w 2006 roku. Od pierwszej do piątej zmiany PKW Orlik piloci spędzili w powietrzu ponad 1000 godzin.

MKS

autor zdjęć: st. chor. mar. Arkadiusz Dwulatek, st. chor. Waldemar Młynarczyk / Combat Camera DORSZ

dodaj komentarz

komentarze


Niemal 500 absolwentów AWL-u już oficjalnie oficerami WP
 
Kajakami po medale
Pucharowe zmagania Polaków
Armia pomoże służbom na zachodniej granicy
Czarna Pantera celuje
Terytorialsi zawitają do Płocka
Prezydent Trump spotkał się z szefem NATO
Żołnierz ranny na granicy
Podejrzane manewry na Bałtyku
USA przyłączyły się do ataku Izraela na Iran
Nawrocki przedstawia kierownictwo BBN-u
12 tys. żołnierzy gotowych do działania
W tydzień poznali smak żołnierskiego fachu
Dwa tygodnie „rozgryzania” Homara-K
Odznaczenia za misję
Broń przeciwko wrogim satelitom
Generał „Grot” – pierwszy dowódca AK
Nowe Abramsy już w Wesołej
Polacy i Holendrzy razem dla obronności
Cel: zbudować odporność państwa
Lotnicy uratowali Wielką Brytanię
BWP-1 – historia na dekady
Żołnierze WOT-u szkolili się w Słowenii
Pancerny drapieżnik, czyli Leopard 2A5
Ostatnia niedziela…
Blue Force vs Red Force w Orzyszu
Warsztaty dają siłę
Sejm zakończył prace nad nowelizacją ustawy o obronie ojczyzny. Teraz czas na Senat
Tak walczyły pancerne kolosy
Wołyń – pamiętamy
Święto sportów walki w Warendorfie
W drodze do amunicyjnego bezpieczeństwa
Tłumy na zawodach w Krakowie
Ewakuacja Polaków z Izraela
Posłowie za wypowiedzeniem konwencji ottawskiej
Nabór do „Wakacji z wojskiem” 2025 trwa
Pieta Michniowska
PT-91, czyli trzy dekady twardej służby
Korzystne zmiany w dodatkach dla sił powietrznych
Niebezpieczne incydenty na polsko-białoruskiej granicy
Czarne Pantery, ognia!
Dzieci wojny
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Rekompensaty na ostatniej prostej
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Planowano zamach na Zełenskiego
Sukcesy żołnierzy na międzynarodowych arenach
Więcej niż ćwiczenia
Umacnianie ściany wschodniej
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
MSWiA: Zachodnia granica jest bezpieczna
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Demony wojny nie patrzą na płeć
K9 i FlyEye na poligonie w Ustce
Pierwszy polski lot Apache’a
„Niegościnni” marynarze na obiektach sportowych w Ustce
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Jak Orlęta stają się Orłami?
Pół tysiąca terytorialsów strzeże zachodniej granicy
PGZ buduje suwerenność amunicyjną
Wyższe stawki dla niezawodowych

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO