moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Orlik 6: miesiąc służby na bałtyckim niebie

Ponad 50 różnego rodzaju misji wykonali polscy piloci, którzy od 12 stycznia strzegą przestrzeni powietrznej państw bałtyckich. Myśliwce MiG-29 podrywały się z litewskiego lotniska podczas lotów szkoleniowych i dyżurnych. Mają za sobą także jeden lot bojowy. Przechwyciły rosyjski samolot Ił-78, który poruszał się zbyt blisko litewskiej granicy.



Miesiąc temu Polacy rozpoczęli swój pierwszy dyżur w ramach szóstej zmiany kontyngentu wojskowego Orlik na Litwie. – Dyżurujemy 24 godziny na dobę, przez siedem dni w tygodniu, wymieniając się w obowiązkach z hiszpańskimi pilotami stacjonującymi w Estonii. To był bardzo pracowity czas – przyznaje kpt. Janusz Szczypiór, rzecznik prasowy kontyngentu.

Alfa Scramble

Przez miesiąc polskie myśliwce MiG-29 wykonały ponad 50 różnego rodzaju lotów. Piloci szkolili się w powietrzu oraz latali podczas dyżurów bojowych. W czasie lotów treningowych Polacy trenują z pilotami włoskich i hiszpańskich sił powietrznych. – Lotnicy ćwiczą walkę powietrzną w różnego rodzaju konfiguracjach, np. dwa samoloty na dwa, jeden na jeden oraz dwa na jeden. Poza tym szkolą się w przechwytywaniu – mówi kpt. Szczypiór.

Podczas jednego z dyżurów polska para dyżurna poderwała się na sygnał „Alfa Scramble”. To komenda dla samolotów, które w kilka minut od wezwania muszą wystartować z lotniska, następnie przechwycić maszyny naruszające międzynarodowe przepisy ruchu lotniczego lub rozpoznać nieznane statki powietrzne. –MiG-i zostały wysłane w celu identyfikacji samolotu poruszającego się blisko granic powietrznych Litwy – tłumaczy rzecznik kontyngentu. – Około 100 mil morskich na północny zachód od lotniska w Szawle znajdował się samolot, który poruszał się wbrew planu lotów. Został zidentyfikowany jako IŁ-78 – dodaje.

Oficer wyjaśnia, że podczas misji bojowych oznaczonych kodem Alfa, piloci mają obowiązek rozpoznać i przechwycić statek powietrzny. Parę dyżurną uruchamia się zawsze, gdy statek powietrzny narusza przestrzeń powietrzną NATO. Myśliwce podrywają się także, kiedy nieznany samolot porusza się blisko tej strefy, a nie jest zgłoszony do planu lotów lub ma wyłączony transponder, co stanowi zagrożenie dla ruchu lotniczego. – Zadaniem naszych pilotów jest także udzielanie pomocy statkom powietrznym w przypadku utraty łączności bądź awarii systemów nawigacyjnych. Reagują też w przypadku popełnienia przez pilotów innych statków powietrznych błędów w nawigowaniu – uzupełnia oficer.


W trybie „Stand-by”

Na czteromiesięczną NATO-wską misję Baltic Air Policing wyjechało 120 żołnierzy i pracowników wojska. To piloci, technicy, nawigatorzy, specjaliści od służby hydrometeorologicznej oraz żandarmi. Główną siłą kontyngentu są żołnierze z 23 Bazy Lotnictwa Taktycznego w Mińsku Mazowieckim. Dowódcą szóstej zmiany Orlika jest ppłk pil. Piotr Iwaszko. Głównym zadaniem lotników PKW jest nadzorowanie przestrzeni powietrznej nad Litwą, Łotwą i Estonią, czyli krajami, które nie mają własnego lotnictwa bojowego. Piloci latają czterema myśliwcami MiG-29. Samoloty są uzbrojone w działka oraz termiczne i samonaprowadzające się pociski rakietowe powietrze-powietrze.

Podczas tej tury natowskiej misji Baltic Air Policing najwięcej obowiązków mają Włosi, którzy są tzw. „lead nation”. Pełnią całodobowe dyżury bojowe przez cały tydzień. Natomiast polski kontyngent w Szawle i hiszpański w Amarii pełnią dyżury naprzemiennie. Dodatkowo misję wspierają Belgowie, którzy od kilku tygodni stacjonują na lotnisku w Malborku.
Poprzednio, podczas piątej zmiany polskiego kontyngentu Orlik, piloci wykonali 133 misji lotniczych w czasie 283 godzin. W sumie 7 misji bojowych Alfa oraz 85 misji ćwiczebnych tzw. Tango oraz 21 misji treningowych.

Misja nad krajami bałtyckimi trwa od 2004 roku, ale pierwszy kontyngent wojskowy „Orlik” uczestniczył w Baltic Air Policing w 2006 roku. Od pierwszej do piątej zmiany PKW Orlik piloci spędzili w powietrzu ponad 1000 godzin.

MKS

autor zdjęć: st. chor. mar. Arkadiusz Dwulatek, st. chor. Waldemar Młynarczyk / Combat Camera DORSZ

dodaj komentarz

komentarze


Ostry kurs na „Orkę” – rząd chce podpisać kontrakt do końca roku
Bumar-Łabędy szykują się do produkcji K2
Pożegnanie z Columbią
Nawrocki: zdaliśmy test wojskowy i test solidarności
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Grupa E5 o bezpieczeństwie wschodniej flanki NATO
Pytania o rosyjskie drony. MON wyjaśnia
Rekompensaty na nowych zasadach
Polska zwiększy produkcję amunicji artyleryjskiej
Dwie agresje, dwie okupacje
Sikorski: potrzebujemy ściany antydronowej
Nagrody MSPO – za uniwersalność konstrukcji
„Saber Junction” – gotowi do obrony
Wieża z HSW nie tylko dla Warana
Czołgiści w ogniu
Krok ku niezależności
Państwo odbuduje dom w Wyrykach
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Debiut polskich Patriotów
Brytyjczycy żegnają Malbork
Już mają brąz, a mogą mieć złoto!
Sojusznicy wysyłają dodatkowe wojska
Black Hawki nad Warszawą
Aby państwo polskie było gotowe na każdy scenariusz
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
Prezydent przestrzega przed rosyjską dezinformacją
Cios w plecy
H145M – ciekawa oferta dla Polski
Szkolenia antydronowe tylko w Polsce
Hekatomba na Woli
Pogrzeb ofiar rzezi wołyńskiej
Największy transport Abramsów w tym roku
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Trenują przed „Zapadem ‘25”
NATO – jesteśmy z Polską
NATO uruchamia „Wschodnią Straż”
Czy trzeba będzie zrekonstruować samolot „Slaba”?
Brytyjczycy na wschodniej straży
Koncern Hanwha inwestuje w AWL
Z najlepszymi na planszy
Wielkie zbrojenia za Odrą
Kurs dla najlepszych w SERE
Nielegalny skład amunicji został zlikwidowany
„Nieustraszony Rekin” na wodach Bałtyku
Żelazna Dywizja zdaje egzamin celująco
Zwycięska batalia o stolicę
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Żandarmeria skontroluje także cywilów
Święto Wojsk Lądowych
W Sejmie o rosyjskich dronach nad Polską
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Husarz z polskim instruktorem
By znaleźć igłę, w Bałtyku trzeba najpierw znaleźć stóg
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Premier do pilotów: Jesteście bohaterami
Orlik na Alfę
17 września 1939. Nigdy więcej
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
W poszukiwaniu majora Serafina
Defendery skompletowane
Światowe podium dla zawodniczek Wojska Polskiego
„Road Runner” w Libanie

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO