moja polska zbrojna
Strona którą odwiedzasz korzysta z plików cookies. Ustawienia dotyczące tych plików można zmienić w opcjach przeglądarki używanej do przeglądania Internetu.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o plikach cookies przeczytaj Politykę cookies.
Jeśli ustawienia cookies nie zostaną zmienione, podczas przeglądania strony informacje automatycznie zapisywane będą w pamięci Twojego urządzenia.
Nie pokazuj mi więcej tego komunikatu: kliknij tutaj

Trzy firmy w przetargu na śmigłowce

Dziś upłynął termin składania ofert przez producentów, którzy chcą dostarczyć polskiej armii siedemdziesiąt śmigłowców wsparcia bojowego i zabezpieczenia. Do przetargu stanęły trzy firmy. Kontrakt wart około osiem miliardów złotych ma zostać podpisany w drugiej połowie 2015 roku.


Swoje oferty przetargowe w siedzibie Inspektoratu Uzbrojenia MON złożyły trzy podmioty. Konsorcjum Sikorsky International Operations Inc., Sikorsky Aircraft Corporation i Polskie Zakłady Lotnicze w Mielcu proponuje polskiej armii śmigłowiec Black Hawk. Wytwórnia Sprzętu Komunikacyjnego PZL Świdnik oferuje maszynę AW149, a Airbus Helicopters i Heli Invest Sp. z o.o. – śmigłowiec EC725 Caracal.

Nowe maszyny, które chce kupić Ministerstwo Obrony Narodowej mają zastąpić wielozadaniowe śmigłowce Mi-8, Mi-17 oraz Mi-2.

Umowa w drugiej połowie roku

Płk Jacek Sońta, rzecznik prasowy MON zapowiada, że teraz rozpocznie się kolejny etap postępowania przetargowego, podczas którego Komisja Inspektoratu Uzbrojenia przeanalizuje złożone dokumentów. – Następnie zostanie wybrana najkorzystniejsza oferta oraz przeprowadzone zostaną testy wybranego śmigłowca – mówi rzecznik MON.

Gdy komisja będzie analizować oferty, w Ministerstwie Gospodarki pracować będzie zespół do zbadania ofert offsetowych oraz przeprowadzenia negocjacji, których efektem ma być zawarcie umowy offsetowej. Dopiero po jej podpisaniu możliwe będzie podpisanie umowy na dostawę sprzętu. MON planuje, że dojdzie do tego w drugiej połowie 2015 roku.

48 maszyn wielozadaniowych ma trafić do Wojsk Lądowych, 10 śmigłowców poszukiwania i ratownictwa CSAR (Combat Search and Rescue) – do Sił Powietrznych. Sześć maszyn CSAR oraz sześć służących do zwalczania okrętów podwodnych ma otrzymać Marynarka Wojenna.

Producenci chcieli więcej czasu

Przetarg dotyczący śmigłowców dla wszystkich rodzajów Sił Zbrojnych został ogłoszony 29 marca 2012 roku. Początkowo MON planowało kupić 26 maszyn. Potem jednak ówczesny premier Donald Tusk zapowiedział zwiększenie zamówienia do 70 śmigłowców.

Terminy składania dokumentów były kilka razy zmieniane. Zgodnie z początkowym haromonogramem przetargu na składanie ostatecznych ofert producenci mieli czas do końca września. Na wniosek dwóch oferentów MON zgodziło się przedłużyć termin do 28 listopada. Potem jeden z wykonawców złożył wniosek o kolejne przesunięcie daty składania dokumentów. Ostatecznie firmy zainteresowane dostawą śmigłowców dla polskiej armii dostały czas na złożenie swoich ofert do końca 2014 roku.

PG

autor zdjęć: Marian Kluczyński

dodaj komentarz

komentarze

~Katol
1420028640
Przejdzie najlepsza oferta. IU ma już doświadczenie i rozeznanie.
4B-26-E9-39
~krycho
1420013220
szanujmy swój przemysł
CE-94-B6-91
~ja
1419959040
Błędem jest pozyskanie tylko jednej platformy. Śmigłowce do transportu sprzętu, żołnierzy powinny być większe.
B9-A8-DF-9D

Autosan sprzedaje autobusy do Niemiec
Kobiety na misjach obserwacyjnych
Nowa współpraca wojskowa UE
Armia Czerwona zamyka kleszcze
Żołnierz WOT-u mistrzem wojska w szachach
Bandera nad „Kormoranem”
Twierdze nie do zdobycia
Centrum dowodzenia NATO w Polsce?
Nurkowie ćwiczą na Zalewie Sulejowskim
Jastrzębie wracają z Litwy do domu
Świętowali na sportowo
Czy w szkołach będzie wychowanie proobronne?
Język współpracy
Polacy pojechali do Kanady po zwycięstwo
Służba w WOT nie tylko dla dwudziestolatków
Więcej pieniędzy na obronność
Patrioty o krok bliżej
Limity służby czynnej w 2018 roku
Ćwiczenia Maple Arch '17 w Nowej Dębie
Boeing dla VIP-ów wylądował w Polsce
Posłowie o budżecie obronnym na 2018 rok
Pamiątki po polskich żołnierzach trafią do ich rodzin
Czarna dywizja na ćwiczeniach „Borsuk”
„Dunaj ’17” – test przed misją
Jeszcze mobilniejsze NATO
Patrioty coraz bliżej
Jubileusz Śląska Wrocław
Żołnierze kruczego pióra
Wsparcie dla misji Air Policing
Wyższe dodatki dla żołnierzy
Wojsko kupiło drony uderzeniowe
Trzy medale przełajowców na wojskowych mistrzostwach świata
MON odzyska narzędzia analizy planów operacyjnych
Z obiektywem na wojnę
Spartakiada: Zmechanizowani ze Szczecina kontra Czarna Dywizja
Podziękuj bohaterom!
Drugie życie Challengerów
Rozbrajanie kontrolowane, Warszawa, listopad 1918
Antoni Macierewicz w Kanadzie o rosyjskiej agresji
Polacy jadą na misję szkoleniową do Iraku
Blok operacyjny na miarę XXI wieku
Cztery kilometry walki
Tragedia SS „Wigry”
Zabytkowy silnik do Renault FT
Posłowie o przemyśle stoczniowym
Posłowie rozmawiali o sytuacji materialnej wojskowych
Co dalej z polsko-ukraińskim dialogiem historycznym?
Dni Radiolokacji
Nowa instrukcja lotów HEAD do końca roku
Studenci Akademii Wojsk Lądowych pomagają weteranom
Wypadek na poligonie
Raport MON o książce Tomasza Piątka
Zbierają doświadczenia w pustynnych warunkach
Piłkarska jesień wojskowych drużyn – czas na podsumowania
Twórcy SPO odznaczeni

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO