moja polska zbrojna
Strona którą odwiedzasz korzysta z plików cookies. Ustawienia dotyczące tych plików można zmienić w opcjach przeglądarki używanej do przeglądania Internetu.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o plikach cookies przeczytaj Politykę cookies.
Jeśli ustawienia cookies nie zostaną zmienione, podczas przeglądania strony informacje automatycznie zapisywane będą w pamięci Twojego urządzenia.
Nie pokazuj mi więcej tego komunikatu: kliknij tutaj

Trzy firmy w przetargu na śmigłowce

Dziś upłynął termin składania ofert przez producentów, którzy chcą dostarczyć polskiej armii siedemdziesiąt śmigłowców wsparcia bojowego i zabezpieczenia. Do przetargu stanęły trzy firmy. Kontrakt wart około osiem miliardów złotych ma zostać podpisany w drugiej połowie 2015 roku.


Swoje oferty przetargowe w siedzibie Inspektoratu Uzbrojenia MON złożyły trzy podmioty. Konsorcjum Sikorsky International Operations Inc., Sikorsky Aircraft Corporation i Polskie Zakłady Lotnicze w Mielcu proponuje polskiej armii śmigłowiec Black Hawk. Wytwórnia Sprzętu Komunikacyjnego PZL Świdnik oferuje maszynę AW149, a Airbus Helicopters i Heli Invest Sp. z o.o. – śmigłowiec EC725 Caracal.

Nowe maszyny, które chce kupić Ministerstwo Obrony Narodowej mają zastąpić wielozadaniowe śmigłowce Mi-8, Mi-17 oraz Mi-2.

Umowa w drugiej połowie roku

Płk Jacek Sońta, rzecznik prasowy MON zapowiada, że teraz rozpocznie się kolejny etap postępowania przetargowego, podczas którego Komisja Inspektoratu Uzbrojenia przeanalizuje złożone dokumentów. – Następnie zostanie wybrana najkorzystniejsza oferta oraz przeprowadzone zostaną testy wybranego śmigłowca – mówi rzecznik MON.

Gdy komisja będzie analizować oferty, w Ministerstwie Gospodarki pracować będzie zespół do zbadania ofert offsetowych oraz przeprowadzenia negocjacji, których efektem ma być zawarcie umowy offsetowej. Dopiero po jej podpisaniu możliwe będzie podpisanie umowy na dostawę sprzętu. MON planuje, że dojdzie do tego w drugiej połowie 2015 roku.

48 maszyn wielozadaniowych ma trafić do Wojsk Lądowych, 10 śmigłowców poszukiwania i ratownictwa CSAR (Combat Search and Rescue) – do Sił Powietrznych. Sześć maszyn CSAR oraz sześć służących do zwalczania okrętów podwodnych ma otrzymać Marynarka Wojenna.

Producenci chcieli więcej czasu

Przetarg dotyczący śmigłowców dla wszystkich rodzajów Sił Zbrojnych został ogłoszony 29 marca 2012 roku. Początkowo MON planowało kupić 26 maszyn. Potem jednak ówczesny premier Donald Tusk zapowiedział zwiększenie zamówienia do 70 śmigłowców.

Terminy składania dokumentów były kilka razy zmieniane. Zgodnie z początkowym haromonogramem przetargu na składanie ostatecznych ofert producenci mieli czas do końca września. Na wniosek dwóch oferentów MON zgodziło się przedłużyć termin do 28 listopada. Potem jeden z wykonawców złożył wniosek o kolejne przesunięcie daty składania dokumentów. Ostatecznie firmy zainteresowane dostawą śmigłowców dla polskiej armii dostały czas na złożenie swoich ofert do końca 2014 roku.

PG

autor zdjęć: Marian Kluczyński

dodaj komentarz

komentarze

~Katol
1420028640
Przejdzie najlepsza oferta. IU ma już doświadczenie i rozeznanie.
4B-26-E9-39
~krycho
1420013220
szanujmy swój przemysł
CE-94-B6-91
~ja
1419959040
Błędem jest pozyskanie tylko jednej platformy. Śmigłowce do transportu sprzętu, żołnierzy powinny być większe.
B9-A8-DF-9D

Krew terytorialsów
Rosomaki dla Bułgarii?
Trzecia zmiana gotowa do misji w Rumunii
Powiew optymizmu
Polacy szkolą irackich żołnierzy
Na jakich zasadach powrót do armii?
Poligonowe ćwiczenia strzelców wyborowych
Milionowe oszczędności dla wojska
W Lublinie o patronie LITPOLUKRBRIG
Ustawa degradacyjna przyjęta przez rząd
Bliski Wschód – definicja chaosu
Zmiana dowodzenia w Batalionowej Grupie Bojowej
Antoni Macierewicz w Kanadzie o rosyjskiej agresji
Argentyńska zagadka
Wizyta ministra Błaszczaka w USA
Czarna Dywizja mistrzem wojska w futsalu
Minister obrony na spotkaniu w Rumunii
Rusza II edycja programu dla klas wojskowych
75 lat temu wybuchło powstanie w warszawskim getcie
Szer. Karolina Pilarska mistrzynią Polski w maratonie
Jak „Orlik” wykiwał komunistów
Żonkile dla bohaterów getta
Trzy medale biatlonistek na mistrzostwach świata
Francja inwestuje w obronność
Ministrowie obrony w Brukseli
„Legia Akademicka” – czas na praktykę
Hiszpanie modernizują armię
Polacy na straży pokoju na Półwyspie Koreańskim
Metalowy samolocik
Klasy mundurowe to nie zabawa w wojsko
Radzieckie AP-y do lamusa
40 lat misji UNIFIL
Kawaleria w Łazienkach
Kompania manewrowa gotowa do misji
Nowe drony dla specjalsów
Żołnierze na czołowych lokatach w maratonach w Warszawie i Krakowie
Bryza już lata nad Morzem Śródziemnym
Sportowcy z WAT wygrali VII Puchar Rektorów
Na pomoc żydowskiemu Westerplatte
Dramat rotmistrza
Prezydent podpisał ustawę budżetową na 2018 rok
Posłowie debatowali o modernizacji
Będzie więcej dróg o znaczeniu obronnym
Spadochronowe szlify zwiadowców
Multimedialne ławki upamiętnią 100-lecie niepodległości
Myśliwce F-16 dla Chorwacji
Szczęśliwa siódemka
Afgańska misja z nowymi siłami
Kwalifikacja do WOT
Amerykańskie inwestycje w obronność krajów bałtyckich
Drugi dzień obrad NATO w Brukseli
Polacy pod fryzyjską flagą
Innowacje dla wojska
Beryle dla Nigerii
Co z kierowcami pojazdów uprzywilejowanych?

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO