moja polska zbrojna
Strona którą odwiedzasz korzysta z plików cookies. Ustawienia dotyczące tych plików można zmienić w opcjach przeglądarki używanej do przeglądania Internetu.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o plikach cookies przeczytaj Politykę cookies.
Jeśli ustawienia cookies nie zostaną zmienione, podczas przeglądania strony informacje automatycznie zapisywane będą w pamięci Twojego urządzenia.
Nie pokazuj mi więcej tego komunikatu: kliknij tutaj

Trzy firmy w przetargu na śmigłowce

Dziś upłynął termin składania ofert przez producentów, którzy chcą dostarczyć polskiej armii siedemdziesiąt śmigłowców wsparcia bojowego i zabezpieczenia. Do przetargu stanęły trzy firmy. Kontrakt wart około osiem miliardów złotych ma zostać podpisany w drugiej połowie 2015 roku.


Swoje oferty przetargowe w siedzibie Inspektoratu Uzbrojenia MON złożyły trzy podmioty. Konsorcjum Sikorsky International Operations Inc., Sikorsky Aircraft Corporation i Polskie Zakłady Lotnicze w Mielcu proponuje polskiej armii śmigłowiec Black Hawk. Wytwórnia Sprzętu Komunikacyjnego PZL Świdnik oferuje maszynę AW149, a Airbus Helicopters i Heli Invest Sp. z o.o. – śmigłowiec EC725 Caracal.

Nowe maszyny, które chce kupić Ministerstwo Obrony Narodowej mają zastąpić wielozadaniowe śmigłowce Mi-8, Mi-17 oraz Mi-2.

Umowa w drugiej połowie roku

Płk Jacek Sońta, rzecznik prasowy MON zapowiada, że teraz rozpocznie się kolejny etap postępowania przetargowego, podczas którego Komisja Inspektoratu Uzbrojenia przeanalizuje złożone dokumentów. – Następnie zostanie wybrana najkorzystniejsza oferta oraz przeprowadzone zostaną testy wybranego śmigłowca – mówi rzecznik MON.

Gdy komisja będzie analizować oferty, w Ministerstwie Gospodarki pracować będzie zespół do zbadania ofert offsetowych oraz przeprowadzenia negocjacji, których efektem ma być zawarcie umowy offsetowej. Dopiero po jej podpisaniu możliwe będzie podpisanie umowy na dostawę sprzętu. MON planuje, że dojdzie do tego w drugiej połowie 2015 roku.

48 maszyn wielozadaniowych ma trafić do Wojsk Lądowych, 10 śmigłowców poszukiwania i ratownictwa CSAR (Combat Search and Rescue) – do Sił Powietrznych. Sześć maszyn CSAR oraz sześć służących do zwalczania okrętów podwodnych ma otrzymać Marynarka Wojenna.

Producenci chcieli więcej czasu

Przetarg dotyczący śmigłowców dla wszystkich rodzajów Sił Zbrojnych został ogłoszony 29 marca 2012 roku. Początkowo MON planowało kupić 26 maszyn. Potem jednak ówczesny premier Donald Tusk zapowiedział zwiększenie zamówienia do 70 śmigłowców.

Terminy składania dokumentów były kilka razy zmieniane. Zgodnie z początkowym haromonogramem przetargu na składanie ostatecznych ofert producenci mieli czas do końca września. Na wniosek dwóch oferentów MON zgodziło się przedłużyć termin do 28 listopada. Potem jeden z wykonawców złożył wniosek o kolejne przesunięcie daty składania dokumentów. Ostatecznie firmy zainteresowane dostawą śmigłowców dla polskiej armii dostały czas na złożenie swoich ofert do końca 2014 roku.

PG

autor zdjęć: Marian Kluczyński

dodaj komentarz

komentarze

~Katol
1420028640
Przejdzie najlepsza oferta. IU ma już doświadczenie i rozeznanie.
4B-26-E9-39
~krycho
1420013220
szanujmy swój przemysł
CE-94-B6-91
~ja
1419959040
Błędem jest pozyskanie tylko jednej platformy. Śmigłowce do transportu sprzętu, żołnierzy powinny być większe.
B9-A8-DF-9D

Elephant– rewolucyjny projekt studentów WAT
Rumunia kupuje Patrioty
ORP „Kormoran”: testy pod okiem ekspertów
Zwycięstwa żołnierzy w Diamentowej Lidze
Wsparcie dla weteranów będzie większe
St. szer. Ewa Nelip wicemistrzynią świata
Ułani na południowej flance NATO
Zabytkowe czołgi w nowym miejscu
„Polska Zbrojna Historia”. Ta opowieść naprawdę wciąga
Dołącz do zawodowców
„Dwunastka” zdobywa złoto na Spartakiadzie Letniej
Wojskowi piloci w „Akcji Serce”
Borsuk po czesku
Ćwiczenia CWIX 2017 – silni jednością
Wakacje dla dzieci żołnierzy
ORP „Czernicki” bliżej domu
Trump przypomniał Polsce o jej znaczeniu w Europie
Cena bezpieczeństwa
Pożegnanie trzeciej zmiany PKW OIR w Kuwejcie
MON chce zmienić kluczowe dla wojska ustawy
Terytorialsi stają do przysięgi
Przełom w finansowaniu armii
Rok „Jastrzębia” – żołnierza wyklętego
Weterani w dyżurach ratownictwa wodnego
Kolejni cywile zostaną komandosami
Sojusz pod presją
Obchody święta Zawiszaków
Dezinformacja – potężna broń w rękach Kremla
XIV zmiana gotowa do misji w Bośni i Hercegowinie
Zadanie logistyków – zaopatrzyć kontyngent w Kuwejcie
Będą podwyżki dla pracowników wojska
Mustangi raz jeszcze
Szef MON: misja „Czernickiego” to jedna z najważniejszych
„Chwała Lotnikom Polskim”­ – nowy pomnik na Powązkach
Żołnierze NATO w Dolinie Rospudy
Islandzka mangusta
Prezydent Donald Trump w Polsce
Śmigłowcowy przetarg pod lupą CBA
Francusko-niemiecki myśliwiec 5. generacji
PGZ zacieśnia współpracę z Bellem
„Mazurek Dąbrowskiego” ma już 220 lat
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki
Więcej śmigłowców w trosce o bezpieczeństwo turystów
Vęgoria utrzymała się w klasie okręgowej
„Combat Alert” zakończony
Jastrzębie na posterunku
Sukces pięcioboisty w finale Pucharu Świata
Miłośnicy historii odbudowali legendarny szpital partyzantów
Ankona ’44. Wyzwolenie w polskim wykonaniu
Z Pogromu Wichra na mistrzostwa świata?
Wojsko szuka nowych wozów zabezpieczenia technicznego
Wolna Polska partyzancka
Cyberbezpieczeństwo wymaga zaufania
Orliki wystąpią na Air Show
Polska ma zgodę na zakup amerykańskich Patriotów

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO