moja polska zbrojna
Strona którą odwiedzasz korzysta z plików cookies. Ustawienia dotyczące tych plików można zmienić w opcjach przeglądarki używanej do przeglądania Internetu.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o plikach cookies przeczytaj Politykę cookies.
Jeśli ustawienia cookies nie zostaną zmienione, podczas przeglądania strony informacje automatycznie zapisywane będą w pamięci Twojego urządzenia.
Nie pokazuj mi więcej tego komunikatu: kliknij tutaj

Trzy firmy w przetargu na śmigłowce

Dziś upłynął termin składania ofert przez producentów, którzy chcą dostarczyć polskiej armii siedemdziesiąt śmigłowców wsparcia bojowego i zabezpieczenia. Do przetargu stanęły trzy firmy. Kontrakt wart około osiem miliardów złotych ma zostać podpisany w drugiej połowie 2015 roku.


Swoje oferty przetargowe w siedzibie Inspektoratu Uzbrojenia MON złożyły trzy podmioty. Konsorcjum Sikorsky International Operations Inc., Sikorsky Aircraft Corporation i Polskie Zakłady Lotnicze w Mielcu proponuje polskiej armii śmigłowiec Black Hawk. Wytwórnia Sprzętu Komunikacyjnego PZL Świdnik oferuje maszynę AW149, a Airbus Helicopters i Heli Invest Sp. z o.o. – śmigłowiec EC725 Caracal.

Nowe maszyny, które chce kupić Ministerstwo Obrony Narodowej mają zastąpić wielozadaniowe śmigłowce Mi-8, Mi-17 oraz Mi-2.

Umowa w drugiej połowie roku

Płk Jacek Sońta, rzecznik prasowy MON zapowiada, że teraz rozpocznie się kolejny etap postępowania przetargowego, podczas którego Komisja Inspektoratu Uzbrojenia przeanalizuje złożone dokumentów. – Następnie zostanie wybrana najkorzystniejsza oferta oraz przeprowadzone zostaną testy wybranego śmigłowca – mówi rzecznik MON.

Gdy komisja będzie analizować oferty, w Ministerstwie Gospodarki pracować będzie zespół do zbadania ofert offsetowych oraz przeprowadzenia negocjacji, których efektem ma być zawarcie umowy offsetowej. Dopiero po jej podpisaniu możliwe będzie podpisanie umowy na dostawę sprzętu. MON planuje, że dojdzie do tego w drugiej połowie 2015 roku.

48 maszyn wielozadaniowych ma trafić do Wojsk Lądowych, 10 śmigłowców poszukiwania i ratownictwa CSAR (Combat Search and Rescue) – do Sił Powietrznych. Sześć maszyn CSAR oraz sześć służących do zwalczania okrętów podwodnych ma otrzymać Marynarka Wojenna.

Producenci chcieli więcej czasu

Przetarg dotyczący śmigłowców dla wszystkich rodzajów Sił Zbrojnych został ogłoszony 29 marca 2012 roku. Początkowo MON planowało kupić 26 maszyn. Potem jednak ówczesny premier Donald Tusk zapowiedział zwiększenie zamówienia do 70 śmigłowców.

Terminy składania dokumentów były kilka razy zmieniane. Zgodnie z początkowym haromonogramem przetargu na składanie ostatecznych ofert producenci mieli czas do końca września. Na wniosek dwóch oferentów MON zgodziło się przedłużyć termin do 28 listopada. Potem jeden z wykonawców złożył wniosek o kolejne przesunięcie daty składania dokumentów. Ostatecznie firmy zainteresowane dostawą śmigłowców dla polskiej armii dostały czas na złożenie swoich ofert do końca 2014 roku.

PG

autor zdjęć: Marian Kluczyński

dodaj komentarz

komentarze

~Katol
1420028640
Przejdzie najlepsza oferta. IU ma już doświadczenie i rozeznanie.
4B-26-E9-39
~krycho
1420013220
szanujmy swój przemysł
CE-94-B6-91
~ja
1419959040
Błędem jest pozyskanie tylko jednej platformy. Śmigłowce do transportu sprzętu, żołnierzy powinny być większe.
B9-A8-DF-9D

Michał Dworczyk nowym wiceministrem w MON
Ostatnie testy Krabów
„Poseidon” na Morzu Czarnym
Transportery we wsi. Dowódca ranny!
Natowski zespół bliżej Ukrainy
Nieznane zdjęcia „Hubala”
WSOWL na drodze do Akademii Wojsk Lądowych
Podchorąży zwycięzcą XVI Biegu Żołnierskiego
Żołnierze wśród złotych medalistów czempionatu w Belgradzie
Finał olimpiady o bezpieczeństwie
Dżudoka najlepszy w walce w bliskim kontakcie
Szkolenia i kursy dla terytorialsów
Powołanie do WOT krok po kroku
Wystawa o Kościuszce w Muzeum WP
Legionista w boju
„Orka” powstanie w Polsce
Minister Macierewicz podsumował rok w MON
Gen. Frank Tate: jesteście liderem w regionie
Będą podwyżki dla pracowników wojska
Słynna kotwica, symbol Polski Walczącej, ma 75 lat
Posłowie dyskutowali o natowskich wojskach w Polsce
Mój dziadek, ostatni z niezłomnych
Konstruktorzy odebrali nagrody I3TO
Górski trening zwiadowców
Strzelcy konni atakują w Wędrzynie
Ruszyła wielkanocna „Paczka dla bohatera”
Michał Jach: Wzmocnimy obronę wschodniej Polski
Transportowce nad Powidzem
Od 2018 roku będą nowe książeczki wojskowe
Migawki z Afganistanu
Moździerze dla OT
W Sejmie o jastrzębiach i ich możliwościach
Dzieci napiszą do żołnierzy na misjach
Śmigłowcowy przetarg pod lupą CBA
Saperskie zmagania na lądzie i wodzie
Coraz mniej czasu na decyzję o studiach mundurowych
Ruszyła selekcja do piłkarskiej reprezentacji Wojska Polskiego
Jak rodziła się legenda Legii Cudzoziemskiej
Wielka modernizacja Drawska
Zrozumieć Rosję
Priorytety MON-u w 2017 roku
Pancerniacy w Nowej Dębie
Gen. Mika o zmianach w armii
Ostatnie piętro izraelskiej tarczy
Afgański policjant Ahmad Zia potrzebuje pomocy
Płk rez. Krzysztof Szopiński uhonorowany „Nagrodą specjalną”
Płetwy dla komandosów
Uwaga, rejon skażony!
Pancerniak z Żagania walczy o pas zawodowego mistrza Polski
ALIS – cyfrowa rewolucja w lotnictwie wojskowym
W Lublinie ruszyły spotkania z kandydatami na terytorialsów
Uprowadzenie przywódców polskiego podziemia
Kobiety na misjach
Wielki, amerykański, przetarg na samoloty szkolne
Poszukiwali min u wybrzeży Grecji, teraz kierują się na Morze Czarne

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO