moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Nowa perełka muzeum w Kołobrzegu

Opancerzony wóz BTR-152 B, a więc w wersji dla dowódców, to rarytas sam w sobie. Ale Muzeum Oręża Polskiego w Kołobrzegu ma wyjątkowy egzemplarz takiego transportera – wyjątkowy, bo „na chodzie”. A to wszystko za sprawą kilkumiesięcznego remontu zabytkowego pojazdu, jaki przeprowadzili pracownicy placówki. W przyszłym roku 60-letni wóz ma być ozdobą militarnych zlotów.

Oryginalne kolory

Opancerzony wóz BTR-152 z lat 50. XX wieku był głównym środkiem transportu piechoty zmechanizowanej w armiach państw Układu Warszawskiego. Teraz jeden z takich poradzieckich pojazdów stał się perełką kolekcji Muzeum Oręża Polskiego w Kołobrzegu. Egzemplarz odnowiony przez pracowników placówki BTR-152B do 1975 r. służył w nieistniejącym już kołobrzeskim 32 Pułku Zmechanizowanym. Gdy blisko 40 lat temu trafił do muzeum, był już w złym stanie. Miał zniszczone wnętrze przedziału bojowego i stanowisko kierowcy. Remont zabytkowego transportera zaczął się kilka miesięcy temu. – To była poważna renowacja, musieliśmy nie tylko odbudować wnętrze wozu, lecz także zrobić nowe malowanie, wzorując się na archiwalnych zdjęciach – informuje Barbara Skomiał z działu dokumentacji i inwentaryzacji zbiorów kołobrzeskiego muzeum.

Podczas pracy nad BTR-152 muzealników wspierali żołnierze z 8 Batalionu Remontowego w Kołobrzegu. Tamtejsi miłośnicy historii techniki wojskowej współpracują z placówką od wielu lat.

Wersja tylko dla dowódców

Podczas renowacji nie tylko udało się przywrócić transporterowi oryginalny wygląd, lecz także go uruchomić. Maszyna po raz pierwszy ruszyła w tegoroczne Święto Niepodległości 11 listopada. Jak podkreślają pracownicy muzeum, choć w polskich zbiorach jest sporo BTR-152, to ich pojazd jest jednym z niewielu w kraju jeżdżących wozów w wariancie B, czyli dowodzenia. – W tej wersji pojazd wyróżniał się specjalistycznym wyposażeniem przedziału bojowego, zestawem radiowym oraz podwyższonym i zamkniętym nadwoziem – wyjaśnia Radosław Horanin z pracowni historii wojskowości MOP.

W innych polskich placówkach prezentowane są najczęściej standardowe BTR-152 w podstawowej wersji przeznaczonej dla drużyny piechoty. Mają one albo odkryty przedział bojowy, albo drzwi dla desantu w tylnej płycie pancerza.

Jak zdradzają kołobrzescy muzealnicy, w przyszłym roku będzie można podziwiać ich 60-letni transporter podczas organizowanych przez placówkę zlotów militarnych.

Na służbie do końca lat 60.

Projekt radzieckiego transportera opancerzonego BTR-152 powstał po zakończeniu II wojny. Do produkcji seryjnej trafił w 1950 r. Wóz miał napęd na wszystkie sześć kół, a uzbrojenie stanowił karabin maszynowy SG-43 kal. 7,62 mm. W wersji podstawowej wóz mógł przewozić, oprócz kierowcy i dowódcy, 17 żołnierzy. Powstało kilka wariantów pojazdu m.in. wóz przeciwlotniczy BTR-152A, ruchomy punkt dowodzenia BTR-152B czy BTR-152W z systemem centralnego pompowania kół.

Do 1962 r. wyprodukowano w ZSRR ponad 12 tys. egzemplarzy wszystkich wersji. Pojazd był w latach 50. i początku lat 60. podstawowym ciężkim wozem piechoty zmechanizowanej w armiach państw Układu Warszawskiego. Polska zakupiła ich ok. 400 sztuk. Wykorzystywano je głównie do zadań transportowych i łączności. Na służbie BTR-152 pozostawał do końca lat 60.

Muzeum w Kołobrzegu od 1963 r. gromadzi zbiory dokumentujące historię polskiej wojskowości od średniowiecza do czasów współczesnych. Uzupełnia je wystawa plenerowa, na której znalazło się ponadto 70 eksponatów, m.in.: motocykl „Sokół 600” z 1938 r., czołg T-34, działo samobieżne SU-57 oraz samoloty: szturmowy SU-22, bombowy Ił-28 czy polski szkolno-treningowy TS-8 Bies.

AD

autor zdjęć: arch. Muzeum Oręża Polskiego/Radosław Horanin

dodaj komentarz

komentarze

~Mefju
1416347280
Mała Armia Grupa Śląsk też posiada taki pojazd na chodzi. Nie jestem tylko pewny co do wersji :)
72-C3-C9-AA
~Katol
1416234240
Dobry. Dać go do Białegostoku . Z 15 lat jeszcze posłuży ...
4B-26-E9-39

Zbrodnia we wsi, której już nie ma
 
Świat F-35
Pestki, waafki, mewki – kobiety w Polskich Siłach Zbrojnych
Polska z dodatkowym wsparciem sojuszników
Żołnierze z 10 Brygady Kawalerii Pancernej powalczą w IV lidze
„Niegościnni” marynarze na obiektach sportowych w Ustce
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Ratownik w akcji
NATO przechodzi do działania
Szczyt NATO nie tylko o wydatkach na obronność
„Różycki” zwodowany
Sejm zakończył prace nad nowelizacją ustawy o obronie ojczyzny. Teraz czas na Senat
Musimy być szybsi niż zagrożenie
11 lipca narodowym dniem pamięci o ofiarach rzezi wołyńskiej
Pociski do FA-50 i nowe Rosomaki
Święto sportów walki w Warendorfie
Flyer, zdobywca przestworzy
„Swift Response ‘25”, czyli lekka piechota w ciężkim terenie
Odbudowa obrony cywilnej kraju
Historyczne zwycięstwo ukraińskiego F-16
Więcej na obronność, silniejsze NATO
Broń przeciwko wrogim satelitom
Pionierski dron
Prawo dla kluczowych inwestycji obronnych
Wyższe stawki dla niezawodowych
Dwa tygodnie „rozgryzania” Homara-K
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Drukowanie dronów
Bezpieczniejsza Europa
Podróż w ciemność
Sukcesy żołnierzy na międzynarodowych arenach
Inwestycja w żołnierzy
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
Kolejne czołgi K2 dla naszej armii
Ewakuacja Polaków z Izraela
Policja ze wsparciem wojskowego Bayraktara
The Power of Infrastructure
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Armia pomoże służbom na zachodniej granicy
Policjanci w koszarach WOT
Podejrzane manewry na Bałtyku
Terytorialsi z Dolnego Śląska najlepiej wysportowani
Pierwsze oficerskie gwiazdki
Generał „Grot” – pierwszy dowódca AK
Szczyt w Hadze zakończony, co dalej?
Strażnicy polskiego nieba
Śmierć gorsza niż wszystkie
USA przyłączyły się do ataku Izraela na Iran
Posłowie za wypowiedzeniem konwencji ottawskiej
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
Miliardowe wsparcie dla PGZ
Żołnierze WOT-u szkolili się w Słowenii
Planowano zamach na Zełenskiego
Nawrocki przedstawia kierownictwo BBN-u
Wypadek Rosomaka
Rodzinne ćwiczenia z wojskiem
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Specjalsi pod nowym dowództwem
Kadeci z NATO i z Korei szkolili się w Karkonoszach
Strategia odstraszania. Czy zadziała?
Pancerny kot w polskim wojsku
Nowe zasady fotografowania obiektów wojskowych
Kajakami po medale

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO