moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Cadillac Piłsudskiego na Święto Niepodległości

Ostatnie auto marszałka Józefa Piłsudskiego zostało odrestaurowane. Pancernego cadillaca będzie można zobaczyć 11 listopada na ulicach Warszawy podczas marszu „Razem dla Niepodległej”. Wkrótce potem samochód ma stanąć koło Belwederu, w specjalnie zaprojektowanej kapsule.


Uroczysty pokaz Cadillaca 355 D Fleetwood Special odbył się na dziedzińcu Belwederu. Wziął w nim udział prezydent Bronisław Komorowski, inicjator przywrócenia auta do stanu świetności. – To nie tylko zabytek kultury materialnej, lecz także pamiątka państwowości polskiej z czasów II Rzeczpospolitej – mówił prezydent o samochodzie Marszałka. Podczas uroczystości historię Cadillaca przedstawił dr Jan Tarczyński, historyk motoryzacji, dyrektor Centralnej Biblioteki Wojskowej, który stał na czele społecznego komitetu do spraw renowacji auta.

Cadillac został zamówiony w 1934 roku jako służbowy samochód dla Józefa Piłsudskiego, generalnego inspektora sił zbrojnych. Był opancerzony, a nadwozie specjalne podwyższono, by schorowany Marszałek wsiadając do auta nie musiał się schylać. Auto sprowadzone zostało do Polski ze Stanów Zjednoczonych na przełomie lutego i marca 1935 roku. Nie wiadomo, czy Piłsudski nim jeździł. Oglądał go jednak i skomentował, że ma wygodniejszy fotel niż siedzenie w samochodzie. Pytał też o prędkość maksymalną auta.



Po śmierci Marszałka samochód pozostawał w kolumnie samochodowej GISZ. We wrześniu 1939 roku prawdopodobnie służył marszałkowi Edwardowi Śmigłemu-Rydzowi  i trafił do Rumunii. Wkrótce po wojnie wrócił do Polski. Był używany przez Ministerstwo Bezpieczeństwa Publicznego. W roku 1965 trafił do warszawskiego Muzeum Techniki NOT zdewastowany, bez silnika, osprzętu i wskaźników.

W ubiegłym roku powstał społeczny komitet do spraw renowacji auta. Przeprowadziła ją poznańska firma Classic Cars. Dla uzupełnienia brakujących części kupiony został w Stanach Zjednoczonych samochód „dawca”. Koszty odbudowy historycznego samochodu pokryła Fundacja PZU. – Zlikwidowaliśmy szkodę historycznej natury – mówił podczas prezentacji odrestaurowanego auta Bogdan Benczak, prezes zarządu fundacji.

Cadillaca będzie można obejrzeć 11 listopada na ulicach Warszawy, gdy będzie jechał w marszu „Razem dla Niepodległej”. Wkrótce potem auto ma stanąć koło Belwederu, w specjalnie zaprojektowanej kapsule.

Historię samochodu przedstawia wydana właśnie książka Jana Tarczyńskiego i Maksymiliana Sokoła-Potockiego „Ostatni samochód Marszałka Józefa Piłsudskiego. Cadillac 355 D”.

REKLAMA

Tomasz Stańczyk

autor zdjęć: Tomasz Stańczyk

dodaj komentarz

komentarze

~Katol
1415548380
Ładny , ale wole pociągi . W Bezdanach były bardzo ładne.
4B-26-E9-39

Patrioty z polskimi przyczepami
 
Zostań w domu i czytaj „Polskę Zbrojną”
Orzeczenia lekarskie żołnierzy będą ważne dłużej
Sukcesy sportowców w mundurach
Prezydent Duda w Davos o przyszłości Sojuszu
Poszukiwania Magneto
10 mln zł na zapomogi dla żołnierzy
Army of Medics
Pięcioro laureatów sportowego plebiscytu „Polski Zbrojnej”
Więcej pieniędzy dla żołnierzy na misjach
Specjalsi świętują
F-16 kończą misję w Estonii
Nowy tor przeszkód zawiszaków
Poćwicz z mistrzami sportu wojskowego!
NATO walczy z koronawirusem
Rosyjskie zagrożenie w kosmosie
Terytorialsi nie stracą dodatku
Witold Pilecki: twórca konspiracji w obozie Auschwitz
Granatniki dla GROM-u poszukiwane
Polskie F-16 w ćwiczeniach „Ramstein Alloy 20”
Miesiąc izolacji żołnierzy „Irini”
ORP „Orzeł”. Jak zaginął?
Dunkierka, czyli 80 lat od operacji „Dynamo”
Polskie porty bardziej otwarte
W tym roku weterani stawiają na rehabilitację
Gen. Andrzejczak na wschodniej granicy
Wojsko wspiera pensjonariuszy placówek opiekuńczych
Pracowity tydzień flotylli
Online z mistrzami sportu
Akcja krwiodawstwa proobronnych
Pilot F-16 oślepiony laserem
MBDA w walce o „Narew”
Jakie podwyżki dla żołnierzy?
Obradowała Rada Gabinetowa
Płk Górka zadba o piątą domenę operacyjną
Co z tegorocznym MSPO?
Agent w generalskich szlifach
Rubiny w walce z epidemią
Widzieć i nie być widzianym
Pancerniacy szykują się do misji w Afganistanie
Nowa strategia z podpisem prezydenta
Hełm pomoże oddychać chorym na COVID-19
Zwiadowcy trenują na Mazurach
Czas na praktyczne szkolenie studentów Legii
Komitet Wojskowy NATO o pandemii
Gotowi na „Defendera”
Nowy wiceminister w MON
„Nagroda specjalna” dla płk. Tomasza Bartkowiaka
Ostatnie prace przed „Defenderem”
Rozbicie obozu NKWD w Rembertowie
Wojsko przeciw wirusowi
NATO pozostaje w Iraku, Polska także
Przeciwlotnicza Sona
Kontrakty na Raki i nowe mundury
Podchorążowie za sterami Bielików
Partyzanci rozgromili ubeków
Amerykanie odmładzają F-16
Na misjach święta inne niż zwykle
Na zakupy do sklepu AMW

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO