moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Cadillac Piłsudskiego na Święto Niepodległości

Ostatnie auto marszałka Józefa Piłsudskiego zostało odrestaurowane. Pancernego cadillaca będzie można zobaczyć 11 listopada na ulicach Warszawy podczas marszu „Razem dla Niepodległej”. Wkrótce potem samochód ma stanąć koło Belwederu, w specjalnie zaprojektowanej kapsule.


Uroczysty pokaz Cadillaca 355 D Fleetwood Special odbył się na dziedzińcu Belwederu. Wziął w nim udział prezydent Bronisław Komorowski, inicjator przywrócenia auta do stanu świetności. – To nie tylko zabytek kultury materialnej, lecz także pamiątka państwowości polskiej z czasów II Rzeczpospolitej – mówił prezydent o samochodzie Marszałka. Podczas uroczystości historię Cadillaca przedstawił dr Jan Tarczyński, historyk motoryzacji, dyrektor Centralnej Biblioteki Wojskowej, który stał na czele społecznego komitetu do spraw renowacji auta.

Cadillac został zamówiony w 1934 roku jako służbowy samochód dla Józefa Piłsudskiego, generalnego inspektora sił zbrojnych. Był opancerzony, a nadwozie specjalne podwyższono, by schorowany Marszałek wsiadając do auta nie musiał się schylać. Auto sprowadzone zostało do Polski ze Stanów Zjednoczonych na przełomie lutego i marca 1935 roku. Nie wiadomo, czy Piłsudski nim jeździł. Oglądał go jednak i skomentował, że ma wygodniejszy fotel niż siedzenie w samochodzie. Pytał też o prędkość maksymalną auta.



Po śmierci Marszałka samochód pozostawał w kolumnie samochodowej GISZ. We wrześniu 1939 roku prawdopodobnie służył marszałkowi Edwardowi Śmigłemu-Rydzowi  i trafił do Rumunii. Wkrótce po wojnie wrócił do Polski. Był używany przez Ministerstwo Bezpieczeństwa Publicznego. W roku 1965 trafił do warszawskiego Muzeum Techniki NOT zdewastowany, bez silnika, osprzętu i wskaźników.

W ubiegłym roku powstał społeczny komitet do spraw renowacji auta. Przeprowadziła ją poznańska firma Classic Cars. Dla uzupełnienia brakujących części kupiony został w Stanach Zjednoczonych samochód „dawca”. Koszty odbudowy historycznego samochodu pokryła Fundacja PZU. – Zlikwidowaliśmy szkodę historycznej natury – mówił podczas prezentacji odrestaurowanego auta Bogdan Benczak, prezes zarządu fundacji.

Cadillaca będzie można obejrzeć 11 listopada na ulicach Warszawy, gdy będzie jechał w marszu „Razem dla Niepodległej”. Wkrótce potem auto ma stanąć koło Belwederu, w specjalnie zaprojektowanej kapsule.

Historię samochodu przedstawia wydana właśnie książka Jana Tarczyńskiego i Maksymiliana Sokoła-Potockiego „Ostatni samochód Marszałka Józefa Piłsudskiego. Cadillac 355 D”.

Tomasz Stańczyk

autor zdjęć: Tomasz Stańczyk

dodaj komentarz

komentarze

~Katol
1415548380
Ładny , ale wole pociągi . W Bezdanach były bardzo ładne.
4B-26-E9-39

Natowskie brygady pod polskim dowództwem
 
20 lat temu powstał Korpus Północno-Wschodni
Selekcja w pigułce
Spotkanie szefa MON z doradcą prezydenta USA
Festiwal Orkiestr w Mundurach
„Górale” zdobywają miasto
Spadochroniarze walczyli o tytuł mistrza Wojska Polskiego
Samochód do desantowania
Terytorialsi – ćwiczą i pomagają
Klasy wojskowe po nowemu
Stulecie 16 Dywizji Zmechanizowanej
Chorwacki test polskich kadetów
GROM Challenge
Nowa misja i nowy sprzęt
Polscy weterani i książę Harry
Agresja sowieckiego kolosa
Jedna misja, jeden zespół
A Torn Subcontinent
„Operacja Wuhan”: Judo mężczyzn
Wyspecjalizowany jak nurek, wszechstronny jak zwiadowca
Iranian Chess Game
Nowelizacja ustawy o weteranach w Sejmie
„Most współpracy”, czyli polska armia bliżej NATO
Sprawdzają Brutusa
Pylon dla śmigłowca Black Hawk
Pomyślna certyfikacja PKW w Libanie
Podchorąży mistrzem Wojska Polskiego w szachach
Modernizacja starów 266
Cienka niebieska linia
Pamięć o tragedii
Głos (z) płonącej Warszawy
Debiuty MSPO: Mistrz misji
Cztery lata LITPOLUKBRIG
Polscy nurkowie na Islandii
Wiceprezydent USA o Polsce: jesteśmy rodziną
Pięć medali żołnierzy w Mistrzostwach Polski w Półmaratonie
Polska nie pozostanie osamotniona
Szykują się zmiany w wojskowych emeryturach
Z maratonu programowania do wojska
Modernizacja Sokołów
Oko na Europę
Terytorialsi na wysokościach
Szer. rez. Szymon Sajnok na podium w Madrycie
Walka i dyplomacja
W Indiach mieli swój drugi dom
Boxer, czyli waga ciężka na londyńskich targach
Dead to the World
Nowy wiceminister w MON
Zapal lampkę bohaterom Września’39
Irańskie szachy
Wojsko wraca do Łomży
Śląskie sceny z życia
Rozpoczynamy nową erę
Posłowie o kondycji polskiego przemysłu obronnego
Umowa na Feniksy
Thin Blue Line
Stalin czekał i kalkulował
Zmiany emerytalne dla żołnierzy

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO