moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Cadillac Piłsudskiego na Święto Niepodległości

Ostatnie auto marszałka Józefa Piłsudskiego zostało odrestaurowane. Pancernego cadillaca będzie można zobaczyć 11 listopada na ulicach Warszawy podczas marszu „Razem dla Niepodległej”. Wkrótce potem samochód ma stanąć koło Belwederu, w specjalnie zaprojektowanej kapsule.


Uroczysty pokaz Cadillaca 355 D Fleetwood Special odbył się na dziedzińcu Belwederu. Wziął w nim udział prezydent Bronisław Komorowski, inicjator przywrócenia auta do stanu świetności. – To nie tylko zabytek kultury materialnej, lecz także pamiątka państwowości polskiej z czasów II Rzeczpospolitej – mówił prezydent o samochodzie Marszałka. Podczas uroczystości historię Cadillaca przedstawił dr Jan Tarczyński, historyk motoryzacji, dyrektor Centralnej Biblioteki Wojskowej, który stał na czele społecznego komitetu do spraw renowacji auta.

Cadillac został zamówiony w 1934 roku jako służbowy samochód dla Józefa Piłsudskiego, generalnego inspektora sił zbrojnych. Był opancerzony, a nadwozie specjalne podwyższono, by schorowany Marszałek wsiadając do auta nie musiał się schylać. Auto sprowadzone zostało do Polski ze Stanów Zjednoczonych na przełomie lutego i marca 1935 roku. Nie wiadomo, czy Piłsudski nim jeździł. Oglądał go jednak i skomentował, że ma wygodniejszy fotel niż siedzenie w samochodzie. Pytał też o prędkość maksymalną auta.



Po śmierci Marszałka samochód pozostawał w kolumnie samochodowej GISZ. We wrześniu 1939 roku prawdopodobnie służył marszałkowi Edwardowi Śmigłemu-Rydzowi  i trafił do Rumunii. Wkrótce po wojnie wrócił do Polski. Był używany przez Ministerstwo Bezpieczeństwa Publicznego. W roku 1965 trafił do warszawskiego Muzeum Techniki NOT zdewastowany, bez silnika, osprzętu i wskaźników.

W ubiegłym roku powstał społeczny komitet do spraw renowacji auta. Przeprowadziła ją poznańska firma Classic Cars. Dla uzupełnienia brakujących części kupiony został w Stanach Zjednoczonych samochód „dawca”. Koszty odbudowy historycznego samochodu pokryła Fundacja PZU. – Zlikwidowaliśmy szkodę historycznej natury – mówił podczas prezentacji odrestaurowanego auta Bogdan Benczak, prezes zarządu fundacji.

Cadillaca będzie można obejrzeć 11 listopada na ulicach Warszawy, gdy będzie jechał w marszu „Razem dla Niepodległej”. Wkrótce potem auto ma stanąć koło Belwederu, w specjalnie zaprojektowanej kapsule.

Historię samochodu przedstawia wydana właśnie książka Jana Tarczyńskiego i Maksymiliana Sokoła-Potockiego „Ostatni samochód Marszałka Józefa Piłsudskiego. Cadillac 355 D”.

Tomasz Stańczyk

autor zdjęć: Tomasz Stańczyk

dodaj komentarz

komentarze

~Katol
1415548380
Ładny , ale wole pociągi . W Bezdanach były bardzo ładne.
4B-26-E9-39

Broń i szkolenia. NATO wspiera Ukrainę systemowo
Niespokojny poranek pilotów
Nowe sanitarki dla wojskowych medyków
Terytorialsi najlepsi na trasach crossu
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Loty szkoleniowe na AW149. Piloci: to jest game changer
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Żołnierz na urlopie i umowie zlecenie?
Husarze bliżej Polski
Kolejne „Husarze” w powietrzu
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Pokój na Bliskim Wschodzie? Podpisano kluczowe porozumienie
Koniec dzieciństwa
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Więcej Apache’ów w Inowrocławiu
Nowe zasady dla kobiet w armii
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Bóbr na drodze Hannibala
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Żywy pomnik pamięci o poległych na misjach
Rosyjski Ił-20 przechwycony przez polskie MiG-29
Abolicja dla ochotników
Żołnierze na trzecim stopniu podium
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Zamiast szukać skarbów, uczyli się strzelać
WOT dostanie 13 zestawów FlyEye
Kolejna fabryka amunicji z Niewiadowa
„Trenuj z wojskiem” 7 za nami
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Mesko wybuduje fabrykę amunicji
Wellington „Zosia” znad Bremy
Edukacja z bezpieczeństwa
Nie tylko dobrze walczyć, lecz także ratować
Standardy NATO w Siedlcach
MID w nowej odsłonie
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Polski K2 przyjedzie z Gliwic
UBM, czyli przepis na ekspresową budowę
Polski „Wiking” dla Danii
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
MON i MSWiA: Polacy ufają swoim obrońcom
Polskie innowacje dla bezpieczeństwa – od Kosmosu po Bałtyk
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
W Warszawie stanie pomnik pierwszego szefa SGWP
Hiszpanie pomogą chronić polskie niebo
Brytyjczycy na wschodniej straży
Niezłomni w obronie
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Sztuka i służba w jednym kadrze
Ukraina to największy zagraniczny klient polskiej zbrojeniówki
Kircholm 1605
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
„JUR” dla terytorialsów
Polskie drony nadlecą z Sochaczewa
Operacja NATO u brzegów Estonii
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
Trump ogłasza powrót do prób nuklearnych
W wojsku orientują się najlepiej
Rezerwa i weterani – siła, której nie wolno zmarnować
Wyrównać szanse
„Road Runner” w Libanie
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Mity i manipulacje
Wsparcie dla rodziny z Wyryk
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Żołnierze dostaną poradnik o sprawności i zdrowym stylu życia
Medale dla sojuszników z Niderlandów

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO