moja polska zbrojna
Strona którą odwiedzasz korzysta z plików cookies. Ustawienia dotyczące tych plików można zmienić w opcjach przeglądarki używanej do przeglądania Internetu.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o plikach cookies przeczytaj Politykę cookies.
Jeśli ustawienia cookies nie zostaną zmienione, podczas przeglądania strony informacje automatycznie zapisywane będą w pamięci Twojego urządzenia.
Nie pokazuj mi więcej tego komunikatu: kliknij tutaj

Lotnicy wieźli płuca do przeszczepu

Załoga samolotu Bryza, należącego do Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej, transportowała dziś z Gdyni do Szczecina płuca do przeszczepu. Czekał na nie 59-letni pacjent Kliniki Chirurgii Klatki Piersiowej i Transplantacji Pomorskiego Uniwersytetu Medycznego. Operacja zakończyła się po południu.


Podczas tego rodzaju akcji liczy się każda minuta. Dlatego wcześniej należy wszystko precyzyjnie zaplanować. – O locie załoga wiedziała już wczoraj wieczorem. Dostaliśmy sygnał z Centrum Operacji Powietrznych – informuje kmdr ppor. Czesław Cichy, rzecznik Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. Od piątej rano lotnicy w pełnej gotowości czekali na płycie lotniska w Gdyni Babich Dołach. Kilka minut przed szóstą do bazy dotarł zespół medyczny ze Szczecina. Lekarze w specjalnym pojemniku mieli płuca pobrane od dawcy w Gdańsku. Pozostało tylko przetransportować je do szczecińskiej kliniki uniwersyteckiej.

– Trochę obawialiśmy się pogody. O tej porze roku bywa zmienna, rano często pojawiają się mgły. Od kilku dni zmaga się z nimi choćby lotnisko w Krakowie. Na szczęście aura nam dopisała i samolot bez przeszkód mógł wystartować – mówi kmdr ppor. Cichy. Bryza wzbiła się w powietrze dokładnie o 6:08. Niespełna godzinę później była już na lotnisku Szczecin-Goleniów. Tam na lekarzy czekała karetka, która przewiozła ich do oddalonego o 40 kilometrów szpitala w dzielnicy Zdunowo. Na przeszczep czekał 59-letni mieszkaniec województwa kujawsko-pomorskiego.

Operacja zakończyła się przed 16. – Teraz pozostaje czekać. W przypadku tego rodzaju operacji rozstrzygający jest zwykle pierwszy tydzień. Pamiętać trzeba, że przeszczep wykonuje się u pacjenta, wobec którego zawiodły wszelkie metody leczenia. Jego stan jest więc bardzo poważny – tłumaczy prof. Tomasz Grodzki, kierownik Kliniki Chirurgii Klatki Piersiowej i Transplantacji Pomorskiego Uniwersytetu Medycznego w Szczecinie, jeden z lekarzy prowadzących dzisiejszą operację. Od chwili pobrania płuc od dawcy do momentu przeszczepu może upłynąć najwyżej dwanaście godzin. Obowiązuje tutaj jednak zasada: im szybciej, tym lepiej. Sama operacja jest sprawą niezwykle skomplikowaną. – Przez płuca przechodzi krążąca w organizmie krew, a jednocześnie służą one do oddychania, więc mają kontakt ze środowiskiem zewnętrznym. To sprawia, że przeszczep bardzo trudno utrzymać – podkreśla prof. Grodzki.

Organy do przeszczepu wojsko transportuje od końca lat 80. Od niedawna tego typu loty organizowane są w oparciu o porozumienie pomiędzy Ministerstwem Obrony Narodowej a resortem zdrowia. Najczęściej lotnicy zabierają na pokład serca. Nie jest to jednak reguła. – Kiedyś przewoziliśmy nawet nie organy, a samą pacjentkę. Czekała na przeszczep wątroby i trzeba ją było szybko przewieźć z Trójmiasta do Warszawy. Poleciała tam na pokładzie transportowej Bryzy – wspomina kmdr ppor. Cichy.


Dziś załogę samolotu tworzyli: kmdr ppor. pil. Roman Czyż (dowódca), kpt. pil. Marek Buczek (drugi pilot), st. chor. sztab. Mariusz Wojciechowski (technik pokładowy).

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: Marian Kluczyński, kmdr ppor. Czesław Cichy

dodaj komentarz

komentarze


Transportery we wsi. Dowódca ranny!
Przyszli podporucznicy WOT
Opiekun bohaterów
Laureaci Buzdyganów
ORP „Wigry” ćwiczył z niemieckimi marynarzami
W Lublinie ruszyły spotkania z kandydatami na terytorialsów
Ostatnie piętro izraelskiej tarczy
Migawki z Afganistanu
Konstruktorzy odebrali nagrody I3TO
Minister Macierewicz podsumował rok w MON
Natowski zespół bliżej Ukrainy
Rotmistrz Pilecki: Mnie tutaj wykończyli. Oświęcim to była igraszka...
Szkolenia i kursy dla terytorialsów
Wielki, amerykański, przetarg na samoloty szkolne
Powołanie do WOT krok po kroku
Śmigłowcowy przetarg pod lupą CBA
Płetwy dla komandosów
Lekarze pamięci
Michał Jach: Wzmocnimy obronę wschodniej Polski
ALIS – cyfrowa rewolucja w lotnictwie wojskowym
Zrozumieć Rosję
W Sejmie o jastrzębiach i ich możliwościach
Będą podwyżki dla pracowników wojska
Górski trening zwiadowców
Wielka modernizacja Drawska
Transportowce nad Powidzem
Dżudoka najlepszy w walce w bliskim kontakcie
Płk rez. Krzysztof Szopiński uhonorowany „Nagrodą specjalną”
Ostatnie testy Krabów
Od 2018 roku będą nowe książeczki wojskowe
Pancerniak z Żagania walczy o pas zawodowego mistrza Polski
Michał Dworczyk nowym wiceministrem w MON
„Poseidon” na Morzu Czarnym
Gen. Józef Bem – bohater trzech narodów
Rycerz wolności
12 Dywizja przećwiczy dowodzenie operacją obronną
Jak rodziła się legenda Legii Cudzoziemskiej
Priorytety MON-u w 2017 roku
Podchorąży zwycięzcą XVI Biegu Żołnierskiego
Słynna kotwica, symbol Polski Walczącej, ma 75 lat
Gen. Frank Tate: jesteście liderem w regionie
Gen. Mika o zmianach w armii
Psycholog z intuicją
Kobiety na misjach
Poszukiwali min u wybrzeży Grecji, teraz kierują się na Morze Czarne
Zmechanizowani w Drawsku. Kontratak z lasu
Buzdygany – nagrody dla zasłużonych dla Wojska Polskiego
Saperskie zmagania na lądzie i wodzie
Posłowie dyskutowali o natowskich wojskach w Polsce
Coraz mniej czasu na decyzję o studiach mundurowych
Tulipany z Belmy trafią do OT
Wystawa o Kościuszce w Muzeum WP
Mój dziadek, ostatni z niezłomnych
Mieczysław Darmaszek – konfident zastrzelony przez kobiety
Żołnierze wśród złotych medalistów czempionatu w Belgradzie

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO